Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1938674
Dat gevoel kennen de meesten van ons wel. Zoveel informatie en niet weten hoe en wat. Maar dat komt echt wel goed.
Je hoeft zeker niet elke dag spiervlees, vleesbot, groente en orgaanvlees te voeren. Ik zie hier vaak dat mensen wel (bijna) elke dag vleesbot geven, met daarbij of spiervlees of orgaanvlees/groentemix. Ik geef zelf 3x vleesbot met orgaanvlees (hart, lever, nier), 1 aparte pensdag, 1 visdag en 2x spiervlees.
Wat mijzelf erg heeft geholpen is uitrekenen wat je hond per week eet en dan uitrekenen hoeveel spiervlees, vleesbot en orgaanvlees (en eventueel groente) binnen moet krijgen. En dan ga je naar het aantal grammen kijken en zelf kijken wat een handige verdeling voor jou is. Als je bijvoorbeeld 400 gram orgaanvlees hebt, kun je dit onderverdelen in 1x 200 gram pens en 2x 100 gram orgaanvlees (bijvoorbeeld 1x hart en 1x lever/nier). Als je merkt dat dit voor je hond niet werkt, dan ga je het anders indelen. Maar een basismenu is wel handig en het is ook handig om niet heel veel orgaanvlees op 1 dag te geven. Pens gaat bij sommige honden nog wel goed op 1 dag, maar een hele dag met hart, lever en nier gaat vaak verkeerd.

Zet anders eens een menu in elkaar, dan kijken wij ernaar. Er is hier hulp zat en je hoeft het echt niet allemaal alleen te doen!
#1938885
Goed hier komt mijn menu.
Ik ga er van uit dat de grote honden ieder 1 kg per dag eten en de 4 kleintjes met z'n vieren 1 kg. Dus voor het gemak neem ik nu 1 hond = 1kg perdag =7 kg per week.

750 gram kippennek/karkas
750 gram eendennek/karkas
750 gram kwartelkarkas of konijn of haas

750 gram kopvlees
750 gram paard of geit
750 gram schaap/lam

1000 - 1500 gram pens

150 gram hart
150 gram lever
150 gram nier

500 gram vis

rest vleesmix (rund/schaap/geit) met eventueel wat groente

Ik wilde één dag in de week een "pensdag" houden.
De overige 6 dagen krijgen ze 's morgens ca  een pond en 's avonds ca een pond. Dus bv:
Ma= pens
di- 500gram kipnek 500 gram kopvlees
wo -500 gram eendnek, 500 gram paard of geit
do- 500 gram kwartel, 500 gram lam/schaap
vrij - 250 gram kip, 250 gram eend, 250 gram kop vlees, 250 gram paard of geit
za - 250 gram kwartel of konijn 250 gram mix, 500 gram hart lever nier
zo 500 gram vis 250 gram schaap/lam en 250 gram mix.
Tussendoor nog wat zalmkoppen en als ze nog honger hebben ('s winters eten ze meer omdat ze veel buiten zijn) wat extra nekken of karkassen.

Lijkt het zo wat?
#1938985
Lidas schreef: Goed hier komt mijn menu.
Ik ga er van uit dat de grote honden ieder 1 kg per dag eten en de 4 kleintjes met z'n vieren 1 kg. Dus voor het gemak neem ik nu 1 hond = 1kg perdag =7 kg per week.

750 gram kippennek/karkas
750 gram eendennek/karkas
750 gram kwartelkarkas of konijn of haas

750 gram kopvlees
750 gram paard of geit
750 gram schaap/lam

1000 - 1500 gram pens

150 gram hart
150 gram lever
150 gram nier

500 gram vis

rest vleesmix (rund/schaap/geit) met eventueel wat groente

Ik wilde één dag in de week een "pensdag" houden.
De overige 6 dagen krijgen ze 's morgens ca  een pond en 's avonds ca een pond. Dus bv:
Ma= pens
di- 500gram kipnek 500 gram kopvlees
wo -500 gram eendnek, 500 gram paard of geit
do- 500 gram kwartel, 500 gram lam/schaap
vrij - 250 gram kip, 250 gram eend, 250 gram kop vlees, 250 gram paard of geit
za - 250 gram kwartel of konijn 250 gram mix, 500 gram hart lever nier
zo 500 gram vis 250 gram schaap/lam en 250 gram mix.
Tussendoor nog wat zalmkoppen en als ze nog honger hebben ('s winters eten ze meer omdat ze veel buiten zijn) wat extra nekken of karkassen.

Lijkt het zo wat?
Ja hoor, zo lijkt het wel wat! ;D Ik vraag me alleen af of je niet binnen een maand failliet bent wanneer je vier grote honden elk 500 gram kwartel in de week wilt geven (of zijn ze nog gevederd?), en inderdaad, kijk even aan hoe ze reageren op zo'n hoeveelheid orgaan in één keer. Verder zijn zalmkoppen echt fatsoenlijke porties (wegen toch al gauw 400-500 gram), dus als tussendoortje is dat misschien iets te veel van het goede. Maar nogmaals, dat moet je zelf maar even bekijken. Als je hond(en) te dik wordt/worden wanneer de zalmkoppen nog boven op dit menu komen, kun je altijd de hoeveelheden aanpassen, of bv. ipv ander bot zo'n kop geven.

Wat voor honden heb je trouwens, dat ze er zulke hoeveelheden per hond doorheen jagen?! Of zijn het allemaal nog pupsels?
#1939007
Het zijn actieve vreetzakken. Twee riesen schnauzers (3 en 5 jaar) en één asbak van 40 kg (12 jaar). Deze zijn eigenlijk altijd buiten. Ze mogen 's morgens even mee koffie drinken en ook 's avonds zijn ze een uurtje binnen, maar ze vinden het hier veel te warm en zijn eigenlijk liever buiten (ik trouwens ook). Ze zijn de hele dag in de weer (ik moet ze na het eten echt een half uur/ uur opsluiten of binnenhouden om ze rustig te houden. Zomers eten ze wat minder.
De vier kleintjes tellen wat eten betreft voor één grote hond. Ik heb ze een tijdje op 800 gram vlees per dag gehad, maar dat is te weinig, daar vielen ze vanaf
Ik wil kwartel afwisselen met haas, konijn, houtduif.  Maar ik loop inderdaad leeg op die honden. Het zijn bijna allemaal "afdankertjes", en ik kan zo moeilijk nee zeggen als ik zo'n hond zie. En we hebben de ruimte dus waarom niet.
#1939038
Aah, wat goed van je dat je zulke beestjes opvangt! En ze nog laat barfen ook! Ik hoop dat het meevalt met de voederbaknijd...

Klinkt alsof je de rubriek Vraag en Aanbod hier op bp goed in de gaten moet houden; daar kun je vaak heel voordelig aan grote hoeveelheden barf komen



Ik zit trouwens nog steeds te denken aan wat ik eerder schreef, dat je voor iedere hond een bak vult met de weekvoorraad aan bot, vlees en orgaan/pens, en dat je er dan gedurende de week maar gewoon iets uitpakt en dat geeft. Lizzy of iemand anders, zou dat een manier kunnen zijn om te barfen? Natuurlijk zal de ontlasting er dan niet iedere dag hetzelfde uitzien, maar verder?
#1939096
Anne in Duitsland schreef:

Ik zit trouwens nog steeds te denken aan wat ik eerder schreef, dat je voor iedere hond een bak vult met de weekvoorraad aan bot, vlees en orgaan/pens, en dat je er dan gedurende de week maar gewoon iets uitpakt en dat geeft. Lizzy of iemand anders, zou dat een manier kunnen zijn om te barfen? Natuurlijk zal de ontlasting er dan niet iedere dag hetzelfde uitzien, maar verder?

Als je een beetje kijkt wat je geeft en niet de hele portie orgaan op 1 dag moet dat wel lukken denk ik ;)
Ik volg zelf een vast shema:
Maandag = spier en orgaan
Dinsdag = vleesbot
Woensdag = spier en orgaan
Donderdag = pens of visdag
Vrijdag = Vastendag
Zaterdag = spier en orgaan
Zondag = Vleesbot

Voor de kat is het op donderdag en vrijdag vis of een restje spiervlees

Ik vebruik hier 4kg per dag.
En het komt netjes uit dat ik bvb op maandag 3kg spiervlees en 1kg orgaan kan uithalen
Ik heb dan nog 150g spiervlees over en 50gr orgaan, en dat gaat dan samen in een zakje de vriezer in voor een andere keer.

Naar mate men vriezers leeg geraken ist soms wel een samenraapsel van kleine pakketjes om de honden hun hoeveelheid te verzamelen :)
#1939121
Het is denk ik wel een goede manier om het eten voor een hele week klaar te maken, maar dan moet ik eerst weten hoe ze op het eten reageren en of ze alles wel eten. Ik verwacht geen problemen, maar je weet maar nooit.
Ik geeft ze nu ook af en toe alleen maar pens en dat gaat ook goed (wel gemalen en voortaan krijgen ze een lap).
Gelukkig geen last van voedselnijd. De twee schnauzers krijgen in de kennel eten. Ze mogen er pas aankomen als ik het zeg en ze zijn altijd nagenoeg gelijktijdig klaar. Dan likken ze de bak van elkaar nog eens leeg en dat is het. Ik blijf er wel altijd bijstaan.

De oude asbak krijgt gelijk met de kleintjes eten. De kleintjes zijn eerder klaar en controleren ook de bakken van elkaar, dan wachten ze tot de asbak bijna klaar is en eten gezamenlijk de kruimels op die er liggen want die grote is een enorme knoeipot. Ook hier blijf ik er wel altijd bij. Het wordt dan wel geen vechten, maar ik weet dat ik anders één hele dikke hond krijg en vier scharminkels.

Rund en schapenvlees haal ik bij het slachthuis, kip bij een pluimveehouderij en de rest wil ik bestellen bij Herby, maar ik zal het forum in de gaten houden (doe ik toch wel) want ik heb veel voor m'n honden over, maar als ik kan besparen is dat wel zo leuk. Ik houd jullie op de hoogte van de gang van zaken. Nogmaals alle raad is welkom en niemand kan mij beledigen, want als ik iets fout doe dan mag dat rustig gezegd worden.
#1939142
Hou ze bij die penslap wel goed in de gaten; sommige honden trekken er geen stukken van af maar proberen hem in één keer naar binnen te zuigen, en dan wil het wel eens gebeuren dat ie blijft steken en dat ze hem niet meer naar buiten kunnen wurgen. Voor je het weet is je hond dan bewusteloos! (Nadia hier op het forum heeft die ervaring o.a., als ik het me goed herinner.) Eventueel kun je zo'n lap ook met een stuk touw ergens aan vastbinden, zodat ze wel móéten trekken! Helaas kan ik in Duitsland alleen gemalen pens krijgen, maar anders deed ik het ook zo; goed voor de tandjes!
#1939395
Anne, bedankt voor de waarschuwing. Ik zal beginnen met de lappen vast te binden.  Waar zit je ergens in Duitsland. Ik woon vlak bij de grens, ga regelmatig naar Leer als je daar in de buurt zit wil ik wel eens een pens voor je meenemen. Dat is weinig moeite
#1939758
Als ik uitga van een indeling van 40% vleesbot, 25% extra spiervlees, 20% orgaanvlees (waarvan 10% pens) en 15% groente- en bijproducten, dan kom ik uit op:

2800 gram vleesbot
1750 gram spiervlees
1400 gram orgaanvlees (waarvan 700 gram pens en 700 gram hart/lever/nier/overig)
1050 gram groente- en bijproducten (ei, noten, zalmolie, schapenvet e.d. dingen)

Je hebt nu 1750 gram vleesbot, 2750 gram spiervlees, 1000 gram orgaanvlees (waarvan 500 gram pens), 500 gram gram groente- en bijproducten (als dit bedoeld wordt met 'mix') en 500 gram vis. Als je minder groente- en bijproducten wilt geven, kun je dit percentage aan vleesbot of spiervlees bijgeven. Ik zou op basis van dit menu het vleesbot verhogen met 1000 gram en het spiervlees verlagen met 1000 gram. Pens en ander orgaanvlees (hart/lever/nier) zouden beiden met 200 gram verhoogd moeten worden. De 500 gram vis is prima.
#1940066
Lidas schreef: Anne, bedankt voor de waarschuwing. Ik zal beginnen met de lappen vast te binden.  Waar zit je ergens in Duitsland. Ik woon vlak bij de grens, ga regelmatig naar Leer als je daar in de buurt zit wil ik wel eens een pens voor je meenemen. Dat is weinig moeite
Bedankt voor het aanbod! Ik woon ook vlak bij de grens, maar helaas wel de Poolse... :biggrin2: Toen ik nog in Groningen studeerde, zat ik dichter bij Leer, vrees ik! :D

Ik heb naar aanleiding van dit topic nog even verder gestruind op allerlei Duitse barfsites, en ik heb nu een leverancier gevonden die wel hele pensen heeft van 10 kilo, en ook per kilo ongemalen. Ik moet even kijken wat hij verder nog te bieden heeft, want vanwege de verzendkosten moet ik wel een kist van 28 kilo volmaken, anders wordt zo'n pens omgerekend tamelijk duur. Zo'n 10-kilo-geval kost 17,95 €; is dat duur?
#1940080
Angela_Bodhi schreef: Als ik uitga van een indeling van 40% vleesbot, 25% extra spiervlees, 20% orgaanvlees (waarvan 10% pens) en 15% groente- en bijproducten, dan kom ik uit op:

2800 gram vleesbot
1750 gram spiervlees
1400 gram orgaanvlees (waarvan 700 gram pens en 700 gram hart/lever/nier/overig)
1050 gram groente- en bijproducten (ei, noten, zalmolie, schapenvet e.d. dingen)

Je hebt nu 1750 gram vleesbot, 2750 gram spiervlees, 1000 gram orgaanvlees (waarvan 500 gram pens), 500 gram gram groente- en bijproducten (als dit bedoeld wordt met 'mix') en 500 gram vis. Als je minder groente- en bijproducten wilt geven, kun je dit percentage aan vleesbot of spiervlees bijgeven. Ik zou op basis van dit menu het vleesbot verhogen met 1000 gram en het spiervlees verlagen met 1000 gram. Pens en ander orgaanvlees (hart/lever/nier) zouden beiden met 200 gram verhoogd moeten worden. De 500 gram vis is prima.
Heu? Ik lees 3 x 750 gram vleesbot (ervan uitgaande dat TS met die kwartels snel klaar zal zijn :D) = 2250 gram, + 500 gram vis (gezien de menusamenstelling ben ik ervan uitgegaan dat dat viskoppen/graten zijn, wat dus als vleesbot kan worden gerekend) = 2750 gram bot = 39% bot (kan waarschijnlijk wel iets omhoog, heb je gelijk in, al zal het per hond verschillen hoe het bot verteerd wordt).

Vlees ook 3 x 750 = 2250 gram = 32% vlees (mag wel iets naar beneden, klopt)
Orgaan 450 gram = 6,5% orgaan (pens niet meegerekend)
Pens 1000-1500 gram (1000 gram = 14%) Pens en overig orgaan is 20%, wat meer dan genoeg is. Ik zou niet meer dan 1000 gram geven, geen 1500, en die overige 500 zou je bij het vleesbot kunnen geven)
Rest 550 gram. Als dat inderdaad vlees is, dan wordt het percentage spiervlees wel wat aan de hoge kant (39% wordt het dan).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door