Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#162206
CaSanGio schreef: [Het allerbeste is de schaal van biologische kippen.
Uh...zitten de kippen OOK in 'n schaal??? ;D ;D ;D ;D

(sorry....kweet wat je bedoeld,maar moet er elke keer lachen als ik 't zie ;))
Door laura
#162349
202spots schreef:
Warm water doet wonderen... ;)
Wat ik vooral bedoelde te zeggen, waarom zijn biologische eieren beter.... Ik vind dat altijd best persoonlijk....
Ik vind het soms een beetje een moeilijk punt, aangezien iedereen hier altijd neerzet biologisch is beter en lekkerder, Dat moet iedereen zelf weten. Ik kan het niet zo goed verwoorden, maar ik heb soms t gevoel dat ik maar niet neerzet dat ik ook gerust eens een kooieitje koop. Ik kan er niets aan doen, maar die smaakt mij ook. Ik voel me door al die reacties van iedereen soms schuldig dat ik bv een kooieitje eet en durf dat dus bijna niet meer te zeggen.....

Ik weet dat al die reacties zeker niet persoonlijk bedoeld zijn, mijn reactie dus ook zeker NIET ;)
Door 202spots
#162393
laura schreef: [Wat ik vooral bedoelde te zeggen, waarom zijn biologische eieren beter.... Ik vind dat altijd best persoonlijk....
Ik vind het soms een beetje een moeilijk punt, aangezien iedereen hier altijd neerzet biologisch is beter en lekkerder, Dat moet iedereen zelf weten. Ik kan het niet zo goed verwoorden, maar ik heb soms t gevoel dat ik maar niet neerzet dat ik ook gerust eens een kooieitje koop. Ik kan er niets aan doen, maar die smaakt mij ook. Ik voel me door al die reacties van iedereen soms schuldig dat ik bv een kooieitje eet en durf dat dus bijna niet meer te zeggen.....
Ik weet dat al die reacties zeker niet persoonlijk bedoeld zijn, mijn reactie dus ook zeker NIET ;)
Hi Laura,nou ik kan je wel vertellen dat ik alleen biologiese eitje eet wanneer ik in Holland op bezoek ben hoor.
Ik koop hier altijd de gewone eieren.
Geeft niks hoor.
Ik kan ook alleen maar aan vlees en botten en kippen en kalkoenen komen die misschien niet onder ideale omstandigheden vrij hebben rondgelopen voordat ze geslacht werden..
En ik zie het eerlijk gezegd ook niet zitten om er 3 keer zoveel voor te betalen ALS ik 't kon kopen.
Dus doe wat het beste voor jou is hoor,dat doe ik ook en de andere doen vermoedelijk OOK wat voor hun het beste is.

btw...wanneer er lijnzaad aan de kippen word gevoerd dan kunnen de eieren duurder verkocht worden omdat ze dan omega-3 bevatten....pas nieuw in de winkel gezien.... :-\



Maar hier is 't verschil :
De voedingswaarde van conventionele en biologische eieren is vrijwel gelijk. Het enige verschil is te vinden in de gehalte vitaminen, vetzuren en oligolementen. Deze verschillen zijn terug te voeren naar het voer wat de leghennen gegegeten hebben.
Dat zegt professor Ives Nys van het Franse Institut National de la Recherche Agronomique. In de conventionele pluimveehouderij is het namelijk mogelijk voedingssupplementen toe te voegen waardoor bijvoorbeeld het vitamine D gehalte tot 10 maal verhoogd kan worden of het Jodium gehalte zelfs tot 60 maal.
Organic Monitor, 16/01/03
#162707
Lizzy schreef: Kippenvleugels, kippennekken, kippenkarkassen kun je ook zelf in een goede vleesmolen malen. Dan weet je tenminste wat er in zit.

Mag ik vragen wat voor bot je Gizmo hebt gegeven dat niet goed is gegaan?
Verkeerde botten.
Ribbenbotjes dacht ik, kwam er pas achter dat de hond botten had gehad de dag ervoor toen hij de dag erna last kreeg.
Toen werd mij verteld dat hij de dag ervoor botten had gehad van een zekere persoon.

Hiervoor kreeg hij af en toe wel eens een bot, dat ging altijd wel goed, tot dan dus.
Daarna hebben we nooit meer botten gegeven.
Dit waren dan wel verhitte botten, een geen rauwe, dat is natuurlijk wel iets anders, maar de schrik zit er gewoon in.
Door willieD
#163231
202spots schreef: Goh WillyD...wat lever je toch weer 'n grandioze bijdrage!! ;)
Geweldig hoor ;D ;D ;D ;D
De meeste BP leden wonen toch niet in de rimboe waar ze eerst 'n klein riviertje moeten opzoeken om aan water te komen ???
Maarre...geweldig hoor!! ;D
gossie mevr dorry..wat een bijdrage levert Uzelf toch weer af.
::)
u denkt dat het om het afspoelen van water zit?? ::)
tja..dat krijg je als je niet verder kijkt dan bp ;D
want hier gaat het om
Bron:http://groups.yahoo.com/group/barf-natuurlijk/

Zijn alle eierschalen geschikt als calciumbron ?3.
Helaas zijn niet alle eierschalen geschikt als calciumbron. Eieren zijn de laatste decennia een belangrijk voedingsproduct geworden. Om aan de stijgende vraag te voldoen heeft men reeds jaren geleden haar toevlucht moeten nemen tot legbatterijen. Voor de consument wordt de kwaliteit van het ei niet alleen bepaald door de voedingswaarde, maar ook door de kwaliteit van de eierschaal.

Daarom wordt er in de bio-industrie alles aan gedaan om mooie, ovale en stevige eierschalen te produceren. Door aanpassing van het kippenvoer kan veel worden bereikt. Dit heeft echter naast uiterlijke effecten op het ei eveneens invloed op de samenstelling van de eierschaal. Door de toevoegingen verandert de natuurlijke samenstelling dusdanig dat de eierschaal niet zonder meer geschikt is als natuurlijke calciumbron.

Bepaalde toevoegingen kunnen zelfs gevaar voor de volksgezondheid opleveren, denk hierbij aan het dioxineschandaal, maar ook aan antibiotica, hormonen, fluor en zware metalen. Het zal duidelijk zijn dat dit soort eierschalen niet gebruikt kunnen worden in toepassingen voor de mens. Samenvattend kunnen we stellen dat eierschalen uit de bio-industrie vermeden moeten worden, en de voorkeur dient uit te gaan naar kippen die natuurlijk voer krijgen zonder extra voor de mens schadelijke toevoegingen.
==========================

Verder is het IJ toch geen baggerslootje maar geef toe..waterland is een rimboe ;D
Door 202spots
#163232
die link die werkt niet.....
niet dat ik perse mijn info daarvandaan hoef te halen hoor,maarre...wie heeft DEZE wijsheid dan geschreven?
staat geen bron van de schrijver bij ???
Of weet ik 't al? ;) ;D ;D ;D
Verder is het IJ toch geen baggerslootje maar geef toe..waterland is een rimboe
Wat je hier nou mee wil zeggen is me OOK 'n raadsel hoor! :-\
Ken je soms iemand die in de rimboe woont of zo? ;)

enne wilyD...mijn naam is DoRy met 1 R ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op do 09 sep 2004, 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door casangio
#163241
laura schreef: Waarom van biologische kippen, qau hygiene zou ik die juist NIET nemen.
HYGIENE ???????? ::) ::) ::) Ik zou niet weten waarom je bij een hond over hygiene moet praten. Die snuffelen aan van alles en nog wat op straat in het bos en ga zo maar door. En sommige honden likken aan van alles en nog wat en tevens als ze hun botten na een paar dagen weer opgraven en er lekker aan gaan zitten kluiven, dus hygiene is hier absoluut niet van toepassing.
Laatst gewijzigd door casangio op do 09 sep 2004, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door casangio
#163246
laura schreef:

Wat ik vooral bedoelde te zeggen, waarom zijn biologische eieren beter.... Ik vind dat altijd best persoonlijk....
Ik vind het soms een beetje een moeilijk punt, aangezien iedereen hier altijd neerzet biologisch is beter en lekkerder, Dat moet iedereen zelf weten. Ik kan het niet zo goed verwoorden, maar ik heb soms t gevoel dat ik maar niet neerzet dat ik ook gerust eens een kooieitje koop. Ik kan er niets aan doen, maar die smaakt mij ook. Ik voel me door al die reacties van iedereen soms schuldig dat ik bv een kooieitje eet en durf dat dus bijna niet meer te zeggen.....

Ik weet dat al die reacties zeker niet persoonlijk bedoeld zijn, mijn reactie dus ook zeker NIET ;)
Het gaat bij de eieren hier niet zozeer om lekker of gezond, maar meer om de kwaliteit van het leven van de kippen. Ik koop ALTIJD biologische eieren omdat deze kippen in ieder geval een beter leven hebben dan een kooikip, die zitten niet iedere dag in een kooi van 50 bij 50 cm. Dit vind ik echt zielig. En daar kan niemand omheen. Ik kan me zo voorstellen dat als wij met zijn allen konstant verplicht dag en nacht op een vierkante meter zouden moeten zitten dat we het leven ook niet meer zo leuk zouden vinden.
Maar vanzelfsprekend doet iedereen wat ie wil.
Door laura
#163338
waarom stel je dan dat biologische eieren de beste zijn???

Ik ben vooral nieuwsgieig hoor, waa heb je dat vandaan.
Dat jou gevoel zegt datdat de beste zijn begrijp ik bij deze. ;)
Door Lizzy
#163341
willieD schreef:
gossie mevr dorry..wat een bijdrage levert Uzelf toch weer af.
::)
u denkt dat het om het afspoelen van water zit?? ::)
tja..dat krijg je als je niet verder kijkt dan bp ;D
want hier gaat het om
Bron:http://groups.yahoo.com/group/barf-natuurlijk/

Zijn alle eierschalen geschikt als calciumbron ?3.
Helaas zijn niet alle eierschalen geschikt als calciumbron. Eieren zijn de laatste decennia een belangrijk voedingsproduct geworden. Om aan de stijgende vraag te voldoen heeft men reeds jaren geleden haar toevlucht moeten nemen tot legbatterijen. Voor de consument wordt de kwaliteit van het ei niet alleen bepaald door de voedingswaarde, maar ook door de kwaliteit van de eierschaal.

Daarom wordt er in de bio-industrie alles aan gedaan om mooie, ovale en stevige eierschalen te produceren. Door aanpassing van het kippenvoer kan veel worden bereikt. Dit heeft echter naast uiterlijke effecten op het ei eveneens invloed op de samenstelling van de eierschaal. Door de toevoegingen verandert de natuurlijke samenstelling dusdanig dat de eierschaal niet zonder meer geschikt is als natuurlijke calciumbron.

Bepaalde toevoegingen kunnen zelfs gevaar voor de volksgezondheid opleveren, denk hierbij aan het dioxineschandaal, maar ook aan antibiotica, hormonen, fluor en zware metalen. Het zal duidelijk zijn dat dit soort eierschalen niet gebruikt kunnen worden in toepassingen voor de mens. Samenvattend kunnen we stellen dat eierschalen uit de bio-industrie vermeden moeten worden, en de voorkeur dient uit te gaan naar kippen die natuurlijk voer krijgen zonder extra voor de mens schadelijke toevoegingen.
==========================

Verder is het IJ toch geen baggerslootje maar geef toe..waterland is een rimboe ;D
En wie zegt dan dat dit waar is? Ik geloof er namelijk helemaal geen niets van. Waar kunnen we een beetje wetenschappelijke onderbouwing vinden? Overigens, je moet tegenwoordig moeite doen om aan legbatterij eieren te komen, dus waar hebben we het over?

En zullen we verder niet persoonlijk worden?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 09 sep 2004, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door evelyn02
#163478
Hi Evelyn...op welke pagina kunnen we dat vinden?
Tx

Het staat op bld 74 onder het kopje "andere goede voedingsbronnen voor de gedomesticeerde wolf. Heb hem er ook over gemaild. Zal het antwoord hieronder plakken.

Hi Evelyn,

You can feed eggshells, no problem. But they are NOT a sufficient substitute for bone. The Calcium/Phosporous ratio is off, for one. And the amounts you can get are too small, in general. Besides, bones are good for many more reasons than Calcium. Eggshell is pretty valueless, in comparison. Just look at the protein, for instance - there is very little in eggshell, and much more in bone.

The Calcium you get from meat is not the same as what you get from bone. And what you get from eggshells is different yet. Same thing with the Phosphorous. A dog's metabolism is not that simple that you can count only the chemical elements and ignore the chemical compounds the elements are bound in. But that is exactly what happens when you make an analysis like the one here. If you take the chemical elements and amino acids and mix them together in the proportions indicated by the table, you get some mixture that is valueless, in terms of nutrition - and probably even poisonous!

Calcium as a chemical element is a metal - and ingesting it is very dangerous. When it combines with other elements into compounds, it gets much less aggressive. Calcium Carbonate is an example of Calcium bound to Carbonate ions, which consist of a Carbon with three Oxygens around it. Calcium Carbonate is what lime stone and marble is made of - and, as far as nutrition goes, it is nothing but rock - completely indigestible! Following your example, you could as well substitute bones with marble! Pretty absurd, but the logic is the same...

The trouble is that people who do not know much about chemistry get impressed with those analyses - but they are NOT telling you what you need to know, because the nutritional value is NOT determined by a simplified chemical alanalysis alone. You can see and feel that egshell and bone is not the same - and your eyes and hands ared, in this case, much better at identifying the differencies than a chemical analysis!

It is WRONG to focus on individual components without considering the whole. You CANNOT make meaningful nutrition out of adding up all the chemicals we know the dog needs. We simply don't know them all - and most of those we know we have only very fractional knowledge about. The startpoint must be a biological consideration. It is OK to use chemistry and say "aha" when teh biology toucehes on something that also makes sense from a chemical point of view. But it is not OK to try to use chemistry to create something that makes biological sense. We can't. It is way too complicated.

Cheers,

Mogens
Door 202spots
#163494
evelyn02 schreef: You can feed eggshells, no problem. But they are NOT a sufficient substitute for bone.
Thanks! ;)
Ik denk dat de meeste van ons het wel met elkaar eens zijn dat het beter is om rauwe botten te geven,maar eierenschalen is altijd nog beter dan bonemeal.
Die heel enkele keer dat ik eirenschalen toevoeg is alleen bedoeld als calcium bron van eiereschillen...
de eiwitten gehalte of andere waardes dat krijgen ze tenslotte al in de maaltijd zelf dus vind ik 't onbelangrijk om 't eiwit gehalte van de schillen wel of niet mee te rekenen.
Dus wanneer er af en toe eierenschillen gebruikt worden,dan zie ik dat nog steeds niet als 'n uiterst gevaarlijke toevoeging.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 09 sep 2004, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door willieD
#163661
[Ik heb nergens beweerd dat het een uiterstgevaarlijke toevoeging is ::),dat zijn mijn woorden niet ???
het is gewoon realiteit dat als mensen een tip krijgen over eierschalen en geen botten durfen te geven snel grijpen naar het makkelijk, de gemalen eierschaal.
wat info over eierschalen en nadenken daarover kan geen kwaad.
En nee..een enkele x gemalen eierschaal kan geen kwaad,[je hoeft ze niet eens af te spoelen 8)]
net zo min als het kwaad kan om een xtje die levensgevaarlijke pinda's te geven
Laatst gewijzigd door willieD op do 09 sep 2004, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door