Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#974982
Ik begin het nu te snappen, je hebt lamsrib met vlees, schapenrib met vlees en geitenvlees met rib. Toen ik bestelde dacht ik nog stom dat ze het daar starten met vlees en dan de rib en bij de andere rib met vlees. Maar nu snap ik het. Geitenvlees met rib is heel veel vlees met beetje bot. Maar hoe doe ik het nu. Het geheel was 1050 gram. Ik heb er vlees afgehaald dat was 372 gram. Nu heb ik nog 680 gram vlees waar het bot in zit. Dat bot is niet zo erg groot. Ik heb ook haaskarkas, niet die bloederige met organen maar die die op pensstaven lijken, zit weinig vlees aan. Als ik daar nou 400 van bij voeg, kan ik dan zeggen 1000 gram vlees bot (dus dat het zeg maar weer 50/50 is?). Ik hang nog erg aan de percentages dus denk nog niet zo gemakkelijk van het komt wel goed. Zeker voor de zwarte theemuts die al weinig bot eet omdat ze een muts is wil ik niet onder 40% vleesbot komen (en die 40% is al erg moeilijk te bereiken). Of rekenen jullie het geitenvlees met rib helemaal tot vlees omdat het minimaal bot is?
#975005
Nou, als je er al spiervlees afgehaald hebt dan is het nu toch wel vleebot vind ik. De verhouding vlees - bot kan enorm varieren bij vleesbot, bv kippenvleugel is 50/50, kipkarbo is 25% bot tegen 75% spiervlees enz enz. Om eht jezelf makkelijk te maken kun je het beste vleesbot met veel spiervlees combineren (al is het maar in gedachten) met vleesvbot met weinig spiervlees. Gemiddeld genomen kom je dan toch op 50/50 uit. Je kunt dat gewoon op het oog doen, je hoeft het echt niet op de gram nauwkeuirg na te wegen.

Barfplaats wordt gesponsord door