Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pallas
#868748
Staftime schreef: Het laxeermiddel begint nu pas te werken.
Ga ik net met de honden naar buiten, het eerste dat Romeo doet is hier voor op het grasveld een dikke klodder diarree  :o
Gelukkig, dan is hij alle verstopping kwijt :)
Door Staftime
#868806
Ja, hij is het zeker weten kwijt ja.
Het laxeermiddel is ook bijna op, dus komt goed uit.
En voortaan eerst wat vlees met eventueel een groenten of fruitmixje als ik ze karkasjes ga voeren.
Door Deesje
#868807
Kito krijgt ook wel vaker alleen kippenbout of karkas.. daarnaast bewaart ie dat soort dingen ook altijd tot het laatst als ie wel iets anders erbij krijgt..
maar van bot hoef je toch ook niet te verwachten dat het al dezelfde avond of de ochtend erna verteerd is??

Kito slikt ook wel eens grote stukken bot door en poept danook wel eens niet heel snel, je moet het grote stuk ook wel de kans geven om te laten verteren... en daarnaast.. zolang hij nog goed eet zit het (bij hem) meestal niet echt in de weg.. als er echt iets dwars zit eten ze vaak ook niet meer, tenminste dat is zoals ik het geleerd heb.. door gewoon bij zo'n probleempje wat makkelijk verteerbare spulletjes door te voeren gaat het er vaak snel weer uit..  

ik weet ook dat je ze in de gaten moet houden en dat er een reeel risico is dat een verstopping grote problemen verzorgt maar als ik zelf een keer 1 of 2 dagen niet naar het toilet kan ren ik (persoonlijk) niet direct naar de dokter.. ik denk ook dat je de algehel gesteldheid in de gaten moet houden..

in dit geval denk ik zelfs dat t zonder laxeermiddel net zo goed was gegaan, omdat het erop lijkt dat het 'probleempje' eruit gekomen is en de rest erachter gelaxeerd eruit komt.. of is dit een heel stom idee??
Door Staftime
#868824
Romeo was duidelijk zichzelf niet, anders was ik niet naar de da gegaan.
Hij was lusteloos en had merkbaar pijn.
Hij liep een beetje in elkaar gedoken met zijn staart op zijn kont gedrukt.
Zijn tandvlees was heel erg bleek, dus toen maakte ik me zorgen.

De botten waren dus niet goed verteerd in zijn dikke darm terecht gekomen.
De dikke darm doet niets anders met de ontlasting meer dan alleen maar vocht onttrekken.
Aangezien hij de vorige avond moest poepen, maar werd afgeleid, kon die ontlasting niet verder naar zijn endeldarm, en is te lang in de dikke darm blijven zitten.
Daar is het dus te ver ingedroogd.

De da kon ook voelen dat daar een harde prop zat, en aan Romeo's reactie was te zien dat hij daar pijn had.

De ontlasting van gisteren was ook al wat dunner, dus ik vermoed dat dat de eerste werking van het laxeermiddel was.

Verder weet ik heel goed hoe het 'ontlastingsgedrag' van mijn honden is.
Als Romeo een keer afgeleid raakt en niet meer gaat poepen is dat normaal gesproken geen probleem, maar dan moet hij de volgende keer altijd heel nodig.
Dit keer liep hij dus duidelijk niet lekker en heeft niet eens aanstalte gemaakt.
Dit in combinatie met zijn lusteloosheid en merkbare pijn maakte dat ik naar de da ben gegaan.
Ik wist nml ook niet zeker of het wel een verstopping was waar hij last van had. Voor het zelfde geld was er iets veel ergers aan de hand, en ik ga liever tien keer te vaak, dan één keer te weinig!
Door Deesje
#868848
het was ook geen aanval.. maar dit kon ik niet uit je verhaal opmaken..
zoals je het nu beschrijft was ik zeker ook naar de dierenarts gegaan..

gelukkig is het allemaal weer in orde nu..
Door Staftime
#868851
Deesje schreef: het was ook geen aanval.. maar dit kon ik niet uit je verhaal opmaken..
zoals je het nu beschrijft was ik zeker ook naar de dierenarts gegaan..

gelukkig is het allemaal weer in orde nu..
Ik zag het ook niet als aanval, waar maak je dat uit op?  :D
Ik vond gewoon dat er wel wat extra uitleg nodig was, zodat de situatie wat duidelijker zou zijn.
En dat is gelukt  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door