Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#101001
[quote="Anna Penta"]
Deze vraag stuurde ik naar een fabrikant van hondenvoer:

"bevat canex hondenvoer uitsluitend voor de mens goedgekeurde ingredienten?"

Dit kreeg ik als antwoord:

"Het dierlijk eiwit dat wij in ons hondenvoer verwerken is eiwit afkomstig van dieren die goedgekeurd zijn voor humane consumptie."

Ik vind dit een ietwat ontwijkend, tamelijk creatief bedacht antwoord... of zie ik dat nou verkeerd ???
[/quote]

Blijkbaar is het vlees dus goedgekeurd voor de menselijke consumtie. Maar hoe zit het met het vet? En de rest? Jij vraag "goedgekeurde INGREDIENTEN". En er zit niet alleen dierlijk eiwit in, zou ik zo zeggen. Ik zou dus een vraag terug sturen en zeggen "dat vroeg ik dus niet".
Door Sjakie
#101022
[quote="Anna Penta"]
ff misverstandje uit de weg ruimen. Ik noem dus EN Rodi EN Duck EN Energique EN Carnibest EN Bibi en vermeld dat die laatste twee alleen op bepaalde verkooppunten verkrijgbaar zijn.

Even voor de gehele duidelijkheid, zo ziet het stukje over de verkrijgbaarheid van versvlees eruit:

"Welke merken zijn er zoal?
Er zijn diverse merken versvlees, te vinden in de diepvriescompartimenten van dierenwinkel en supermarkt, zoals Rodi, Duck en Energique. Versvleesvoeding van Bibi en Carnibest worden slechts op specifieke afhaalpunten te koop aangeboden. Ook de biologische versvleesvoeding Bandit is alleen op speciale verkooppunten in Nederland te krijgen. In België is enkel versvleesvoer van het merk Duck te krijgen. Omdat de samenstelling van de diverse versvleesvoedingen nogal kunnen verschillen, zou je ze eens kunnen afwisselen en bekijken wat jou en je hond het best bevalt."

Overigens is het niet de bedoeling dat ik mijn eigen mening ventileer, ik noem puur de feiten en houd mijn eigen mening zoveel mogelijk erbuiten. Het is dus een puur informatief boek met wel een praktische inslag doordat ik hier en daar wat merken opsom, eventueel met ervaringen (zowel positief als negatief) van gebruikers. Maar ik kan niet genoeg benadrukken, bij welk onderwerp ook, dat er niet EEN optie is maar dat de juiste keus voor ieder persoonlijk is. En daarom wil ik per se niets naar voren drukken...

Brokkenmerken noem ik helemaal niet meer want de kans dat ik daar de mist mee inga is te groot...

Dus wat ik hierboven bedoelde is dat als ik bij versvlees bijvoorbeeld helemaal geen merken noem, de kans groot is dat men blijft steken bij Duck en Rodi, evt. Energique. En dat zou ik zonde en een beperking vinden omdat er nog meer maar onbekendere goede merken zijn. Dat bedoelde ik dus te zeggen. Evt. neem ik achterin de websites van de diverse merken op, voor meer informatie voor de geinteresseerde.
[/quote]

Waarom zou je sowieso de merken noemen.... Mocht één van de merken binnenkort failliet gaan dan wel negatief in het nieuws komen, dan wordt dit wel in verband gebracht met jou boek...... IK (maar wie ben ik) zou me beperken tot het benoemen van versvlees en evt. de voordelen ervan. Als mensen zich willen verdiepen dan komen ze toch wel uit op bepaalde sites of merken.... Zomaar mijn mening ;D ;D
#101061
Nou Johan, je hebt me echt aan het denken gezet want dit wordt de derde keer dat ik mijn reactie wijzig. Zit wel wat in wat je zegt. Slaap er een nachtje over. Wellicht noem ik inderdaad in het boek zelf geen merken maar geef ik achterin de links van de diverse versvleesmerken. Ja, dat lijkt me eigenlijk wel beter :D
Laatst gewijzigd door Anna Penta op ma 24 mei 2004, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#101066
Uiteraard wordt er ook in Canex gebruik gemaakt van conserveermiddelen. Dat is ook logisch anders worden ze aangevallen door hun eigen zakken voer ;D

Heb hier in het verre verleden ooit eens een goed en eerlijk gesprek over gehad met iemand van Arie Blok Diervoeding.

Anna dat zit in IEDERE brok en als een fabrikant zegt dat dat niet het geval is dan l*lt ie uit zijn nek, punt!

Dat eiwitten aflkomstig zijn van een bron die geschikt is voor menselijke consumptie is dat prima maar zegt niets over de rest.

Je moet bij brokken een keus maken tussen
-verschrikkelijke rotzooi
-minder verschrikkelijke rotzooi en
-rotzooi 8)
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op ma 24 mei 2004, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#101233
Help! Ik blijf achtervolgd worden door mijn in het verleden begonnen maar intussen allang weer afgekapte 'wat zit er werkelijk in brokken'-onderzoek. Het is voor mij allemaal duidelijk Paul 8)

maar net ontvang ik een e-mail van Cavom of ik mijn tel.nr. wil doorgeven zodat ik gebeld wordt over mijn vragen :-\

Eigenlijk wil ik niet meer, ik kan d'r toch niets meer mee voor m'n boek. Anderzijds, mocht ik in de toekomst hierover vragen van anderen krijgen, dan kan ik maar beter van de hoed en de rand weten :P
Door Lizzy
#101241
Ik zou het doen. Wat heb je te verliezen? Niks toch? Je kunt gewoon een goed gesprek hebben! Ik vind de mensen van Canex trouwens erg aardig. Ze maken ook kattenvoer, Hope Farms. Dat heeft mijn kat 16 jaar lang gegeten. Ik heb hen ook wel eens gebeld en goede gesprekken gehad. Altijd behulpzaam.
Door Lizzy
#101273
[quote="Anna Penta"]
Tja, heb idd mijn tel.nr. gemaild. Ditmaal ging het trouwens om Cavom, Canex heb ik gemaild om meer info. Wordt vervolgd...
[/quote]
Oh ja sorry.... Cavom.... Ben benieuwd!

(bij Canex zijn dus wel aardig. Weet niet of ze dat bij Cavom ook zijn ;D)
#101315
Dit is het antwoord dat ik van Canex kreeg n.a.v. mijn verzoek om meer info

Voor vetten geldt afkomstig van dieren die goedgekeurd zijn voor humane consumptie (dierlijk vet). Plantaardig vet is geraffineerd en dus ook geschikt voor humane consumptie. Met betrekking tot granen, rijst e.d. kan worden gesteld dat hiermee wordt voldaan aan de diervoederwetgeving. Het wil echter niet altijd zeggen dat grondstoffen die voor humane consumptie
worden gebruikt aan hogere eisen moeten voldoen dan grondstoffen die voor dierlijke productie worden gebruikt. Vaak is dit zelfs andersom.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

??? ??? ???
Door Ollie
#101394
[quote="Lizzy"]
[quote="Anna Penta"]
Tja, heb idd mijn tel.nr. gemaild. Ditmaal ging het trouwens om Cavom, Canex heb ik gemaild om meer info. Wordt vervolgd...
[/quote]
Oh ja sorry.... Cavom.... Ben benieuwd!

(bij Canex zijn dus wel aardig. Weet niet of ze dat bij Cavom ook zijn ;D)
[/quote]

Ik heb de cavom ook al eens gebeld, en vond het een hele aardige en behulpzame man.
Door Lizzy
#101442
Anna Penta schreef: Dit is het antwoord dat ik van Canex kreeg n.a.v. mijn verzoek om meer info

Voor vetten geldt afkomstig van dieren die goedgekeurd zijn voor humane consumptie (dierlijk vet). Plantaardig vet is geraffineerd en dus ook geschikt voor humane consumptie. Met betrekking tot granen, rijst e.d. kan worden gesteld dat hiermee wordt voldaan aan de diervoederwetgeving. Het wil echter niet altijd zeggen dat grondstoffen die voor humane consumptie
worden gebruikt aan hogere eisen moeten voldoen dan grondstoffen die voor dierlijke productie worden gebruikt. Vaak is dit zelfs andersom.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

??? ??? ???
Dat laatste gaat echt nergens over hoor. Eisen die worden gesteld aan voedsel voor de humane consumptie zijn echt wel strenger hoor. Maar goed, de vetten zijn dus geschikt voor humane consumptie, hoe zit het met het vlees?
#101468
Lizzy schreef:
Dat laatste gaat echt nergens over hoor. Eisen die worden gesteld aan voedsel voor de humane consumptie zijn echt wel strenger hoor. Maar goed, de vetten zijn dus geschikt voor humane consumptie, hoe zit het met het vlees?
ja dus, ook mijn mening, echt een belachelijk antwoord. Je moet het er ook uittrekken. Hoe het met het vlees zit? Ik geef het op. Ik weet niet eens of ik dit nog allemaal kan geloven. Voor mij is Canex niet geloofwaardig.
Door Lizzy
#101552
Na het zien van Keuringsdienst van Waarde vraag ik me af welke er wel te vertrouwen zijn. Want dat ze geen openheid van zaken durven te geven vanwege de concurrentie: flauwekul. De concurrentie van Pal weet heus wel wat Bonzo zit te doen hoor. En of ze DAAR uberhaubt nieuwsgierig naar zijn is al helemaal de vraag. De een gebruikt kippendarmen, de volgende gebruikt koeiedarmen. What's the difference? En dat maakt de concurrentie toch niet uit?

Wat mij betreft moet je gewoon je reserves hebben wanneer er geen openheid van zaken wordt gegeven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 25 mei 2004, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door