Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Nee, ik bedoelde dus dat je nu met die DE aarde begint. En ik zou dan niet te lang wachten met de ontlasting opnieuw laten te controleren. Ik vind 3 a 4 maanden (denk ik) erg lang. Haakworm is geen leuke worm.
Annemarie Rijnveld schreef: Even voor je opgezocht: Dosering • Honden: 1 eetlepel in het dagelijkse voer voor honden zwaarder dan 25 kg.
Ben even offline geweest en zie dat je het ondertussen hebt opgezocht. Bedankt voor de moeite! :)
Lizzy schreef: Nee, ik bedoelde dus dat je nu met die DE aarde begint. En ik zou dan niet te lang wachten met de ontlasting opnieuw laten te controleren. Ik vind 3 a 4 maanden (denk ik) erg lang. Haakworm is geen leuke worm.
Als het goed is wordt de ontlasting de komende 2 jaar iedere maand onderzocht, omdat ik me heb aangemeld voor deelname aan het onderzoek van "Parasietenwijzer Diergeneeskunde".
Laatst gewijzigd door doranto op ma 01 okt 2012, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Doranto schreef: Als het goed is wordt de ontlasting de komende 2 jaar iedere maand onderzocht, omdat ik me heb aangemeld voor deelname aan het onderzoek van "Parasietenwijzer Diergeneeskunde".
Gaat het om een pup? Dan zou ik niet wachten, hoor. Misschien ook niet eens bij een volwassen hond.
Maar als je er helemaal niets erin wil gooien (DE is volkomen natuurlijk hoor) kan je altijd nog pure biologische koudgeperste kokosolie geven en wat verse blaadjes oregano, dit schijnt ook te helpen. En is nog gezond ook.
Hier ben ik weer zoals beloofd  :)
Ik heb de gok gewaagd en helemaal niets gedaan. Behalve dan de hond heel goed in de gaten houden.
De ontlasting is constant helemaal normaal geweest en Harrie maakt een héél gezonde indruk. Ik heb dit gedaan omdat ik eigenlijk principieel van mening ben dat een dier in staat moet zijn een lichte wormbesmetting zelf te boven te komen. Zou dat nl. niet zo zijn, dan waren er al heel veel dieren uitgestorven denk ik. Harrie is super gezond en daarom mag ik verwachten dat hij voldoende weerstand heeft en voldoende 'zelfgenezend vermogen'.
Zojuist kreeg ik de uitslag van het 'spoelwormteam' van Parasietenwijzer Diergeneeskunde en Harrie was nu helemaal wormvrij  :D
Bij een gezonde hond kan een lichte worminfectie kennelijk dus ook vanzelf over gaan. Ik had ze extra nog gemaild of ze ook op Haakworm hadden onderzocht en kreeg dit als antwoord:
"Wij onderzoeken op alle soorten wormeitjes die er maar kunnen zijn, dus ook eitjes van haakwormen. Wij hebben helemaal niets gevonden wat daar op wijst en wij gebruiken een zeer gevoelige techniek zodat we zeer lichte besmettingen al kunnen oppikken. Dat neemt niet weg, dat besmettingen ook zo licht kunnen zijn, dat we soms de eitjes niet vinden. Maar dan is er ook zeker nooit sprake van een klacht of wat dan ook. U kunt er dus vanuit gaan dat een negatieve uitslag ook echt betekent dat u uw hond niet hoeft te ontwormen."
Het verhaal krijgt toch nog een onverwachte wending.
Het zou nl. zo maar kunnen, dat Harrie geen wormbesmetting heeft gehad zoals ze bij "Het Woud" zeiden.
Wij doen mee met het maandelijks onderzoek van de "Parasietwijzer Diergeneeskunde" en van het laatste onderzoek kreeg ik het volgende bericht:

"In de ontlasting van Harrie zijn wormeitjes aangetroffen, die zouden kunnen passen bij een haakworminfectie.
Dit kan twee dingen betekenen:
1. Harrie maakt op dit moment een infectie door die tot eiuitscheiding leidt
2. Harrie heeft ontlasting gegeten van een andere diersoort (schaap, paard, muis, etc.) en de eitjes die daarin zaten bevinden zich in de ontlasting (= passage)
Gezien de consistentie van de opgestuurde ontlasting die goed was betreft het waarschijnlijk de tweede oorzaak, om erachter te komen of het geen eigen infectie van Harrie betreft willen wij u het volgende vragen.
Is het mogelijk dat u Harrie er 3 dagen lang van kunt weerhouden om buiten dingen van de grond op te eten en wilt u dan binnenkort opnieuw een monster insturen?
Wilt u dan naast de naam en deelnamenummer ook het woord “Herhaling” op het bakje vermelden.
Is de ontlasting positief, dan sturen we ontwormingsmiddel op, indien niet, dan valt het mee en was het alleen passage."

Het zou dus goed kunnen dat de eerder vastgestelde infectie door "het Woud" dus in feite helemaal geen infectie was maar een passage, omdat de ontlasting toen óók heel goed was en er verder helemaal geen verschijnselen waren. Wel vreemd dat ze daar dan kennelijk zonder meer tóch van een infectie uit gaan en geen andere optie noemen dan gelijk binnen een week met een breedwerkend wormmiddel ontwormen.
Dat leidt dan tevens tot het volgende probleem: Hoe kun je er zeker van zijn dat het een infectie en geen passage betreft, m.a.w. hoe kun je voorkomen dat je in een gezonde hond voor niets gif stopt? Dat is toch de reden dat je überhaupt ontlastingsonderzoek laat doen, omdat je onnodig ontwormen wilt voorkomen! In een eerste reactie zou ik dan denken dat "het Woud" daar dan toch ernstig tekort schiet.
De vraag of een lichte haakworminfectie vanzelf over zou kunnen gaan is hiermee dan kennelijk helaas toch nog niet beantwoord.

Na het weekend stuur ik opnieuw ontlasting in en tot die tijd draagt Harrie zolang even een muilkorf als hij mee naar de stal gaat.
....wordt vervolgt  :)
Zo'n passage van wormen hebben al een aantal honden op BP gehad en na de 3 dagen waren die toch wormvrij. Dus kun je er misschien van uitgaan dat veel honden toch nog onnodig ontwormd worden.

Gr. Nicolette
Dan vind ik het dus inderdaad een tekortkoming van "het Woud".
Ik vind dat ze dan duidelijk zouden moeten communiceren dat je pas een ontlastingsmonster in moet sturen nadat je er minimaal 3 dagen voor hebt gezorgd dat de hond buiten niets op pikt. Je kunt dat misschien niet helemaal uitsluiten, maar je stelt de mensen er dan toch in ieder geval van op de hoogte dat het monster anders "vervuild" kan zijn. (Klinkt trouwens wel heel erg vreemd voor een ontlastingsmonster  ;D ;D)
Laatst gewijzigd door doranto op do 29 nov 2012, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Doranto schreef: Het verhaal krijgt toch nog een onverwachte wending.
Het zou nl. zo maar kunnen, dat Harrie geen wormbesmetting heeft gehad zoals ze bij "Het Woud" zeiden.
Wij doen mee met het maandelijks onderzoek van de "Parasietwijzer Diergeneeskunde" en van het laatste onderzoek kreeg ik het volgende bericht:

"In de ontlasting van Harrie zijn wormeitjes aangetroffen, die zouden kunnen passen bij een haakworminfectie.
Dit kan twee dingen betekenen:
1. Harrie maakt op dit moment een infectie door die tot eiuitscheiding leidt
2. Harrie heeft ontlasting gegeten van een andere diersoort (schaap, paard, muis, etc.) en de eitjes die daarin zaten bevinden zich in de ontlasting (= passage)
Gezien de consistentie van de opgestuurde ontlasting die goed was betreft het waarschijnlijk de tweede oorzaak, om erachter te komen of het geen eigen infectie van Harrie betreft willen wij u het volgende vragen.
Is het mogelijk dat u Harrie er 3 dagen lang van kunt weerhouden om buiten dingen van de grond op te eten en wilt u dan binnenkort opnieuw een monster insturen?
Wilt u dan naast de naam en deelnamenummer ook het woord “Herhaling” op het bakje vermelden.
Is de ontlasting positief, dan sturen we ontwormingsmiddel op, indien niet, dan valt het mee en was het alleen passage."

Het zou dus goed kunnen dat de eerder vastgestelde infectie door "het Woud" dus in feite helemaal geen infectie was maar een passage, omdat de ontlasting toen óók heel goed was en er verder helemaal geen verschijnselen waren. Wel vreemd dat ze daar dan kennelijk zonder meer tóch van een infectie uit gaan en geen andere optie noemen dan gelijk binnen een week met een breedwerkend wormmiddel ontwormen.
Dat leidt dan tevens tot het volgende probleem: Hoe kun je er zeker van zijn dat het een infectie en geen passage betreft, m.a.w. hoe kun je voorkomen dat je in een gezonde hond voor niets gif stopt? Dat is toch de reden dat je überhaupt ontlastingsonderzoek laat doen, omdat je onnodig ontwormen wilt voorkomen! In een eerste reactie zou ik dan denken dat "het Woud" daar dan toch ernstig tekort schiet.
De vraag of een lichte haakworminfectie vanzelf over zou kunnen gaan is hiermee dan kennelijk helaas toch nog niet beantwoord.

Na het weekend stuur ik opnieuw ontlasting in en tot die tijd draagt Harrie zolang even een muilkorf als hij mee naar de stal gaat.
....wordt vervolgt :)
Het moet natuurlijk nog blijken, wat er aan de hand is/was. Maar ik heb liever dat als Het Woud zoiets aantreft, dat zij bovenstaand naar hun klanten terug sturen. Aan de andere kant... De meeste mensen zullen dat niet doen/niet willen want dan moeten ze weer insturen a xx euro..... :-\
Lizzy schreef: Het moet natuurlijk nog blijken, wat er aan de hand is/was. Maar ik heb liever dat als Het Woud zoiets aantreft, dat zij bovenstaand naar hun klanten terug sturen. Aan de andere kant... De meeste mensen zullen dat niet doen/niet willen want dan moeten ze weer insturen a xx euro..... :-\
Ja, dat is zo, maar als het Woud tegen de mensen zou zeggen dat er kans is dat er een vertekend beeld op treed als de hond van buiten wat op pikt, kunnen de mensen in ieder geval proberen maatregelen te nemen dat dat een dag of 3 vóór het nemen van het monster niet gebeurt.
Laatst gewijzigd door doranto op vr 30 nov 2012, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Doranto schreef: Ja, dat is zo, maar als het Woud tegen de mensen zou zeggen dat er kans is dat er een vertekend beeld op treed als de hond van buiten wat op pikt, kunnen de mensen in ieder geval proberen maatregelen te nemen dat dat een dag of 3 vóór het nemen van het monster niet gebeurt.
Ja, op zich zou het Woud dat erbij kunnen zeggen. Ik zou zeggen "mail het Woud" dan kan ie daar wat van leren!!

Ik kies ervoor om zulke maatregelen niet te nemen want dan kunnen mijn honden dus 3 dagen niet loslopen. Want die snacken dat het een lieve lust is. Ook stront van andere honden (en hebben tot nu toe nooit wormen).
Doranto schreef:
een beetje informatie over de haakworm:

Bij de hond heb je 2 haakwormen, Uncinaria stenocephala & Ancyclostoma caninum. A caninum komt in onze streken niet voor, omdat deze een omgevingstemperatuur van boven de 20 graden vereist. Dat is fijn, want deze is veel pathogener dan de U stenocephala die wel in onze streken voorkomt.

De hand kan besmet worden door U stenocephala door de eitjes die in de omgeving op het gras, in de aarde ed zitten. Het duurt 2-3 weken tot de worm volwassen is in de darm, de volwassen worm leeft daar nog ongv 4 maanden. De worm veroorzaakt lichte darmletsels, maar er zijn zelden klinische symptomen. Enkel bij zware infecties kan er diarree ontstaan.
Alle leeftijdsgroepen zijn gevoelig aan deze infectie, maar oudere honden zullen minder eieren in de omgeving uitscheiden. Honden die continu besmet zijn worden immuun.

Ontwormen zal de worm wel uit jouw hond halen, maar de eitjes in de omgeving blijven. Zelfs met muilkorf kan jouw hond besmet worden, maar het kan dus ook zijn dat jouw hond immuun is en de eitjes enkel passeren.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door