Anne in Duitsland schreef: Dat zal allemaal wel, Annemarie, maar wie een artikel schrijft over vlooienmiddelen moet mijns inziens beter beslagen ten ijs komen dan degene die dit artikel geschreven heeft. Argumenten als: "Meneer X woont in een gebied met lyme maar vaccineert er niet tegen" komen uit de categorie "Mijn opa heeft vanaf zijn tiende gerookt en is 90 geworden". Volstrekt nutteloos en oninteressant dus, als bewijsmateriaal.Ik vind het artikel nuttig in de zin dat het de mensen aan het nadenken zet. Niet zomaar klakkeloos gif gebruiken, alleen omdat de zomer in aantocht is, of omdat de dierenwinkeljuf het aanraadt. Ik begrijp heel goed dat iemand er voor kiest omdat er in sommige gebieden niet tegenop te boksen is, er is een grens. Tuurlijk.
En wat de gezondheid en het zoeken naar teken betreft: ik heb hier vijf kerngezonde versvreters rondlopen (ja, vijf, Bambi ook nog steeds!) en heb gisteren toch vier teken uit Sokjes' hals getrokken. En bij Max heb ik er ook al een geplukt - en dan moet het seizoen nog beginnen. In het seizoen kijk ik na iedere wandeling mijn honden na, maar met een vacht als die van Scotch mis je er altijd een paar, die voel je pas als ze al op knappen staan. En dat is later dan 24-48 uur.
OK, hier een artikeltje: http://bakerinstitute.vet.cornell.edu/a ... hp?id=1101