Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#101624
yalla schreef: Even wat vraagejs over het likken van de poten:

Likt hij één poot of beiden? En als hij één poot likt, is dat dan steeds dezelfde? Lijkt het op stereotype gedrag dus steeds dezelfde (vaak lange, trage) beweging?
Nou hij likt aan beide poten... Maar alleen aan voor poten en nergens anders... Toch blijft het wel een beetje raar dat hij alleen op die plekken jeuk heeft...
Maar wat denk jij dat het kan zijn?

Maar ik ga het proberen met wat Lizzy zegt, dus geen lijnzaad geven.
En hij eet alleen jonge grassprietjes, geen snijgras, dus mischien dat hij het gewoon lekker vind;)...
#101643
yalla schreef: Ik denk dat het likken aan poten en het eten van gras niet met elkaar te maken heeft.
Ik vraag dit omdat het likken soms obsessief kan worden en kan leiden tot stereotype, abnormaal gedrag.
Nou hij kan er niet van afblijven. Als hij eenmaal aan begint blijft hij doorgaan. Als ik tegen hem zeg dat het mag niet dan houd hij op maar na een tijdje begint hij weer... Eerst dacht ik dat het te maken had met het feit dat er stukjes eten op zijn tandvlees bleven kleven, maar nu haal ik het af met wat water en toch blijft hij aan zijn poten likken...
#101647
Wat doe je allemaal op de dag met hem? Wordt hij lekker beziggehouden? Ik vind dat je dit gedrag moet blijven corrigeren, maar geef hem wel iets te doen. Honden kunnen niet, zoals wij, even een boek pakken of voor de tv zappen. Vaak is dit soort gedrag uiting van verveling.
#101648
yalla schreef: Wat doe je allemaal op de dag met hem? Wordt hij lekker beziggehouden? Ik vind dat je dit gedrag moet blijven corrigeren, maar geef hem wel iets te doen. Honden kunnen niet, zoals wij, even een boek pakken of voor de tv zappen. Vaak is dit soort gedrag uiting van verveling.
Het enige wat ik met hem doe is wandelen en soms wat spelen... Hij is van nature zeer rustig, hij slaapt veel en daarnaast loopt hij haast de hele dag door in de tuin met zijn 'broertje';), die is wel heel actief dus dan wordt hij door de andere bezig gehouden;)...
Nu is het wel zo dat hij aan zijn pooten likt na het eten, En daarna gaat hij meestal slapen...
#101651
Dominica schreef:Het enige wat ik met hem doe is wandelen en soms wat spelen... Hij is van nature zeer rustig, hij slaapt veel en daarnaast loopt hij haast de hele dag door in de tuin met zijn 'broertje';), die is wel heel actief dus dan wordt hij door de andere bezig gehouden;)...
Nu is het wel zo dat hij aan zijn pooten likt na het eten, En daarna gaat hij meestal slapen...
Ik zou toch meer met hem gaan ondernemen. Ook rustige honden kunnen zich vervelen waardoor ze abnormaal gedrag gaan vertonen (zoals dit likken). Niet iedere hond wordt onrustig, gaat slopen en wordt onzindelijk door verveling.
#101687
laura schreef: Je moet wel uitkijken dat je na het eten niet superactief met de hond gaan doen.
Na het eten moet hij/ zij even lekker uitbuiken. Misschien dat je hem wel wat meer aandacht kan geven dan?? Volgens mij moet het systeem doorbroken worden.
Gelukkig zijn er nog 23 uur op een dag over (na het eten plus een beetje tijd om bij te komen) om iets met je hond te doen, dus dat hoeft niet persé direct na het eten. Inderdaad moet dit gedrag doorbroken worden door de hond enerzijds te corrigeren en anderzijds ander gedrag aan te leren.
#111966
Aah, eindelijk heb ik dit stuk weer gevonden! Dus maak ik even gebruik van je topic ;)
Josie likt sinds een paar dagen vreselijk aan haar voorpoten, dat kan ze heeeeeeel lang volhouden.

Ze verkleuren dan inderdaad zoals Lizzy vroeg roodbruin (ze heeft op haar pootjes blondachtig haar, of komt het dan omdat ze nat zijn?)

Het klinkt vrij irritant dat gesmak, en nou heb ik begrepen dat visolie kan helpen. Ik had visolie ook geadviseerd gekregen voor haar vachtje.
Maar waarom gaan ze dan likken als ze iets tekort komen? Dat snap ik niet helemaal.

Vandaag bleef ze maar piepen en gaf over daarna, gras met ontbijt.
Daarna piepte ze nog steeds dus ik met haar naar buiten, ging ze me toch als een razende gras staan (vr)eten!! Zelfs blaadjes van plantjes werkte ze naar binnen.
Net is er een hele klont gras van voren weer uitgekomen, heb het even grondig onderzocht, maar niks dan gras...nu likt ze weer rustig verder aan haar pootjes :-\
Overigens krijgen ze nu Rodi pens en hart compleet.
Zou voor haar dan ook visolie DE oplossing kunnen zijn?
#112092
Paul_Barte schreef: Linda, de hond heeft buikpijn en niet te zuinig ook. Ze vreten dan gras, geraniums, grond en alles wat ze maar kunnen vreten!!
Geef eens een bak Biogarde of boerenyoghurt.
Had ik de avond voordat ze dat gras ging eten nog gedaan :-\
#112140
Lizzy schreef:
Het kan zijn dat hij behoefte heeft aan extra vezels. Je kunt proberen wat meer groentes te gaan geven. En misschien ook een extra dessertlepeltje zemelen over de voeding. Je kunt dan snel genoeg zien of het aan de vezels ligt.
Als je groenten expliciet voor de ruwvezel wilt geven dan is het het handigst dit niet te pureren, maar heel fijn te snijden. Daarmee creëer je ook meer darmperalstiek. Zemelen zijn toch weer granen en kunnen bij verkeerd gebruik flinke verstoppingen veroorzaken. En bij verkeerd gebruik doel ik dan op het feit dat je bij inname van zemelen veel water (paar liter)moet drinken en dan doen honden nou eenmaal bar weinig.
#112173
Sunna schreef:
Had ik de avond voordat ze dat gras ging eten nog gedaan :-\
Hoe is het nu met haar? Ik ben er inderdaad ook van overtuigt dat ze misselijk is. In theorie zou dit zelfs kunnen komen omdat ze teveel lucht heeft binnen gehapt met het likken van de pootjes!

Het likken van de pootjes kan ook een allergie zijn voor het een of ander (graspollen!). AllerFleur van Bloem wil nog wel eens goed helpen. Visolie kan nooit kwaad. Omega 3 vetzuren + bijv. borageolie (Etos of Hema capsules) wil wel eens helpen. Maar als het een acute graspollen allergie is, dan moet je meer gaan denken aan een middel dat de aanmaak van histamines stopt, denk ik. En nee, ik geloof niet dat ze wat tekort kan komen hoor!
#112182
Bedankt ;)
Ik heb net even bij de hema visoliecapsules gehaald.
Moet ze er dan elke dag één?
Ze heeft vanmorgen lekker gerend in het bos en ook gepoept.
Verder merk ik niks geks aan haar tot nu toe ;) Behalve dan het eindeloos pootjes likken.
Ik zal het eerst even (een weekje ofzo?)met die visoliecapsules bekijken, treedt er geen verbetering op, dan kijk ik even verder i.v.m. graspollenallergie.
#120735
mijn hond heeft ook een tijdje het irritante gedrag gehad om steeds zijn poten te likken, dat begon met de voorpoten en ging daarna ook over naar zijn achterpoten .
de huid tussen zijn tenen was ook rood bruin met klontjes.
we zijn naar de da geweest en moesten Nizoral halen.
dit is een anti roos shampoo , weet niet of head and shoulders ook zou werken.
maar na een week elke dag zijn pootjes te hebben gewassen , zagen de pootjes er veel beter uit en heeft hij niet meer aan de poten gelikt
mischien dat dit ook voor jou zou kunnen helpen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door