Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ronja
#844751
vandunes schreef: Ja dit soort mensen kunnen eigenlijk niet meer logisch nadenken. Toch wel erg eigenlijk?! Deze mensen denken zeker ook dat de roofdieren in de dierentuin brinta krijgen ofzo.....
Ja, je hebt gelijk. Maar toch....tot voor kort kon ik dus ook niet logisch nadenken. Ik dacht dat het eraan lag dat de industriekip iets slechts bevatte voor de hond. Ik dacht dat als je een wilde duif of korhoender of zo zou geven, dat dat wel goed zou zijn. Zo zie je maar....logisch-onlogisch
Gebruikersavatar
Door pike
#845214
Ik weet wel dat ik vroeger vaak gedacht heb, hoe kan het nou toch dat die wilde dieren geen geperforeerde maag en darmen krijgen van die botjes die ze eten? Was wel te stom mij te realiseren dat die ze niet gekookt aten  :-[
Door dorinekok
#846401
Ik heb daar niet eens bij stil gestaan, nooit niet.
Ikheb het er hier wel eens vaker over gehad maar ik voel me nog steeds zo ontzettend oerstom dat ik mijn honden altijd brokken heb gegven in de veronderstelling dat ik het beste voor ze deed als maar mogelijk was.
Door anneke62
#850571
dorinekok schreef: Ik heb daar niet eens bij stil gestaan, nooit niet.
Ikheb het er hier wel eens vaker over gehad maar ik voel me nog steeds zo ontzettend oerstom dat ik mijn honden altijd brokken heb gegven in de veronderstelling dat ik het beste voor ze deed als maar mogelijk was.
Hier nog zo'n ei!! :doh:
Door joki
#850665
Ik vind dat er nogal wat getheoriseerd wordt...
Ik denk dat het belangrijkste is dat de hond er goed en gezond uitziet.
Ik geef ook botten, maar die steek ik eerst enkele dagen in de diepvries op min 40 graden. Gewoon voor het geval dat de mensen die zeggen dat er schadelijke bacterien zouden inzitten gelijk hebben.

Vooral de uitwerpelen van de hond zijn een goede manier om te zien of de voeding goed is. Een hondepoep die slapjes is betekend slecht voer.
De korrelpoep is dit vaak. Bovendien eten de honden die poep weer op omdat niet alles wat er inzit is verteerd. Volgens mij is de korrel veel te geconcentreerd en dus onnatuurlijk. Al passen de honden zich er wel naar aan.
Van sommige botten, zoals van kip zit er bloed in de uitwerpselen, maar niet van runds of varkensbeenderen, dat zegt wel iets over het splinteren..

Velen gaan de hond gaan vergelijken met de wolf. En in vele opzichten zijn er nog gelijkenissen, maar de hond is mens geworden. Een wolf zoekt zijn eten zelf en hij weet nog instinctief wat goed voor hem is. Bij de hond is dat geevolueerd, zoals gezegd heeft de korrel ervoor gezorgd dat de maag en de darmen niet meer zo sterk en zuur zijn. Als je dan plots overschakeld op rouwvoer dan kan ie dat helemaal niet aan. Ik bedoel de bacterien die normaal gedood worden door een sterke maag overleven misschien de zwakkere hondemaag.
Het lijkt me nog maar de vraag hoe vlug een hond zich weer aanpast aan een volledig vlees-organen dieet zonder granen.
Wat ik me ook afvraag ...halen honden met hun zwakke maag eigenlijk kalk uit de botten die ze eten??
Omdat ik dit niet zeker weet geef ik al mijn pups half droogvoer en half eier-zalm soep. Want vooral de pups hebben die kalk nodig.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#850777
joki schreef: Ik vind dat er nogal wat getheoriseerd wordt...
Ik denk dat het belangrijkste is dat de hond er goed en gezond uitziet.
Ik geef ook botten, maar die steek ik eerst enkele dagen in de diepvries op min 40 graden. Gewoon voor het geval dat de mensen die zeggen dat er schadelijke bacterien zouden inzitten gelijk hebben.

Vooral de uitwerpelen van de hond zijn een goede manier om te zien of de voeding goed is. Een hondepoep die slapjes is betekend slecht voer.
De korrelpoep is dit vaak. Bovendien eten de honden die poep weer op omdat niet alles wat er inzit is verteerd. Volgens mij is de korrel veel te geconcentreerd en dus onnatuurlijk. Al passen de honden zich er wel naar aan.
Van sommige botten, zoals van kip zit er bloed in de uitwerpselen, maar niet van runds of varkensbeenderen, dat zegt wel iets over het splinteren..

Velen gaan de hond gaan vergelijken met de wolf. En in vele opzichten zijn er nog gelijkenissen, maar de hond is mens geworden. Een wolf zoekt zijn eten zelf en hij weet nog instinctief wat goed voor hem is. Bij de hond is dat geevolueerd, zoals gezegd heeft de korrel ervoor gezorgd dat de maag en de darmen niet meer zo sterk en zuur zijn. Als je dan plots overschakeld op rouwvoer dan kan ie dat helemaal niet aan. Ik bedoel de bacterien die normaal gedood worden door een sterke maag overleven misschien de zwakkere hondemaag.
Het lijkt me nog maar de vraag hoe vlug een hond zich weer aanpast aan een volledig vlees-organen dieet zonder granen.
Wat ik me ook afvraag ...halen honden met hun zwakke maag eigenlijk kalk uit de botten die ze eten??
Omdat ik dit niet zeker weet geef ik al mijn pups half droogvoer en half eier-zalm soep.
Want vooral de pups hebben die kalk nodig.
Dus jij wilt beweren dat het maagdarmstelsel van de hond, dat al duizenden jaren dat van een carnivoor is, in de enkele tientallen jaren dat er brokken bestaan zo is geëvolueerd dat het niet meer kan waarvoor het bedoeld is: namelijk vlees en botten verteren? En wat bedoel je met 'de hond is mens geworden'? Dat hun spijsverteringsstelsels vergelijkbaar zijn??? :o :o :o

Overigens geef je als je een hond op barf overschakelt niet meteen 'botten voor gevorderden', zoals geiten- of lamsrib. Je begint met de wat makkelijker te verteren botten, zoals kipkarkassen of eendennekken. En honden zijn uitstekend in staat om daar uit te halen wat ze nodig hebben. Dus ook calcium. Juist omdat botten een natuurlijke calciumbron zijn, kunnen ze er goed mee uit de voeten.

Runderbotten zou ik nooit geven. Rund is veel te hard, daar zijn al heel wat hondentanden op kapot gebeten. Ik zou zeggen: als je op een natuurlijke, 'biologically appropriate' manier wilt voeren, lees je dan eerst goed in. Er staan hier in de bieb genoeg interessante artikelen, en als je wat verder googlet, dan heb je voor de eerstkomende maanden genoeg leesvoer! ;).
Door Lizzy
#850788
joki schreef: Ik vind dat er nogal wat getheoriseerd wordt...
Ik denk dat het belangrijkste is dat de hond er goed en gezond uitziet.
Ik geef ook botten, maar die steek ik eerst enkele dagen in de diepvries op min 40 graden. Gewoon voor het geval dat de mensen die zeggen dat er schadelijke bacterien zouden inzitten gelijk hebben.
Niet noodzakelijk hoor. Normale vleesbotten bevatten geen schadelijke bacterieen.
Vooral de uitwerpelen van de hond zijn een goede manier om te zien of de voeding goed is. Een hondepoep die slapjes is betekend slecht voer.
De korrelpoep is dit vaak. Bovendien eten de honden die poep weer op omdat niet alles wat er inzit is verteerd. Volgens mij is de korrel veel te geconcentreerd en dus onnatuurlijk. Al passen de honden zich er wel naar aan.
Van sommige botten, zoals van kip zit er bloed in de uitwerpselen, maar niet van runds of varkensbeenderen, dat zegt wel iets over het splinteren..
Dit is echt niet waar. Hondenpoep is een reflectie van wat je hem te eten geef. Geef ik lever of vette vis: hebben ze slappe ontlasting. Geef ik ze veel bot: hebben ze droge witte ontlasting. Geef ik van alles wat, zit de ontlasting er ergens tussen in.

Poep jij alle dagen gelijk? Of zie jij ook, als je bietjes eet, aan je poep dat je bietjes gegeten hebt? Wij zijn door de brokken-industrie gehersenspoeld. Dat hondenpoep er altijd hetzelfde uit moet zien. Da's dus onzin. Poep is afval van voedsel. En structureel rare ontlasting is natuurlijk niet goed. Maar streven naar altijd dezelfde ontlasting is echt onzin.

Van kip bloed in de uitwerpselen? Pardon? Dat is echt niet het geval hoor. Mijn honden eten meerdere keren per week kippenbot. Runderbot, dat is pas gevaarlijk!
Velen gaan de hond gaan vergelijken met de wolf. En in vele opzichten zijn er nog gelijkenissen, maar de hond is mens geworden.
Een hond een mens geworden? Hoe kom je daar nou bij? In de verste verte lijkt een hond niet op een mens. Godzijdank zeg! Ook qua spijsverteringstelsel zijn we niet op elkaar gaan lijken. De hond heeft nog steeds een maag en darmen dat identiek is aan die van de wolf.
Een wolf zoekt zijn eten zelf en hij weet nog instinctief wat goed voor hem is.
Ja, dit is dus ook niet waar. Wolven die van menselijke vuilnisbuilten kunnen eten: doen dat. En die wolven hebben een slechte gezondheid.
Bij de hond is dat geevolueerd, zoals gezegd heeft de korrel ervoor gezorgd dat de maag en de darmen niet meer zo sterk en zuur zijn. Als je dan plots overschakeld op rouwvoer dan kan ie dat helemaal niet aan. Ik bedoel de bacterien die normaal gedood worden door een sterke maag overleven misschien de zwakkere hondemaag.
Het lijkt me nog maar de vraag hoe vlug een hond zich weer aanpast aan een volledig vlees-organen dieet zonder granen.
Ja, wat je hier schrijft is dus echt niet waar. Ten eerste is een hond zo ver nog niet geevalueerd. Dat gaat niet zo snel hoor! Brokken bestaan nog maar 60 jaar. En in zo'n korte tijd evalueert een hond niet van wolf tot mens. Ten tweede schakelen we ook niet zomaar over op rauw voer. Dat begeleiden we op een goede manier. Wat overigens niet weg neemt dat de gemiddelde pup/volwassen hond cold-turkey over te zetten is hoor. Maar we passen de vleesbotten aan tot de hond gewend is. En een hond past zich vrijwel direct aan aan een menu zonder granen. Waarom zou dat niet het geval zijn?
Wat ik me ook afvraag ...halen honden met hun zwakke maag eigenlijk kalk uit de botten die ze eten??
Omdat ik dit niet zeker weet geef ik al mijn pups half droogvoer en half eier-zalm soep. Want vooral de pups hebben die kalk nodig.
Honden met zwakke magen? Nou, die zetten we over op verse rauwe voeding en binnen enkele dagen tot enkele weken hebben ze sterke magen.

En ja, ze halen calcium uit hun botten. Je ziet ook vrijwel nooit bot terug in de ontlasting. En als je een groot vleesbot geeft, heeft de hond de dag erna ook lichtere ontlasting. Verteerd bot. En wat hij aan calcium niet nodig heeft: dat scheidt hij uit. Mijn pup heeft vanaf 4 weken vleesbot gegeten. En nog nooit 1 brokkie op, gelukkig. En ze is nu twee jaar en ziet er nu zo uit:

Afbeelding
Door dorinekok
#851326
Rovanna schreef: Je zou eens mensen moeten vragen of zij zelf ook aan de brok gaan als er een brok voor mensen zou zijn. Lekker makkelijk toch? Ik denk dat mensen om de begrijpelijke redenen liever zelf hun maaltijd klaarmaken. Waarom dan niet voor de hond? Simpeler kun je het niet maken toch.
Net een heel verhaal geschreven en nu ben ik het kwijt. Hoe kan ik dat bewaren, terwijl ik ondertussen nog wat andere dingetjes doorlees?

Afijn, ik heb dat dus gedaan een paar dagen geleden: ik zei tegen de vrouw in kwestie: als jouw  eten in brok verscheen, zou je dat toch ook niet prefereren boven vers? Antwoord:
Ja maar dat is anders....
Dus gevraagd waarom dat anders zou zijn en daar kwam ze niet uit. Ik heb het hier over en intelligente vrouw. Later in het gesprek ging ze gewoon helemaal om.

Ik vind het verhaal van Joki dus demonsteren wat ik eigenlijk bedoel. Ik neem aan dat het iemand is (hoewel missschien nog niet zo lang) die zich voor natuurlijk voeren interesseert en zich ook al ingelezen heeft. En dan toch nog vastzitten in ideeën die ons al die jaren zijn aangepraat.
Als er een diersoort is die zich in miljoenen jaren geevolueerd heeft, dan is het de mens wel. En je ziet dat de macdonalds hap, de kleur en smaakstoffen, de verzadigde vetten, ons niet ten goede komen. Onze maag heeft er dan helemaal geen moeite mee als er weer vezels en fatsoenlijke producten in komen. Hetzelfde geldt voor de hond. Je ziet ze eigenlijk opgelucht ademen: zo van: hehe eindelijk weer normaal.

Enne... mijn honden gaan ook op zoek naar hun eigen voedsel. Zelfs al geef ik ze een dagelijkse portie. Dat zit er nu instinctief eenmaal in. Ze eten allerlei soorten besjes en pitten, grassen, noten, vijgen, appels, een paardevijg maar ook muizen en soms zelfs insecten. En als ze de kans krijgen, een konijntje en jagen zelfs af en toe achter een ree aan. Daarnaast zie ik duidelijk dat het ook aaseters zijn. Ik zal jullie besparen welke "viezigheid" ik ze heb zien opsmikkelen. Hoe dooier hoe mooier. Maar dat is de menselijke interpretatie en niet die van de hond.
Als een hond de mogelijkheid heeft (en in een woonwijk zal dat niet zo makkelijk gaan) zal hij gewoon terugschakelen naar wat normaal is. Eeuwen van domesticatie heeft daar niets aan veranderd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#851541
tieneke schreef: En zo strak in haar barf-pak!  8)
en stom hondekopje wat uit haar rug groeit ;D ;D
Door Lizzy
#851543
Angelique schreef: en stom hondekopje wat uit haar rug groeit ;D ;D
Ja, da's wel irri ;D ;D ;D

Ik had een betere foto.... ff zoeken!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#851544
Lizzy schreef: Ja, da's wel irri ;D ;D ;D

Ik had een betere foto.... ff zoeken!
Ik heb 'm toen toch een keer inclusief die mannenbenen weggeshopt. Ik zal even in mijn archiefje kijken.
Door Lizzy
#851548
Angelique schreef: Ik heb 'm toen toch een keer inclusief die mannenbenen weggeshopt. Ik zal even in mijn archiefje kijken.
Ik heb 'm! Alleen moet ik 'm nog even op het web zetten!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#851555
Lizzy schreef: Ik heb 'm! Alleen moet ik 'm nog even op het web zetten!
Nou niet omruilen anders denkt iedereen dat ik ze zie vliegen ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door