Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Door Hope
Thea schreef: Ik kwam vandaag dit stukje tegen. :)
Maar snap de link niet met Weil :-\
Is het zo dat Weil dus ook door blauwalg kan komen ::)

Blauwalg is een alg die zich snel verspreid bij warm weer. De symptomen van een besmetting komen overeen met de symptomen die optreden bij botulisme: braken of diarree. In tegenstelling tot het vogeltype-botulisme, is Blauwalg gevaarlijk voor mensen en honden. Controleer daarom of uw hond is ingeënt tegen de Ziekte van Weil. Deze inenting zit namelijk niet in de standaardcocktail. Raadpleeg de sticker in het paspoort van uw hond of consulteer uw dierenarts om er zeker van te zijn dat uw hond is ingeënt.
Oooh wat fijn toch weer, dit soort verkeerde info. Straks zijn mensen minder voorzichtig met blauwalg want hun hond is toch geënt.
**Jillaroo** schreef: Ja hoor, 1 week na zetten van de 1e enting stortte eerst de ene door haar hoeven heen en gezien haar leeftijd 11 jaar dachten ze aan een neurologisch probleem dus in laten slapen. De jongste 5 jaar 1 week ong na het zetten van de 2e enting door de hoeven heen, toen gelijk de link gelegd met de entstof ( natuurlijk niet waar volgens de arts en firma msd) uiteindelijk na diverse terugvallen heeft ze besloten om haar in te laten slapen. het hele verhaal ( want dit is erg kort door de bocht) staat ook bij fokkers voor fokkers op facebook
Wat een drama.
Door Parelridder
**Jillaroo** schreef: Ja hoor, 1 week na zetten van de 1e enting stortte eerst de ene door haar hoeven heen en gezien haar leeftijd 11 jaar dachten ze aan een neurologisch probleem dus in laten slapen. De jongste 5 jaar 1 week ong na het zetten van de 2e enting door de hoeven heen, toen gelijk de link gelegd met de entstof ( natuurlijk niet waar volgens de arts en firma msd) uiteindelijk na diverse terugvallen heeft ze besloten om haar in te laten slapen. het hele verhaal ( want dit is erg kort door de bocht) staat ook bij fokkers voor fokkers op facebook
:( Wat afschuwelijk!!! maar wat ben ik blij dat zij - en nu jij - deze ervaring deelt.. De kans op een zó ernstige bijwerking zal dan welliswaar niet groot zijn, maar dat is de kans op Lepto ook niet en het zal je gebeuren dat je een gezonde hond voor alle zekerheid laat vaccineren en haar dáár aan verliest... :'(
Door **Jillaroo**
Ik heb dus ook mijn pupkopers geinformeerd en er was 1 arts die contact met mij had opgenomen, of eigenlijk navraag bij de firma msd had gedaan. Werd ik gebeld door deze mevrouw. Er waren geen klachten binnen gekomen nav de L4. oke dus uw mailwisseling over de twee overleden honden  na de L4 met mevr x uit xxx klopt dus niet? Euh maar dat ging niet over kelpie pupje maar dat waren volwassen honden van een ander ras.......
Door Sietie
Ik hoorde vorige week ook al van een boxer die 2.5 week ziek is geweest na de L4 enting. Kon bijna niet eens meer in de auto komen geen kracht ... Nu is gelukkig alles weer goed...
Door Sietie
deze week kreeg ik een oproep om twee van mijn honden te laten enten met lepto 4 ik heb gebeld dat ik niet kwam te enten nav al die verhalen over deze enting. mijn DA heeft contact gehad met Utrecht en tijdens artsen overleg hebben ze het hier ook over gehad, zij vertelde mij of deze gevallen ook waren onderzocht want er kan gratis sectie worden gedaan door Utrecht, de leverancier van het vaccin betaalt het onderzoek. Ja ik weet het tis de leverancier ::) maar het wordt door een onafhankelijk instituut onderzocht (Utrecht dus) Ben eigenlijk wel benieuwd of dat ook gedaan is, sectie verricht bedoel ik bij overleden hondjes..
Door Parelridder
Ik vrees dat weinig mensen kiezen voor sectie, dat geldt immers ook voor overlijden na vermoeden van andere oorzaak :( Het vast stellen van de oorzaak kan ontzettend belangrijk zijn. Nu of later, bijv. als vroeg of laat blijkt dat het geen uitzondering is. 'Vermoeden' wordt door belanghebbenden (in dit geval de fabrikant, maar het kunnen ook een fokkers zijn) niet mee gewogen. Enerzijds terecht, want er wordt soms wel héél gemakkelijk aangenomen wat de oorzak van overlijden is, anderzijds geeft het ruimte om zaken die we met boeren verstand zo wel kunnen bedenken tóch weg te wuiven, af te doen als 'niet aangetoond'.
Het is m.i. ontzettend belangrijk mensen te informeren over wat sectie in houdt, dat jé ook dán de mogelijkheid houdt hem/haar te begraven, cremeren, nog ven thuis te krijgen.. Al wat je maar nodig hebt om afscheid te nemen. Het kan dan ook 'cosmetisch' gedaan worden (lees: als een reguliere operatie). En de kosten zijn één vast bedrag, ongeacht hoeveel vervolg onderzoek (soms wereldwijd) er gedaan wordt op weefsel nav bevindingen. Kosten zijn rond de 50 euro en desgewensd soms vergoed te krijgen, hetzij als de rasvereniging het van belang acht dat je dit laat doen, hetzij door de fokker (als je er eentje hebt die geen struisvogel politiek wil spelen) of in geval van deze vaccinatie door de fabrikant.
Ik heb het zelf als heel troostrijk ervaren dat het lijden en te vroeg overlijden niet zinloos was. En zo ook het horen van hoe veel wetenschappers in allerlei landen mee werkten aan het onderzoek. Het voelde als een soort 'eerbetoon', ze was het waard! Middels gegevens als deze kan - als fokkers daar voor kiezen - meer bekend worden over de vastgestelde en nader onderzochte oorzaak van overlijden (binnen het ras). Zo ook tav de vaccinatie: als aangetoond kan worden dat de oorzaak samenhangt met de vaccinatie zal de fabrikant daar iets mee (moeten) doen.
Ik hoop zo dat óók mensen die - net als ik - gevoelsmatig absoluut geen sectie willen laten plegen op hun maatje na overlijden tgv onduidelijke en/of mogelijk erfelijke oorzaak, daar tóch nog eens hun gedachten over willen laten gaan..?? Niet als de situatie daar is, maar juist nu, als er niks loos is: onder welke voorwaarden zou je het wél aan kunnen? Wat zou er nodig zijn om tóch goed afscheid te kunnen nemen? Er is namelijk niet ''en manier om sectie te laten plgen en je bent niet aansluitend je hond 'kwijt'.. Je eigen dierenarts kan het te onderzoeken onderdeel operatief verwijderen en aan Utrecht leveren voor onderzoek. De dierenarts kan ook jouw hond naar Utrecht laten brengen. Utrecht kan de sectie doen nadat jij de hond zelf hebt gebracht of zij bij jou thuis de hond hebben opgehaald. En zo ook ná de sectie (al dan niet cosmetisch en alleen op afgesproken delen!) kun je laten thuis brengen, maar ook naar crematorium of begraafplaats laten brengen en daar al dan niet nog zelf heen gaan.
Kortom, alles wat zónder sectie kan, kan ook mét en dat gegeven was voor mijzelf volkomen onbekend en maakte het verschil om het te kúnnen, met het gehoopte resultaat van toegenomen kennis tav de ziekte én onverwachtte resultaat er vreselijk veel troost uit te ervaren.
Door **Jillaroo**
De jongste hond van mijn vriendin is op vrijdag gestorven en toen de firma haar benaderde voor sectie wilde ze graag er over na denken, immers haar man was ook pas overleden en in 1 jaar tijd je man en 3 honden verliezen ( haar oudste reu is gewoon van ouderdom ingeslapen) is ook niet niks. Na overleg met een goede vriendin heeft ze besloten om Xira aan te bieden voor sectie. Dus belde ze om ong 14:00 terug naar deze firma. Helaas de persoon was al naar huis. Maandag weer bellen. Crematorium gebeld of ze haar nog even koel konden houden. Maandag gebeld en de reactie van de persoon was; helaas er was wel een vers lijk nodig om sectie op te kunnen verrichten.
Door Parelridder
Dat is afschuwelijk, als je plotseling geconfronteerd bent met het overlijden én deze moeilijke vraag, om daarna een heel weekend het afscheid uit te stellen tbv sectie, om dáárna te horen dat dit niet meer mogelijk is na zo veel dagen. Bijzonder slordig dat tijdens het contact op vrijdag niet duidelijk gezegd is tot wanneer de keuze voor sectie gemaakt kon worden (of langs welke alternatieve route er tot een later tijdstip hiervoor gekozen kon worden). Als je vriendin het op brengt daarover een klacht in te (laten) dienen zou ik dit zeker doen! Dat draait haar situatie niet treug, maar hopelijk leert de firma daar wél van, worden medewerkers goed geinstrueerd welke informatie verstrekt dient te worden!
Door Sietie
Parelridder schreef: Ik vrees dat weinig mensen kiezen voor sectie, dat geldt immers ook voor overlijden na vermoeden van andere oorzaak :( Het vast stellen van de oorzaak kan ontzettend belangrijk zijn. Nu of later, bijv. als vroeg of laat blijkt dat het geen uitzondering is. 'Vermoeden' wordt door belanghebbenden (in dit geval de fabrikant, maar het kunnen ook een fokkers zijn) niet mee gewogen. Enerzijds terecht, want er wordt soms wel héél gemakkelijk aangenomen wat de oorzak van overlijden is, anderzijds geeft het ruimte om zaken die we met boeren verstand zo wel kunnen bedenken tóch weg te wuiven, af te doen als 'niet aangetoond'.
Het is m.i. ontzettend belangrijk mensen te informeren over wat sectie in houdt, dat jé ook dán de mogelijkheid houdt hem/haar te begraven, cremeren, nog ven thuis te krijgen.. Al wat je maar nodig hebt om afscheid te nemen. Het kan dan ook 'cosmetisch' gedaan worden (lees: als een reguliere operatie). En de kosten zijn één vast bedrag, ongeacht hoeveel vervolg onderzoek (soms wereldwijd) er gedaan wordt op weefsel nav bevindingen. Kosten zijn rond de 50 euro en desgewensd soms vergoed te krijgen, hetzij als de rasvereniging het van belang acht dat je dit laat doen, hetzij door de fokker (als je er eentje hebt die geen struisvogel politiek wil spelen) of in geval van deze vaccinatie door de fabrikant.
Ik heb het zelf als heel troostrijk ervaren dat het lijden en te vroeg overlijden niet zinloos was. En zo ook het horen van hoe veel wetenschappers in allerlei landen mee werkten aan het onderzoek. Het voelde als een soort 'eerbetoon', ze was het waard! Middels gegevens als deze kan - als fokkers daar voor kiezen - meer bekend worden over de vastgestelde en nader onderzochte oorzaak van overlijden (binnen het ras). Zo ook tav de vaccinatie: als aangetoond kan worden dat de oorzaak samenhangt met de vaccinatie zal de fabrikant daar iets mee (moeten) doen.
Ik hoop zo dat óók mensen die - net als ik - gevoelsmatig absoluut geen sectie willen laten plegen op hun maatje na overlijden tgv onduidelijke en/of mogelijk erfelijke oorzaak, daar tóch nog eens hun gedachten over willen laten gaan..?? Niet als de situatie daar is, maar juist nu, als er niks loos is: onder welke voorwaarden zou je het wél aan kunnen? Wat zou er nodig zijn om tóch goed afscheid te kunnen nemen? Er is namelijk niet ''en manier om sectie te laten plgen en je bent niet aansluitend je hond 'kwijt'.. Je eigen dierenarts kan het te onderzoeken onderdeel operatief verwijderen en aan Utrecht leveren voor onderzoek. De dierenarts kan ook jouw hond naar Utrecht laten brengen. Utrecht kan de sectie doen nadat jij de hond zelf hebt gebracht of zij bij jou thuis de hond hebben opgehaald. En zo ook ná de sectie (al dan niet cosmetisch en alleen op afgesproken delen!) kun je laten thuis brengen, maar ook naar crematorium of begraafplaats laten brengen en daar al dan niet nog zelf heen gaan.
Kortom, alles wat zónder sectie kan, kan ook mét en dat gegeven was voor mijzelf volkomen onbekend en maakte het verschil om het te kúnnen, met het gehoopte resultaat van toegenomen kennis tav de ziekte én onverwachtte resultaat er vreselijk veel troost uit te ervaren.
dit is erg goede info Parelridder! Bedankt daar voor! :)
Door Sietie
**Jillaroo** schreef: De jongste hond van mijn vriendin is op vrijdag gestorven en toen de firma haar benaderde voor sectie wilde ze graag er over na denken, immers haar man was ook pas overleden en in 1 jaar tijd je man en 3 honden verliezen ( haar oudste reu is gewoon van ouderdom ingeslapen) is ook niet niks. Na overleg met een goede vriendin heeft ze besloten om Xira aan te bieden voor sectie. Dus belde ze om ong 14:00 terug naar deze firma. Helaas de persoon was al naar huis. Maandag weer bellen. Crematorium gebeld of ze haar nog even koel konden houden. Maandag gebeld en de reactie van de persoon was; helaas er was wel een vers lijk nodig om sectie op te kunnen verrichten.
wat verschrikkelijk..... :-[
Door hamada
Ik heb. ..anders geantwoord.
Eigenlijk in de standaard wijze de L4 laten zetten begin dit jaar, en ben nu wat wisselend in mijn mening.
Spike heeft een vorm van epilepsie en Joy gebruikt prednison. Alleen daarom wil ik gaan titeren dit jaar. Alleen tav de lepto vraag ik me af of ik iets met nosoden kan.. Afgelopen zomer heerste er 'iets' onder muizen in Zweden, en ze lagen bij tientallen dood in het bos, op de weg, in de tuin. Joy, met haar prednison honger heeft in de vakantie echt -tig dode muizen opgezocht en opgevreten. Sam taalde er niet naar. En als kat Midget prooi in haar bergplaats in de tuin verstopt, wordt die vaak opgesnackt door Joy. Veel muizen, maar of er soms ook een rat bij zit? 1x een jong konijn in ieder geval :-\
Tegelijkertijd valt op dat Sam sinds de L4 veel trager loopt, als een oud mannetje :-[ Geen pijn, DA ziet geen aanleiding, hart en longen oke. Ik weet niet of er een direct verband is, maar met alle overige verhalen geeft het wel te denken.
Misschien dat nosoden hem kunnen ondersteunen?
Spike zwemt en jaagt niet, dus zou mogelijk weinig risico op Weil lopen.
Ik vindt het lastig.
Door Papalou
Wat een nare verhalen..moet me nog erg gaan inlezen over vaccineren, deed al aan titeren, maar als ik dit zo lees ga ik voor de lepto niet op herhaling...is me ook ontraden door holistische DA, wel benieuwd wat mijn eigen homeopatische DA erover gaat zeggen...\

zij had het over mogelijk homeopatisch behandelen tegen leptospirose...
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door