Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#271129
Het sterkste argument vind ik toch de poep :-)

Heel veel gezonde honden doen het geweldig op brokken, maar laat ze vers eten en ze poepen veel minder. Wel zo prettig als je in de stad woont en zeker bij een pup, die nog niet altijd in de groenstroken poept.

Geen last van de anaal klieren vind ik ook een goed argument en een prachtig schoon gebit.

Allemaal zaken die je voor hebt op brokken en die ook voor een blije brokkenhond verschil maken!

Verder hoor je tegenwoordig je tegenwoordig vaker de vraag hoe je een hond geestelijk moe kan maken, een flink bot is daar een prima oplossing voor ;D

Groetjes,
Laatst gewijzigd door Borke op zo 27 feb 2005, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sylvie
#272782
Ik zal duidelijk mijn voorkeur vertellen, maar ik ga geen mensen overtuigen die (op dat moment) niet overtuigd willen worden. Maar ik zal anderzijds niet nalaten af en toe iets positiefs te vertellen dat samenhangt met rauw.
Als iemand bijvoorbeeld vertelt hoe akelig het was dat zijn hond onder narcose moest om tandsteen te laten verwijderen, dan zou ik toch zeker wel zeggen dat je bij rauw voer niet of nauwelijks tandsteen hebt ;D
Als iemand wel een beetje geinteresseerd lijkt te zijn, zal ik bijvoorbeeld wel wat links sturen zodat iemand op eigen houtje eens wat meer kan lezen, op dit forum ofzo.
Laatst gewijzigd door Sylvie op wo 02 mar 2005, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ellen Els en Nina
#272966
Vaak helpt het om mensen niet alleen het voordeel voor de hond (waar het uiteraard wel om gaat) te vertellen maar om ze hun eigen voordelen voor te spiegelen.
Ik vertel ook meestal over veel minder poep die ook minder stinkt, minder drinken dus minder vaak plassen (ideaal bij puppen). Weinig tot geen scheten.
Niet zo'n grote ton stinkbrokken in huis, maar gewoon wat extra plaats in de vriezer reserveren (haha, wordt vanzelf meer als je langer bezig bent, maar dat vertel ik dan nog niet).
En dan natuurlijk de voordelen van een gezonde hond, minder kosten bij de da en praktisch nooit tandsteen- anaalklieren en dat soort "ongein".
Veel mensen vragen zich toch vaak af "what's in it for me?" dus daar kun je dan op in spelen waardoor ze vaak geïnteresseerd raken.
(haha, hoor mij, ik ben zelf pas 3 maanden bezig, sinds we onze eerste hond/pup in huis hebben....maar we zijn wel overtuigd bezig en daar gaat 't immers om).
Door Ollie
#273715
Ik sprak laats iemand, die wou z'n pupje overzetten op een andere brok, en had eerst een paar dagen rodi gegeven.

Hij zegt maar nou lust ie de brokjes niet meer ::)

Ik zeg nou mooi zo, laat em maar lekker op vers staan dan!

Spreek ik hem laatst weer, zegt ie nou ik heb mijn pup weer op de brok, hij vond die prins niet lekker, dus heb ik royal canin gekocht en dat vind ie wel lekker. :-\
Door pippie
#284985
Ik vind het allerbelangrijkste argument dat mijn honden gewoon genieten en echt voldaan zijn en ik vind het een heerlijk gezicht als ze allemaal zo lekker liggen te kluiven en daarna liggen uit te buiken.
Door Red_Hunter
#285691
Ik kijk ook eerst even of iemand wel belangstelling heeft want bij fanatieke brokkenvoerders valt weinig te veranderen helaas :'(.
Pas nog een kennis die bij ons sliep met haar brokkenhond en zich af vroeg, toen ik kvv gaf, wanneer ik dan brokken gaf? Ik zei dat hij dat helemaal niet kreeg, toen kreeg ik als antwoord dat ze ook zo'n hond bij haar in de buurt had maar die zag er toch wel slapjes uit vond ze. :o Ik heb juist een hele stevige reu dus stond ze toch een beetje vreemd te kijken. ;D
Zij moet van allerlei spullen door de brokken doen om de hond aan het eten te krijgen, ze doet er zelfs af en toe een stukje kvv door, ;) dat probleem heb ik dus helemaal niet. Ik denk dan meestal laat maar, hier heb ik geen zin in. :-\

groetjes Trudie
Door Miekske
#309449
Ik heb ook een vriend die heeft een golden retriever pup en die is al maanden aan de diarree!
Tientallen bezoeken aan de DA en die heeft hem nou een speciale brok verkocht.
Zijn oordeel: gevoelig maag-darm stelsel. :-\
Heb hem al diverse keren gewezen op vers voer en de voordelen daarvan, en teksten op deze site. Maar ook niet te overtuigen hoor want de DA heeft gezegd dat hij niets anders mag hebben dan die brokken...... :-X
Door pippie
#309508
Ik had hier twee chronische diarree klanten en heb ook al aardig wat uitgeprobeerd. Nu is het probleem helemaal over en zijn ze lekker aangekomen, zien er schitterend uit. Ik probeer mensen niet te overtuigen maar zet wel links en rechts eens een fotootje neer, vertel wat ik geef. Veel mensen denken dat het een heleboel extra werk is, ik vind dat wel meevallen en buiten dat is het enorm leuk om iets te maken wat je honden daarna met veel smaak opeten
Door sambabal
#314629
Mijn maagklantje had ook een speciale brok van de dierenarts, echt helpen deed het niet. Toen ik de samenstelling van de brok onder de loep nam, zag ik dat er E321 in zat ofwel BHT :o BHT wordt ook wel gebruikt om de levensduur van filmrolletjes te verlengen en mag absoluut niet aan kinderen van onder de 1 jaar gegeven worden. Nou daar sta je dan ??? met je speciale dure brok.
Als iemand nu zegt dat hij een goeie hondenbrok heeft vraag ik naar de samenstelling en kan ik alle argumenten binnen 5 minuten ontkrachtigen.
En als mensen dat hij er weinig door poept en mooie keutels heeft, dan zit er 10 tegen 1 bietenpulp in wat alle vocht ontrekt en ontlasting langer in het lijft houdt Nadeeltje is wel dat alle gifstoffen daardoor ook langer in het lijf blijven.
Als je beseft dat de grootste producenten van hondebrokken ook chocolade enz. produceren weet je ineens waar al het afval blijft, in jouw dure hondenbrok dus!!!
Nee er zijn maar weinig brokken die van mij het predicaat "niet slecht" meekrijgen!
Door EvitaP
#315447
Als ze vragen naar de reden waarom ik (gedeeltelijk) barf, zeg ik ze altijd dat honden carnivoren zijn en geen knaagdieren. Als je naar brokken kijkt lijkt het net of het knaagdier voer is gezien de inhoud (veel granen) en structuur (niks te scheuren en kauwen). Het zijn gewoonweg maagvullende vitamine pillen.
Daarnaast krijgt mijn hond last van tandplak en daarmee tandvleesontsteking door brokken. Bij barf worden ze juist schoner en vitaler (stimuleert bloedsomloop van het gebit).
Ten slotte weet ik precies wat ze te eten krijgen, hoe de dieren geleefd hebben en welk deel ze van het dier krijgen (bij brokken krijg je de restjes van de restjes).
Door dazz
#333970
amber2 schreef: En is er misschien ook iets bekend over het eerder ontstaan van suikerziekte en kanker bij het voeren van brokken..? (door de grote hoeveelheid koolhydraten/suikers) Of is dat een onzin-argument? :-\
Ik heb ergens een artikel gelezen van Tannetje Koning waarin stond dat het graan wordt verhit met het vlees(meel). Door die verhitting gaan de suikers in het meel reageren met aminozuren uit het vlees. (Maillardreacties). Hierdoor onstaan verbindingen die niet meer opgenomen kunnen worden door de darmen. Onder andere acrylamides, waarvan onlangs is aangetoond, volgens Tannetje Koning, dat ze bij mensen kanker kunnen veroorzaken.

In mijn opinie zouden dus honden er ook kanker van kunnen krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door