Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door eberhardje
#938
ik vind 6.50 goedkoop hoor voor goede kipfilet :D
ik ben het met je eens dat "de consument" schijnheilig is en dat ze hun principes laten varen als er een slecht , bewerkt product in de reclame is..
maar dat geldt natuurlijk niet voor iedere consument.
en ..ik woon momenteel in vlaanderen...en dat een boer hier in Belgie goed is voor zijn beesten simpelweg omdat het zijn broodwinning is gaat me iets te kort door de bocht. Het dierenwelzijn is namelijk altijd ondergeschikt aan het financiele plaatje. Maar ik heb wel het idee dat het juist de kleinschalige ambachtelijke vleesproducten ( bijvoorbeeld ham van varkentjes die rondrennen in een weiland en eikeltjes te eten krijgen )steeds populairder worden , kwaliteit.t.o.v. kwantiteit.
kijk maar naar de populariteit van de Kas in A'dam.. vol vol volgeboekt!!
Door Lizzy
#939
en dan nu Jootje met het antwoord.

Eberhardje heeft een deel gelijk, maar tegen woordig is dat dus verboden.
Toch stopt zowat elke melkveehouder, de geboren kalveren 2-3 dagen in een kist ? heeee waaatttt nee toch zie ik jullie meteen denken, kalm kalm maar. Dit wordt gedaan om een kalf de weg naar de emmer (met speen die 2 dagen daarna zonder) goed en snel te laten vinden. In zo'n kist kan hij/zij niet zoveel kanten op dus staat er 9 van de 10 keer goed voor. Daarbij kun je dus goed controleren of het kalf de melk wel drinkt. Zou je de kalveren meteen allemaal bij elkaar in een groep gooien dan zijn ze echt dom en weten dus niet waar ze melk kunnen drinken. Gevolg is dan snel dat ze uitdrogen.  Och ja de kalveren drinken wel eerst de biest(dat is de eerste melk van de koe met lekker veel antistoffen) bij de koe zelf, meestal hebben die koeien zoiets van : he boer m'n uier is vol ik wil gemolken worden he. Dus lopen die al richting melkput en zodra dat gebeurd dan gaat het kalf weg en geen koe kijkt er naar om.
Dus als de kalveren zo'n dag of 4-5 oud zijn dan gaan ze in een groep met ongeveer even oude kalveren. Meestal groep van 10.

Het Blanke vlees wat men ook nu nog kan eten is van Nuka's = nuchter kalveren. Dit zijn stiertjes die alleen nog melk hebben gehad en geen krachtvoer, zo blijft het vlees dus ook gewoon blank. Nix geen gekloot met voer. Stiertje is dan meestal een week 2-3 oud.
Ik blijf vinden dat een kalf bij zijn moeder hoort. Maar, omdat wij zonodig melk moeten drinken (hetgeen niet eens gezond is voor ons mensen), wordt het arme diertje daar weggehaald.... Ik vind dat waardeloos....

En ja Jolly, het wordt tijd dat de consument een stuivertje meer wil betalen voor diertjes die een beter leven hebben gehad en waar niet mee wordt geklooid... Als de consument dit soort dingen niet boycot, gaat men hier gewoon mee door.
Door roger
#940
<<[quote]

oke even een kleine correctie van een boerenmeid  ;D<<



Hahahah, allemaal goed en wel Lizzy en Jolly maar in Belgie is 't eerst kalf dan vaars en als ze gedekt is koe ;D ;D ;D.
Ik bedoel bij de "boerkes" in de Kempen !!!

En als die vaars niet gedekt raakt om welke reden dan ook dan beland ze meestal voor een deel in mijn diepvries en is ze tussen de twee en drie jaar ! ;D ;D ;D

Ze heeft dan wel op een zo best mogelijke natuurgetrouwe manier geleefd. 8) 8) 8)

Gr.
Roger.
Door roger
#941
<<[quote] Na gisteren een documentaire op de belgische tv..ook al geen kip meer?
bevroren kip wordt uit Brazilië in gevlogen,
vervolgens hier ontdooid en geinjecteerd met proteinen afkomstig
uit Varkens ( kosher... NOT ) en Runderen. ( dit  wondergoedje wordt door een duitse firma vervaardigd)<<


Das nog maar de helft van het verhaal volgens mij.
het bedrijf dat de kip verwerkte was "'t Lely " uit Nederland.
Prowico een ander bedrijf (ik dacht Duits) beweerde aan de under cover reporters dat zij en procede hadden ontwikkeld waarbij de DNA base paren konden gescheiden worden zodat het DNA niet mer herkenbaar was.
Dus huid en collageen en andere troep van afval van runderen en varkens kan verwerkt worden dat het via DNA onderzoek niet meer mogelijk is te herkennen van welk soort dier het vandaan komt!
Dus daar kan men alle kanten mee uit.
Dit eindproduct is een wit poeder, en dat word dan op de een of andere manier opgespoten in dat kippenvlees.
Dit witte poeder is door undercover medewerkers teruggevonden in de fabriek die kipproducten verwerkt in Nederland.
De directie van het duitse Prowico beweerd een aantal zeer grote klanten te hebben in de voedingsindustrie die op deze manier werken.

Ik beweer niet dat de Belgische vleesindustrie katolieker is dan de paus van gelijk elke religie ook, maar ik heb ik die reportage geen enkel Belgisch bedrijf horen vernoemen , over welk bedrijf in Belgie heb je het dan Eberhardje?


Gr.
Roger.
Door roger
#942
[quote]<< nog maar de helft van het verhaal volgens mij.
het bedrijf dat de kip verwerkte was "'t Lely " uit Nederland.
Prowico een ander bedrijf (ik dacht Duits) beweerde......<<



Lees het hele verhaal verder op

http://news.bbc.co.uk/nol/shared/spl/hi ... en_run.txt

en bedenk dan dat het hier gaat over voeding voor mensen, waar er nog iet of wat kontrole is, wat dan te denken van de producten die in diervoeding verwerkt worden met name de honden en kattenbrok.

Gr.
Roger;
Laatst gewijzigd door roger op di 02 sep 2003, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eberhardje
#943
Tja! wat een documentaire he!
Ik heb de namen niet onthouden van de firma's...
Ik ga eens vragen of mijn vriend de naam nog weet..
maar wat ik heb begrepen wordt het goedje inderdaad door een duitse firma vervaardigd, en een nederlands en een belgisch bedrijf maken er gebruik van..
kan het zo zijn dat het nederlandse bedrijf nog een belgische vestiging heeft?
Maar als ik abuis ben..en alleen een nederlands bedrijf maakt gebruik van deze praktijken zou mij in principe goed uitkomen want dan kan ik vanavond gewoon mijn filetjes kopen bij de GB ;D ;D
Door roger
#944
[quote]Tja! wat een documentaire he!>>


Ja ,knap staaltje van journalistieke research.

'k heb de hele reportage van a tot z ook teruggevonden en in de link vermeld in mijn vorige posting.

Prowico heeft ook een Poolse site, dus dat runds en varkens afval zou wel eens elders vandaan kunnen komen dan uit Brazilie..........


Gr.
Roger.
Door Jolly
#945
ik vind 6.50 goedkoop hoor voor goede kipfilet :D
ik ben het met je eens dat "de consument" schijnheilig is en dat ze hun principes laten varen als er een slecht , bewerkt product in de reclame is..
maar dat geldt natuurlijk niet voor iedere consument.
en ..ik woon momenteel in vlaanderen...en dat een boer hier in Belgie goed is voor zijn beesten simpelweg omdat het zijn broodwinning is gaat me iets te kort door de bocht. Het dierenwelzijn is namelijk altijd ondergeschikt aan het financiele plaatje. Maar ik heb wel het idee dat het  juist de kleinschalige ambachtelijke vleesproducten  ( bijvoorbeeld ham van varkentjes die rondrennen in een weiland en eikeltjes te eten krijgen )steeds populairder worden , kwaliteit.t.o.v. kwantiteit.
kijk maar naar de populariteit van de Kas in A'dam.. vol vol volgeboekt!!
och nee ik wil ook niet zeggen dat iedereen zo is, maar het gros wel. IK zelf verbouw aardig wat groentes op onze moestuin, maar toch eens raakt ook dat weer op en dan koop je het in de winkel en dan kijk ik ook niet wat biologisch geteelt is of niet, :-/ :-[ tja dan gaat het toch het goedkoopste wezen, moet ook een beetje letten op de kleintjes.
Door eberhardje
#946
Varkens proteine in kip
Ik vind het echt shocking!!!!!!
Laatst gewijzigd door eberhardje op wo 03 sep 2003, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jeanne
#947
<< nog maar de helft van het verhaal volgens mij.
het bedrijf dat de kip verwerkte was "'t Lely " uit Nederland.
Prowico een ander bedrijf (ik dacht Duits) beweerde......<<



Lees het hele verhaal verder op

http://news.bbc.co.uk/nol/shared/spl/hi ... en_run.txt

en bedenk dan dat het hier gaat over voeding voor mensen, waar er nog iet of wat kontrole is, wat dan te denken van de producten die in diervoeding verwerkt worden met name de honden en kattenbrok.

Gr.
Roger;
Mijn engels is niet echt goed, snap er dus niet echt veel van. :-[
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door