Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sander
#208688
Ik voer m'n honden zo'n zes maal in de week (één maal per dag met 1 vastendag). Ik vind dat eigenlijk wel makkelijk en de honden vinden het prima. Ik voer ook op wisselende tijden en wisselende hoeveelheden.
Door Robian
#208873
Lizzy schreef: "Ach, waarom altijd vaste prik 1 of 2 keer per dag voeren (17 jaar lang). Wissel het eens af. Voer de ene dag eens 1 grote maaltijd. Voer de andere dag is 2 kleinere maaltijden (of zelfs 3) en voer ook eens een dag niks".
Ik voer 2 keer per dag en 's morgens en 's avonds en afgewogen maaltijden.
De honden doen het er super op en zitten perfekt in hun vel.

Nu lees ik bovenstaande en ik ben nieuwsgierig over de achterliggende gedachten van het afwisselen.
Waar kan ik op Barfplaats informatie vinden of wie kan me de voordelen uitleggen?

Groetjes,
Sylvia
Door Lizzy
#208883
Robian schreef: Ik voer 2 keer per dag en 's morgens en 's avonds en afgewogen maaltijden.
De honden doen het er super op en zitten perfekt in hun vel.

Nu lees ik bovenstaande en ik ben nieuwsgierig over de achterliggende gedachten van het afwisselen.
Waar kan ik op Barfplaats informatie vinden of wie kan me de voordelen uitleggen?

Groetjes,
Sylvia
Ik voer zelf ook 2 keer per dag en ik ben daar niet ontevreden over (ik geef alleen geen afgewogen porties maar ik stel dan ook zelf samen en dus gaat het vrij natuurlijk om grote en kleine maaltijden te geven).

Maar goed, de gedachten hierachter is beschreven door Mogens Eliasen en kun je zelf hier lezen:

http://k9joy.com/dogarticles/dogfood01conditioning.pdf
Door Robian
#208900
Lizzy schreef: Ik voer zelf ook 2 keer per dag en ik ben daar niet ontevreden over (ik geef alleen geen afgewogen porties maar ik stel dan ook zelf samen en dus gaat het vrij natuurlijk om grote en kleine maaltijden te geven).

Maar goed, de gedachten hierachter is beschreven door Mogens Eliasen en kun je zelf hier lezen:

http://k9joy.com/dogarticles/dogfood01conditioning.pdf
Dank je, ik ga het straks meteen doorlezen.
Door Robian
#209807
Lizzy schreef: Ik voer zelf ook 2 keer per dag en ik ben daar niet ontevreden over (ik geef alleen geen afgewogen porties maar ik stel dan ook zelf samen en dus gaat het vrij natuurlijk om grote en kleine maaltijden te geven).

Maar goed, de gedachten hierachter is beschreven door Mogens Eliasen en kun je zelf hier lezen:

http://k9joy.com/dogarticles/dogfood01conditioning.pdf
Hoi Lizzy,

Ik heb het stukje doorgelezen.
Het voeren op verschillende tijdstippen is duidelijk ;D.

Ik kan echter niets vinden over de voordelen van verschillende hoeveelheden voeren.
Ook dat 1 keer per dag beter zou zijn kan ik in dit stuk niet terugvinden.

Heb je nog meer leesvoer voor me? 8)

Groetjes,
Sylvia
Door Lizzy
#209841
Robian schreef: Hoi Lizzy,

Ik heb het stukje doorgelezen.
Het voeren op verschillende tijdstippen is duidelijk ;D.

Ik kan echter niets vinden over de voordelen van verschillende hoeveelheden voeren.
Ook dat 1 keer per dag beter zou zijn kan ik in dit stuk niet terugvinden.

Heb je nog meer leesvoer voor me? 8)

Groetjes,
Sylvia
Hoi Sylvia,

Komt tie ;D:

http://k9joy.com/dogarticles/dogfood01stomach.pdf

Groetjes, Lizzy
Door Robian
#209946
Hoi Lizzy,

Zoals ik het nu begrepen heb zou je volgens Mogens Eliasen 4 keer per week de hond zoveel mogen geven als hij wil eten.

Nu las ik hierboven dat er verscheidene mensen de honden 6 keer per week, 1 keer per dag laten eten en dan 1 vasten dag. Mogen deze honden zich dan ook vol eten?

Mogens Eliasen schreef dat volgens zijn methode geen enkele hond te dik zou worden.
Dit is nou net de reden waarom ik mijn honden afgewogen voer geef.
Ze hebben beiden de neiging om mollig te worden als ik dat niet doe.

Hoe los jij dat op? Jij weegt het voer niet en je geeft twee keer per dag voer.
Door Lizzy
#209951
Robian schreef: Hoi Lizzy,

Zoals ik het nu begrepen heb zou je volgens Mogens Eliasen 4 keer per week de hond zoveel mogen geven als hij wil eten.
Ja. Maar dit kan niet van de een op de andere dag gerealiseerd worden en moet langzaam opgebouwd worden (volgens mij - uit mijn hoofd - in 6 maanden).
Nu las ik hierboven dat er verscheidene mensen de honden 6 keer per week, 1 keer per dag laten eten en dan 1 vasten dag. Mogen deze honden zich dan ook vol eten?
Geen idee... misschien dat de mensen die zo voeren daar beter antwoord op kunnen geven!

SANDER???!!!
Mogens Eliasen schreef dat volgens zijn methode geen enkele hond te dik zou worden.
Dit is nou net de reden waarom ik mijn honden afgewogen voer geef.
Ze hebben beiden de neiging om mollig te worden als ik dat niet doe.
Ik heb geen idee waarom dat is. Misschien omdat het hele spijsverteringssysteem op deze manier het beste functioneert?

Ik weet niet precies wat jij jouw honden voert?
Hoe los jij dat op? Jij weegt het voer niet en je geeft twee keer per dag voer.
Ja, maar mijn honden eten zich niet zo vol als Mogens beschrijft. Hoewel ze echt wel genoeg gegeten hebben na een grote maaltijd. Voorbeeld: op zondag krijgen ze allebei een ontbijt van een halve parelhoen. Ik denk dat dat rond de 300 gram weegt per maal perhond. s' Avonds krijgen ze ongeveer 200 gram groente + 400 gram pens en daar een bot achteraan van 300 gram. Da's 1200 gram voer voor een hond van 24 resp. 30 kilo. Ze zitten dan echt vol en hebben een vette pens. De dag erop krijgen ze 's morgens een vleugeltje (paar) en 's avonds een beetje groente + gemalen kalkoendij. Kleine maaltijden van ongeveer 400 gram totaal, maar ze nemen er ruim genoegen mee omdat ze ook nog vol zitten van de vorige dag.
Door Robian
#210015
Lizzy schreef: Ik weet niet precies wat jij jouw honden voert?
Ik heb twee shelties en ze krijgen ongeveer 200-220 gram carnibest of bibi per dag.

Hiermee hou ik ze mooi op gewicht, maar ik moet ze wel in de gaten houden. Daarom weeg ik het voer ook.
Door Sander
#210017
Robian schreef: Nu las ik hierboven dat er verscheidene mensen de honden 6 keer per week, 1 keer per dag laten eten en dan 1 vasten dag. Mogen deze honden zich dan ook vol eten?
Nee, hier eten ze zich nooit helemaal vol. Als ik dat zou doen zou ik ze 2 of 3 maal per week kunnen voeren ipv 6. Ik wil het aantal maaltijden nog wel wat gaan afbouwen.
Door Robian
#210018
Sander schreef: Nee, hier eten ze zich nooit helemaal vol. Als ik dat zou doen zou ik ze 2 of 3 maal per week kunnen voeren ipv 6. Ik wil het aantal maaltijden nog wel wat gaan afbouwen.
Weeg je het voer dan?
Hoe zorg je dat de honden niet te dik worden?
Door Sander
#210284
Robian schreef: Weeg je het voer dan?
Hoe zorg je dat de honden niet te dik worden?
Nee, ik weeg het voer niet. Als ik vind dat ze er een beetje dik uitzien las ik gewoon spontaan een vastendag in of voer die dag gewoon wat minder. ;)
Door cattystyle
#210534
Bedankt voor jullie interessante reacties allemaal.

**Enne, ik ben helemaaaal niet overtuigt dat een wolf niet de hele dag loopt te snacken. Ik denk juist dat een wolf juist wel de hele dag loopt te snacken. Tenminste, soms**.

Stephen Budiansky ("De waarheid over honden") zegt dat wolven 90% van de tijd helemaal geen zak doen. Slapen en rusten. 10% van de tijd doen ze maar iets (jagen, eten, spelen, paren, etc.). Als dat waar is (maar een wolf is geen hond!) dan hebben ze helemaal "geen tijd" om te foerageren naar besjes e.d.

Ik geloof niet zomaar Mogens omdat ik hem gelezen heb, maar ik vind het wel allemaal heel logisch klinken. Het spijsverteringssysteem van een hond is gemaakt om enorme hoeveelheden voedsel ineens te kunnen verwerken. En hij kan ook vasten. Zonder moeite. Dat vind ik logische dingen, die ik begrijp, en het 1x per dag voeden past daarin voor mij. Ik ben erg vóór vasten, ik zou dat een keer per week willen doen (maar wel zoals Mogens zegt, totaal onvoorspelbaar), maar Tess valt nog steeds veel te veel af. Als ze eens een keer echt goed op gewicht is, dan durf ik dat wel aan. Nu is ze nog steeds aan het bijkomen, en ze is nog niet hoe ik haar hebben wil.

Ik kan me gewoon heel goed vinden in de denkbeelden van Mogens. Oh, over het galspugen, daar zegt hij over dat een hond dan teveel is gewend op dezelfde tijden eten te krijgen. Tess krijgt hier nooit echt op dezelfde tijden te eten, maar ik denk wel dat ze het momènt herkent. Na de grote wandeling (waarvan de tijd varieert) krijgt ze binnen 30-90 minuten eten. Dus dan zou zij volgens Mogens ook moeten gaan speekselen en spijsverteringssappen moeten gaan aanmaken en gaan gallen als ze geen eten krijgt, maar dat heeft ze eigenlijk nooit.

Ach, ik denk niet dat er één waarheid is. Ik blijf erbij dat je moet doen wat bij jezelf, in je leven en bij je hond past. Geen enkel mens en geen enkele hond is hetzelfde. Uit elk boek, en uit elke theorie, haal ik wat voor mij werkt.

Iemand gaf mij ooit het voorbeeld van straffen. Als zij tegen mij zou zeggen: Mariek, het werkt echt super als je je hond helemaal lens slaat (BIJ WIJZE VAN), dat doet wonderen voor de opvoeding! Dan zou ik dat kunnen doen, terwijl het niet bij me past, en dan werkt het niet. Ik zou het ook op mijn eigen manier kunnen doen, en dat kan net zo goed werken, ook al is dat niet de aangeraden methode. Om maar een voorbeeld te geven.

Verder geloof ik wat Ordell zegt over maagspieren, dat vind ik weer logica. Dat gaat er bij mij gewoon wel in. Ik ben als de dood voor een maagtorsie, maar toch geef ik mijn hond niet te eten vanaf een standaard, omdat ik vind dat een wolf in de natuur ook niet van een standaard eet, maar gewoon gaat liggen bij zijn eten. En dat doet Tess dus ook, bij iets dat langer duurt dan 5 minuten (bot bijvoorbeeld). Daarnaast vind ik het zo typisch dat de meeste mensen die een standaard voor de bakken gebruiken, grote honden hebben. Ja, die hebben meer kans op een maagtorsie, maar zoals Stephen Budiansky zegt: naar verhouding is de kop van een kleine hond net zo ver weg van zijn poten als bij een grote hond (uitzonderingen daargelaten). Dus dan zouden kleine hondjes ook uit een standaard moeten eten. En dat zie je zelden!

Maar goed, dat is weer een andere discussie. Bedtijd voor mij!!!
Door tigger
#211381
Interessant die artikelen van Mogens Eliasen. Ik ben vorige week nl begonnen met het veranderen van de eettijden van Beau. Hij krijgt zowiezo 2 X per dag te eten, ivm galspugen.
Hij is alleen zo geconditioneerd wat de voedseltijden betreft, dat hij 's avonds erg nerveus is [aftellen tot het eten] en als we later eten geven dan gebruikelijk dat hij moet overgeven. Nu ben ik de tijd van de avondmaaltijd aan het veranderen. Meestal krijgt hij die maaltijd na het laatste rondje lopen, voor het slapen gaan [rond 22 uur]. De afgelopen week krijgt hij zijn laatste maal nadat wij hebben gegeten, ca 3 uur eerder dan gewoonlijk. Nu is hij in de avond al veel rustiger, anders was hij de hele avond aan het 'aftellen' totdat we het laatste rondje gaan lopen.
Het is dus nog werk in uitvoering, maar ik ben wel van plan om de vaste eettijden af te schaffen. Om helemaal over te stappen naar 1 maaltijd per dag of 1 vastendag dat zie ik niet zitten....daar komen mijn menselijke emoties bij kijken ;)...vind ik een beetje zielig voor Beau :-[
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door