Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Regine
#842116
Dag allemaal,
Mijn naam is Régine. Ik ben nieuw op de barfplaats. Ik woon in België, Brugge.
We hebben thuis 4 border Collies. 2 van 13.5 jaar, 1 gecastreerde reu van 11 jaar en 1 van 9 jaar. We hebben altijd al verse voeding gegeven en alles ging prima. Nu in de 3 laatste weken heb ik vernomen dat mijn reutje prostaatkanker heeft en de teef van 9 heeft suikerziekte. Nu gaat het niet zo goed om de insuline te stabiliseren. Van mijn dierenarts moest ik graan, nl spelt bij geven daar ze weten dat spelt geen pikken geeft zoals bij andere granen. Ze is wel veel vermagert. Ik ben een beetje 't einde raad, daar de voeding voor suikerpatienten gelijk moet zijn bij elke maaltijden (hebben ze mij verteld). Nu weegt ze iets van 15.5 kg en ze moet zeker zwaarder worden tot 18kg. Kan er iemand mij een vb van dieet voor suikerpatient doormailen, zodat ik die voorzichtig kan aanpassen en de granen wegdoen. Nu houdt ze geen 7u tussen haar eerste en tweede maaltijden, ze is altijd opzoek naar eten.
Alvast bedankt
Door karin2
#842472
Misschien kan je eens een PB naar Tieneke hier op het forum sturen ? die heeft jaren ervaring gehad met een hond met zware suikerziekte  en rauw voeren (en hij heeft nog een hele tijd een goed leven gehad ).
Door tieneke
#843046
Hoi Regine,

welkom op Bp en wat een ellende bij jullie met 2 zieke honden zeg.
Daar je hond het pas heeft is het belangrijk om zo snel mogelijk haar stabiel te krijgen,iedere dag dezelfde wandelingen die niet te vermoeiend moeten zijn voor haar,niet teveel opwinding met bezoek oid kortom het is een ellendige onvoorspelbare ziekte en zeker regelmaat met voeren op vaste tijden is dan ook van groot belang,ik zou de spelt er echt meteen uitkiepen want graan daar kan een gezonde hond al niets mee maar bij een hond met suiker moet je dit zeer zeker niet geven!
Laat je dierenarts maar praten want hij weet er dus geen ene ruk vanaf,van onze eerste Da moest ik gekookte macaroni en brood etc toevoegen...ik bedoel maar  ;)
Een hond met suiker moet dus iedere dag hetzelfde gewicht aan maaltijd hebben,wat je geeft maakt niet echt veel uit maar probeer om te vet vlees te vermijden dus gewoon blijven geven wat ze nu eet aan barf.
Met de groentes zou ik zeker uitkijken,een hond met suikerziekte kan dus heel heftig reageren op peen/wortels/doperwten deze dus NIET geven,alleen groentes toevoegen waar heel weinig koolhydraat in zit.
Vers eitje 1 a 2 keer per week.
Is je hond nu hongerig gewoon omdat ze te mager is?
Ik zou de gewichten toch langzaam opschroeven zodat ze wat dikker wordt,onze vorige Leonberger was na de juiste stabilisatie 80 kilo!!!zo zwaar was hij nog nooit geweest,hij at meestal met smaak maar...
Stel dat je hond eens een dag heeft dat ze NIET wilt eten dan moet je jezelf eroverheen zetten en haar dwangvoeren zodat je hierna meteen kunt spuiten ook met de 2e maaltijd zonder insuline dwangvoeren...het is helaas niet anders  ;) haar niet laten vasten want geheid dat ze problemen krijgt.
Hou dit vreselijk goed in de gaten want met suikerziekte kan dit ook betekenen dat ze te laag zit,kun je haar bloedwaardes zelf controleren?
Is het geen optie om zelf haar waarden te meten?Is echt niet zo moeilijk hoor.
Sterkte met je zorgenkindjes want dat zul je nu wel nodig hebben  :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door