Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Hoe lang voer ik mijn hond volgens barf-concept?

15 jaar en meer, meerdere honden
Geen stemmen
0%
10 jaar
Geen stemmen
0%
8 jaar
1
3%
5 jaar
2
7%
3 jaar
7
23%
1 jaar
11
37%
half jaar
5
17%
paar weken
4
13%
Door tieneke
#217764
Toen Kobus nog leefde kreeg hij langere tijd kvv,hierna hebben wij een paar maanden fulltime gebarft,wat na enkele weken geen sucses bleek omdat hij sommige soorten vlees en ook kippenvleugels en nekken na een tijdje niet meer wilde/luste...
Heel erg lastig voor een grote Leonberger met zware hartklachten en suikerziekte!
Hierna maar weer overgestapt op Rodi,na de bibi en duck,etc.... wat niet genoeg vulde,hij werd graatmager.
Omdat hij suikerziekte had viel de keus hierna op de Carnibest,hij kreeg de light versie speciaal voor hem zonder granen en koolhydraat houdende groenten gemaakt!!
Hij is hier zo van opgeknapt,tot aan zijn dood heeft hij er goed van gegeten.
Onze keus was dan ook om de nollebakmonsters volledig op de Cb te zetten.
Nu zijn ze haast 8 maanden,groeien als kool,vreten onze oren van het hoofd en zien er gigantisch goed uit!
Iedere week krijgen ze toch wel 3 zelf samengestelde maaltijden.
De laatste dagen zijn ze hier al ver overheen ;D ;D
Lamsribben,kippennekken,karkassen,lamspens,runderpens,vissie,eitje,kruidenmix,alles in verhouding.
En lekkerrrr dat ze het vinden,met mijn bloemenwinkel heb ik het ook gewoon te druk,dus volledig barfen :-\
En ik verkoop natuurlijk Cb,dus mijn varkentjes eten wel heel goedkoop :P :P
Door 202spots
#217892
Ik zit ook tussen getallen in,maar ben nu 4 1/2 geleden met alles rauw begonnen, dus ik heb 5 jaar gestemd.
Vergeleken met de eerste 6 maanden ben ik wel veel makkelijker geworden.
Eerst gaf ik alles precies zoals ik gelezen had,het eten werd keurig afgewogen ( totdat ik wist hoe veel de hoeveelheid was als ik het met 't blote oog bekeek)
Ik gaf in 't begin ook allerlei supplements zoals Vit.B,Vit.C,taurine,en nog meer spul, wat ik nu vergeten ben.
Ik heb de potjes opgemaakt en daarna nooit geen nieuwe meer gekocht.
Ik geef nu nog wel DermCaps('n capsule met verschillende vits en olies) en capsule zalm of visolie,door de groentemix meng ik kelp,en ik doe 'n scheut olie in de bak.
Verder geen extra supplementen.

Wanneer je eenmaal weet HOE je moet voeren en WAT je moet voeren,dan is 't net zo makkelijk als 'n bak vol met br****n vullen.
Het enige "werk" wat je hebt is om 'n goed jachtveld te vinden om zoveel mogelijk afwisseling te hebben.
En dan kan je 't net zo makkelijk maken als je wil.
De vleesbotten/kip e.d die ze in ze geheel krijgen hoef ik alleen maar per 2 stuks in plastic zak te doen,dus dat noem ik geen werk.
Persoonlijk maal ik de kalkoennekken,dus dat neemt 'n paar uur in beslag voordat 't in zakjes in de vriezer zit,
vis maal ik ook liever, en 't zelfde geld voor de groentemix,dat is ook 'n paar uur mixen en malen,maar dan ben ik er ook weer 'n tijdje vanaf ook.
Dus als ik alles bij elkaar de uren op tel,dan ben ik zeg maar 'n halve dag per 4-6 weken met de bereiding bezig.
En daarna hoef ik alleen maar de maaltijden uit de vriezer te halen.

Cis heeft veel minder last van huidproblemen,en alle 2 de honden zitten gewoon lekker in hun vel en zien er prima uit.
Ik heb 2 keer hun bloed laten onderzoeken om zeker te weten of ze alles binnenkregen wat ze nodig hadden,en beide keren was de uitslag heel gezond en alle waardes waren zoals ze hoorden te wezen.
Ze zijn nu 10 en 7 en hebben nog nooit de tanden schoongemaakt door de DA,dat doen de botten wel.
Dus voor mijn honden nooit geen ander voer dan wat ze nu eten!
Mijn DA is pro Barf,hij vind het prima wat ik doe,hij ziet 't resultaat en heeft verschillende patienten die rauw eten krijgen,maar hij is (nog) bang om zijn eigen honden te geven ;)
Door ~Joke~
#218072
202spots schreef: Het enige "werk" wat je hebt is om 'n goed jachtveld te vinden om zoveel mogelijk afwisseling te hebben.
Dat jachtveld vinden en uitbreiden is inmiddels een sport van me geworden ;) .Toen ik in april begon met zelf samenstellen kwam ik er achter dat we geen poelier en visboer meer in ons dorp hadden. Ik wist niet waar ik moest bedginnen en de ingredienten bijelkaar sprokkelen kostte enorm veel tijd en bekeuringen >:( . De bekeuringen waren verschillende keren wegens te hard rijden en 1 keer de autogordel niet om. Ik barfte dus erg duur de eerste maanden....Inmiddels heb ik hier in de omgeving mijn adresjes gevonden en weet ik ook waar de flitspalen staan ;D en dat BARFT veel leuker! Als supplement geef ik alleen nog maar spirulina poeder en visolie capsules.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op zo 05 dec 2004, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#218075
harns49 schreef: Dat jachtveld vinden en uitbreiden is inmiddels een sport van me geworden ;) .Toen ik in april begon met zelf samenstellen kwam ik er achter dat we geen poelier en visboer meer in ons dorp hadden. Ik wist niet waar ik moest bedginnen en de ingredienten bijelkaar sprokkelen kostte enorm veel tijd en bekeuringen >:( . De bekeuringen waren verschillende keren wegens te hard rijden en 1 keer de autogordel niet om. Ik barfte dus erg duur de eerste maanden....Inmiddels heb ik hier in de omgeving mijn adresjes gevonden en weet ik ook waar de flitspalen staan ;D en dat BARFT veel leuker! Als supplement geef ik alleen nog maar spirulina poeder en visolie capsules.
;D
Door Lizzy
#218114
herintreder schreef: Ben nieuwsgierig naar de samenstelling en ervaring van het barf-forum.
Ben zelf enthousiast en een maand actief barf aan het voeren.
Kan me voorstellen dat als het een geslaagd concept is dat je dan na een jaar het forum bijna niet meer bezoekt.
Lees ook hele bewerkelijke verhalen over het barf-concept, mogelijk een reden om te stoppen, deze groep bereik ik hier niet.
ik geloof in het concept zie mijn hond met een goede vacht en levenslust groeien.(mechelse herder 7 mnd)
reageer en geef je ervaring , en kanttekeningen aan het concept.

ben nieuwsgierig.

groet Joop
Waarom zou je het forum niet meer bezoeken? Dat zou jammer zijn want het is juist fijn wanneer de mensen die al langer zelf samenstellen weer de mensen helpen die nog niet zo lang bezig zijn.

De reden dat je best hier en daar ingewikkelde discussies en verhalen tegen komt: in mijn ogen komt dat omdat wij een hoog niveau van discussieren op Barfplaats hebben. We zoeken dingen ook tot op de bodem uit zoeken. En, als we advies geven doen we dat goed en grondig. Om te voorkomen dat mensen maar 'een dotje gaan doen'. Dat hoeft de mensen niet af te schrikken. En ik geloof al helemaal niet dat mensen daardoor stoppen. Ik zie juist steeds meer mensen die parttime of fulltime overstappen. Ik geloof dus persoonlijk ook niet dat dat mensen afschrikt. Ik zie niet in waarom, maar misschien kun je daar dan wat duidelijkheid over verschaffen.

Mijn persoonlijke ervaring: ik ben met hondenvoeding bezig zolang ik honden heb (jaar of 10). Ik ben ooit begonnen met brokken, zag in dat dat nooit gezond kon zijn, ben voeding gaan maken voor de honden, maar kookte dat (dus gekookt vlees, wel soms rauwe groentes maar vaker gekookt en calciumtoevoegingen - geen botten - ik was toentertijd nog bang voor bacterieen ::) en nog banger voor rauwe botten), ben daarna overgestapt op rauwe kant-en-klare voeding om vervolgens over te stappen op zelf maken maar dan rauw. Dit laatste is ons en de honden duidelijk het beste bevallen. Ik vind het persoonlijk heel erg cruciaal dat ik exact weet wat mijn honden eten. En ik bepaal graag zelf wat mijn honden eten (laat dat niet graag door een voerfabrikant bepalen). En ik kan zo ook zelf de kwaliteit van de voedingsmiddelen bepalen.

De enige kanttekening die ik kan verzinnen is dat het de eigenaar van de hond meer tijd en moeite kost om zelf de voeding samen te stellen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 05 dec 2004, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jacqueline74
#218152
Nou wij zijn nog niet zo lang over op rauwe voeding. We zijn idd begonnen met brokken :o. Maar al redelijk snel overgestapt op kvv.

Nu stellen we af en toe zelf een dagje samen omdat we het leuk vinden. Helemaal over op zelf samenstellen vind ik nog een beetje riskant omdat dan echt alle verhoudingen moeten kloppen en nu komt dat niet zo nauw. Maar wie weet in de toekomst als we wat meer hebben gelezen.

En ik denk dat je nooit te oud bent om te leren dus waarom zou je als je langer zelf samenstelt dit forum niet meer bezoeken. Je kunt desnoods andere mensen helpen en adviseren die nog niet zo lang bezig zijn. Je bent allemaal een keer begonnen en ook blij geweest met de tips die jij toen kreeg. Dus als je het zelf allemaal snapt probeer je gewoon een ander te helpen. Wie moet anders deze mensen op weg helpen????

Jacqueline
Door herintreder
#218172
Even een ractie op de voedersupplementen, hoewel ik er geen boeken over gelezen heb(betreffende hondenvoeding) , is gezonde voeding compleet.Mijn DA gaf aan dat veel voedersupplementen eerder problemen geven als oplossen, dit is als verkoper van paardenvoeding mij ook altijd duidelijk geworden.
Het is gewoon een gevarieerd menu voorschotelen, welke daardoor alle essentieele voedingstoffen te samen bevatten , in twee weken is het toch een uitgebalanceerd voer.

groet Joop

die ook een prakje eet zonder voedersupplementen,en nooit de DA bezoekt voor zichzelf ;)
Door herintreder
#218176
Barfen lastig?

Als ik mijn eerste interpretatie van barfen was gaan toepassen dan was het voor mij geen voeder methode geweest.
Ik heb geen blender etc , en wil al die inspanning niet doen. Ben een luie horkerige hondenman.
Heb wel een simpele oplossing, gewoon een rasp, twee of drie keer per week even een appeltje , worteltje , en andere groenten resten en fruit er door duwen.Mijn recyclinghondje start direct en maakt daar ook ontlasting van, vijf tellen werk.
Brok is erg makkelijk, ik zou mijn hond geen vuile pens in huis geven , in de tuin is het goed
Gebruikersavatar
Door sylvia
#220290
die ook een prakje eet zonder voedersupplementen,en nooit de DA bezoekt voor zichzelf
ik ga voor mezelf meestal naar de HA ;) ;D
Door Breezer
#225002
Breezer krijgt nu al meer dan een jaar kvv, en sinds een half jaar zijn we aan het expirimenteren met barf. Zo´n beetje 1 dag in de week krijgt hij zelf samen gesteld, volgens de barfplaats methode. ;D
Oftwel je speurt hier alle maaltijden en ingrediënten na en probeert er zelf wat van te maken.
En het bevalt me tot nu toe prima.
Gebruikersavatar
Door Joss
#225246
Bor krijgt Kvv van af zijn 6e maand (hij is nu 3) en sinds 2 jaar Barf ik er part time bij, meestal de weekenden.

Toen Bor 1 jaar was, was de Da supertevreden over zijn conditie, maar zei wel dat Bor waarschijnlijk niet dit mooie figuurtje zou houden omdat "dit soort honden" volgens hem meestal na hun 2e jaar vadsiger werden (hij had natuurlijk brokkenhonden in gedachten).

Toen ik hem vorige week dezelfde hond liet zien (met alleen wat meer spiermassa) was hij erg onder de indruk. Natuurlijk kon ik het niet laten om te zeggen : HIJ KRIJGT VERS !!

Nou, zei hij, ik kan niet zeggen dat je het verkeerd doet !!

Tja toen zweefde ik toch wel op een wolkje naar huis....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door