Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#606
Thnx Paul voor het advies    Ik heb Easy nu ong. een maandje in huis   hij krijgt nu afwisselend 2 x per dag eten  meestal s'morgens brokken aangevuld met wat vlees zoals hart, pens (ruikt zo lekker op de nuchtere maag  ::))  en s'avonds 2 sneden oud bruin met vlees. Ik lees over kippenekkies, botten etc.  denk dat hij dat wel errug lekker zal vinden   nu alleen nog uitvinden waar al dat lekkers te koop is.  Ik dacht altijd dat rauwvlees niet echt goed was en dat je er even de kook overheen moest laten gaan....  dit is dus een misvatting snap ik ??  
Hoi Martha, geen Paul, maar een reactie van Lizzy.

Het is beter om vlees rauw te geven. Met het koken maak je veel vitamines kapot en ook is rauw vlees voor de hond beter verteerbaar.

Zelf vind ik brokken niet erg geschikt om te mengen met vlees. Als ik jou was, zou ik daar mee stoppen.

Als je vlees wilt gaan voeren, dan zijn er twee mogelijkheden:

1)Je neemt een kant-en-klaar versvlees voeding (AHV, Bibi, Carnibest, Duck, Energique, Rodi-compleet). Hier zit alles in. Dit vlees is rauw en dit wordt ook rauw aan de hond gegeven. Je kunt 1, 2 of 3 maal per dag versvlees geven. Je kunt ook 1 keer per dag een maaltijd met brokken geven en 1 keer per dag een maaltijd met versvlees. Niet combineren in 1 maaltijd dus. Hoe minder brokken: de beter (is mijn motto). Liever dus geen brokken.

2)Je gaat zelf samenstellen. Daarvoor moet je wel eerst zorgen dat je de kennis in huis krijgt over hoe je dat moet doen en wat jouw hond nodig heeft. Je kunt hiervoor veel lezen op barfplaats, je kunt daarnaast ook boeken gaan lezen (namen en titels van boeken zijn ook te vinden onder "zelf samenstellen".

Je kunt ook een combinatie maken van 1 en 2. Maar, ook hier geldt weer dat je je wel moet verdiepen en het langzaam op moet bouwen.

Om je eerlijk de waarheid te zeggen vind ik brood met vlees ook geen geschikte voeding voor de hond. Brood is graan en veel honden kunnen graan helemaal niet goed verteren. De meeste honden krijgen hier grote hoeveelheden ontlasting van. Of diarree. Of huidproblemen. Of beide. Daarnaast komt deze maaltijd van alles en nog wat tekort. Zo zit er hoegenaamd geen calcium in vlees met brood (tenzij je compleet vlees geeft - in dat geval is het goed, maar zou ik toch het brood weglaten). Er missen ook essentiele vitamines en andere mineralen.

Wat ik dus, als ik jou was, zou doen is overstappen op versvlees. Je kunt dan hier leren hoe je af en toe zelf een maaltijd moet samenstellen en natuurlijk leer je op den duur (als je dat al zou willen) ook hoe je volledig zelf moet samenstellen.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 17 aug 2003, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#607
Hee Paul, zitten we wEEr tegelijk te tikken ;D
Door esther
#608
Ik ben er iig al uit. Ik ga na me vakantie beginnen om em honden over te zetten op vers vlees. Na de vakantie omdat ik volgend weekend lekker met de honden weg gaat en het gewoon niet makkelijk is. Eerst even weer de rust terug. Al sik nog brokkenoevr heb tegen di etij dgeef ik ze sochtends brokken en savonds vers. Ik begin dus met 20 gram met/kg hond. De kleine die wat aan mag komen zet ik op 30 gram.kg hond en kijk wel wat ze op eet. Waneer er minder of meer nodig is zie het vanzelf wel. Voor de golden komt idt du sneer op 800 gram vlees en voor de border 300 gram. Ik ga zo snel mogelijk over op alleen vers vlees. Ik ga denk ik voornamelijk rodi en vuile pens geven. Voor de golden dan ook met de capsules. Mocht de ontlasting en alles goed zijn en mezelf goed ingelezen te hebben, ga langzaam ook zelf dingen samen stellen. Groente fruit mengsels, vis, kippennek. En zolangzaam erin rollen. Of ik later alleen over ga op het echte barfen of dat ik nog gebruik ga maken van het commerciele vier zoals rodi ben ik nog niet helemaal uit. Voorlopig eerst heel veel lezen en vragen hihihii
Door Lizzy
#609
Ik ben er iig al uit. Ik ga na me vakantie beginnen om em honden over te zetten op vers vlees. Na de vakantie omdat ik volgend weekend lekker met de honden weg gaat en het gewoon niet makkelijk is. Eerst even weer de rust terug. Al sik nog brokkenoevr heb tegen di etij dgeef ik ze sochtends brokken en savonds vers. Ik begin dus met 20 gram met/kg hond. De kleine die wat aan mag komen zet ik op 30 gram.kg hond en kijk wel wat ze op eet. Waneer er minder of meer nodig is zie het vanzelf wel. Voor de golden komt idt du sneer op 800 gram vlees en voor de border 300 gram. Ik ga zo snel mogelijk over op alleen vers vlees. Ik ga denk ik voornamelijk rodi en vuile pens geven. Voor de golden dan ook met de capsules. Mocht de ontlasting en alles goed zijn en mezelf goed ingelezen te hebben, ga  langzaam ook zelf dingen samen stellen. Groente fruit mengsels, vis, kippennek. En zolangzaam erin rollen. Of ik later alleen over ga op het echte barfen of dat ik nog gebruik ga maken van het commerciele vier zoals rodi ben ik nog niet helemaal uit. Voorlopig eerst heel veel lezen en vragen hihihii
Hoi Esther, klinkt goed! Wat ga je combineren met de vuile pens van Rodi? Want, deze is niet compleet, dus die moet je of niet te vaak geven, of mengen met iets anders. Wat voor capsules ga je er doorheen doen? Nou, volgens mij heb je een plan hoor :D!
Groetjes, Lizzy
Door esther
#610
Visleverolie EXTRA ga ik dus geven. Ik ga de vuile pens en hart idd niet teveel geven. Meer als afwisseling. Hoofdbestandeel gaat dus rodi compleet vormen.
Door Lizzy
#611
Visleverolie EXTRA ga ik dus geven. Ik ga de vuile pens en hart idd niet teveel geven. Meer als afwisseling. Hoofdbestandeel gaat dus rodi compleet vormen.  
Hoi Esther, ga je visLEVER olie extra geven of visolie?

Dit zijn namelijk twee verschillende olieen.

In visLEVER olie zit namelijk veel vitamine A en D. In versvlees zit al voldoende van deze vitamine en ik raad je daarom met klem af om visLEVERolie te geven! Vitamine A en D is namelijk zeer gemakkelijk over te doseren en is zelfs gevaarlijk wanneer het overgedoseerd wordt...

Vis OLIE (of zalmolie) kun je wel geven. Dat is alleen maar gezond! Vis of zalmolie bevat namelijk geen vitamine A en D, maar wel erg veel omega 3 vetzuren. Omega 3 vetzuren komen in Rodi niet voor en dus vind ik het een goed plan om wel visolie als extra te geven.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 18 aug 2003, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jill
#612


Vis OLIE (of zalmolie) kun je wel geven. Dat is alleen maar gezond! Vis of zalmolie bevat namelijk geen vitamine A en D, maar wel erg veel omega 3 vetzuren. Omega 3 vetzuren komen in Rodi niet voor en dus vind ik het een goed plan om wel visolie als extra te geven.

Groetjes, Lizzy
Lizzy
visolie bijgeven.........mag ik je vragen of je dat dagelijks moet doen of is bijv 2 keer in de week voldoende?
:)
Door Lizzy
#613
Hoi Esther, je gaat dus visolie geven ;D. OK, ik denk dat je kunt stellen dat je het van iedere dag tot 2 keer per week kunt geven en alles daar tussen in. Ik geef het zelf een keer of 3 tot 5 per week.
Groetjes, Lizzy
Door jill
#614
Hoi Esther, je gaat dus visolie geven ;D. OK, ik denk dat je kunt stellen dat je het van iedere dag tot 2 keer per week kunt geven en alles daar tussen in. Ik geef het zelf een keer of 3 tot 5 per week.
Groetjes, Lizzy
Hoi Lizzy
Ik was het jill die het vroeg niet esther.. ;D
Bedankt voor je advies.
:)
Door Lizzy
#615
Oeps! Sorry! Ik had dat even niet gezien :-[
Groetjes, Lizzy
Door esther
#616
Sorry ik had het beter uit moeten leggen hihi

Ik ga dus bij de drogist van die capsules halen en moest er op letten dat ik de extra nam en dus niet de gewone hihi vandaar dus de extra :-[ ;D
Door diana
#617
hoi, als er 1 een muts is / was ben ik dat wel hoor.
ik heb mijn ondervoedde asieldobermann van toen 11 maanden op de dag dat wij hem ophaalden gewoon vlees gegeven.
nou geen gewoon vlees want zo noem ik enkele merken , maar carnibest, kan ook bibi, maar ik wil zeggen dat ik hem per week op zag knappen en geen diarree wat et rodi nogal eens voor kwam hoor.
maar toen kreeg mijn teef ook nog brokken , nu al ruim een jaar alleen maar vlees.
kom alleen nog maar bij de d.a voor de helaas verplichtte entingen.
dat was vroeger wel anders.
groetjes diana.
Door esther
#618
Hier weer even een berichtje van deze kant...

Ondertussen staan mijn beide honden op de versvoeding, Rodi wel te verstaan. Afgewisseld met hart en pens en een vaste dag. Voor Scooby hou ik het ideaal gewicht aan omdat hij moet afvallen en voor Ginger reken ik ietsje meer. Ondertussen heb ik echt waanzinnig veel gelezen hier. Met mijn kladblokje erbij heb ik alles wat ik belangrijk vond opgechreven. Langzamerhand ben ik adresjes aan het inwinnen om dalijk zelf ook iets te gaan bereiden. Een kippenslachter, een islamistische slager en een groente kraam op de markt hier heb ik al achter me staan....

Ik ga weer rustig verder met lezen ;D
Door Eidos
#619
geweldig Esther !!!!!

Leuk he om je honden te zien genieten van al dat lekkers. Ik ben bijna 4 weken geleden overgestapt naar versvoer ( Carnibest ) en mijn hond is zo vreselijk opgeknapt!! Geen diaree meer en de bijtplekken zijn verdwenen :o :o. Dos heeft nog wel wat last van jeuk, maar ook dit word steeds minder. Afgelopen zaterdag heeft hij zijn eerste zelfgemaakte prutdagje gehad en vond dit helemaal het einde ;) ;D!

Veel plezier nog met alles ;)

Liefs barbara
Door esther
#620
Ow ik vin dhet heerlijk om te zien zeg !!!

De eerste keer stonden ze me echt heel raar aan te kijken. Scooby vooral. Hij mocht van de brokken altijd maar heel weinig hebben en was dan altijd binnen 5 minuten al klaar met eten. Een kleine bodem was wel het maximale wat hij mocht hebben (2 keer per dag dan). Nu gaf ik hem 7 plakken rodi compleet. Hij keek me echt aan met een kop van; vrouwtje is dat allemaal voor mij ??? Mag ik dat allemaal zelf opeten? Ow wat een heerlijk gezicht was dat zeg... Hij heeft ook gesmuld als een gek ervan...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door