Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door winni
#2783222
Ziva reageert er helemaal niet op (tot nu toe) maar bij de vorige ook niet....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2784100
Gentamycine en amphotericine B zijn antibiotica. Heb ik liever niet in de entstof, eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Door pike
#2784147
Amphotericine B is een anti-schimmelmiddel heb ik begrepen. En bepaald niet ongevaarlijk. (Zie wikipedia, ook voor info over gentamycine). De gentamycine wordt in de humane geneeskunde pas ingezet als andere antibiotica niet werken. Dus nee, het lijkt me bepaald geen goed idee om een dergelijke stof in wat voor enting dan ook te stoppen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2784536
Hitam schreef: Gentamycine en amphotericine B zijn antibiotica. Heb ik liever niet in de entstof, eerlijk gezegd.
maar ja is kwik beter dan?

Hoe meer je weet hoe moeilijker dat entingsverhaal wordt mede omdat ik "verplicht" ben weil te laten zetten. :'(

dit is ook lekker , wiki: Amphotericin B is well known for its severe and potentially lethal side-effects. Very often, a serious acute reaction after the infusion (1 to 3 hours later) is noted, consisting of high fever, shaking chills, hypotension, anorexia, nausea, vomiting, headache, dyspnea and tachypnea, drowsiness, and generalized weakness.
Door chess
#2784557
Kaio schreef: maar ja is kwik beter dan?

Hoe meer je weet hoe moeilijker dat entingsverhaal wordt mede omdat ik "verplicht" ben weil te laten zetten. :'(

dit is ook lekker , wiki: Amphotericin B is well known for its severe and potentially lethal side-effects. Very often, a serious acute reaction after the infusion (1 to 3 hours later) is noted, consisting of high fever, shaking chills, hypotension, anorexia, nausea, vomiting, headache, dyspnea and tachypnea, drowsiness, and generalized weakness.
Ik heb het ook gelezen in wikipedia; de gentamycine vond ik zelfs nog erger...

'Verplicht' Weil laten zetten is natuurlijk relatief. ;) Niemand kan je dit verplichten alleen houdt het dan misschien in dat je hond niet mag deelnemen aan wedstrijden of dat dit een vereiste is voor lidmaatschap van een hondenschool.

Ik heb voor mezelf vorig jaar de keuze gemaakt aangezien de hondenschool waar ik ging dit ook als vereiste had. Ik ga er niet meer maar ga naar een andere waar dit niet wordt gevraagd. Ik zou het mezelf nooit vergeven wanneer Jools negatief zou reageren op een lepto-enting.
Maar ik besef ook heel goed dat je dit laatste kan omkeren: de kans bestaat dat Jools Weil oploopt omdat hij niet gevaccineerd is.

Momenteel schat ik de kans dat hij ooit lepto krijgt lager in dus hij wordt niet gevaccineerd en al zeker niet met dat nieuwe spul.

Maar goed, zo eenvoudig is het niet steeds. Alhoewel?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2784564
tja voor een newf houdt het in dat hun absolute favoriete bezigheid wegvalt, nl waterwerken  :(

en van de oude lepto lees ik veel dat juist die bacterien niet zoveel meer voorkomen, dan denk ik wat is het nut?

De nieuweheeft er 2 meer maar ja is nog erg nieuw en dus ook niet fijn  :-\
Door Parelridder
#2784677
:-\ Pff, blij met jullie info en gedachten, maar het blijft een verschrikkelijk lastige afweging. Soms is het toch wel erg makkelijk e.e.a. helemaal niet te weten, maar gewoon vol vertrouwen huppekee te laten vaccineren wat de da zegt dat moet.. ;)
Ik hoef gelukkig pas te kiezen in het voorjaar van 2014, dus heb nog even bedenktijd. Fijn om hier met jullie van gedachten te wisselen en ervaringen te delen! En ook dat er dierenartsen zijn die hierover mee denken op BP!!

Voor de dierenartsen: 1 van de serovars uit Lepto 4 zou ieder half jaar gevaccineerd moeten worden naar ik begreep om werkzaam te blijven. En naar ik van het www begreep is dat exact de meest voorkomende in Nederland (iets met een I? als ik 't moet opzoeken hoor ik het wel). Toch adviseert de fabrikant om jaarlijks te vaccineren, eventueel het eerste jaar ieder half jaar. Weet iemand van jullie of je bij jaarlijkse vaccinatie bescherming behoud voor alle 4 de serovars, dus óók die veel voorkomende?
Gebruikersavatar
Door kira
#2784754
Kaio schreef: tja voor een newf houdt het in dat hun absolute favoriete bezigheid wegvalt, nl waterwerken :(

en van de oude lepto lees ik veel dat juist die bacterien niet zoveel meer voorkomen, dan denk ik wat is het nut?

De nieuweheeft er 2 meer maar ja is nog erg nieuw en dus ook niet fijn :-\
Reden dus voor mij om niet meer te waterwerken langs officiële weg. Ik doe wel mijn eigen waterplezier beleven met de beertjes.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2785284
kira schreef: Reden dus voor mij om niet meer te waterwerken langs officiële weg. Ik doe wel mijn eigen waterplezier beleven met de beertjes.
Is helaas toch niet hetzelfde , zie ik ook aan hun :-\
Gewoon waterplezier en met ons samen krijgen ze ook uiteraard, maar als ik hun werklust zie bij de training.
Maar als ze bij gewoon waterplezier geen groter risico lopen dan bij waterwerk in een plas die gecontroleerd wordt? Euh?

Vind het verder best jammer dat er te weinig bekend is over vaccineren, met name ook de nadelen, en dan ook dat je haast geen keuze hebt, want ja mensen die hun kinderen niet laten vaccineren zijn volgens het gros ook maar :-X
En ik ben verder niet tegen vaccineren maar wil wel dat de vaccinatie die je dan laat zetten ook daadwerkelijk van nut is, en opweegd tegen de risico's. En ik vind dat moeilijk om daar echt een duidelijk beeld van te krijgen.
Door chess
#2785732
Kaio schreef: Is helaas toch niet hetzelfde , zie ik ook aan hun :-\
Gewoon waterplezier en met ons samen krijgen ze ook uiteraard, maar als ik hun werklust zie bij de training.
Maar als ze bij gewoon waterplezier geen groter risico lopen dan bij waterwerk in een plas die gecontroleerd wordt? Euh?

Vind het verder best jammer dat er te weinig bekend is over vaccineren, met name ook de nadelen, en dan ook dat je haast geen keuze hebt, want ja mensen die hun kinderen niet laten vaccineren zijn volgens het gros ook maar :-X
En ik ben verder niet tegen vaccineren maar wil wel dat de vaccinatie die je dan laat zetten ook daadwerkelijk van nut is, en opweegd tegen de risico's. En ik vind dat moeilijk om daar echt een duidelijk beeld van te krijgen.
Wat is dit precies? Mogen hier dan enkel honden zwemmen die gevaccineerd zijn? Maar er kunnen toch ook bvb ratten rondlopen?

Ik las pas gisteren het andere topic dat door parelridder werd gestart; ook ivm lepto. Hier had Annemarie Rijnveld een interessante link geplaatst:http://www.annemarierodenburg.nl/upload ... enburg.pdf
Ik ben zo vrij om hem hier terug te plaatsen. Heb het gisteravond doorgenomen en vond het nogal vrij verhelderend, zeker ook qua lepto alhoewel er nog geen sprake was van lepto4.

Zoals ooit werd gezegd: 'Knowledge is power' :)

Met dank aan Annemarie Rijnveld!
Door Annemarie Rijnveld
#2785749
Graag gedaan  ;)
Hier nog iets om door te worstelen als je zin hebt, betreft Lepto4
http://veterinaryrecord.bmj.com/content/172/7/181.full

en dit het antwoord op mijn vraag aan Dogs Naturally:
I have asked the companies to produce (unbiased) research which demonstrates that any of these vaccines actually prevent infection, prevent shedding and actually last for 12 months. I have not seen any such proof. "Immunity" and "protection" need to be clarified and weighed against risks.
Twelve month challenge studies?

Dr. Jodie Gruenstern
Animal Doctor Holistic Veterinary Complex
Door chess
#2785762
Dank je!  ;)  Ga ik zeker 'even' doornemen.

Het antwoord van Dogs Naturally is overigens duidelijk.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2785784
chess schreef: Wat is dit precies? Mogen hier dan enkel honden zwemmen die gevaccineerd zijn? Maar er kunnen toch ook bvb ratten rondlopen?

Ik las pas gisteren het andere topic dat door parelridder werd gestart; ook ivm lepto. Hier had Annemarie Rijnveld een interessante link geplaatst:http://www.annemarierodenburg.nl/upload ... enburg.pdf
Ik ben zo vrij om hem hier terug te plaatsen. Heb het gisteravond doorgenomen en vond het nogal vrij verhelderend, zeker ook qua lepto alhoewel er nog geen sprake was van lepto4.

Zoals ooit werd gezegd: 'Knowledge is power' :)

Met dank aan Annemarie Rijnveld!
officieel mag je alleen met waterwerk meedoen als je weil inenting hebt.
Gewoon omdat dat algemeen goed is denk ik.
Wat ik bedoel is dat het water waarin we werken gecontroleerd wordt op alles en nog wat daar het ook een sportplas is voor mensen. Wat dat betreft veilig water om zelf en de honden in te laten zwemmen.
De gewone plassen die ik uitzoek zijn dat niet, weet ik niet de status van.

En over ratten, "in onze achtertuin" loopt de Dommel en zie dikwijls de vangbuizen, dus ratten genoeg thuis wat dat betreft. Maar dan vraag ik me nog steeds af in hoeverre het risico erg groot is en in hoeverre de vaccinatie dit risico verkleind. Aangezien Weil dus door heel wat bacterien veroorzaakt kan worden.

de links moet ik nog nader doornemen maar zie al zo gauw staan
Opvallend is dat er in alle vaccins maar 2 geïnactiveerde serotypen gebruikt worden: Leptospira
interrogans canicola en de Leptospira icterohaemorrhagiae terwijl er wel 12 soorten zijn waar honden
ziek van kunnen worden.
In Zuid-Duitsland, Italië en België zijn er bloedonderzoeken bij honden gedaan naar welke
antilichamen er tegen bepaalde serotypen aanwezig zijn 1, 3, 5, 6, 13
. Uit deze onderzoeken blijkt dat
andere leptospirose bacteriën vaker voorkomen dan degene die in de vaccins zitten. Dat kan ook
verklaren waarom een hond die gevaccineerd is toch leptospirose kan krijgen.

Wat is dan de toegevoegde waarde? Schijnveiligheid?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door