Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door arenda
#889651
Ligt het aan mij? Maar ik vind dit zo n onzinnige discussie.
Laten we er eens een draai aan geven. Stel....alle mensen werden op slag vegetariër.Dus geen beest meer doodgemaakt voor hen. Laten we dan onze honden en katten verhongeren? Of op de vegetarische brok?
Dacht het niet toch?

Het is nou eenmaal zo, dat een dier wordt doodgemaakt om een ander dier (schaar de mens ook maar even onder de dieren) te voeden. En of je nu afval voert of biefstuk, ik denk niet dat dat uitmaakt.
En of je nou zelf "voer" fokt, je vervangt er gewoon ander "voer" mee dat nu waarschijnlijk tot brokken verwerkt gaat worden of zo.
Alleen kun je nu dus zorgen dat een dier voor de slacht nog even een normaal leven heeft kunnen leiden, dus ik zie het nadeel ervan niet zo.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik ook zo hypocriet ben dat ik zelf niet fok of dieren dood, maar afkeuren doe ik het niet, ben gewoon een sentimentele muts die nog niet eens een mier kan pletten zonder gewetenswroeging. ( terwijl ik geen vegetarieër meer ben hoor, wel geweest  ::) long time ago)
Door Minna
#889832
Ik zou ook eerder zelf gaan fokken/ slachten dan de honden weer brok gaan geven. Denk ook idd dat dat voor de slachtdieren ook een prettigere leven zou zijn, nu is het zo dat het praktisch voor ons niet haalbaar is dus voeren we dieren in delen, en dat komt dan bij de vleesleveranciers en slachthuizen vandaan, afvalvlees dus.
Als die mogelijkheid weg zou vallen dan zou ik toch voor  onszelf ook vlees moeten fokken, dus dan is het ook nog steeds afvalvlees eigenlijk. Een vegetarier zou ik toch niet worden...en ik zou het ook sneu vinden dat mijn honden weer brok zouden moeten eten omdat ik te gevoelig zou zijn om ze goed te voeren dmv fokken en slachten.
Komt in alle gevallen op hetzelfde neer; eens dood is andermans brood.
Door Borke
#889837
Ik heb wel bewondering hoor voor mensen die slachthuizen afstruinen en zo, maar dat is niet voor mij. Ik heb het graag gemakkelijk en verder dan naar het IC rijden zit er voor mij niet in.
Met Herby en Canis Naturalis hoef ik de deur niet uit - ideaal :)
Verder vind ik het gezellig om via mensen van BP te kopen of hen aan de deur te zien als ik bij Herby groot inkoop.

Over het voeren van koppen - die koppen worden ook gebruikt voor menselijke consumptie hoor. Mijn zwager werkt bij een bedrijf waar ze persen maken, waar ze die koppen in doen met een fijne zeef die de botschilvers tegenhoudt.

Fans van de snackbar even niet verder lezen....

De varkenskoppers wordt verkocht aan kroketten en frikandellen fabrikanten, dus dat is het 'vlees' wat daar in zit.
Door audier
#889887
Rovanna schreef: Ik zou zelf geen dieren fokken om mijn honden te eten te geven. Niet omdat ik het vanuit principe niet will maar omdat ik dat niet zou kunnen. Emotioneel gezien dan. En dat is heel hypocriet, ik weet het. Maar zo is het nou eenmaal. En verder ga ik zeker niet stad en land aflopen voor vlees. Het moet voor mij makkelijk verkrijgbaar zijn.
Precies hoe ik erover denk..
Door anja247
#889897
ik ben zelf vleeseter en hoewel ik biologisch koop wanneer ik kan, weet ik heel goed hoe het gaat bij de slager - of het nu een biologisch dier is of niet. ik heb over de jaren genoeg filmpjes enz gezien om liever NIET hieraan te denken wanneer ik mijn biefstukje eet. nee, ik weet heel goed dat vlees niet aan een boom is gegroeid.

als ik erbij stilsta, zou ik eigenlijk liever zelf de voer van mijzelf en mijn hond opkweken en dan zelf stressvrij slachten na een heel goed, diervriendelijk leven... er zijn slachttechnieken ontwikkeld waardoor de dieren geen stress ondervinden bij de slacht. ik zou hiermee veel meer vrede hebben, voor mijzelf en voor mijn huisdieren, dan wanneer ik vlees koop van een slachthuis waar dieren vaak onder zeer stressvolle omstandigheden worden geslacht na een leven dat ook niet optimaal was.

ik zou dit niet in nederland doen, onze samenleving zit niet zo in elkaar dat dit aanvaardbaar zou zijn. maar in principe zou ik er niets op tegen hebben, in feite zou ik in principe de voorkeur hebben voor zelf de eigen consumptie dieren houden en slachten. OF ik een dier zou kunnen slachten, dat is een ander verhaal. ik zou het in ieder geval nooit doen zonder een gedegen training en uitstekende apparatuur.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#910542
Tja, hoe ver ga je........ver genoeg om de schuur om te bouwen als "barfschuur" incl. oud keukenblok, en drie vriezers voor de honden. Maar geloof niet dat ik ooit beesten zelf zou gaan fokken, voor consumptie. Maar nu heb ik er ook geen plaats voor. Ik kan me best wel voorstellen dat als je op een boerderij woont, je zo nu en dan wel voor de honden laat slachten. Zou ook niet weten wat daar mis mee is.
Wel ken ik genoeg mensen die rauw voeren, maar ook zelf beesties fokken voor de slacht. So what......Je wilt het toch zo voordelig mogelijk.
Ik ben ook altijd blij met de long en pens wat ik voor niets krijg. 
Door Kagootje
#910739
ik sla nooit kippetjes of duiven af als ik ze kan krijgen....
ik slacht zelf niet...wel gedaan ,maar ik kan het niet meer zo goed  :P

ik maak wel zelf schoon en pluk alles kaal hoor...geen probleem, als het maar dood is.

om nou zelf diertjes te gaan fokken ervoor....nee das niet voor mij, ik vind konijntjes veel te leuk, dan kan ik ze echt niet meer doodmaken erna

als het eenmaal dood is, dan heb ik er totaal geen moeite mee
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#914781
Bij ons lopen wat "lekkere"prooidieren rond. Schaapjes, kippen, eenden en tot voor kort een pony.
Die schaapjes zal ik never nooit niet aan mijn eigen honden. De eenden en een aantal kippen ook niet. :-\ Heel stom van me, maar die beesten zijn kadootjes of hier geboren.
Ik heb nog wel zeven legkippen (waarvan er drie hier gedumpt zijn >:(). Met die beesten heb ik niks. Ze leggen bovendien voor geen meter. Ik heb ze aangemaand daar snel verandering in te brengen anders mogen ze naar "ome Piet".
Een tijdje terug had ik bij de islamiet twee schapenkoppen gekocht. Die dingen lagen me steeds aan te staren in de vriezer. :o Ik ben dan toch weer een muts en heb ze weggegeven aan een "echte" rauwvoerster.
Als ik dit zo teruglees zit ik wel eigenaardig in elkaar wat barfen betreft. :-[ :-\ :-[
Gebruikersavatar
Door Nitus
#915409
roksefloks schreef: Bij ons lopen wat "lekkere"prooidieren rond. Schaapjes, kippen, eenden en tot voor kort een pony.
Die schaapjes zal ik never nooit niet aan mijn eigen honden. De eenden en een aantal kippen ook niet. :-\ Heel stom van me, maar die beesten zijn kadootjes of hier geboren.
Ik heb nog wel zeven legkippen (waarvan er drie hier gedumpt zijn >:(). Met die beesten heb ik niks. Ze leggen bovendien voor geen meter. Ik heb ze aangemaand daar snel verandering in te brengen anders mogen ze naar "ome Piet".
Een tijdje terug had ik bij de islamiet twee schapenkoppen gekocht. Die dingen lagen me steeds aan te staren in de vriezer. :o Ik ben dan toch weer een muts en heb ze weggegeven aan een "echte" rauwvoerster.
Als ik dit zo teruglees zit ik wel eigenaardig in elkaar wat barfen betreft. :-[ :-\ :-[
Troost je, je bent niet de enige muts hoor ;).

Ik moet wel zeggen dat ik sinds ik BARF wel steeds meer mijn grenzen ben gaan verleggen, maar sommige grenzen zullen vrees ik altijd blijven bestaan ;).
Gebruikersavatar
Door Sonja
#915442
Had deze discussie even gemist.  :-[
Wij fokken geen dieren alleen voor de honden, maar wel voor onszelf èn de honden. We doen het samen met de buren in Kroatië en jaarlijks slachten we dan zelf een varken, doen samen met de buren één kalf en af en toe een lam of een kippetje. In België slachten we ook wel zelf parelhoen en kalkoen, maar die halen we bij een kweker vandaan. Daarnaast is Edo jager en schiet wel eens een ree, konijn, haas of zwijn. Het doden van de dieren vind ik zelf niet prettig en dat laat ik aan Edo over, die daar geen moeite mee heeft.
Zelf eten we de mooie stukken vlees, de botten, koppen, organen en een deel van de minder mooie stukken vlees gaat naar de honden (een ander deel gaat in de worsten).
Ik vind het bijzonder prettig om het zo te doen omdat op deze manier vrijwel alles van het geslachte dier gebruikt wordt en omdat ik weet dat deze dieren een goed leven hebben gehad. Bovendien denk ik dat dit vlees veel gezonder is dan het vlees uit de bio-industrie (en ook veel smakelijker). Helaas is dit te weinig om 5 honden volledig te kunnen voeren en moet ik daarnaast ook nog wel het nodige kopen. En dan is biologisch vlees wel een beetje boven het budget. Voor onszelf koop ik verder praktisch nooit meer vlees, hooguit wat extra gehakt.
Laatst gewijzigd door Sonja op do 14 feb 2008, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chubby
#915449
Mooi om het zo te kunnen doen Sonja!

Ik hoop volgend jaar een deal te kunnen maken met wat jagers in de buurt. Kijken of ik daar wat wild van kan afnemen...

Mijn vader was vroeger zelf jager (of eigenlijk: hij liep mee met de Flatcoateds) en dan hadden we aan het eind van de dag de schuur vólhangen met geschoten wild. Toen had ik er moeite mee, nu zou ik het graag zelf zo hebben  ;)
Door Edelgrijsje
#937314
Ik zit toch wel degelijk te dubben of ik konijnen ga fokken :-\. Ik heb nu een voedster en een ram. Ik kan er wel vanuit gaan dat mijn konijnen een goed leven zouden hebben daar ik 2 rennen heb van 3.5 x 3.5 meter :). Ze zitten lekker in de zon,  kunnen lekker springen en achter elkaar rennen, hebben een mooi hok en krijgen vanalles te eten, goede brok, hooi, wortelen en andere groentes en fruit. Dan hebben die het in verhouding met die slachtkonijnen die in een hokje zitten, toch wel goed.
Maar ik weet het nog niet hoor, zou het er misschien ook wel moeilijk mee hebben :-\
Door Fynn
#937444
Ik ga zelf geen dieren houden om die aan mijn honden te kunnen voeren.
Ze krijgen slachtafval en voor de rest van Herby en het ic.
Ik wil best een stuk rijden om ergens iets op te halen ben ook in de omstandigheid om dat te doen.
We hebben er speciaal 2 vriezers voor aangeschaft,eerst een vrieskast (225 liter) maar na een jaar nog een vrieskist van 287 liter.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Edelgrijsje
#937645
Tjeempie, Ik heb nog maar één aparte kleine vriezer, maar als dit echt goed gaat komen zal ik ook een grotere erbij moeten kopen :D Maar ik ben net begonnen ( 1 weekje ) dus ik moet het nog leren...morgen kippennekken en een beetje orgaanvlees en m`n groentemix. Donderdag komen de kipkarkassen. Ik ben wel overal aan het struinen  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door