Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#193963
Sammy_Shunka schreef: Hoi!!!

Ik heb het gevraagd aan de slager in de winkel dat ik werk en hij wist niets het vertelde mij gewoon te bellen naar een slachthuis en de dierenarts keurder aan de lijn te vragen.
Ik heb toen naar mijn dierenarts gebeld ( hij is rijksdierenarts en doet keuringen op luchthavens, vismijn) hijvertelde ij dat de kans op Auzsjeskt heeel erg klein is. Hij is nu al bijna 35jaar dierenarts en hij heeft dat maar 1 keer meegemaakt en dan nog in het begin van zijn carriére.
Varkens worden ingent en er zijn regelmatig controles op.

Donderdag is er markt en daar staat een kraampje met enkel maar varkensvlees ik ga eens vragen......
Vraag nou eens een veearts. Krijg je echt een ander antwoord hoor.
Door Helen
#194016
Ik heb vandaag practicum gehad in een varkensstal. Heb het aan de docent die al jaren en jaren "in de varkens zit"gevraagd en op meerdere bedrijven heeft gewerkt. Zij had het nog nooit gezien en had ook nog nooit gezien dat varkens juist van de enting ausjeszky kregen.
Door Lizzy
#194023
Helen schreef: Ik heb vandaag practicum gehad in een varkensstal. Heb het aan de docent die al jaren en jaren "in de varkens zit"gevraagd en op meerdere bedrijven heeft gewerkt. Zij had het nog nooit gezien en had ook nog nooit gezien dat varkens juist van de enting ausjeszky kregen.
Er zegt ook niemand dat varkens aujeszky krijgen van de enting. Overigens heb ik de cijfers over Aujeszky niet uit mijn duim gezogen hoor. Ik weet niet wat zij met "al jaren en jaren" bedoelt, maar in de 70'er jaren was Aujeszky een zeer veel voorkomende ziekte en was het een groot economisch probleem. Sinds 1989 wordt Aujeszky via de veewet bestreden. In 1993 kwam de bestrijding van de ziekte pas echt goed op gang en nog steeds worden er postieve monsters aangetroffen (ook al is dat aantal nihil). Maar goed, ik houd er mee op, met de hele Aujeszky discussie. Mijn mening is inmiddels bekent en een ieder die varkensvlees aan z'n hond wil voeren: die moet dat vooral zelf weten!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 25 okt 2004, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#194374
An schreef: Net als ik dacht dus ;)

Ik heb net een nummer gevonden van weer wat slachthuizen, zit een varkenslachter tussen ook, als ik eht neit vergeet bel ik hem morgen!
Gewoon lekker blijven geven ;)
Door tieneke
#194375
Sammy_Shunka schreef: Hoi!!!

Ik heb toen naar mijn dierenarts gebeld ( hij is rijksdierenarts en doet keuringen op luchthavens, vismijn) hijvertelde ij dat de kans op Auzsjeskt heeel erg klein is. Hij is nu al bijna 35jaar dierenarts en hij heeft dat maar 1 keer meegemaakt en dan nog in het begin van zijn carriére.
Varkens worden ingent en er zijn regelmatig controles op.

Donderdag is er markt en daar staat een kraampje met enkel maar varkensvlees ik ga eens vragen......
Goh een Da die eindelijk verstand van rauw vlees heeft ::) ::)
Door willieD
#194750
Lizzy schreef:

Vraag nou eens een veearts. Krijg je echt een ander antwoord hoor.
Nee,krijg je geen ander antwoord,de dierenartsen in mijn omgeving zijn ook veeartsen en ook zij krijgen en hebben geen enkel geval meegemaakt en ook hij is al 40 jaar dierenarts hier.
dus alles zo op een rijtje,de keus is aan ieder maar denk nu niet gelijk dat je bezig bent je hond te vermoorden as die een x varkensvlees eet.
Door Helen
#194753
Lizzy schreef:
Er zegt ook niemand dat varkens aujeszky krijgen van de enting. Overigens heb ik de cijfers over Aujeszky niet uit mijn duim gezogen hoor. Ik weet niet wat zij met "al jaren en jaren" bedoelt, maar in de 70'er jaren was Aujeszky een zeer veel voorkomende ziekte en was het een groot economisch probleem. Sinds 1989 wordt Aujeszky via de veewet bestreden. In 1993 kwam de bestrijding van de ziekte pas echt goed op gang en nog steeds worden er postieve monsters aangetroffen (ook al is dat aantal nihil). Maar goed, ik houd er mee op, met de hele Aujeszky discussie. Mijn mening is inmiddels bekent en een ieder die varkensvlees aan z'n hond wil voeren: die moet dat vooral zelf weten!
Ik ben het helemaal met je eens hoor! Hier komt geen varkensvlees voor de hond in huis en wij eten heel soms hooguit spekjes en dan is de keuken totdat alles in de vaatwasser staat verboden gebied voor de hond.
Ik denk dat veel van de jongere mensen idd heel ontwetend zijn over aujeszky. Drie decennia is tenslotte ook best wel lang. Gelukkig wordt er geent en dat zou van mij ook zo moeten bijven.

Ik heb ergens gelezen dat een zeer klein percentage varkens juist van de enting de ziekte krijgt, maar niemand schijnt me er iets meer over te kunnen vertellen.
Door An
#194783
Ok ik heb net het internet afgeschuimt ;)

Wat ik heb ontdekt:
1.) Aujeszky wordt niet alleen verspreid door het eten van varkensvlees maar kan zelfs via de lucht worden overgdragen (tot enkele kilometers ver). Dus iedereen die in een straal van 5 km rond varkens woont loopt gevaar.
2.) Er zijn sporadisch al gevallen voorgekomen van besmetting via rundsvlees! Dus ook rund is niet echt veilig.
3.) Ratten brengen de ziekte ook over dus met je hond aan de waterkant lopen is een risico.

http://www.homeo-natura.nl/de_ziekte_van_aujeszky.htm (zie hier besmetting)
http://www.minivarkens.com/ziektes/aujeszky.asp
http://www2.minlnv.nl/cgi-bin/autoframe.pl?snp=/snips/framesets/autoframe.snp&frame=/thema/dier/veehoud/hobbydieren/inftdvh03.htm hoe verspreid het zich?
http://www.hondkopen.nl/naar%20huis/vaccinaties.htm#aujetsky helemaal naar beneden scrollen, staat een hoop andere ziektes voor. Hier zegt men ook dat als Nederland vrij verklaart wordt het veilig is voor honden. Waarna ik op volgende url dit vond:
http://www.minlnv.nl/servlet/page?_pageid=459&_dad=portal30&_schema=PORTAL30 allerlaatste regeltjes.


Voor België vind ik enkel dit:
http://www.aveve.veevoeding.be/ned/varkens/t_aujeszkystatuut.asp maar die informatie lijkt me verouderd en of er een wet van gekomen is dat weet ik niet.
http://users.pandora.be/desinfectie/ratdat.htm
Hier vind je met enig zoekwerk dat ook ratten de ziekte verspreiden.


Hiermee wil ik trouwens helemaal niet aantonen dat je allemaal rustig varkensvlees kan gaan voeren. Ik sluit iedereen volmondig bij dat dat iets is dat je zelf moet beslissen, maar wat ik tijdens mijn nachtelijke zoektocht heb geleerd is dus dat als ik veilig wil zijn ik: 1 moet verhuizen want hier zitten varkensboeren in de buurt. 2 ik heb hierachter ook al ratten gezien dus ik kan niet meer gaan wandelen dan en al helemaal niet meer gaan zwemmen, de ziekte van Weil is dus niet je enige zorg als het om ratten gaat. en 3) rundsvlees moet dan ook van het menu.

Jammergenoeg vind ik echt nergens cijfers omtrent sterfgevallen bij honden en katten aan de ziekte.

Maar nu ga ik echt slapen ;D
Laatst gewijzigd door An op wo 27 okt 2004, 02:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Pajta
#194787
Ik had hier laatst in de bibliotheek ook al een artikel gevonden dat de ziekte via de lucht verspreid kan worden en dat je dus besmet rundsvlees kunt kopen.

Volgens mij zijn de gevaren ook wel wat overroepen. Ik zou er ook geen graten in zien om de mijne af en toe varkensvlees te geven. Heb ik eigenlijk altijd al gedaan. Wat gehakt, tv-worstjes, stukjes spek,...

Aan alles zullen wel risico's hangen, maar vaak zijn die risico's of de gevolgen (hoewel hier de gevolgen duidelijk zijn) wel fameus overdreven. Maar ieder bepaald natuurlijk voor zichzelf welke risico's hij wil nemen en welke niet...
Door Lizzy
#194815
Ja, deze data kende ik allemaal al An.

Volgens mij halen jullie nu werkelijk dingen door elkaar. De ziekte kan ongeveer 1 kilometer door de lucht verspreid worden. Bij de juiste weers-omstandigheden. De kans dat er dus een virusdeeltje in de neus van jouw hond terecht komt: nihil. Maar vergeet niet dat mensen OP de varkensboerderij jarenlang is aangeraden hun hond tegen Aujeszky te vaccineren. Want, je merkte aan de dooie honden en katten op de boerderie dat je Aujeszky had.

Rundvlees: de virusdeeltjes zitten hooguit in de tonsillen. Kopvlees wordt daarom afgeraden rauw te eten. Maar, een rund is ook een 'dead-end host'. De kans dat deze dus in je vreten terecht komt, zeker gezien het feit dat Aujeszky in NL zelden of nooit meer voor komt: nihil. En van een rund kun je zien wat z'n geboorte land is, land van opfok en land van slacht.

Worst en tv-worstjes: dit is allemaal gekookt en het virus overleeft niet wanneer vlees gekookt wordt. Dus, nee natuurlijk wordt je hond daar niet ziek van.

Dan terug naar het varken: weet jij waar het geboren, gemest en geslacht is? Want voor de zoveelste keer: bij een varken is men niet verplicht dat te vermelden. Dus weet jij of je een varken uit China, Italie of NL aan je hond geeft?

En wat gaat er gebeuren als we zometeen status 10 krijgen en we stoppen met vaccineren? Zelfs de geleerde staan doodsangsten uit voor het opnieuw uitbreken van deze ziekte. Hoe gaan de varkensvleesvoerders dat aanpakken dan? Vind je het wel best dat je merkt dat 'het' weer uitgebroken is doordat jouw hond aan de jeuk dood ligt te gaan?

En verder maakt het mij echt geen ruk uit hoor wanneer mensen varkensvlees aan de hond voeren. Maar laten we afspreken dat we het op Barfplaats niet aan mensen aanbevelen. Wat je zelf doet moet je zelf weten.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 27 okt 2004, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#194821
willieD schreef:
Nee,krijg je geen ander antwoord,de dierenartsen in mijn omgeving zijn ook veeartsen en ook zij krijgen en hebben geen enkel geval meegemaakt en ook hij is al 40 jaar dierenarts hier.
dus alles zo op een rijtje,de keus is aan ieder maar denk nu niet gelijk dat je bezig bent je hond te vermoorden as die een x varkensvlees eet.
Dan heeft tie niet op zitten te letten, die veearts van jou. Doen ze wel vaker niet. Nogmaals, 30 jaar geleden was het een groot economisch probleem. Dat verzin ik niet. Zoek het dan zelf een keertje op, op Internet.

En nee, ik zeg niet dat je je hond aan het vermoorden bent. Ik zeg dat je een risico neemt. En als jij dat risico, met alles wat je weet - ook over de toekomst - aanvaardbaar vindt: dan ga je je gang maar. Maar het wordt op Barfplaats (nogmaals) niet aanbevolen om de simpele reden dat mensen niet klakkeloos maar even varkensvlees moeten gaan voeren omdat ze dat op een fora hebben gelezen. Het risico mag dan klein/nihil zijn, je hebt wel onherroepelijk een dooie hond.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 27 okt 2004, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#194836
waarom spelen met een russische roulette als het niet hoeft?
er is genoeg assortiment in vlees en botten om die veilig te kunnen geven aan je hond.
Wat als een partij varkensvlees niet goed gekontrolleerd is?( wat mischin wel vaker gebeurd)
Door An
#194913
Ik heb net ook is met mijn DA gebeld. Zij is rijksdierenarts en doet dus ook controles en dergelijke bij veestapels. Ik vertrouw haar met mijn leven en mijn hond hun leven ;)

Ze vertelde me dat Aujesky in België iig, ik kan natuurlijk niet voor Nederland spreken even strikt gecontroleerd wordt als mond en klauwzeer. Wanneer je een stuk varkensvlees bij een slachthuis of in de supermarkt koopt is de kans 0.0 dat er Aujesky inzit. (Het land van herkomst MOET hier ook op de verpakking staan, dus je weet hier wel zeker dat het geen vlees uit China of Timboektoe is). Varkens regstreeks bij een boer halen is echter wel een risico, dat is vaaak vlees verkocht onder de toonbank en dus ook op niks getest, het bestaat immers niet? Dan nog is de kans klein maar dat risico zou ze niet nemen. Ook geen wilde zwijnen, de kans is wederom erg klein maar ze zou ze niet geven.

Nogmaals dit is voor België , ik weet niet hoe het in Nederland geregelt is.
Laatst gewijzigd door An op wo 27 okt 2004, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#194946
Nee, vermelding van land geboorte, land van opfok en land van slachting is niet verplicht. Dat is alleen voor rund en kalfsvlees. En als ik heel eerlijk ben, dan geloof ik er niks van dat dit in BE wel verplicht is, maar goed....
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 27 okt 2004, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#194948
Timmy schreef: In Nederlandse slachthuizen wordt niet op Aujeszky gecontroleerd, omdat het bij humaan gebruik geen gevaar oplevert (denk ook aan verhitting). Besmet varkensvlees kan dus gewoon in de winkels terecht komen.

Gr.
Linda
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door