Moderator: Lizzy
Annemarie Rijnveld schreef: Even voor je opgezocht: Dosering • Honden: 1 eetlepel in het dagelijkse voer voor honden zwaarder dan 25 kg.Ben even offline geweest en zie dat je het ondertussen hebt opgezocht. Bedankt voor de moeite!
Lizzy schreef: Nee, ik bedoelde dus dat je nu met die DE aarde begint. En ik zou dan niet te lang wachten met de ontlasting opnieuw laten te controleren. Ik vind 3 a 4 maanden (denk ik) erg lang. Haakworm is geen leuke worm.Als het goed is wordt de ontlasting de komende 2 jaar iedere maand onderzocht, omdat ik me heb aangemeld voor deelname aan het onderzoek van "Parasietenwijzer Diergeneeskunde".
Doranto schreef: Als het goed is wordt de ontlasting de komende 2 jaar iedere maand onderzocht, omdat ik me heb aangemeld voor deelname aan het onderzoek van "Parasietenwijzer Diergeneeskunde".Gaat het om een pup? Dan zou ik niet wachten, hoor. Misschien ook niet eens bij een volwassen hond.
Doranto schreef: Het verhaal krijgt toch nog een onverwachte wending.Het moet natuurlijk nog blijken, wat er aan de hand is/was. Maar ik heb liever dat als Het Woud zoiets aantreft, dat zij bovenstaand naar hun klanten terug sturen. Aan de andere kant... De meeste mensen zullen dat niet doen/niet willen want dan moeten ze weer insturen a xx euro.....
Het zou nl. zo maar kunnen, dat Harrie geen wormbesmetting heeft gehad zoals ze bij "Het Woud" zeiden.
Wij doen mee met het maandelijks onderzoek van de "Parasietwijzer Diergeneeskunde" en van het laatste onderzoek kreeg ik het volgende bericht:
"In de ontlasting van Harrie zijn wormeitjes aangetroffen, die zouden kunnen passen bij een haakworminfectie.
Dit kan twee dingen betekenen:
1. Harrie maakt op dit moment een infectie door die tot eiuitscheiding leidt
2. Harrie heeft ontlasting gegeten van een andere diersoort (schaap, paard, muis, etc.) en de eitjes die daarin zaten bevinden zich in de ontlasting (= passage)
Gezien de consistentie van de opgestuurde ontlasting die goed was betreft het waarschijnlijk de tweede oorzaak, om erachter te komen of het geen eigen infectie van Harrie betreft willen wij u het volgende vragen.
Is het mogelijk dat u Harrie er 3 dagen lang van kunt weerhouden om buiten dingen van de grond op te eten en wilt u dan binnenkort opnieuw een monster insturen?
Wilt u dan naast de naam en deelnamenummer ook het woord “Herhaling” op het bakje vermelden.
Is de ontlasting positief, dan sturen we ontwormingsmiddel op, indien niet, dan valt het mee en was het alleen passage."
Het zou dus goed kunnen dat de eerder vastgestelde infectie door "het Woud" dus in feite helemaal geen infectie was maar een passage, omdat de ontlasting toen óók heel goed was en er verder helemaal geen verschijnselen waren. Wel vreemd dat ze daar dan kennelijk zonder meer tóch van een infectie uit gaan en geen andere optie noemen dan gelijk binnen een week met een breedwerkend wormmiddel ontwormen.
Dat leidt dan tevens tot het volgende probleem: Hoe kun je er zeker van zijn dat het een infectie en geen passage betreft, m.a.w. hoe kun je voorkomen dat je in een gezonde hond voor niets gif stopt? Dat is toch de reden dat je überhaupt ontlastingsonderzoek laat doen, omdat je onnodig ontwormen wilt voorkomen! In een eerste reactie zou ik dan denken dat "het Woud" daar dan toch ernstig tekort schiet.
De vraag of een lichte haakworminfectie vanzelf over zou kunnen gaan is hiermee dan kennelijk helaas toch nog niet beantwoord.
Na het weekend stuur ik opnieuw ontlasting in en tot die tijd draagt Harrie zolang even een muilkorf als hij mee naar de stal gaat.
....wordt vervolgt![]()
Lizzy schreef: Het moet natuurlijk nog blijken, wat er aan de hand is/was. Maar ik heb liever dat als Het Woud zoiets aantreft, dat zij bovenstaand naar hun klanten terug sturen. Aan de andere kant... De meeste mensen zullen dat niet doen/niet willen want dan moeten ze weer insturen a xx euro.....Ja, dat is zo, maar als het Woud tegen de mensen zou zeggen dat er kans is dat er een vertekend beeld op treed als de hond van buiten wat op pikt, kunnen de mensen in ieder geval proberen maatregelen te nemen dat dat een dag of 3 vóór het nemen van het monster niet gebeurt.![]()
Doranto schreef: Ja, dat is zo, maar als het Woud tegen de mensen zou zeggen dat er kans is dat er een vertekend beeld op treed als de hond van buiten wat op pikt, kunnen de mensen in ieder geval proberen maatregelen te nemen dat dat een dag of 3 vóór het nemen van het monster niet gebeurt.Ja, op zich zou het Woud dat erbij kunnen zeggen. Ik zou zeggen "mail het Woud" dan kan ie daar wat van leren!!
Doranto schreef:een beetje informatie over de haakworm:
De vraag of een lichte haakworminfectie vanzelf over zou kunnen gaan is hiermee dan kennelijk helaas toch nog niet beantwoord.