Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#198196
oops zie net ordell ze verklaring... :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#198199
202spots schreef: Wanneer ik schapen/lamsvlees of nekken geef zit er OOK vet aan....maar ik vind nooit geen onverteerde vet terug...
Wat is dan 't verschil tussen gewoon schapenvet en blokjes schapenvet ???
Je kan in de dierenwinkels hier een soort van vet blokken kopen dat is net een soort van kaarsvet en ze hebben er wel iets aan maar de opneembaarheid van die blokjes is waardeloos, vandaar dat ze er nu ook een continu vloeibare vorm op hebben verzonnen
Door 202spots
#198203
sylvia schreef:
Je kan in de dierenwinkels hier een soort van vet blokken kopen dat is net een soort van kaarsvet en ze hebben er wel iets aan maar de opneembaarheid van die blokjes is waardeloos, vandaar dat ze er nu ook een continu vloeibare vorm op hebben verzonnen
TxSyll. Dus gewoon 'n draadje katoen erin steken en dan 'n vlammetje?? ;D ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#198204
202spots schreef:
TxSyll. Dus gewoon 'n draadje katoen erin steken en dan 'n vlammetje?? ;D ;D
juist ;D
Door Lil
#198275
Klopt schapenvet wordt door de meeste honden slecht verteerd. Er is vloeibaar schapenvet dat verrijkt is met fos en omega 3 en 6 vetzuren op de markt van biofood. Dit is extra goed verteerbaar en je merkt dan ook hele goede resultaten. De vacht wordt mooier van dit vet.

Groetjes,
Shirley
Door Ordell
#198278
Lil schreef: Klopt schapenvet wordt door de meeste honden slecht verteerd. Er is vloeibaar schapenvet dat verrijkt is met fos en omega 3 en 6 vetzuren op de markt van biofood. Dit is extra goed verteerbaar en je merkt dan ook hele goede resultaten. De vacht wordt mooier van dit vet.

Groetjes,
Shirley
Als je de verse schapevet hebt en je geeft die in de winter 50 gram per dag erbij wordt dat prima verteerd... ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#198280
Ordell schreef:

Als je de verse schapevet hebt en je geeft die in de winter 50 gram per dag erbij wordt dat prima verteerd... ;)
en lijkt me een stuk gezonder ook
Door Helen
#198284
Ik merk geen enkel effect van schapenvet op de vacht. Het is gewoon een energie leverancier en van mijn Turk krijg ik het ook nog eens bijna voor niets mee. Ik geef mijn hond van ong 11 kg een keer of drie in de week tussen de 50 en 75 g schapenvet.
Door ducktails
#198508
Bedankt allemaal, weer wat geleerd......
Ik haal mijn spullen niet bij de islamiet maar bij het slachthuis en daar hebben ze alleen maar schapepens .
Ik zal de volgende keer eens vragen naar vers schapevet. Had er nooit bij nagedacht dat de blokjes bewerkt waren. :-[ Schapevet is schapevet, dacht ik :-[
Maar, nogmaals , hun vacht wordt er wel zacht door.
Laatst gewijzigd door ducktails op wo 03 nov 2004, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#198745
Is het niet zo dat omega 3 vetzuren een goede invloed hebben op de huid, op allerlei huidontstekingen en andere allergische toestanden?

Is het niet zo dat, wanneer grazers op een natuurlijke manier gevoerd worden, ze een perfecte balans tussen de omega 3 en de 6 hebben? Een natuurlijke bron voor wilde honden van omega 3 zijn ook ogen en hersenen van de prooidieren, iets wat in schappekoppen ook aanwezig is. ;)
Voor zover ik weet kunnen de meeste schapen nog altijd op een meer natuurlijke manier hun kostje bijeenscharrelen dan bv. kalveren en zou hierin niet de verklaring kunnen liggen van het gunstige effect?

Een paar diensthonden die ik ken, en regelmatig verschillende schaap-onderdelen op hun menu hebben buiten de Bibi om, en die geen enkele toevoeging krijgen, zitten al jaren perfect in hun vel.

Wat denken jullie ?
Door Mongol
#201876
Ik las in deze thread enkele keren dat schapenvet snel door je hond heen fietst, en slecht wodt opgenomen. Is dat nu wel echt zo ???

Bij ons mensen is het namelijk net omgekeerd. Vet eten laat bij ons de maagportier (kingspier tussen maag en darm) juist minder vaak openen zodat het voedsel langer in de maag blijft en de gal z'n werk kan doen om de vetten te emulgeren. De darmen kunnen het vet dan optimaal opnemen. Ik meen ergen gelezen te hebben (weet even niet meer waar) dat het bij honden net zo werkt.
Wij voeren ook regelmatig ruw schapenvet van de slager, zonder merkbare problemen overigens.

Is er iemand die echt deskundig is op dit gebied ???


Wisten jullie dat de Mongoolse nomaden alles bakken in of met schapenvet. Boter wordt daar niet gemaakt. Traditioneel voedsel zijn kleine deegkoekjes die gefrituurd worden in schapenvet. Een soort hartige oleibolletjes dus. De schapensmaak is duidelijk te proeven, maar het is zeker niet vies.
In de daar heersende barre omstandigeheden is vet voor de mens een zeer waardevol voedingsmiddel. Er wordt dus graag vet vlees gegeten. Het hele land is daardoor doordrenkt met de lucht van schapen(vet). Als je na een paar weken terugkomt uit Mongolië ruik je er zelfs naar !!!

Geen wonder dat ons Mongooltje zo gek is op schaap.

Trouwens in Mongolië weet ook elke herder hoe je de lactose in vooral paardenmelk kunt laten gisten tot Airag, dit is een soort alcohol houdende zuiveldrank (3-5 %). Dit kun je dan weer destilleren een borrel met een duidelijke zuivelsmaak (ca. 20 %). Een heel bijzondere smaak waar de meeste Westerlingen even aan moeten wennen.
Dit zou best wel een mooie manier zijn om van ons melkoverschot af te komen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#201889
De slechte verteerbaarheid ging over de bewerkte blokken schapenvet die je in de dierenwinkels kunt kopen (dat sortement van kaarsvet)
Het onbewerkte schapenvet is een heel andere zaak.
Door Lizzy
#201896
Ja, ik denk zelf ook dat puur schapenvet (of ander dierlijk vet) goed wordt opgenomen. Het levert daarnaast ook energie voor de hond.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe die blokjes schapenvet gemaakt worden (die je in die plastic bakjes kunt kopen). Dit is namelijk knoerdhard en smelt niet, terwijl ik van schapenvet juist gewend ben dat het erg zacht is en makkelijk smelt.

Volgens mij hebben we om die reden het vermoeden dat die harde blokjes bewerkt/verhit worden en daarom de opneembaarheid afneemt. Of het echt zo is, durf ik niet te zeggen.
Door Sjakie
#202671
Ik heb bij KK1 juist geleerd dat dierlijke vetten te weinig essentiele vetzuren bevatten om wat te doen voor de huid. Voor een goede huid is linolzuur van belang, dat onder invloed van vitamine B6 wordt omgevormd tot arachidonzuur. Een goede vacht wordt verkregen door eiwitten waarin veel zwavelhoudende aminozuren zijn opgenomen, bijvoorbeeld eidooiers van kippeneieren.

Is dit onjuist? Of is het vet van schapen juist rijk aan zwavelhoudende aminozuren?
Laatst gewijzigd door Sjakie op ma 08 nov 2004, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mongol
#202745
Even teruggraven in mijn HLO biochemiegeheugen...

Als zwavelhoudende aminozuren (en dus ook eiwitten die daaruitopgebouwd zijn) goed zijn voor een mooie vacht dan zijn eidooiers zeker een goede bron van deze aminozuren. Denk maar aan de kenmerkende H2S lucht van rotte eieren, deze is afkomstig van de afbraakprodukten van zwavelhoudende aminozuren. Waarom deze juist in eidooiers veel voorkomen weet ik niet precies. Iemand anders misschien ?
Ik heb wel een vermoeden. Juist in de eidooier liggen alle voedingsstoffen opgslagen voor het beginnende kippenleven, waaronder dus die zwavelhoudende aminozuren.

Sjakie,
Wat bedoel je met KK1 ?
Is jouw opmerking over vitamine B6 en arachidonzuur specifiek van toepassing op de carnivoren stofwisseling van honden ? Of is deze misschien van toepassing op onze eigen apenstofwisseling ?

Ik denk dat in schapenvet niet bijzonder veel zwavelhoudende aminozuren te vinden zijn. Vetweefsel bestaat namelijk uit wat collageen dat zogenaamde zegelringcellen (vetcellen dus) bijelkaar houdt. Dierlijke vetcellen slaan voornamelijk onverzadigde vetten (triglyceriden) op en bevatten verder net zoals alle andere cellen eiwitten die de cel laten functioneren. Deze eiwitten zijn op hun beurt weer opgebouwd op het hele scala van aminozuren. Zwavelhoudende aminozuren komen daar zeker in voor, maar waarschijnlijk niet veel meer in voor dan in andere lichaamscellen.

Zijn er op dit forum mensen met meer kennis over dit onderwerp ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door