Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Anne in Duitsland schreef: Dat zal allemaal wel, Annemarie, maar wie een artikel schrijft over vlooienmiddelen moet mijns inziens beter beslagen ten ijs komen dan degene die dit artikel geschreven heeft. Argumenten als: "Meneer X woont in een gebied met lyme maar vaccineert er niet tegen" komen uit de categorie "Mijn opa heeft vanaf zijn tiende gerookt en is 90 geworden". Volstrekt nutteloos en oninteressant dus, als bewijsmateriaal.

En wat de gezondheid en het zoeken naar teken betreft: ik heb hier vijf kerngezonde versvreters rondlopen (ja, vijf, Bambi ook nog steeds! :D) en heb gisteren toch vier teken uit Sokjes' hals getrokken. En bij Max heb ik er ook al een geplukt - en dan moet het seizoen nog beginnen. In het seizoen kijk ik na iedere wandeling mijn honden na, maar met een vacht als die van Scotch mis je er altijd een paar, die voel je pas als ze al op knappen staan. En dat is later dan 24-48 uur.
Ik vind het artikel nuttig in de zin dat het de mensen aan het nadenken zet. Niet zomaar klakkeloos gif gebruiken, alleen omdat de zomer in aantocht is, of omdat de dierenwinkeljuf het aanraadt. Ik begrijp heel goed dat iemand er voor kiest omdat er in sommige gebieden niet tegenop te boksen is, er is een grens. Tuurlijk.

OK, hier een artikeltje: http://bakerinstitute.vet.cornell.edu/a ... hp?id=1101
Zekers, en zeker dit stukje eruit:
The proportion of infected dogs that develop clinical disease is far smaller than it is for humans. Serological studies suggest that while more than 75 percent of the dog population in hyper-endemic areas may be exposed to infected ticks, only about five percent of those exposed actually develop clinical signs that might be attributable to Lyme disease.

Iets wat voor mijn gevoel al zo was (hebben hier een hond die al op 1000+ zit) en wat ik al eens vaker vernomen heb. Denk dat veel honden geinfecteerd zijn maar de ziekte niet krijgen. Dan zal die vlieger op een of andere manier ook op moeten gaan voor dieren in het wild denk ik zo.
Met en zonder middelen hebben de dieren hier teken. Feit is wel dat ik 2 beren heb met Lyme, eerste so was Dame, die is heel goed hersteld. Grote beer de eerste keer redelijk en de 2e keer niet meer. Waarom zij er wel gevoelig voor is en de tekenmagneet hier in huis tot op heden (afkloppen) niet is voor mij juist de vraag. Daar grote beer zelden teken heeft (bijt ze niet lekker?) gebruik ik nu geen middelen meer, die ene teek was bij haar net een foute en met middelen heb ik ook altijd nog gewoon een aantal teken op een hond zitten.
Kátur is dus ook een van die kennelijk weinige honden die wel een infectie met Lyme heeft gehad en dus in principe nog steeds heeft, want die klojo's gaan niet meer weg. Hij had wel-niet-wel titers voor Lyme en ook bijbehorende klinische verschijnselen. Mooi dat ik dus wel antitekengif gebruik voor mijn langharen, je vindt ze in die vachten echt pas als ze zich al lang en breed hebben ingegraven. En anti-vlo gebruik ik ook om te voorkomen dat ik zelf lek gebeten wordt. De anti-teek is behoorlijk effectief, zeker hier in het teken-Walhalla.
Eerlijk gezegd denk ik dat als ik Kaio zou laten testen op lyme (ofwel antilichamen ertegen) dat die test positief zal zijn. Het kan haast niet anders met de hoeveelheid teken die hij in zijn leven gehad heeft. Maar anti-lichamen ertegen hebben is niet hetzelfde als er ziek van zijn.
Als ik wel een middel gebruik heb ik inderdaad nog steeds teken, wel minder dat wel, maar toch nog steeds veel, maar vorig jaar kreeg ik na het gebruik van een middel er dus gratis en voor niks (nouja eigenlijk juist heel duur) een zieke hond bij met huidontstekingen, en nachtelijke rit naar DA, en een hoop ellende bij de hond erbij. Aangezien we dat nog nooit met hem hebben meegemaakt en dit enkele dagen na het omdoen van de band begon, heb ik een sterk vermoeden dat het samen moet hangen, (goed het kan toevaliig iets anders geweest zijn) Ik ben dus nog terughoudender tegen dit soort middelen geworden dan ik al was. Dus voor mij is de afweging uitgekomen op elke dag controleren ipv middelen.
Wat vind ik dit toch altijd vreselijk moeilijk he. Het is gewoon kiezen tussen 2 kwaden, bah.
Van 1 ochtendje bossen zondagochtend hebben we van Bas de laatste dagen de nodige teken kunnen oogsten... Die buikschuiver van een teckel heeft ze nooit en Saar had er ook niet 1. Ook vlooien blijft zo'n ding. Wel niet iets tegen doen?
's Zomers behandel ik de kussens/manden etc wel preventief extra - als de hoezen en kleden in de was zijn spray ik de matrassen in met die natuurlijke spray van Espree. Geen idee of het werkt - het is het idee. Maar toch heeft iedere zomer wel een paar vlooien opgelevert. Nu met een kleintje op komst in de zomer denk ik er toch aan iets preventief te doen bij de honden... Ik moet er niet aan denken met gif in de weer te moeten in huis als die kleine er is, maar ja, ik wil mijn honden ook liever niet vergiftigen!!! Moeilijk moeilijk moeilijk...
Anne in Duitsland schreef: Da's ook zoiets. Met de honden lukt dat wel, maar mooi dat ik bij mijn katten wel met blote handen moet werken, en de teek er ook niet altijd juist uit kan halen. Ze blijven gewoon niet lang genoeg stilzitten! >:(
Zelf geef ik Meis een kuiken en dan blijft ze lang genoeg zitten om de teek er met de Tick Key zo uit te halen. Werkt voor mij super!
Afbeelding
Jantina schreef: Wat vind ik dit toch altijd vreselijk moeilijk he. Het is gewoon kiezen tussen 2 kwaden, bah.
Van 1 ochtendje bossen zondagochtend hebben we van Bas de laatste dagen de nodige teken kunnen oogsten... Die buikschuiver van een teckel heeft ze nooit en Saar had er ook niet 1. Ook vlooien blijft zo'n ding. Wel niet iets tegen doen?
's Zomers behandel ik de kussens/manden etc wel preventief extra - als de hoezen en kleden in de was zijn spray ik de matrassen in met die natuurlijke spray van Espree. Geen idee of het werkt - het is het idee. Maar toch heeft iedere zomer wel een paar vlooien opgelevert. Nu met een kleintje op komst in de zomer denk ik er toch aan iets preventief te doen bij de honden... Ik moet er niet aan denken met gif in de weer te moeten in huis als die kleine er is, maar ja, ik wil mijn honden ook liever niet vergiftigen!!! Moeilijk moeilijk moeilijk...
Als je jouw kussens e.d. preventief wilt behandelen zou ik zelf voor de mand- en omgevingsspray van Eden gaan. Deze doodt vlooien eitjes. De KnockOUT door spray van Eden is meer voor op de hond om buiten vlo en teek te weren.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door