Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Henny V.
Ik heb ook mijn eerste uitslag binnen:
De uitslag van Diesel en Dribbel is: Protozoën (Isospora) aangetroffen.

Over 3 dagen weer 2 nieuwe drolletjes opsturen.
Door sphynxlover
Hier ook voor de tweede keer de uitslag van 2 honden ontvangen.
niets aangetroffen!
Mooi zo.
Ik denk dat ik eerder rond deze tijd met kittens, alle huisdieren zou hebben ontwormd.
Als je kittens gaat ontwormen, doe dan alle huisdieren, anders krijg je alsnog een besmetting.
En dat heb ik altijd geloofd en gedaan. >:(
Door *Dorothea*
nicolette schreef: Zolang de dierenartsen en de farmaceutische industrie flink verdienen aan hun aanpak dan zal er niet snel verandering in komen.

Gr. Nicolette
Maar het advies om 4 keer per jaar te ontwormen komt niet van de dierenarts, maar van het ministerie van volksgezondheid.
Door Parelridder
Gisteren bericht gekregen over het heronderzoek van Merel: In de ontlasting van Merel zijn spoelwormeitjes, haarwormeitjes (Capillaria) en Protozoën (Isospora) aangetroffen. Voor de eerste 2 krijgt ze nu een tablet Drontal toegestuurd, daarvoor hebben ze haar lichaamsgewicht opgevraagd en kreeg ik het advies deze pil halverwege een maaltijd aan haar te geven. Dus eerst de helft van haar maaltijd geven, dan de pil en dan de 2e helft van de maaltijd. 2 Weken later onderzoeken ze het resultaat van de ontworming aan de hand van een nieuw monstertje.

Het vinden van Isospora in de ontlasting kan meerdere dingen beteken:
1.) de hond is gezonde drager en uitscheider van Isospora
2.) de hond heeft Isospora uit de omgeving opgegeten en onveranderd uitgescheiden
3.) de hond maakt een Isospora infectie door en heeft wel klachten
Advies: Isospora is voor uw hond zelf geen probleem zolang er geen klinische klachten zijn. Als er klachten optreden, zien we dit meestal bij pups. Het gaat dan met name om diarree, buikpijn en slechter eten. Mochten er in uw omgeving veel pups voorkomen of mocht uw hond wel klachten hebben, neem dan contact op met uw dierenarts. Helaas werkt het product dat ze mogen opsturen namelijk niet tegen deze protozoën.

Merel heeft geen van de genoemde klachten en we hebben geen pups in de omgeving, dus dit laat ik onbehandeld. Ik ben erg nieuwsgierig of dit dan volgende keer weer weg is (passage?). Vorige keren had ze het namelijk niet.
Door nicolette
*Dorothea* schreef: Maar het advies om 4 keer per jaar te ontwormen komt niet van de dierenarts, maar van het ministerie van volksgezondheid.
Dan zal ik toch graag willen weten wie de minister daarover geadviseerd heeft.
Is ook een opschudding geweest bij de advisering van de Mexicaanse griep. Minister heeft beslist om griepprikken te bestellen. Later is gebleken dat de groep adviseurs gefinanceerd werden door de farmaceutische industrie, maar zeiden zij er was geen belangenverstrengeling.

Gr. Nicolette
Door Parelridder
Iedere dierenarts heeft m.i. de keuze dit advies zo letterlijk over te nemen of het te voorzien van informatie over de kanttekeningen die daarbij te maken zijn. Namelijk dat preventief ontwormen niet kán, dat mestonderzoek onnodig ontwormen voorkomt, dat ontwormingstabletten n.l. ook niet gezond zijn (vraag je huisarts eens of je aangezien je intensief om gaat met honden, jezelf ook ieder kwartaal of zelfs maar eens per jaar 'preventief' mag ontwormen..). Er is natuurlijk geen arts die daarvan niet op de hoogte is.
Door *Dorothea*
nicolette schreef: Dan zal ik toch graag willen weten wie de minister daarover geadviseerd heeft.
Is ook een opschudding geweest bij de advisering van de Mexicaanse griep. Minister heeft beslist om griepprikken te bestellen. Later is gebleken dat de groep adviseurs gefinanceerd werden door de farmaceutische industrie, maar zeiden zij er was geen belangenverstrengeling.

Gr. Nicolette
Het RIVM. Die heeft berekend dat als iedereen 4 keer per jaar ontwormd dat enorm kan schelen op de besmetting van het milieu met wormeitjes. Uit onderzoek is gebleken dat kinderspeelplaatsen, zandbakken en parken vergeven zijn van de wormeitjes. En daar kunnen kinderen dus oa astmatisch van worden.
Nu vraag ik me af zijn er eigenlijk ook katteneigenaren die meedoen aan dit onderzoek van Utrecht?
Door Martine-Tom
*Dorothea* schreef: Het RIVM. Die heeft berekend dat als iedereen 4 keer per jaar ontwormd dat enorm kan schelen op de besmetting van het milieu met wormeitjes. Uit onderzoek is gebleken dat kinderspeelplaatsen, zandbakken en parken vergeven zijn van de wormeitjes. En daar kunnen kinderen dus oa astmatisch van worden.
Nu vraag ik me af zijn er eigenlijk ook katteneigenaren die meedoen aan dit onderzoek van Utrecht?
Mag niet, is uitsluitend voor honden, ik heb het nog nagevraagd maar helaas.
Door *Dorothea*
martine-tom schreef: Mag niet, is uitsluitend voor honden, ik heb het nog nagevraagd maar helaas.
O jammer. Ik zou nl wel eens willen weten hoe het met katten zit. Ik heb de indruk dat die veel vaker wormen hebben dan honden.
Door sella
En katten zitten vaker in de zandbakken. Ik heb nog nooit een hond zijn behoefte zien doen in de zandbak van de speeltuin, wel verschillende katten.
Je kan honden doodspuiten qua wormbehandelingen, maar als er niet ook de kat bij betrokken wordt, zal er nooit een dramatische vermindering plaats vinden van wormeitjes in de zandbakken.
Ik ben een enorme kattenliefhebber, alleen geen laat je kat maar overal zwerven liefhebber.
Door rupa
rupa schreef: Wormsoort Pups <6w Jonge honden Teven(drachtig) Teven(niet drachtig) Reu
Spoelwormen ++++ +++ +++* ± ±
Haakwormen ++ ++ + + +
Zweepwormen 0 ± + + +
Lintwormen 0 ± +/++ +/++ +/++

++++: zeer frequent (> 50%) en schadelijk
+++: frequent (20-50%)
++: minder frequent (5-20%)
+: occasioneel (< 5%)
± : uitzonderlijk
0: niet aanwezig
*: 'reserve' wormen (zie tekst)

Wormsoort Kittens Jonge katten Poezen(drachtig) Katers
Spoelwormen ++++ +++ + +
Haakwormen ++ ++ + +
Longwormen 0 ± + +
Lintwormen 0 ++ +++ +++

++++: zeer frequent (> 50%) en schadelijk
+++: frequent (20-50%)
++: minder frequent (5-20%)
+: occasioneel (< 5%)
± : uitzonderlijk
0: niet aanwezig
bron: janssen animal health

zie voor meer uitleg : http://www.boozoo.be/html/Dogs_Worms.htm

als ik het goed heb/zie dan komt het bij katten meer voor dan bij honden ( spoelworm ). aangezien loslopende katten meer in de zandbakken poepen dan de hond. begrijp ik niet waarom de hond de schuld krijgt.
en er word meer hondenpoep opgeruimd dan kattenpoep door de eigenaren.
zoals ik het zie is de hond niet het probleem maar de loslopende kat.
dit staat op pagina 3 van deze topic ik was hier ook als eens over begonnen. het was mij zelf ook al opgevallen dat de kat besmettelijker is dan de hond. Per slot van rekening heeft minder dan 10% van de honden een worminfectie in Nederland .

gr paulien en ruud.
Door Parelridder
Ik denk dat dit een compleet ander onderzoek is. Van katten die vrij buiten komen is niet met zekerheid in kaart te brengen waar ze lopen, wat voor contacten en aktiviteiten ze hebben, wat ze eten (in de mond nemen) en hoe de ontlasting is.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door