Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door richard
#258818
Ja, zo'n 4 a 5 soorten per dag en dan wekelijks ongeveer 8 verschillende. Kijk er zijn slechts enkele groentesoorten (meestal blad) die inderdaad na enige dagen verleppen en minder vers zijn (lof b.v.). Alhoewel dit met penen, courgettes, komkommers, tomaten, de meeste fruitsoorten e.d., bij gekoeld bewaren nauwelijks een probleem is en deze gerust een tijd lang probleemloos bewaard kunnen worden zonder bijzonder kwaliteitsverlies. Maar ga er maar van uit dat wanneer je je groentes eerst perst en vervolgens invriest het vitaminegehalte er ook zeker niet op vooruit zal gaan.

richard
Door tieneke
#258823
Afgelopen zondag ben ik een paar uurtjes bezig geweest met dit helse karwei ;)
Wassen,klein snijden,blender,pureerstaaf,portioneren,verpakken,invriezen :-X
De enige die er lol in hadden waren....juist!
Door 202spots
#258873
Dat is nou het leuke van zelf samenstellen...ieder kan het op de voor hem/haar makkelijkste manier doen.
En ik vind 'n bakje uit de vriezer halen ook effe makkelijker dan elkde dag pureren
Ik doe nu bijna 5 jaar, zo 1 x in de 4-6 weken'n nieuwe lading groentemix in de vriezer,en als er 'n vitamientje verloren gaat tijdens de vries,dan kan ik 't echt niet aan de Spots merken. ;)
Door Laura2004
#258887
richard schreef: Ik maak dagelijks verse de gf mix zelf klaar en vries dus niks in. Het is maar 3 minuutjes werk. Waarom lees ik zo vaak dat anderen het invriezen dan??

richard
Ik vries het in omdat ik in 1 keer heel veel koop op de markt bv. twee dozen mango's voor twee euro. Een tas brocolli voor 1 euro.
Door Lizzy
#258897
Het neerzetten en in elkaar zetten en afwassen van mijn sapmachine kost al meer als vijf minuutjes. Daar heb ik dus gewoon geen zin in, om dat iedere dag te doen.... Ik maakte vroeger mix in een blender en toen maakte ik wel iedere dag verse mix. Die blender was gemakkelijker schoonmaken. Overigens las ik in het diepvriesboekje dat je rauwe groentes dus best een paar weken (ik geloof 3 of 4) in kunt vriezen zonder al teveel vitamine verlies. Vandaar dat ik het toch ook maar in ben gaan vriezen. Vers verdient denk ik toch altijd wel de voorkeur boven ingevroren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door