Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door karray
#185208
An schreef: Ik kan mijn bron echt niet meer bedenken maar ik las overlaatst een stuk omtrent deze kwestie. Ergens in het noorden zitten wolven en om de een of andere reden is daar een overpopulatie van een bepaalde diersoort, ik weet niet meer juist wat, maar laten we ff herten zeggen. Heaven voor die wolven zou je denken, geen eten te kort, want de herten springen rond hun oren voor het zeggens. Hun menu is dan ook voor 99 procent op hertenvlees gebaseerd. Maar wat blijkt, die wolven zijn hartstikke ongezond. Ze komen vanalles en nog wat te kort en velen hebben te kampen met overgewicht omdat het jagen te makkelijk is geworden.

Dus variatie is wel degelijk essentieel!
Ik ken het verhaal niet. Maar van de gegevens hier is het moeilijk te beoordelen dat de reden van hun ongezonde populatie ligt aan het feit dat er over populatie is van 1 bepaalde prooi.
Het kan n.m.i ook zo zijn dat de populatie te groot is van het prooi dier en het gebied waarin deze leeft en de wolven populatie te klein is Waardoor je inteelt deppressie krijgt onder de wolven.
Ik heb ook een documentaire gezien van en een wolven roedel in een groot gebied(Noord Pool gebied) maar de roedel was klein . Dat gene waarop ze kunnen jagen was zeer beperkt(volgens mij was het een knaagdier soort) hoewel de roedel klein was ,was het wel gezond, de alfa wolf was 12 of 13 jaar.
Ik wil niet d boel bagatelliseren, want ik heb ook zo iets meer variatie zal best beter zijn. Al is het alleen maar om het feit dat bepaalde ziekten in het bejaagde doelgroep al genoeg kan zijn om de wolven populatie aldaar de das om te doen.
Ik denk echter alleen dat de info hier te summier is om te beoordelen dat de aanwezigheid van maar 1 diersoort hieraan de grondslag ligt
Laatst gewijzigd door karray op di 12 okt 2004, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#185419
Het ging hier niet om 1 generatie ook niet natuurlijk maar al tientallen jaren eten de wolven daar krak bonk hetzelfde, op lange termijn is dat niet goed.

Ik vind variatie nie tmeer dan logich, je gaat toch ook niet alledagen hetzelfde eten ;)
Door karray
#185511
An schreef: Het ging hier niet om 1 generatie ook niet natuurlijk maar al tientallen jaren eten de wolven daar krak bonk hetzelfde, op lange termijn is dat niet goed.

Ik vind variatie nie tmeer dan logich, je gaat toch ook niet alledagen hetzelfde eten ;)

Dat meer variatie beter is twijfel ik niet aan ;)
Door yalla
#185512
An schreef: Het ging hier niet om 1 generatie ook niet natuurlijk maar al tientallen jaren eten de wolven daar krak bonk hetzelfde, op lange termijn is dat niet goed.

Ik vind variatie nie tmeer dan logich, je gaat toch ook niet alledagen hetzelfde eten ;)
Maar wij zijn omnivoren en dus denk ik dat wij meer variatie nodig hebben dan onze honden, carnivoren. Mijn hond krijgt iedere dag hetzelfde te eten met eens per week iets anders. Ik heb niet het idee dat ie minder gezond is, minder vrolijk is of zich anderszins anders voelt dan een gemiddelde andere hond :-\
Laatst gewijzigd door yalla op di 12 okt 2004, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#186048
yalla schreef:

Maar wij zijn omnivoren en dus denk ik dat wij meer variatie nodig hebben dan onze honden, carnivoren. Mijn hond krijgt iedere dag hetzelfde te eten met eens per week iets anders. Ik heb niet het idee dat ie minder gezond is, minder vrolijk is of zich anderszins anders voelt dan een gemiddelde andere hond :-\
Ik ben het niet met je eens dat een carnivoor minder variatie nodig zou hebben. Ik denk juist meer. Kijk je naar het menu van de wolf, dan staat daar niet alleen konijn op. Ze eten konijnen, hazen, hoenders, dooie vogeltjes, eieren, insekten (wormpies, rupsjes, sprinkhaantjes, etc), besjes, nootjes, beetje een grasje af en toe, herten, visjes, bizons, etc. etc.

En aangezien de zelfsamenstellers niet volgens het "compleet principe" voeren, moet je je hond wel degelijk veel variatie aanbieden. Persoonlijk denk ik trouwens ook dat een hond die wat moeite moet doen voor z'n eten en afwisselende voeding krijgt toch nog 'gelukkiger' is als een hond die dag in dag uit hetzelfde te eten krijgt. Misschien moeilijk meetbaar, dat wel. Maar eten is ongelofelijk belangrijk voor de meeste honden. En afwisseling wordt absoluut erg gewaardeerd. Hier in huis tenminste wel.
Door karray
#186107
Lizzy schreef:

Ik ben het niet met je eens dat een carnivoor minder variatie nodig zou hebben. Ik denk juist meer. Kijk je naar het menu van de wolf, dan staat daar niet alleen konijn op. Ze eten konijnen, hazen, hoenders, dooie vogeltjes, eieren, insekten (wormpies, rupsjes, sprinkhaantjes, etc), besjes, nootjes, beetje een grasje af en toe, herten, visjes, bizons, etc. etc.

En aangezien de zelfsamenstellers niet volgens het "compleet principe" voeren, moet je je hond wel degelijk veel variatie aanbieden. Persoonlijk denk ik trouwens ook dat een hond die wat moeite moet doen voor z'n eten en afwisselende voeding krijgt toch nog 'gelukkiger' is als een hond die dag in dag uit hetzelfde te eten krijgt. Misschien moeilijk meetbaar, dat wel. Maar eten is ongelofelijk belangrijk voor de meeste honden. En afwisseling wordt absoluut erg gewaardeerd. Hier in huis tenminste wel.

Ja zo zijn de visies dus verdeeld. Ik geloof ook niet zo dat een hond perse 5 of 6 dieren soorten nodig heeft om gezond te zijn, maar ik geloof weer wel dat het belangrijk is om dat gene dat je aan bied zo veel mogelijk een prooi benaderd het Tom Lonsdale principe dus.Ik weet niet of je hiermee onder versta zo voedingen ‘compleet ‘ maken.Vaak zijn de condities hard var roof dieren zoals de wolf en ik denk dat er meer wel dan niet weinig prooi variatie is. Maar ja dit verschilt per gebied natuurlijk
Daarbij geloof ik wel dat nootjes besjes wat groente, fytomix af en toe cottage cheese of andere kaas fruit en goede aanvulling zijn etc..
En wat betreft waarderen, ze eten alles wat ze bijna te pakken krijgen, inclu strondhet blijven opportunisten ;D
Door An
#186201
Ik vind het eerlijk gezegd ene beetje fout om het zo te bekijken ;) Ok als je barft voer je "natuurlijk" maar dat wil niet zeggend at je zoals in de natuur moet gaan voer. Dan kan je ook wel dragende botten erbij gaan gooien, dat laat een wolf ook echt niet liggen. Ik vind het toch wel echt cruciaal om niet terug te keren naar de ijstijd maar om het beter te doen dan dat een hond het in het wild zou hebben.
Door Ordell
#186204
De hond zal er hoogstwaarschijnlijk geen dag ouder door worden maar ik ga mee met het feit dat hoe meer je de kans krijgt om af te wisselen, hoe beter dat het zal zijn. Je ziet misschien niet direct uitwendig resultaat, daar gaat het niet om, maar al is het maar af en toe een lap pens of een konijnekarkas als je meestal compleet voert doe je geen hond kwaad mee... ;)
Door karray
#186266
An schreef: Ik vind het eerlijk gezegd ene beetje fout om het zo te bekijken ;) Ok als je barft voer je "natuurlijk" maar dat wil niet zeggend at je zoals in de natuur moet gaan voer. Dan kan je ook wel dragende botten erbij gaan gooien, dat laat een wolf ook echt niet liggen. Ik vind het toch wel echt cruciaal om niet terug te keren naar de ijstijd maar om het beter te doen dan dat een hond het in het wild zou hebben.
Dat pretendeer ik ook niet dus ik snap niet wat je nu fout vind. Ik denk wat een kvv doet is ook zo veel mogelijk een compleet prooidier naar bootsen dan met vitamine gecompleteerd, maar dan nog kan je hier in varieren en zelfs wat dagen in voegen om dit zelfde te doen(buiten de vitamine toevoegen dan). Maar wat Ordell ook al zegt een dag pens af en toe nootjes besjes groenten etc, Ik weet niet wat dit te maken heeft met terug gaan naar de ijstijd. Vind het eigenlijk nergens op slaan ::)
Laatst gewijzigd door karray op wo 13 okt 2004, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#186434
karray schreef:

Dat pretendeer ik ook niet dus ik snap niet wat je nu fout vind. Ik denk wat een kvv doet is ook zo veel mogelijk een compleet prooidier naar bootsen dan met vitamine gecompleteerd, maar dan nog kan je hier in varieren en zelfs wat dagen in voegen om dit zelfde te doen(buiten de vitamine toevoegen dan). Maar wat Ordell ook al zegt een dag pens af en toe nootjes besjes groenten etc, Ik weet niet wat dit te maken heeft met terug gaan naar de ijstijd. Vind het eigenlijk nergens op slaan ::)
In je vorige post zeg je dit als argument: Vaak zijn de condities hard var roof dieren zoals de wolf en ik denk dat er meer wel dan niet weinig prooi variatie is. Maar ja dit verschilt per gebied natuurlijk (k heb dat niet allemaal gequote anders wordt het een boeltje ;) )

En dat vind ik een foute redenering. Het is allemaal waar wat je zegt, maar dat wil niet zeggen dat wij het daarom niet beter kunnen doen dan dat toch? Dat bedoel ik met neit terugkeren naar de ijstijd en dat is net het foute beeld dat barfen heeft. Mensen denken dat dat is wat je doet, teruggaan voeren hoe het vroeger was en ik maak mezelf dan toch graag wijs dat ik het net iets beter doe dan dat ;)

Ik kan absoluut niet geloven dat een dier gezond blijft op ik zeg maar altijd kippen. Het is denk ik niet voor niets dat zowel Mogens als Billignhurst in hun boeken heel erg benadrukken om niet meer dan 50 procent van het voer uit 1zelfde te laten bestaan. Is toch wel een beetje de basis van barfen : variatie he?

Verder is een KVV niet slecht maar het is toch een wereld van verschil met barfen, ik vind het een beetje appelen met peren vergelijken.

Verder hoop ik echt dat je je niet aangevallen voelt, want ik bedoel er niks naar jou persoonlijks mee maar aan je antwoord te zien heb ik wat het gevoel dat je het wel zo opneemt ;)
Door Ordell
#186437
author=An
Verder is een KVV niet slecht maar het is toch een wereld van verschil met barfen, ik vind het een beetje appelen met peren vergelijken.
KVV niet slecht? Ik denk dat het zelfs erg goed voor honden is. Niet beter dan Barf, maar nergens is aangetoond dat Barfen per definitie beter is dan KVV, en al helemaal niet als het met natte vingerwerk gebeurt dat kom je zo nu en dan ook nog wel eens tegen. Trouwens, in een goede versvleesvoeding worden geen vitamines o.i.d. aangevuld, hooguit wat olie, maar dat doen Barfers ook. Daarom ga ik altijd maar van uit dat het alletwee gezond is.
Laatst gewijzigd door Ordell op do 14 okt 2004, 06:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#186456
De meeste vleesvoedingen voegen wel degelijk vitamines en mineralen toe hoor! En barfen met natte vingerwerk? Dat ben ik nou nog niet tegen gekomen. De meeste barfers weten erg veel over voeding en wat ze wel en niet moeten geven en hoe. Ik heb (zoals je weet) niks tegen kvv, maar het is inderdaad een wereld van verschil met zelf samenstellen. Dat geeft toch niet?

Ik blijf erbij dat variartie van barfen een belangrijk aspect is en ik ben het met An eens. Ik streef niet naar voeren zoals de wolf gevoerd wordt, ik streef naar beter. Naar het beste. En daar past niet in dat je je hond kip, kip en kip geeft. Ik weet trouwens ook zeker dat de kip van vandaag (die het zonlicht nog geen minuut in zijn leven heeft gezien) de kip niet meer is van 60 jaar geleden. Die analyses van bijv. Donath kun je gevoegelijk ook wel vegeten....
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 14 okt 2004, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#186543
An schreef:

In je vorige post zeg je dit als argument: Vaak zijn de condities hard var roof dieren zoals de wolf en ik denk dat er meer wel dan niet weinig prooi variatie is. Maar ja dit verschilt per gebied natuurlijk (k heb dat niet allemaal gequote anders wordt het een boeltje ;) )

En dat vind ik een foute redenering. Het is allemaal waar wat je zegt, maar dat wil niet zeggen dat wij het daarom niet beter kunnen doen dan dat toch? Dat bedoel ik met neit terugkeren naar de ijstijd en dat is net het foute beeld dat barfen heeft. Mensen denken dat dat is wat je doet, teruggaan voeren hoe het vroeger was en ik maak mezelf dan toch graag wijs dat ik het net iets beter doe dan dat ;)

Ik kan absoluut niet geloven dat een dier gezond blijft op ik zeg maar altijd kippen. Het is denk ik niet voor niets dat zowel Mogens als Billignhurst in hun boeken heel erg benadrukken om niet meer dan 50 procent van het voer uit 1zelfde te laten bestaan. Is toch wel een beetje de basis van barfen : variatie he?

Verder is een KVV niet slecht maar het is toch een wereld van verschil met barfen, ik vind het een beetje appelen met peren vergelijken.

Verder hoop ik echt dat je je niet aangevallen voelt, want ik bedoel er niks naar jou persoonlijks mee maar aan je antwoord te zien heb ik wat het gevoel dat je het wel zo opneemt ;)
Ik vind het niet echt correct om meningen in een goed of fout kader te plaatsen. Zeker niet omdat nergens is aangetoond dat een wolf of een hond nou zoveel ongezonder leeft omdat hij geen 6 bot of vleessoorten heeft. Of dat het ongezond zou zijn als het leven hard is voor een wolf. Het harde leven maakt de wolf alleen maar sterker, hoewel er ook gebieden zijn die niet echt ideaal zijn voor de wolf( te weinig prooi,klein leefgebied, te weinig variatie)
Tevens heb ik nooit gepretendeerd dat het voeren van 1 soort nu voor mij ideaal is, of dat wolven nu beter af zijn dan de gemiddelde barfer. Misschien wel misschien niet heb hier nooit resultaten van gezien
Dus ik begrijp dan ook niet de fout predikaat niet.
Wel denk ik dat een groot en gevarieerd aanbod van prooi dier niet per definitie goed is.
Dit is eigenlijk gebaseerd, op onze maatschappij. De vele verscheidenheid en de grote aanbod van vlees, heeft nmi ook de mens geen goed gedaan. Ik denk dat te veel prooi en variatie uiteindelijk lijdt tot degeneratie verschijnselen van een soort uiteindelijk. Je krijgt grotere nesten. Meer zwakke blijven leven het survival of the fittest instinct verdwijnt.

Ik geloof idd dat het dieet van de wolf of van de hond best wel wat sober mag zijn, dit betekent dus niet 1 soort . de definitie van wat sober is moeilijk aan te geven zeker omdat dit een subjectief gegeven is. Ik denk dat een hond goed kan gedijen op zo'n 3 soorten prooi, dat het goed is om vasten dagen in te stellen, en dat met af en toe wat toevoegingen,(bessen noten groenten, fruit, botten) ik doe dit weet niet of dit nodig is bij een kvv

Het kader van te 1 zijdig voeren kan ik niet aangeven. Als de hond verkeerd gevoed wordt merk je dit binnen je eigen roedel


Helaas hoor ik toch vrij veel om mij heen verhalen van waar het dus met barfen verkeert gaat.
Ik vind zelf barfen prima mits, dit zeer consciëntieus gebeurt. Zeker als je enkel wil barfen Mijn gevoel zegt mij dat dit meer wel als niet gebeurt.


Ik ben er 1 van ik ben toch bang dat uiteindelijk dingen zo automatisch gaat, dat je zonder dat je dit beseft niet meer ideaal bezig bent. Vandaar dat ik er voor gekozen heb om gedeeltelijk te barfen(2 a 3 dagen per week). Ik kan het zelf niet opbrengen om hier elke dag consciëntieus mee bezig te zijn.

Ik vind het prima als jij het op jouw manier doe, An
Het zal wel prima gaan zo.
Ik doe het op mijn manier, en ik kan je verzekeren dat ze het ook prima doen. Niet minder dan de periode dat ik alleen barfte, misschien zelfs wel beter
Door Lizzy
#186548
Helaas hoor ik toch vrij veel om mij heen verhalen van waar het dus met barfen verkeert gaat.
Ik vind zelf barfen prima mits, dit zeer consciëntieus gebeurt. Zeker als je enkel wil barfen Mijn gevoel zegt mij dat dit meer wel als niet gebeurt.
Nou, vind je het erg als ik hier heel erg aan twijfel? Niet veel mensen maken zelf voer voor hun hond volgens het barf principe. En de mensen die dat doen, zijn daar zeer serieus mee bezig, hetgeen geleid heeft tot vooral vele successen. Dus ik ben erg benieuwd naar al die voorbeelden. Ik geloof er namelijk echt helemaal niets van en ik vind dit een nogal boute uitspraak, eerlijk gezegd.

En moeilijk is barfen al helemaal niet. Met een beetje fatsoenlijke variatie en verstand van zaken krijgt een hond gewoon alles binnen wat hij nodig heeft. Ergo, ik durf hier keihard te stellen dat een hond vele malen meer gezonde voedingsstoffen binnen krijgt wanneer er met een beetje verstand zelf wordt samengesteld als met de gemiddelde kant en klare hondenvoeding, waarbij ik dan denk aan brokken en blik en zelfs sommige kant-en-klare versvleesvoedingen.

Ik geloof idd dat het dieet van de wolf of van de hond best wel wat sober mag zijn, dit betekent dus niet 1 soort . de definitie van wat sober is moeilijk aan te geven zeker omdat dit een subjectief gegeven is. Ik denk dat een hond goed kan gedijen op zo'n 3 soorten prooi, dat het goed is om vasten dagen in te stellen, en dat met af en toe wat toevoegingen,(bessen noten groenten, fruit, botten) ik doe dit weet niet of dit nodig is bij een kvv

En waar baseer jij dat op dan? Ik vind sober voeren: er voor zorgen dat je hond niet ontploft. Een hond moet slank zijn. Ik zie graag de twee achterste ribben. Dat vind ik sober. Maar dat vind ik niets zeggen over variatie.

Ik doe het op mijn manier, en ik kan je verzekeren dat ze het ook prima doen. Niet minder dan de periode dat ik alleen barfte, misschien zelfs wel beter


Ik ben dan vooral erg benieuwd naar hoe jij barfte! Want misschien bied jij jouw honden nu, met versvlees en barf, wel meer variatie als toen je alleen barfte en doen ze het daarom goed....? Of misschien maakte je een andere fout?

Eigenlijk wil ik helemaal geen discussie over wat beter is, kvv of barf. Maar die kant gaat het nu wel hard op. En volgens mij lopen er nu diverse discussies door elkaar. Jouw orginele vraag was "hebben honden een variatie aan botten nodig" en mijn antwoord daarop is nog steeds ja. Want kijk, we nemen nu als voorbeeld het kippenbot (niet verkeerd qua samenstelling en zelfs zo goed dat 50% van je RMB's uit kippenvleugels ed kant laten bestaan), maar we zouden ook kalfswervel als bot kunnen nemen. Stel dat iemand alleen kalfswervelbotten aan z'n hond zou voeren. Zou je dat een goed idee vinden, 60% kalfwervelbotten? Zeker gezien het hoge calcium en fosforgehalte van deze botten?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 14 okt 2004, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door