Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#888948
Onze overbuurman in het Groningse dorpje waar wij 7 jaar gewoond hebben had elk jaar twee varkens in z'n achtertuin (van 1/2 hectare - grond geen gebrek in het noorden  ;D) Die hadden een herenleventje, lekker veel ruimte, modder om in te wroeten en te rollen, lekker afwisselend eten want alle restjes uit de hele buurt gingen naar de varkentjes.
En dan aan het begin van de winter kwam de veewagen en gingen ze naar de slager. Buurman had er wel verdriet van maar ze aten de hele winter verrukkelijke karbonaadjes en varkenshaasjes en worst.
Ik beken eerlijk dat ik het niet makkelijk zou opbrengen maar ik vind dat buurman het prima aanpakte. Eerlijk vlees, dat was het.
Door evds
#888995
Wat een uiteenlopende reacties. Het is ook een onderwerp wat gevoelig kan liggen en een ieder moet daar zo zijn eigen keuzes in maken. Zelf heb ik ook met deze vragen geworsteld, ben uitgebreid in aanraking geweest met de bioindustrie en aanverwante industrie-en (transport/slacht). En heb op grond hiervan besloten zelf geen vlees meer te eten (30 jaar geleden).

Ik begrijp dus heel goed de weerzin tegen de manier waarop wij vlees produceren maar tegelijkertijd vraag ik me  af waar nu eigenlijk het probleem zit bij het doden van een dier als voedsel voor je carnivoor (die nu eenmaal niet is gemaakt om vegetarisch te leven) als je weet dat die prooidier een goed leven heeft gehad?  Ik zie dat toch meer als onderdeel van de natuur. Een leeuwin die een gazellekalf vangt zal je ook niet veroordeelen, dat moet ze doen om te overleven. Onze honden vangen hun prooien niet zelf (meer), dat is maatschappelijk niet verantwoord. Ze zijn dus afhankelijk van wat wij ze geven.

Door onze "rare" emoties "kiezen" we dan voor een konijn(kip, kalf, geit,....) uit de bioindustrie en niet een die we zelf hebt opgefokt en verzorgt ? Dat is toch eigenlijk raar als je het beste met je dieren (ook de dieren die je voert) voor heb?

Natuurlijk begrijp ik ook dat het huisdierkonijn qua emotie die je er zelf bij hebt niet hetzelfde is als het voederdier konijn, maar (wat mij betreft)  niet qua emotie die het konijn heeft, ook een voederkonijn is gebaat bij goede verzorging/huisvesting etc.

En het argument dat je alleen afval voert vind ik zwak. Vleesafval groeit ook niet aan de bomen, hiervoor worden ook dieren (afkomstig uit de bioindustrie) gedood.

Pff beetje onzamenhangend verhaal maar ik kon me ff niet inhouden  ;)
Door flin
#889152
evds schreef: Wat een uiteenlopende reacties.
Pff beetje onzamenhangend verhaal maar ik kon me ff niet inhouden  ;)
volgens mij zeg je 't zelfde als ik al zei,
iets uitgebreider, dat dan weer wel... :)
Door roefus
#889163
evds schreef: Wat een uiteenlopende reacties. Het is ook een onderwerp wat gevoelig kan liggen en een ieder moet daar zo zijn eigen keuzes in maken. Zelf heb ik ook met deze vragen geworsteld, ben uitgebreid in aanraking geweest met de bioindustrie en aanverwante industrie-en (transport/slacht). En heb op grond hiervan besloten zelf geen vlees meer te eten (30 jaar geleden).

Ik begrijp dus heel goed de weerzin tegen de manier waarop wij vlees produceren maar tegelijkertijd vraag ik me  af waar nu eigenlijk het probleem zit bij het doden van een dier als voedsel voor je carnivoor (die nu eenmaal niet is gemaakt om vegetarisch te leven) als je weet dat die prooidier een goed leven heeft gehad?  Ik zie dat toch meer als onderdeel van de natuur. Een leeuwin die een gazellekalf vangt zal je ook niet veroordeelen, dat moet ze doen om te overleven. Onze honden vangen hun prooien niet zelf (meer), dat is maatschappelijk niet verantwoord. Ze zijn dus afhankelijk van wat wij ze geven.

Door onze "rare" emoties "kiezen" we dan voor een konijn(kip, kalf, geit,....) uit de bioindustrie en niet een die we zelf hebt opgefokt en verzorgt ? Dat is toch eigenlijk raar als je het beste met je dieren (ook de dieren die je voert) voor heb?

Natuurlijk begrijp ik ook dat het huisdierkonijn qua emotie die je er zelf bij hebt niet hetzelfde is als het voederdier konijn, maar (wat mij betreft)  niet qua emotie die het konijn heeft, ook een voederkonijn is gebaat bij goede verzorging/huisvesting etc.

En het argument dat je alleen afval voert vind ik zwak. Vleesafval groeit ook niet aan de bomen, hiervoor worden ook dieren (afkomstig uit de bioindustrie) gedood.
Pff beetje onzamenhangend verhaal maar ik kon me ff niet inhouden  ;)
En dat vind IK dus niet.
Want als een producent van bio-industrie konijnen (als VOORBEELD) moet betalen om de KOPPEN te dumpen...
Dannn...groeit afval INDERDAAD nog lang niet in de boom, maar is het voeding die BLIJKBAAR normaliter gedumpt wordt.
OMDAT de betreffende producent blijkbaar nog niet de industrie gevonden heeft die er brokken van maakt of weet-ik-veel.
En zo IS er in de westerse wereld VEEL afval (tenzij jij nog mensen kent die hier ten lande pens eten bijvoorbeeld, of kopvlees).
Ergens zal het zijn richting wel vinden, wereldwijd gezien en tegen sterk gereduceerde prijs....omdat een duppie MEER is als opbrengst..als dat je moet betalen voor de destructor.

Dus er is mijns inziens, wel DEGELIJK de vraag of het aangenamer is om afval te voeren (wat inderdaad niet in bomen groeit, want het is geen peer of appel  ;)), of dat je HELE prooidieren moet kweken om je geliefde en beschermde carnivoor te vreten te geven.
Door flin
#889185
dus zolang 'wij' kieskeurig en veelvragend (lees bioind.) zijn, schiet er wat over,

flin schreef:
aan de andere kant eten 'wij' ook nog steeds voor 'ons' gefokte dieren,
(niet altijd even netjes behandeld/gedood)
en omdat 'wij' ' kieskeurig ' zijn , blijft er nog genoeg afval voor onze dieren over,( of voor de brokjesindustrie)

dat wij zonder vlees kunnen, is duidelijk, maar voor de huistijger is dit toch een probleem....
Door roefus
#889196
flin schreef: dus zolang 'wij' kieskeurig en veelvragend (lees bioind.) zijn, schiet er wat over,

ja precies, dat denk ik.
wij zijn als mens veelvraten geworden, en kieskeurig.
we knabbelen geen nekkies meer, zuigen geen koppies meer uit, eten geen tong, bedenken 'spinazie-taarten' maar geen 'pens-taarten'....

DUS wij hebben met onze bio-industrie (want de westerse wereld maakt zijn voeding goedkoop, al IS het ten koste van dieren...en al HEBBEN we zogenaamd veel gevoel)......goedkope voeding ter beschikking, goede eiwitten (en ons ras, voor zoverre...wordt steeds groter...zelfs de maat van onze béd)

Kregen vroeger mensen op zondag kip, vandaag vreet je hond kip.
Want het kost geen malle-moer.
En afval kost, zo mogelijk, nog minder.

Het is voor mij duidelijk dat we barfen dankzij de bio-industrie
Vijftig jaar geleden had geen MENS kunnen barfen, volgens deze principes.
Dus ik vind barf ook ergens 'geladen'.

Laat ik het zo zeggen...zelfs als IK als omnivoor mijn vlees zou laten staan...en ik besluit 'totaal-veggie' te worden.....DAN NOG....aan mijn rantsoen kan mijn hond zich niet voeden.
Bij lange na niet.

En dus vind ik dat het heel YUP denken is...als je náást deze bio-afval...zelfs om hele prooidieren gaat voor je honden.

MIJN mening....en iedereen mag TEGEN zijn.
Ik zie ernaar UIT  ;D
Laatst gewijzigd door roefus op do 03 jan 2008, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~Joke~
#889275
Het schiet mij allemaal veel te ver door. Ok als je in een 3e wereldland woont of in tijden van oorlog kan ik me voorstellen dat je zelf voor je eigen vleesvoorziening kiest, je hebt geen andere keus. Het vlees is dan ook voor jezelf bestemd en wordt niet apart voor je huisdieren [hond en kat] geslacht.
Wij hebben dat niet nodig, er is vlees in overvloed te koop. Wil je 'diervriendelijk' vlees? Koop dan biologisch. Bij de bio slager kun je precies zien waar je stukje vles vandaan komt.
Maar om voor je huisdier andere huisdieren te fokken vind ik te gek voor woorden, waar ben je dan in vredesnaam mee bezig? En dan de lugubere verhalen over hoe je zo'n huisdier het beste om zeep kunt helpen.
Dit vind ik doorgeschoten  Barfen
Door dorinekok
#889280
roefus schreef: ja precies, dat denk ik.
wij zijn als mens veelvraten geworden, en kieskeurig.
we knabbelen geen nekkies meer, zuigen geen koppies meer uit, eten geen tong, bedenken 'spinazie-taarten' maar geen 'pens-taarten'....

DUS wij hebben met onze bio-industrie (want de westerse wereld maakt zijn voeding goedkoop, al IS het ten koste van dieren...en al HEBBEN we zogenaamd veel gevoel)......goedkope voeding ter beschikking, goede eiwitten (en ons ras, voor zoverre...wordt steeds groter...zelfs de maat van onze béd)

Kregen vroeger mensen op zondag kip, vandaag vreet je hond kip.
Want het kost geen malle-moer.
En afval kost, zo mogelijk, nog minder.

Het is voor mij duidelijk dat we barfen dankzij de bio-industrie
Vijftig jaar geleden had geen MENS kunnen barfen, volgens deze principes.
Dus ik vind barf ook ergens 'geladen'.

Laat ik het zo zeggen...zelfs als IK als omnivoor mijn vlees zou laten staan...en ik besluit 'totaal-veggie' te worden.....DAN NOG....aan mijn rantsoen kan mijn hond zich niet voeden.
Bij lange na niet.

En dus vind ik dat het heel YUP denken is...als je náást deze bio-afval...zelfs om hele prooidieren gaat voor je honden.

MIJN mening....en iedereen mag TEGEN zijn.
Ik zie ernaar UIT  ;D





ik woon in een westers land maar hier kun je echt veel minder kopen dan in nl. Ze kluiven hier kippennekken, slurpen hersens, smikkelen van nieren en tongen en ook longen zijn gewild. Die smaken een beetje naar lever trouwens. Het is de keus van de consument!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door