Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#868840
bumper schreef: Ik koop altijd  te veel groente want wat  er dan over is krijgen de honden.
Daar heb ik dus knaagdieren voor  ;D
Hier gaat bijna alle snij-afval naar de cavia's en konijnen.
En alles dat gekookt is naar de ratten.
Nu dus ook naar de honden, moeten de ratten alles delen.
Door jon
#868883
Chubby schreef: Zonder kruiden of sausje kun je groenten best geven aan honden en katten.. Rauw of niet lang genoeg gekookt kunnen carnivoren echter geen plantaardige vezels verteren, dus als je wilt dat ze ook echt iets hebben aan zo'n maaltje kun je deze best goed inkoken (puree)..

Of pens geven.. Dit is half verteerde plantaardige vezels en dan kunnen carnivoren ze wel verder verwerken..

Cavia's zijn herbivoren, zij verteren plantvezels wel..
Als je de celwanden van rauwe groente  kapot maakt door ze in de keukenmachine of sapcentrifuge te pureren worden ze ook verteerd maw je hoeft de groente echt niet kapot te koken.
Door Staftime
#868960
Ik kook het niet voor de honden hoor.
Ze krijgen het gewoon tot papje vermalen uit een keukenmachientje.
Alleen als ik wat over heb van het avondeten, dan krijgen ze dat dus gekookt.
Door Chubby
#869003
jon schreef: Als je de celwanden van rauwe groente  kapot maakt door ze in de keukenmachine of sapcentrifuge te pureren worden ze ook verteerd maw je hoeft de groente echt niet kapot te koken.
Ik heb dus juist geleerd dat je met pureren zonder koken de celwand níet kapot maakt.. Maar misschien is mijn informatie inmiddels achterhaald?
Door Lizzy
#869263
Chubby schreef: Ik heb dus juist geleerd dat je met pureren zonder koken de celwand níet kapot maakt.. Maar misschien is mijn informatie inmiddels achterhaald?
Ik weet niet waar en van wie je dat geleerd hebt maar bij mijn weten (lijkt me ook logisch want ik pureer de groente tot sap met pulp) maak je de celwanden wel kapot met pureren.
Door Chubby
#869331
Ik moet het terugzoeken in mijn syllabussen van de opleiding Dierwetenschappen, kan het via Google niet terugvinden helaas..
Door Red_Hunter
#870095
Lizzy schreef: Ik weet niet waar en van wie je dat geleerd hebt maar bij mijn weten (lijkt me ook logisch want ik pureer de groente tot sap met pulp) maak je de celwanden wel kapot met pureren.
Ik doe de groenten altijd door de keukenmachine, maar dan is het niet echt puree, is het dan toch kapot genoeg???

Groetjes Trudie
Door jon
#871224
Ik doe het ook in de keukenmachine met een hakmes. Ik maal het dan superfijn, scheutje water erbij om het echt tot moes te kunnen malen. Volgens mij is dat goed genoeg!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door