Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cindy1986
#893735
Ik heb eergisteren mijn droogmachine ook voor het eerst uitgeprobeerd. Ik had kippenlever en schapenlong met luchtpijp. Het duurde echt ontzettend lang (denk dat ik wel iets van 15 uur aan het drogen ben geweest) en stonk ontzettend :-X
Nou ja, heb nu wel veel koekjes, kan zo'n 6 weken vooruit schat ik (hoop dat het ook zo lang goed blijft). Bewaren jullie het eigenlijk in een blik/bakje, in de koelkast of in de vriezer (en komt er dan juist geen vocht bij?).

Ik maak de volgende keer in ieder geval hele dunne en kleine stukjes, want denk dat ik de stukken veel te groot had.
Ze vinden het trouwens wel erg lekker  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#893761
cindy1986 schreef: Ik heb eergisteren mijn droogmachine ook voor het eerst uitgeprobeerd. Ik had kippenlever en schapenlong met luchtpijp. Het duurde echt ontzettend lang (denk dat ik wel iets van 15 uur aan het drogen ben geweest) en stonk ontzettend :-X
Nou ja, heb nu wel veel koekjes, kan zo'n 6 weken vooruit schat ik (hoop dat het ook zo lang goed blijft). Bewaren jullie het eigenlijk in een blik/bakje, in de koelkast of in de vriezer (en komt er dan juist geen vocht bij?).

Ik maak de volgende keer in ieder geval hele dunne en kleine stukjes, want denk dat ik de stukken veel te groot had.
Ze vinden het trouwens wel erg lekker  ;)
15 uur voor long is wel erruug lang :-\

Wat ik voorlopig niet gebruik gooi ik in de vriezer. Omdat het geen vocht meer bevat blijft het een losgevroren handletje en kun je vrij simpel er een dag/weekportie uithalen. Zo los in het bakje blijft het een dikke week goed, ligt ook een beetje aan de temperatuur.
Door roefus
#893763
Ik gooi ook alles in zakjes in de vriezer.
Wat ik eruit haal (ongeveer voor 'n week) blijft goed houdbaar.
Waarschijnlijk ook wel langer dan 'n week, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Overigens, het drogen (op 50 graden?) duurt hier ook lang.
Zeker 10 of 12 uur.
Heb er dus ook soms een pest-hekel aan.
Door maddoc
#893785
hier was de reden om tot drogen over te gaan ook Maddoc's voedselallergie en het is idd een uitkomst.
ik gooi ook alles in de vriezer, in eerste instantie laat ik de zakken open, dat was een tip op een website van een buitensport iets, dan krijg je het nog droger.
ik vind het niet stinken tijdens het drogen, maar heb  dan ook nog nooit long gedroogd.
Door roefus
#893796
maddoc schreef: hier was de reden om tot drogen over te gaan ook Maddoc's voedselallergie en het is idd een uitkomst.
ik gooi ook alles in de vriezer, in eerste instantie laat ik de zakken open, dat was een tip op een website van een buitensport iets, dan krijg je het nog droger.
ik vind het niet stinken tijdens het drogen, maar heb  dan ook nog nooit long gedroogd.
Ik vind het ook niet per se stinken, het ruikt alsof je vlees in de oven hebt.
Met long geen ervaring....en pens stinkt werkelijk.
Maar goed, hij staat hier in de schuur, dus ik heb er weinig last van  ;)
Door cindy1986
#893936
Bedankt voor de antwoorden! Ik had het in bakjes gedaan, maar ga het dus invriezen, anders kan ik alles straks weggooien.

Ik denk toch echt dat ik te grote stukken had voor de long. De lever was zelfs eerder klaar (die had ik dan wel afgedept met keukenpapier, maar de long ging er toch veel minder nat in). Maar er kwam ook allemaal vet af, ik had allemaal witte vetstukjes aan mijn vlees en droger zitten, is dat normaal?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#893961
cindy1986 schreef: Bedankt voor de antwoorden! Ik had het in bakjes gedaan, maar ga het dus invriezen, anders kan ik alles straks weggooien.

Ik denk toch echt dat ik te grote stukken had voor de long. De lever was zelfs eerder klaar (die had ik dan wel afgedept met keukenpapier, maar de long ging er toch veel minder nat in). Maar er kwam ook allemaal vet af, ik had allemaal witte vetstukjes aan mijn vlees en droger zitten, is dat normaal?
Ik denk ook dat je te grote stukken had. Als ik trainertjes maak dan snij ik echt dobbelsteentjes van de long. De kiplever laat ik gerust iets groter, want die scheurt naderhand nog vrij makkelijk en hier is de long altijd veel eerder klaar dan de lever. Die witte rommel in je manden is normaal.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#894425
Ik heb sinds kort ook een droogmachine  :D ik kwam er ook achter dat ik 't toch een stukje kleiner moet snijden. De draakjes vinden 't geweldig; ik ook. Ik heb een flinke voorraad liggen  :)
't rook wat eigenaardig in huis, maar vond 't niet stinken...
Door Mevroi Kruim
#894540
Ik droog hele kleine stukjes, zeg maar pinknagelformaat, dat gaat een stuk sneller. Hier is het met 8 uur ech gortdroog.
Ik haalde van de week mijn verfbroek weer eens uit de kast na pak 'm beet een jaar. In de zak zaten nog zelfgedroogde stukjes lever, in uitstekende conditie  ;D ;D
Door tieneke
#894542
Kruimel schreef: Ik droog hele kleine stukjes, zeg maar pinknagelformaat, dat gaat een stuk sneller. Hier is het met 8 uur ech gortdroog.
Ik haalde van de week mijn verfbroek weer eens uit de kast na pak 'm beet een jaar. In de zak zaten nog zelfgedroogde stukjes lever, in uitstekende conditie  ;D ;D
Goed gedroogd zeg!  ;) ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door