Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TMG1961
#1949721
Als ze de meeste tijd buiten zijn hebben ze al iets meer nodig dan een hond die meestal binnen is. Plus als ze daarbij ook nog eens behoorlijk wat beweging krijgen dan kom je dus met 2% echt niet toe met een grotere hond. Pixie krijgt hier bijna 4% en die is nu 1 jaar. Komt wel 2 keer per dag op de hei en rent en speelt dan best veel.
Door Esther Q
#1949769
Zeker in het begin kan het zijn dat een hond afvalt op barf. Mijn hond weegt 20kg en at op een goed moment een ruime kilo per dag. Nu eet hij nog maar 300 gram. Het duurde bij hem ongeveer een half jaar voordat hij plotseling aankwam op barf en ik kon gaan minderen.
Dat jouw honden veelal buiten leven maakt denk ik het grootste verschil. De meeste honden in NL leven binnen. Ook gaan niet alle honden even efficient om met voeding natuurlijk. En de dikte van de vacht speelt een rol. Bij onze buitenhonden varieren porties in de winter tussen 3 en 5% bij dezelfde huisvesting en activiteit. In de zomer hebben ze minder nodig.
Door Lida. S
#1949783
Ik ga het de komende maand heel precies bijhouden. Normaal voerde ik de honden op gevoel. Vandaag wat meer, morgen wat minder. Jij bent wat te dik: je krijgt wat minder, jij eet te langzaam: jij krijgt ook wat minder, jij blijft je bak en daarna die van anderen uitlikken: jij krijgt wat meer. Nu met vlees is het denk ik belangrijker om het nauwkeuriger te doen. Ik zal ze ook wat vetter vlees geven. Ik las al geit en eend. Wat is nog meer calorierijk vlees?
Lida
Door Esther Q
#1949792
Lidas schreef:Wat is nog meer calorierijk vlees?
Lam en vette vis. Rund is ook niet heel mager, maar ook niet speciaal vet.
Door BlissSpirit
#1949798
Mijn belgjes eten dan ook heel weinig in verhouding met jouw "kleintjes"  ;)
De één weegt 27 kilo en krijgt een kleine 400 gram. Geef ik meer, wat ze natuurlijk wel zou willen  ;D dan wordt ze te dik.
De andere weegt 20 kilo en krijgt 600 gram of meer en moet ik goed in de gaten houden of ze niet afvalt, vooral in de winter.
Dus ook best onlogisch dat de zwaarste het minste te eten krijgt, terwijl ze dezelfde beweging krijgen. Maar ligt denk ik aan de stofwisseling die bij beide verschillend is.
Ik voer daarom puur op gevoel en door te kijken naar mijn honden en niet met percentages.
Door Deesje
#1949880
ik heb er eentje die eet ook relatief veel met 28kg ruim een kilo per dag, gemiddeld gezien.. heeft geen wormen en leeft binnen, we bewegen, trainen en lopen wel veel. de andere 19kg eet gemiddeld iets minder dan 500gr per dag (ze krijgen maar 3-4 keer per week dus vandaar gemiddeld)

beide geen wormen of niets.. het heeft met hun hele metabolisme te maken, zeker nog in de 'koudere' perioden hebben honden die EN buiten leven EN veel bewegen meer nodig dan 'gemiddeld'.. ik zou inderdaad ook even ontlastingsonderzoek laten doen (die wormkuren zomaar erin stoppen maken meer kapot dan je met gezonde voeding opbouwt), wat vetter voeren, en evt eens kijken bij minder kvv en meer zelf samengestelde dingen hoe dat gaat..
Door Juul
#1950037
beide geen wormen of niets.. het heeft met hun hele metabolisme te maken, zeker nog in de 'koudere' perioden hebben honden die EN buiten leven EN veel bewegen meer nodig dan 'gemiddeld'.. ik zou inderdaad ook even ontlastingsonderzoek laten doen (die wormkuren zomaar erin stoppen maken meer kapot dan je met gezonde voeding opbouwt), wat vetter voeren, en evt eens kijken bij minder kvv en meer zelf samengestelde dingen hoe dat gaat..
Ik vind ook anderhalve kilo voor een hond van 40 kilo, die meer als gemiddeld beweegt en de meeste tijd van de dag buiten is, helemaal niet zo vreemd. Hier 39 kilo, redelijk wat beweging maar de meeste tijd binnen, eet sinds een paar maanden een kilo. Voordien dus ook meer, maar ik denk dat de castratie nu mee gaat spelen. Om zeker te zijn zou je idd een ontlastingsonderzoekje kunnen laten doen, maar ik vind het niet zo gek veel.
Door Angela_Bodhi
#1950320
Voornamelijk rund en kip is ook best mager. Rund is middelmatig vet en kip is heel mager. Bodhi krijgt ook meer dan 2% hoor en nog moet ik opletten dat hij op gewicht blijft. Dus ik geef hem veel vette vleessoorten: lam, geit, eend e.d.. Maar ja, hij krijgt ook wel kip hoor. Maar dan geef ik hem gewoon meer.
Door Lida. S
#1950346
bedankt voor alle reacties. De honden zijn voor zover ik kan zien en voor zover ik de DA kan geloven kern gezond. Ze hebben altijd veel gegeten (brokken), en aan jullie reacties te zien is het niet echt vreemd dat ze nu zoveel vlees eten (600 gram brok is nu 1000 tot 1500 gram vlees). Maar  de maand maart ga ik heel serieus aan de slag met barf en dan zie ik wel of het minder wordt. Ik zal daarom ook wachten met een wormenkuur (tenzij ik wat vreemds zie in de ontlasting), want eigenlijk is er geen reden om aan te nemen dat 6 van de 7 honden wormen hebben en idd waarom zou ik ze nu al een wormenkuur geven terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.
Zoals ik al eerder schreef, het is wel moeilijk (voor mij als beginneling) om met barf op je gevoel af te gaan. Met brokken was het simpel, wat meer of wat minder. Meer keus was er niet. Maar met barf betekent minder spiervlees ook minder vleesbot enz. En dat voor 7 honden goed in de gaten houden valt niet mee. Ik heb nu wel ontdekt dat één van de honden absoluut niet tegen pens kan, en dat ze eigenlijk allemaal heel goed kauwen en kluiven.(behalve dan de oude tandeloze asbak).  Dat valt me 100% mee. Ik was bang voor te grote stukken vlees en bot, omdat ze het zo ontzettend lekker vinden, maar het lijkt wel of het verscheuren en kluiven ze nog meer plezier geeft. Zeker ook de kleine hondjes. Die lopen triomfantelijk met hun prooi rond alsof ze het zelf gevangen hebben. Het is wel lastig dat ik steeds in de buurt moet blijven, want ik wil geen geruzie om een prooi en dat krijg ik (tenminste daar ben ik bang voor)  als ik ze alleen laat, maar dat heb ik er wel voor over. Ze eten buiten en het voorjaar komt eraan en dan ben ik ook altijd buiten ('tuintje' van 5 ha). Dus denk ajb niet dat ik de honden alleen buitenlaat en zelf in huis zit.  ik hou jullie op de hoogte, want ik denk dat het best interessant is om te constateren dat de honden die begonnen met 1 tot 1 1/2 kg vlees eindigen met 500 gram vlees. Het zou nogmaals een bevestiging (bewijs) zijn van het belang van Barf, KVV of NRV. Lida
'
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1950641
Ik vermoed dat ze gewoon meer dan gemiddeld bewegen en buiten zijn, dat kost veel energie. Normaal gesproken slapen mijn honden het grootste deel van de dag (zelfs Umai tegenwoordig) behalve als ik met ze wandel. Dus dan verbranden ze veel minder.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1950672
Hier eten de 2 meiden ( 2 1/2 jaar en bijna 12 jaar) ook zeker 4-5%. Zij zijn nu niet veel buiten en krijgen "normaal" beweging, als is dat voor een Border toch meestal wel meer dan "standaard"
Mijn reu krijgt 2% en bij hem moet ik wel opletten dat hij niet te dik wordt. Nu in de wintermaanden kan hij die 2% wel gebruiken, maar in de zomer gaat hij toch terug naar 1,5%. Mijn reu is, ondanks dat ie maar 7 is, al wel volledig met pensioen. Hij doet dus niet veel meer en ook met wandelen is hij niet heel erg actief. De meiden lopen wel bijna 5-10x zoveel tijdens 1 wandeling.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1951208
Je schrijft dat ze op brok 600 gram brok kregen en nu 1000 gram a 1500 gram aan vers krijgen, is niet zo vreemd, die van mij kregen altijd 125 gram brok en nu krijgen ze 250 gram vers vlees dus gewoon het dubbele ;)
Door Martine-Tom
#1953123
Tom weegt 6 kilo en varieert erg met hoeveelheden, de ene dag eet hij een onsje en de dag erna bij wijze van spreken een pond.
Ik denk dat hij over een week genomen gemiddeld op 5% zit.
250 tot 300 gram gemiddeld denk ik.

Geen idee eigenlijk, ik voer op het oog en op vraag, als ik zie dat hij zijn bak leeg slobbert (wat niet snel gebeurd) krijgt hij nog een beetje (nooit 3 keer achter elkaar) zie ik dat hij met 1 bakje al moeite heeft dna probeer ik het die avond nog eens.

Ik let er nooit echt op eigenlijk.
Hij is stabiel van gewicht, slank, en hij is gezond dus ik zal het dan wel goed doen denk ik dan maar :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door