Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#123897
Maar wel bedankt want het is een knap (en duidelijk) stukje tekst!
Groetjes, Lizzy
Door meesmerel1
#123898
Verder is het ook zo dat de vetzuren vaak als ingredient worden aangevoerd en dan al chemische conserveringsmiddelen bevatten. De diervoerfabrikant zegt dan alleen maar op zijn verpakking dat hij er geen chemische conserveringsmiddelen aan heeft toegevoegd, maar is niet verplicht om wat over de ingredienten te zeggen (wat die gebruikt hebben als conserveringsmiddel bedoel ik). Echter, ze mogen niet zeggen dat het geen chemische conserveringsmiddelen bevat, dat mag alleen als ook de ingredienten dit niet bevatten. Er zijn maar weinig brokvoeren die deze claim mogen voeren...
Door Jolly
#123899
Lizzy schreef: Maar wel bedankt want het is een knap (en duidelijk) stukje tekst!
Groetjes, Lizzy
mischien wat voor in de bieb?
Door Sander
#123906
Esther2 schreef: Antw: anti-oxidanten zijn Vitamine C en E, natuurlijk dan wel chemisch vervaardigd (als in een vitamine-pil).
Noot: chemische anti-oxidanten zijn chemisch vervaardige vitamine C en E, het blijven vitamines.
(Kijk eens wat er aan chemische vitamines in mensenvoeding wordt toegevoegd, vb: vit. C in melk of calcium in sinaasappelsap).
Vitamine C en E werken o.a. als anti-oxidanten. Niet alle anti-oxidanten zijn Vitamine C en E ;) In brokken zitten volgens mij vaak chemische stoffen die afgeleid zijn van vitamine C en E, niet de vitamine zelf. Calcium is overigens geen vitamine.
Vraag: wat doen anti-oxidanten

Antw: het zijn stoffen die zich niet met zuurstof verbinden (oxideren=met zuurstof verbinden), die er dus voor zorgen dat voedsel niet bederft of het lichaam van binnenuit beschermen tegen vrije-radicalen of van buitenuit (als in dagcrème, waar ik dus niet in geloof)

Volgens mij zijn anti-oxidanten stoffen die er voor zorgen dat ANDERE stoffen (zoals bijv. vetten) niet gaan oxideren.
Door karray
#123923
bedankt Esther,voor de duidelijke en volledige uiteenzetting, over dit item
Lijkt mij wel dat je een behoorlijke hoeveelheid nodig heb om te conserveren, maar het is dus de methode om te conserveren.
Nu is het ook weer duidelijk waaromt je onmisbaar bent op dit forum :)
Door Esther2
#124057
Hoi Sander,

Jij schreef:
==Vitamine C en E werken o.a. als anti-oxidanten. Niet alle anti-oxidanten zijn Vitamine C en E ;) In brokken zitten volgens mij vaak chemische stoffen die afgeleid zijn van vitamine C en E, niet de vitamine zelf. Calcium is overigens geen vitamine.==

Vitamine C en E zíjn anti-oxidanten. Wat zijn volgens jou andere anti-oxidanten die géén Vitamine C en E zijn(natuurlijk dan wel chemisch vervaardigd)?
En je hebt gelijk wat betreft calcium, dat is geen vitamine maar een bouwstof. Maar Vitamine D helpt bij de opname van calcium in het lichaam en Vitamine K speelt een belangrijke rol bij de inbouw van calcium in de botten. En deze twee zijn onlosmakelijk verbonden aan chemisch vervaardigd calcium, waaruit o.a. een vitaminepil bestaat of een toevoeging aan voedsel.

En je schreef:
==Volgens mij zijn anti-oxidanten stoffen die er voor zorgen dat ANDERE stoffen (zoals bijv. vetten) niet gaan oxideren.==

Dat klopt en schreef ik ook:
het zijn stoffen die zich niet met zuurstof verbinden (oxideren=met zuurstof verbinden), die er dus voor zorgen dat voedsel niet bederft...

Groetjes, Esther :)
Door Esther2
#124058
karray schreef: bedankt Esther,voor de duidelijke en volledige uiteenzetting, over dit item
Lijkt mij wel dat je een behoorlijke hoeveelheid nodig heb om te conserveren, maar het is dus de methode om te conserveren.
Nu is het ook weer duidelijk waaromt je onmisbaar bent op dit forum :)
Thanx, Karray! Ik heb het met veel plezier uitgezocht. :-[
Door Sander
#124843
Esther2 schreef: Vitamine C en E zíjn anti-oxidanten. Wat zijn volgens jou andere anti-oxidanten die géén Vitamine C en E zijn(natuurlijk dan wel chemisch vervaardigd)?
In hondenbrokken worden/werden vaak BHA, BHT en ethoxyquine gebruikt, maar er bestaan er nog véél meer.
En je schreef:
==Volgens mij zijn anti-oxidanten stoffen die er voor zorgen dat ANDERE stoffen (zoals bijv. vetten) niet gaan oxideren.==

Dat klopt en schreef ik ook:
het zijn stoffen die zich niet met zuurstof verbinden (oxideren=met zuurstof verbinden), die er dus voor zorgen dat voedsel niet bederft...

Groetjes, Esther :)
Jij schrijft dat de stoffen ZELF niet oxideren. Ik schrijf dat ze er voor zorgen dat ANDERE stoffen niet oxideren. Lijkt me niet helemaal hetzelfde ;)
Door Esther2
#124875
Sander schreef:

In hondenbrokken worden/werden vaak BHA, BHT en ethoxyquine gebruikt, maar er bestaan er nog véél meer.



Jij schrijft dat de stoffen ZELF niet oxideren. Ik schrijf dat ze er voor zorgen dat ANDERE stoffen niet oxideren. Lijkt me niet helemaal hetzelfde ;)
Volgens mij bedoelen we hetzelfde hoor, Sander!
Nl. dat als je anti-oxidanten aan voedsel toevoegt het voedsel minder snel bederft, toch? :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door