Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#3457916
Vandaag bij de dierenarts geweest voor een rabiesvaccin ivm vakantie buitenland. Bij het controleren van de chip bleek deze niet meer traceerbaar te zijn. :-X Ik stond daar ook een beetje ongelovig te kijken want dat verwacht je natuurlijk niet. Hond is bij de fokker in het nest gewoon gechipt en hij is nu twee jaar en dus naar het lijkt chiploos. Heb al wel contact met iemand met een chipreader om nogmaals de hond een keer na te lopen. Vind het ook gewoon een naar idee dat zo'n chip ik weet niet waar in het lichaam kan zitten. :-X

Hond heeft een stamboom, dus al mail gestuurd naar de Raad van Beheer wat te doen. Iemand hier ervaring met de procedure van een nieuwe chip? En ook of het rabiesvaccin opnieuw gezet moet gaan worden? Want daar zou ik echt van balen... >:(
Door Lizzy
#3457917
Oh jee..... Ik zou inderdaad met een andere chip reader eerst het hele lichaam langs gaan. In de regel gaan ze niet zo ver aan de wandel maar ja goed, toch maar even uitsluiten. Wat de gevolgen zijn als de chip echt onvindbaar is (of het niet meer doet want die chip moet er volgens mij gewoon zitten, ergens) dat weet ik niet. Denk dat de RvB dat moet weten inderdaad. Ben benieuwd. Wanneer wordt je hond opnieuw gescand?
Door Siberienne
#3457918
Van ‘chipjedier.nl’ website van LICG

Het kan heel soms gebeuren dat een chip niet meer af te lezen is. Het is dan belangrijk om goed te controleren of dit echt het geval is. Het kan namelijk ook aan de reader liggen dat een chip niet te detecteren is (bijvoorbeeld door een zwakke batterij in de reader). Als blijkt dat de chip echt niet meer af te lezen is, dan kan de dierenarts een nieuwe chip plaatsen. Het nieuwe chipnummer moet uiteraard aan de portalen doorgegeven worden. Voor honden is het verplicht dat de dierenarts doorgeeft dat er een tweede chip geplaatst wordt.

(Ik meende me te herinneren dat dat ook zo is gegaan bij de hond van een vriendin waarvan de chip niet meer te lezen was)

Ik zou niet weten waarom de vaccinatie opnieuw zou moeten worden gezet, ik neem aan dat die in het paspoort staat en afgetekend is, de DA kan de nieuwe chip in de pas registreren en dan is eea weer gekoppeld toch?
Door yazzie
#3457958
Bedankt voor jullie reacties. :)

Degene die mijn hond wil scannen, komt vandaag terug van vakantie. Eén dezer dagen gaan we heel rustig thuis de hond thuis opnieuw van voor naar achter en van top tot teen scannen. Heb al gelezen dat de chip ook in het hoofd kan zitten, of de staart en ook met regelmaat naar de poten afdaalt. :-X

Ik heb eerst gebeld met de Raad van Beheer: zij herchippen niet meer. Dit gaat via de dierenarts. Die plaatst een nieuwe chip. De barcode van die nieuwe chip gaat onder de barcode van de oude chip onder III Identificatie van het dier in het Europees Dierenpaspoort. Dus geen nieuw paspoort!!! Verderop in het boekje XI legalisatie vult de dierenarts in dat de chip is vervangen, de datum, ondertekening en stempel. Tot slot moet de dierenarts binnen twee dagen bij één van portalen de nieuwe chip van de hond registreren. Dit mag je als eigenaar zelf niet doen. Dit moet de dierenarts doen.

Omdat ik een stamboomhond heb, moet de dierenarts ook een verklaring schrijven met daarin het nieuwe en oude chipnummer van de hond op briefhoofd van de kliniek, liefst digitaal en voorzien van handtekening. Dit gaat naar de Raad van Beheer. Zij zorgen voor een nieuwe stamboom die je thuis gestuurd krijgt. Via je account bij de RvB kan je vervolgens het nieuwe registratiebewijs en het nieuwe DNA ISAG2006 bewijs downloaden. Als je al een rashondenlogboek hebt, ook dat wordt vervangen.

En nee, ik ben er nog niet. Om een nieuwe chip gedaan te krijgen bij de dierenarts heb je nu als particulier ook een UBN-nummer nodig. Aan te vragen bij rvo.nl. Zonder UBN-nummer mag een dierenarts geen nieuwe chip plaatsen. Dus mocht het je overkomen, zorg dat je voordat je naar de dierenarts gaat, een UBN-nummer kan overleggen. Officieel moet je binnen een week nadat je hebt ontdekt dat de chip niet meer uitleesbaar is een nieuwe chip laten plaatsen.

Tot slot: officieel moet een dier eerst geïdentificeerd zijn voordat de rabiësvaccin mag worden gezet. Werkt de chip niet, moet eerst een nieuwe chip worden geplaatst en daarna mag pas de rabies worden gezet, of in elk geval op dezelfde dag van de vaccinatie. Maarja, dan moet je wel meteen op dat moment ook nog even een ubn-nummer bij rvo.nl aanvragen...

Enfin, dat moet je natuurlijk allemaal ook maar net weten als je met je hondje effies een prikkie komt halen omdat je op vakantie wilt naar het buitenland... ::)

Ik heb Virbac, producent van de chip ook nog even gebeld. Als de dierenarts met Virbac belt zijn zij eventueel bereid om kosten van consult en plaatsen van de nieuwe chip te vergoeden. Iets met levenslange garantie. :biggrin2: Ik ga dat niet doen. Ik ben al blij als alles loopt zoals moet...

Maar eerst nog maar eens het hele lijf scannen. Wordt vervolg. Want ja, ik heb weinig zin in vragen aan de grens over de datum van het rabiesvaccin en een paar dagen later een datum van een nieuwe chip... :-\
Door yazzie
#3458066
Update: een vrijwilliger van de Facebookgroep chipreader bezitters heeft de chip wel gevonden. Chip is gezakt naar net boven het linker schouderblad. Ik heb een foto van de chipreader met het chipnummer in beeld en ik heb een foto waar de chipreader gehouden wordt om de chip te kunnen uitlezen. Neem ik voor de zekerheid maar mee richting Zweden...
Gebruikersavatar
Door pike
#3458107
Zweden:
De eerste keer dat ik met een hond naar Zweden ging (boot) werd naar alle papieren gekeken. En dat was in die tijd een heel pak en alles in drievoud. Maar niemand keek naar de hond of controleerde zijn (toen nog) tatouage in oor. Sterker nog, er werd geen blik in de auto geworpen, ik had wel tien honden mee het land in kunnen nemen. Jaren later ging ik met gechipte Pike en gechipte Armagnac naar Zweden. Via brug en tunnel. Bij de grens werden we doorgewuifd. Ik riep “ik heb 2 honden bij me”. Waarop er geroepen werd heeft U paspoorten? En toen ik ja knikte: doorrijden!
Ik zou me dus niet al te druk maken, je weet nu toch waar de chip zit mocht er toch iemand hem willen lezen.
Door Siberienne
#3458110
Ik ben in alle jaren dat we naar Noorwegen gingen 2x gecontroleerd. Een keer met chip lezen. Toen ze die niet konden vinden (en het vrij worstelen met een husky die de auto niet uit mocht na 20 uur op de boot en ze probeerden zo de chip te lezen) mochten we gewoon doorrijden.

Ik heb ooit aan de Noors - Zweedse grens de douanier hun eigen regels uut staan leggen. Dat is de laatste keer dat ik actief mijn honden aangegeven heb.
Door Lizzy
#3458118
Fijn dat de chip gevonden is! En je kunt nu ook de plek aanwijzen waar de chip zit. Maar, slim hoor, om ff wat bewijsmateriaal mee te nemen (hoewel ik ook denk dat de kans niet groot is op controle).
Door yazzie
#3458196
@ Pike: ja, zo'n hond met en tatoeage in haar oor die al lang niet meer leesbaar was heb ik ook ooit gehad.... ;D Destijds heb ik me daar nooit zorgen over gemaakt. Ooit één keer aangehouden bij de Belgisch-Franse grens maar het bleef bij kijken. ::) Twee vrouwen en een herder... :biggrin2: Nu ik weet dat hij wel gechipt is, dat de chip uitleesbaar is en dat ik weet waar die zit is het okay voor mij. :)

@ Siberienne: ik denk zomaar dat niemand het in zijn/haar hoof gaat halen om met twee Duitsers in de auto gaat 'vechten'. :biggrin2: Ik ga ze vooraf aanmelden en zie het verder wel.

@ Lizzy: ja ben ook echt wel opgelucht hoor. :P Foto's gaan gewoon mee. Kleine moeite. ;)
Door suzanne 1
#3458211
Wij dachten bij onze Senna ook dat zijn chip was verdwenen. Toen ben ik zelf verder gaan zoeken met de chipreader van de dierenarts........ bleek de chip tussen zijn voorpoten te zitten. Hij had hem dus nog wel. Maar als je snel over het lichaam gaat met de reader dan kom je natuurlijk niet tussen zijn voorpoten. Heb ookwel eens gehoord dat hij zelfs naar beneden bij de tenen gezakt was.
Door yazzie
#3458264
@ Suzanne : ja ze kunnen blijkbaar echt aan de wandel gaan. Bij drie van mijn vier honden zitten/zaten ze gewoon op de plek waar de chip is ingebracht. Is de eerste keer dat ik dit meemaak maar het blijkt echt wel vaker voor te komen. Gelukkig heb jij ook die chip bij je hond gevonden. :)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door