Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door me and my boys
#975567
poohbeertje52 schreef: :)nee nitus berner senners groeien in de hoogte tot 9maanden  :D
vindt dat je niet kan zeggen dat sommige rassen tot een bepaalde leeftijd groeien, ik heb 20 jaar honden, hetzelfde ras en al m'n honden zijn verschillend geweest in de groei.
Vindt dat je je er niet zo op moet vastpinnen over hoe groot ze nu en in de toekomst moet zijn, er zijn veel belangrijkere zaken wat de hond betreft, is ze gezond, zit ze lekker in zijn vel enz enz. Wat maakt de hoogte van je hond nu uit als ie voor de rest in blakende gezondheid is? Hij is je er toch ook niet minder lief om?
de vader van mijn jongste hond is ook een gigant, en die van mij niet, so what??
Ik snap je bezorgdheid niet.......
ellen
Laatst gewijzigd door me and my boys op vr 30 mei 2008, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Greece
#975571
Zoals een DA al zei, als een hond groot wil worden doet hij dat en als hij klein wilt blijven doet hij dat ook.  ;D M.a.w. zoals Nitus al zei het is genetisch bepaald.  Misschien doet jouw hond er dan iets langer over om groot te worden, maar dat geeft toch niet?  En die standaarden op welke leeftijd een bepaalde hoogte bij hoort gaat ook lang niet altijd op. Sinds 30 jaar heb ik Duitse herders en niet 1 hond is hetzelfde in de groei. Ook hier hoor je dat de hond met 1 jaar!! is uitgegroeid in de hoogte en met 2 jaar in de breedte. Nou ik vind ze in de breedte pas met 3 jaar (en soms nog later) uitgegroeid. Royal Canin voerde ik ook (wist ik veel) maar barfen is zeker niet duurder.
Door Jeannette b
#975696
Ik heb laatst gevraagd wat carnibest kost; mozeskriebel, wat is dat spul duur zeg, ik heb mijn hersens meteen daarvoor geblokt. Ga gewoon over op barf, dat is echt niet duurder dan royal canin, hoor. En als je eerst kvv wil doen: Rodi is in ieder geval een stuk betaalbaarder dan carnibest. En dan heb je smuldier nog, beide te koop bij bijvoorbeeld de Jumbo supermarkten en volgens mij ook bij C 1000.
Gebruikersavatar
Door kira
#975722
6 cm is echt niet veel verschil. In ons nestje zaten vijf puppen, 1 reu, 4 teven. De reu is behoorlijk groot, ligt zeker 10 cm voor op de teven (reu is wel groter als teef, maar moeder teef is groter als menig reu, dus in een nest hoeft het verschil niet altijd zo groot te zijn), de teven wisselen erg, we zien het nestje regelmatig, dan is die 4/5 cm groter, dan die. Ik denk dat ik weet wie de grootste wordt (ben benieuwd of mijn verwachting uitkomt), maar het verschil tussen de een en de ander is ook regelmatig 6 cm. En hoogte en breedte zijn genetisch bepaald. Wij hebben een herplaatser gehad reu die met 7 mnd uit het asiel kwam, ondervoed, woog toen pas 27 kilo (de reu uit ons nest woog met 6 mnd 47,5), die reu is gewoon groot geworden 72 cm en zwaar (weegt rond de 60). Niemand had dat verwacht met 7 mnd. Smuldier is bij mijn weten het goedkoopst, en ik denk in ieder geval beter als brok. Cb komt voor mijn honden duurder uit als luxe barf. Dus zet hem over op kvv en / of op barf.
Door Antonia
#975957
Je zou ook, en dat vind ik persoonlijk eigenlijk ook beter, verschillende merken kvv kunnen afwisselen. Dus niet één merk geven, maar om en om. Voordeel van Carnibest is dat ze meerdere varianten in vleessoorten hebben.  Als je van dat merk dan een variant geeft met een vleessoort die in Smuldier, AHV en Kivo niet zit dan heb je ook wat meer variatie.
Smuldier, AHV en Kivo bevatten dacht ik vooral rund en kip. Je zou dan van de Carnibest bijvoorbeeld de lam en eend versie kunnen proberen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#976059
poohbeertje52 schreef: :)nee nitus berner senners groeien in de hoogte tot 9maanden  :D
Die Berners groeien na de 9 maanden ook nog wel rustig even door hoor.
Door Annett
#976061
Als je in Zeeland woont: www.bibi.nl
Dit is kwalitatief net zo goed als Carnibest en in die regionen goed te kopen. Kijk even op de site voor verkoopadressen.
Wissel het af met de goedkopere merken en - tot je je goed ingelezen hebt in Barf, want dat moet je wel doen, hier op het forum is heel veel info te vinden in de bibliotheek - geef je haar in ieder geval goed voer. Smuldier is een goedkoop alternatief. Kijk ook even in een grote dierenwinkel of ze Energique verkopen, is ook een relatief goed merk.
En zoals hier al gezegd: AHV
Succes !
Door poohbeertje52
#976127
:)weet iemand mij te vertellen , hoeveel versvoeding mijn berner sennen van 6maanden nu nodig heeft ze weegt nu24 kilo.
ze stond op royal canin gigant34 puppybrok en volgens de verpakking had ze 600gram per dag nodig.
nu wil ik dus jullie advies om versvoeding te gaan proberen opvolgen maar hoeveel zou ze daar dan van moeten eten wetende dat ze nog in de groei zit,en de da zegt het dubbele van je brokken maar dat zou dus 1200gram per dag worden lijkt mij teveel wat is jullie mening
Door ulla
#976129
Annett schreef: Als je in Zeeland woont: http://www.bibi.nl
Dit is kwalitatief net zo goed als Carnibest en in die regionen goed te kopen. Kijk even op de site voor verkoopadressen.
Wissel het af met de goedkopere merken en - tot je je goed ingelezen hebt in Barf, want dat moet je wel doen, hier op het forum is heel veel info te vinden in de bibliotheek - geef je haar in ieder geval goed voer. Smuldier is een goedkoop alternatief. Kijk ook even in een grote dierenwinkel of ze Energique verkopen, is ook een relatief goed merk.
En zoals hier al gezegd: AHV
Succes !
http://www.bibi.nl  ;D ;D ;D ;D ;D
Door Jeannette b
#976139
Ik heb een pup van 10 weken, en die geef ik ongeveer 7 % van zijn huidige gewicht. Hij weegt 9 kilo, dus 7 % van 9 kilo is 630 gram per dag, verdeeld over 3 porties. Jou hond weegt 24 kilo, dat is dus 7 x 240 gram = ongeveer 1700 gram per dag. Sommigen gaan uit van 5 % en anderen van 10 %, het is maar net wat je pup nodig heeft. Of hij te dik wordt, te dun, noem maar op. Als hij uitgegroeid is dan geef je natuurlijk niet meer zoveel. Ik heb ooit eens begrepen dat je dan uit moet gaan van ongeveer 2 % van zijn gewicht. Als je hond dan uiteindelijk bijv. 50 kilo weegt, moet hij 1 kilo voer per dag.
Je moet weten, dat de voeding vrijwel volledig verbruikt wordt door je hond, ik heb Jake nu een aantal weken, maar als je ziet wat hij naar binnen schuift en wat er nadien uitkomt, dan denk je waar blijft dat allemaal? Gewoon kompleet verteerd. Je hond groeit enorm, en al die energie moet hij wel uit zijn eten halen. Jake doet het er prima op, hij is levenslustig en de dierenarts zei het nog: wat een kerngezond kereltje.  ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#976167
Jeannette b schreef: Ik heb een pup van 10 weken, en die geef ik ongeveer 7 % van zijn huidige gewicht. Hij weegt 9 kilo, dus 7 % van 9 kilo is 630 gram per dag, verdeeld over 3 porties. Jou hond weegt 24 kilo, dat is dus 7 x 240 gram = ongeveer 1700 gram per dag. Sommigen gaan uit van 5 % en anderen van 10 %, het is maar net wat je pup nodig heeft. Of hij te dik wordt, te dun, noem maar op. Als hij uitgegroeid is dan geef je natuurlijk niet meer zoveel. Ik heb ooit eens begrepen dat je dan uit moet gaan van ongeveer 2 % van zijn gewicht. Als je hond dan uiteindelijk bijv. 50 kilo weegt, moet hij 1 kilo voer per dag.
Je moet weten, dat de voeding vrijwel volledig verbruikt wordt door je hond, ik heb Jake nu een aantal weken, maar als je ziet wat hij naar binnen schuift en wat er nadien uitkomt, dan denk je waar blijft dat allemaal? Gewoon kompleet verteerd. Je hond groeit enorm, en al die energie moet hij wel uit zijn eten halen. Jake doet het er prima op, hij is levenslustig en de dierenarts zei het nog: wat een kerngezond kereltje.  ;)
Denk dat dit voor een hond van 6 maanden veel te veel is ;). Ik zou eerst beginnen met 1000 gr. per dag (40 gr. per kg lichaamsgewicht) en van daar uit kijken hoe ze het er op doet. Wordt ze te mager ga je iets meer geven, wordt ze te dik dan iets minderen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#976169
ulla schreef: http://www.bibi.nl   ;D ;D ;D ;D ;D
Hahah ja das nie goed ;D

Moet bibidiervoeding.nl zijn
Gebruikersavatar
Door Angelique
#976171
poohbeertje52 schreef: :)weet iemand mij te vertellen , hoeveel versvoeding mijn berner sennen van 6maanden nu nodig heeft ze weegt nu24 kilo.
ze stond op royal canin gigant34 puppybrok en volgens de verpakking had ze 600gram per dag nodig.
nu wil ik dus jullie advies om versvoeding te gaan proberen opvolgen maar hoeveel zou ze daar dan van moeten eten wetende dat ze nog in de groei zit,en de da zegt het dubbele van je brokken maar dat zou dus 1200gram per dag worden lijkt mij teveel wat is jullie mening
Zomaar het dubbele van brokken is wat kort door de bocht berekent, maar 1200 gram lijkt mij niets teveel. Maar wat Nitus ook al zegt, even aankijken, wordt pup te dik, dan minderen, wordt die schraal dan meerderen.
Door Annett
#976256
Angelique schreef: Hahah ja das nie goed ;D

Moet bibidiervoeding.nl zijn
Oeps.... ben blij dat ik jullie toch nog heb kunnen laten lachen vanavond....:wavecry: :icecream: ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door