Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Joh, wat een akelig verhaal, ik kan mij voorstellen dat je heel erg sceptisch bent geworden.
Fijn dat het in ieder geval geen schildklierproblemen betreft.

Wat die wisselende poep betreft, het kan zoveel oorzaken hebben. Maar ik zou dan ook denk ik beginnen met een giardia onderzoek.
Ik zou dan de knoop doorhakken (lang twijfelen over wat te doen lost ook niets op) en aangezien de hond niet wil poepen wanneer het van hem wordt verlangd, gewoon de 3 dagen poep verzamelen en opsturen naar het Woud.

Afhankelijk van de uitslag een kuur er op loslaten (regulier of niet-regulier, aan jou de keuze) en bij negatieve uitslag en aanhouden klachten het onderzoek laten herhalen, en dan met verse poep bij eigen DA.
Maar nogmaals, zo zou ik het doen. Anderen hier op BP doen het weer op andere wijze misschien.

Trouwens ook helico bacter kan maagproblemen veroorzaken, jij hebt het hierover in dit bericht. Ik ben alleen nu even kwijt of helico bacter ook voor wisselende poep zorgt, maar dat kan je zo even googelen.
Ook een helico bacter probleem bij een hond op rauw voer kan je heel goed bestrijden met natuurlijke middelen, zonder gebruik van AB. Nogmaals: dit is info die ik van Internet haal. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Wat betreft een gevoelige spijsvertering: mijn hond heeft volgens mij ook zwakke darmpjes.
Misschien had zij daar al aanleg voor, misschien is die gevoeligheid getriggerd door de Giardia, in ieder geval Yuma reageert gemakkelijk op stress of sommige vleessoorten of olie met diarree.
Ondanks dat zij Giardia-vrij is.

Sterkte hoor, ik zie nu dat Lizzy reageert, ik ga even kijken.
Door Flips
Annemarie en Lizzy, heel erg bedankt voor het meedenken! Vandaag de kit ontvangen. Heb besloten om 3 dagen lang poep te verzamelen, morgen laat beginnen en dan zondag opsturen, zodat ze het maandag binnen krijgen.
Lizzy schreef:Maar wat klopt er dan volgens jouw gevoel precies niet?
Ja, wat klopt er niet...het totaal plaatje zeg maar. De ene dag zeer goed eten, en de volgende dag en soms een dag of twee alles, maar dan ook alles weigeren. Pepi heeft met enige regelmaat last van enorme winden, die heel erg stinkend zijn. Soms hele dag door. Vaak een ontzettend rommelende buik, slijmerige ontlasting, die vaak ook zacht is. Het is een langharige hond, en er zijn dagen dat ik na elke ontlasting zijn kontje moet wassen, omdat de poep blijft plakken aan de haren.
Soms denk ik dat het door zijn wisselend dieet komt. Hij moet verschillende soorten vlees binnen krijgen. Eenzijdig vers eten is geen optie. Tja, wat doe je dan :confused1:.
Moet wel zeggen dat hij verder gelukkig niet ziek oogt of zo, lekker speels, wil altijd gaan wandelen, en heeft een constant, gezond gewicht. Dus ik weet het echt niet. Maag goed, nu gaan we eerst die giardia test doen, eerst zien wat dat oplevert.
Door Lizzy
Voer je zelf samengesteld? En voer je dan vleesbot + orgaan of spiervlees + groenten in 1 en dezelfde maaltijd? Heb je al eens geprobeerd om langdurig probiotica te geven? Je hond klinkt mij als een 'interessante' patient voor een homeopaat!
Door Flips
En hier zijn de onderzoeksresultaten van Het Woud:

Spoelworm -
Haakwormen -
Zweepwormen -
Lintworm -
Coccidien -
Giardia ++

Ja hoor! Ik had het ook verwacht, dus natuurlijk niet blij mee, maar aan de andere hand toch opgelucht, nu weet ik tenminste waar ik het moet zoeken (al die problemen met zachte ontlasting). Het Woud adviseert een behandeling met Panacur.
Ik heb nog een hond en twee katten in huis. Allemaal behandelen? Denk zelf dat dat het beste zou zijn.

Ja, ik voer zelf samengesteld, maar koop ook af en toe kvv (Duck, Smuldier, Haaksbarf...). Groente moet ik goed camoufleren, wil ik die opgegeten zien worden. Ik kook deze eerst en dan heel fijn pureren. Denk erover om zo'n stoomkoker te kopen, beter voor het behoud van vitaminen?!

Heb tot nu toe best een lange tijd Probio Forte van Groene Os gebruikt (in het verleden ook Darmclear), maar ja, die had natuurlijk niet veel kunnen helpen aangezien Pepi Giardia heeft. Heb vandaag Advanced Multi-Billion Dophilus van Solgar gekocht (120 vegicaps). Nu gelijk beginen te geven, of toch wachten totdat we klaar zijn met ab kuur?
Laatst gewijzigd door Flips op di 02 okt 2012, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Da's vervelend nu, jakkes, maar je geeft zelf al aan dat je wel een beetje deze uitslag verwachtte.
In ieder geval kan je nu aan de slag.
Tis wel vervelend dat de hond een ab-kuur heeft lopen, dat richt altijd enige schade aan de darmwand en de Giardia kan dan beter zijn werk doen.

Nu, Lizzy heeft je al een link gegeven voor een natuurlijk middel.
De DA schrijft Panacur voor.
Ik heb mijn hond van de Giardia afgeholpen met behulp van Diatomeeenaarde (en heb het ook voor de zekerheid door het eten van de katten gedaan).
Wat ook schijnt te helpen, als extra toevoeging denk ik, is kokosolie en wat verse blaadjes origano.

Je kan ook de zoekknop gebruiken op Giardia en dan vind je een hele hoop info hoe anderen het hebben behandeld.

Sterkte en succes!
Door Flips
Annemarie Rijnveld schreef: Tis wel vervelend dat de hond een ab-kuur heeft lopen, dat richt altijd enige schade aan de darmwand en de Giardia kan dan beter zijn werk doen.
Sterkte en succes!
Bedankt!
Nee, hij is niet aan een ab-kuur op het moment, ik bedoelde dat hij straks wel een ab krijgt voor het behandelen van Giardia. Om eerlijk te zijn, ik ga gewoon Panacur bij mijn DA halen straks, want ik wil niet gaan rommelen met zoiets als Giardia. Hoe sneller deze uit zijn/hun darmen weg is, hoe minder schade die kan aanrichten. Maar ik ga zeker de ervaringen van anderen doorlezen!
Door Flips
Mijn DA heeft toch Metrazol voorgeschreven (voor beide honden en mijn twee katten). Naar zijn mening is dat beter dan Panacur. 5 daagse kuur zit inmiddels erop. Heb gelezen over de vele bijwerkingen van Metrazol, maar moet zeggen dat ik daar gelukkig hier helemaal niks van heb gezien. Speels, vrolijk, sliepen niet meer dan normaal, eetlust was prima, ben hier heel blij mee. De ontlasting werd ook na de eerste kuur al weer helemaal goed, mooie bruine kleur en stevig.
Nu ben ik sinds gisteren begonnen met het geven van Advanced Multi-Billion Dophilus capsules, (door het eten gestrooid), maar vraag me af hoe het met de dosering zit. Mag ik de inhoud van een hele capsule aan een hondje van 5.3 kg geven?
Flips schreef: Mijn DA heeft toch Metrazol voorgeschreven (voor beide honden en mijn twee katten). Naar zijn mening is dat beter dan Panacur. 5 daagse kuur zit inmiddels erop. Heb gelezen over de vele bijwerkingen van Metrazol, maar moet zeggen dat ik daar gelukkig hier helemaal niks van heb gezien. Speels, vrolijk, sliepen niet meer dan normaal, eetlust was prima, ben hier heel blij mee. De ontlasting werd ook na de eerste kuur al weer helemaal goed, mooie bruine kleur en stevig.
Nu ben ik sinds gisteren begonnen met het geven van Advanced Multi-Billion Dophilus capsules, (door het eten gestrooid), maar vraag me af hoe het met de dosering zit. Mag ik de inhoud van een hele capsule aan een hondje van 5.3 kg geven?
OK, fijn te horen dat het goed is gegaan. Is de hond nu giardia-vrij?
Door Flips
Annemarie Rijnveld schreef: OK, fijn te horen dat het goed is gegaan. Is de hond nu giardia-vrij?
Dat weet ik dus niet :-\. Heb de DA gevraagd wanneer we weer zouden moeten testen, maar zijn advies was om gewoon te kijken hoe het gaat. Mocht de ontlasting weer fout zijn, dan zouden we nog een keer kunnen testen. Ik ga het zeker in de gaten houden.
Ik lees verder dat Metrazol vaak langer dan 5 dagen gegeven moet worden?! Vraag me af waarom mijn DA voor een 5-daagse kuur heeft gekozen.
Nah, volgens mij heeft een ieder zo zijn behandelmethode, de een doet het zus en de ander weer zo.
Dit heb ik al vaker geconstateerd, zo lezend her en der op diverse furums aangaande Panacur en Metrazol.
Ik denk dat ze kiezen voor de methode waarmee zij het vaakst positieve resultaten hebben gezien in hun praktijk.
Door Flips
Mocht Giaria niet weg zijn straks, hoe verder? Sommige dieren krijgen dan een tweede Metrazol kuur lees ik. Heb zelf het idee dat het beter zou zijn om het dan eerst met Panacur te behandelen ipv weer naar Metrazol grijpen (ivm verschillende Giardia stammen).
Yuma kreeg Panacur de 1e keer.
De tweede keer werd metronidazole (Flagyl) voorgeschreven, omdat Panacur kennelijk niets had uitgehaald.
Ik mocht kiezen trouwens, Panacur was ook prima volgens DA, als ik dat liever had.

Ik heb geen van beide gebruikt :D, maar op mijn eigen manier behandeld.

Ik raad je wel aan de poep onmiddellijk goed weg te halen uit je tuin/park/voetpad, maar dat weet je waarschijnlijk al.
Verder heb ik niets bijzonders gedaan, behalve dan wat vaker mijn handen wassen.
Door Flips
Annemarie Rijnveld schreef: Ik heb geen van beide gebruikt :D, maar op mijn eigen manier behandeld.
Ben heel benieuwd naar hoe jij het hebt aangepakt?! Hoe lang heeft het geduurd voordat Giardia weg was?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door