Bedankt voor jullie reacties.
Degene die mijn hond wil scannen, komt vandaag terug van vakantie. Eén dezer dagen gaan we heel rustig thuis de hond thuis opnieuw van voor naar achter en van top tot teen scannen. Heb al gelezen dat de chip ook in het hoofd kan zitten, of de staart en ook met regelmaat naar de poten afdaalt.
Ik heb eerst gebeld met de Raad van Beheer: zij herchippen niet meer. Dit gaat via de dierenarts. Die plaatst een nieuwe chip. De barcode van die nieuwe chip gaat onder de barcode van de oude chip onder III Identificatie van het dier in het Europees Dierenpaspoort. Dus geen nieuw paspoort!!! Verderop in het boekje XI legalisatie vult de dierenarts in dat de chip is vervangen, de datum, ondertekening en stempel. Tot slot moet de dierenarts binnen twee dagen bij één van portalen de nieuwe chip van de hond registreren. Dit mag je als eigenaar zelf niet doen. Dit moet de dierenarts doen.
Omdat ik een stamboomhond heb, moet de dierenarts ook een verklaring schrijven met daarin het nieuwe en oude chipnummer van de hond op briefhoofd van de kliniek, liefst digitaal en voorzien van handtekening. Dit gaat naar de Raad van Beheer. Zij zorgen voor een nieuwe stamboom die je thuis gestuurd krijgt. Via je account bij de RvB kan je vervolgens het nieuwe registratiebewijs en het nieuwe DNA ISAG2006 bewijs downloaden. Als je al een rashondenlogboek hebt, ook dat wordt vervangen.
En nee, ik ben er nog niet. Om een nieuwe chip gedaan te krijgen bij de dierenarts heb je nu als particulier ook een UBN-nummer nodig. Aan te vragen bij rvo.nl. Zonder UBN-nummer mag een dierenarts geen nieuwe chip plaatsen. Dus mocht het je overkomen, zorg dat je voordat je naar de dierenarts gaat, een UBN-nummer kan overleggen. Officieel moet je binnen een week nadat je hebt ontdekt dat de chip niet meer uitleesbaar is een nieuwe chip laten plaatsen.
Tot slot: officieel moet een dier eerst geïdentificeerd zijn voordat de rabiësvaccin mag worden gezet. Werkt de chip niet, moet eerst een nieuwe chip worden geplaatst en daarna mag pas de rabies worden gezet, of in elk geval op dezelfde dag van de vaccinatie. Maarja, dan moet je wel meteen op dat moment ook nog even een ubn-nummer bij rvo.nl aanvragen...
Enfin, dat moet je natuurlijk allemaal ook maar net weten als je met je hondje effies een prikkie komt halen omdat je op vakantie wilt naar het buitenland...
Ik heb Virbac, producent van de chip ook nog even gebeld. Als de dierenarts met Virbac belt zijn zij eventueel bereid om kosten van consult en plaatsen van de nieuwe chip te vergoeden. Iets met levenslange garantie.

Ik ga dat niet doen. Ik ben al blij als alles loopt zoals moet...
Maar eerst nog maar eens het hele lijf scannen. Wordt vervolg. Want ja, ik heb weinig zin in vragen aan de grens over de datum van het rabiesvaccin en een paar dagen later een datum van een nieuwe chip...