Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#832270
Beau en Benthe hebben gisteren een vrijwillige vastendag in gelast. We waren de hele dag weggeweest, dus aten ze vrij laat voor hun doen. Beau gooide zijn maaltijd er na 5 minuten uit, waarna Benthe het nodig vond om deze voorgekauwde kip weer op te eten. 10 minuten later kwam bij Benthe alles er uit  :-\

's Avonds voor het slapen gaan heb ik ze nog wel groentemix met hüttenkase gegeven (wat ze normaal tussen de middag krijgen, maar nu hadden ze de hele dag niets op), omdat ik er anders geheid vannacht uit had gekund vanwege Beau. Zijn maag gaat opspelen als hij te lang niets eet, en dan moet hij midden in de nacht naar buiten om gras te eten.
Door Lizzy
#832271
Ja, niet alleen JdBL en Eliasen vóór vasten-dagen maar ook Lonsdale en Billinghurst.

Overigens Dory, ik ben wel benieuwd naar wat ze hierover te schrijven heeft maar ik kan de nieuwsletter van october 2007 niet vinden. Kun je toevallig de link geven naar deze nieuwsletter? (ben benieuwd naar de context waarin het geschreven is).
Door 202Spots
#832533
Voor de verduidelijking.....zoals ik schreef
"tja dat is dus ZIJN idee...maar niet iedereen is het met hem eens "
Het ging hier om 'n uitspraak van Mogens,en daar ben IK het dus niet mee eens en er zijn veel BP leden (en andere barfers) die het er OOK niet mee eens zijn en zo o.a deze Lew Olson dus ook.
Ik heb nergens gezegd dat NIEMAND het met hem eens is,en ja ik weet dat de andere raw/barf guru's OOK vastendagen hebben, die zijn het dan WEL met Mogens eens(of Mogens is het met hun eens ;))

Er zijn trouwens toch ook heel veel eigenaars die het absoluut grote onzin vinden om groentes te geven omdat ze dat "niet nodig vinden".
IK vind de groentes dus WEL belangrijk en geef ze lekker de groenteMIX, maar IK vind het dus niet nodig om mijn honden te laten vasten, en daarom doet ik dat niet...
Makkelijk toch? 8)
Ik ben het dus wel met Lew eens dat er voor medische redenen of wanneer de hond niet lekker is, dus WEL gevast kan worden.
(En wanneer er als 'n normaal voedingsschema zelfs 2 dagen,
of om de dag gevast word, vind IK dat dus onzin. ::))
Lizzy schreef: Ja, niet alleen JdBL en Eliasen vóór vasten-dagen maar ook Lonsdale en Billinghurst.
Overigens Dory, ik ben wel benieuwd naar wat ze hierover te schrijven heeft maar ik kan de nieuwsletter van october 2007 niet vinden. Kun je toevallig de link geven naar deze nieuwsletter? (ben benieuwd naar de context waarin het geschreven is).
Lizzy ik heb naar Lew geschreven voor haar redenen..maar nog niet terug gehoord.
De newsletter is van Oct, en staat nog niet bij de index.
http://b-naturals.com/newsindex.php misschien volgende week?
Ik kan je eventueel wel de hele letter sturen?
Maar hier is 'n gedeelte ervan de topic is :
Frequently Asked Questions on Home Made Diets
2.         How often should I feed my dog?
Answer:        Two meals per day are recommended.  However, many dogs do fine with one meal per day. If you are feeding two meals per day, it is suggested you feed one raw meaty bone meal and one muscle and organ meat meal.  If you are feeding a raw meaty bone diet and only feed one meal per day, you may want to feed raw meaty bones one day and muscle and organ meat the next.
Do not fast a dog, unless medically indicated, as dogs need to eat every day, just like we do.
Door jon
#832575
Goh, ik dacht een vrij simpele vraag gesteld te hebben ;) en had me (ook gisteravond) niet zo ingesteld op de voor's en tegen's van het vasten. Zoals ik al gezegd heb leek het mij een goed idee af en toe een vastendagje in te lassen en was nog aan het dubben over de manier waarop. Daarop was eigenlijk mijn vraag gericht en natuurlijk weet ik dat niet iedereen nut ziet in vasten.
202spots schreef: Voor de verduidelijking.....zoals ik schreef
"tja dat is dus ZIJN idee...maar niet iedereen is het met hem eens "

Dory, deze opmerking heb ik dus heel anders geinterpreteerd, zoals je uit mijn reactie wel gemerkt hebt




Een vastendag vind ik 24 uur niet eten en ik bedacht gisteravond opeens dat ik daar al aan zit als ik 1 maaltijd oversla, dus voorlopig blijft ie 2 maaltijden per dag krijgen met af en toe een vastenperiode van 24 uur, want 36 uur vind ik zelf ook erg lang.
Sorry, ik krijg mijn reactie niet uit de quote
Laatst gewijzigd door jon op vr 28 sep 2007, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#832579
jon schreef: Een vastendag vind ik 24 uur niet eten en ik bedacht gisteravond opeens dat ik daar al aan zit als ik 1 maaltijd oversla, dus voorlopig blijft ie 2 maaltijden per dag krijgen met af en toe een vastenperiode van 24 uur, want 36 uur vind ik zelf ook erg lang.
Voor 'n kleine hond met kleine maag denk ik dat 1 x per dag
(1 x per 24 uur eten) genoeg vasten is.

Ik denk dat de meeste eigenaars, een periode van 36 uur  een vastendag noemen :-\
Kan nooit geen 24 uur vastendag zijn,want als je vanavond om 6 uur voerd,
en 24 uur later weer...dan is het morgenavond om 6 uur....
en is hetzelfde als 1x per dag eten...
De "echte" vastendag zou dan langer dan 24 uur zijn.
Om 36 uur geen eten te geven net als Roefus,
Dus de ene dag 's ochtends rond 11 uur een maaltijd, en de daarop volgende dag pas 's avonds rond 'n uur of 10, 11.
zou ik dan 'n vastendag noemen.
Wanneer je vanavond (vrijdagavond) 'n maaltijd geeft en dan de volgende maaltijd weer op zondagavond...dan kan je wel zeggen dat er zaterdag 'n vastendag is,maar wanneer er dan ook nog is de hele zondag gevast moet worden om dan zondagavond pas weer te eten(is dat 48 uur na vanavond) dan vind ik dat niet accepteerbaar.
Door jon
#832620
202spots schreef: Voor 'n kleine hond met kleine maag denk ik dat 1 x per dag
(1 x per 24 uur eten) genoeg vasten is.

Ik denk dat de meeste eigenaars, een periode van 36 uur  een vastendag noemen :-\
Kan nooit geen 24 uur vastendag zijn,want als je vanavond om 6 uur voerd,
en 24 uur later weer...dan is het morgenavond om 6 uur....
en is hetzelfde als 1x per dag eten...
De "echte" vastendag zou dan langer dan 24 uur zijn.
Om 36 uur geen eten te geven net als Roefus,zou ik dan 'n vastendag noemen.
Wanneer je vanavond (vrijdagavond) 'n maaltijd geeft en dan de volgende maaltijd weer op zondagavond...dan kan je wel zeggen dat er zaterdag 'n vastendag is,maar wanneer er dan ook nog is de hele zondag gevast moet worden om dan zondagavond pas weer te eten(is dat 48 uur na vanavond) dan vind ik dat niet accepteerbaar.


Voor mijn gevoel is een dag 24 uur. Ik zou er voor Lhaki niet voor kiezen om 48 uur geen eten te geven, zeker ook omdat hij gewend is om twee keer per dag eten te krijgen,  en zijn maaltijden doorgaans kleiner van omvang zijn dan van honden die de hele dagportie in een maaltijd eten.  (ook al komt het op sommige dagen wel voor dat ie een bijna dubbele hoeveelheid dan gebruikelijk eet), maar dan krijgt ie de maaltijd ervoor of erna van mij al minder (gemiddeld  zit ie altijd rond de 200 gram per dag). 36 uur kan ik me nog wel voorstellen, maar zeker niet nu al. Dan zou ik hem zoals Roefus al voorstelde hem eerst aan een maaltijd per dag laten wennen. Gisteren zat er 28 uur tussen de maaltijden dus dat vond ik voor hem een echte eerste vastendag! En dat vond ie zelf ook wel geloof ik :) ;)
Door 202Spots
#832626
jon schreef: Voor mijn gevoel is een dag 24 uur.
Wanneer je elke 24 uur te eten geeft dan is dat toch elke dag dan?
kan dan wel 25 of 26 uur tussen zitten maardat is dan gewoon iets later eten dan normaal of je kan je ook zeggen dat ie dan de hele dag heeft gevast :-\
En dan kan ook zeggen dat mijn honden tussen de ochtend en de avondmaaltijd 'n vast tijd hebben ;)
8)
Door jon
#832641
202spots schreef: Wanneer je elke 24 uur te eten geeft dan is dat toch elke dag dan?
kan dan wel 25 of 26 uur tussen zitten maardat is dan gewoon iets later eten dan normaal of je kan je ook zeggen dat ie dan de hele dag heeft gevast :-\
-Ja dat is zo,elke dag, behalve als je op dinsdagavond 23.59 een maaltijd geeft en dan pas op donderdagochtend 00.01 uur weer. Dan heeft ie de hele woensdag gevast. ;) Ach het is maar hoe je het wil bekijken.
Ik ga gewoon kijken 'of het bevalt' en dan al dan niet een stapje verder :)
Door 202Spots
#832841
Overigens Dory, ik ben wel benieuwd naar wat ze hierover te schrijven heeft maar ik kan de nieuwsletter van october 2007 niet vinden. Kun je toevallig de link geven naar deze nieuwsletter? (ben benieuwd naar de context waarin het geschreven is).
Hier is wat ik naar Lew had geschreven:
Hi Lew
I read your Oct Newsletter,where you write "Do not fast a dog, unless medically indicated, as dogs need to eat every day, just like we do"
I don't fast my dogs either,but many friends on a Dutch list believe in fasting at least 1 day a week.
After all, Juliette de BL, Billinghurst, Lonsdale, Eliassen just to name a few, all believe in fasting the dog.
I wonder if you can tell me more about the reason you don't believe in fasting?
Thanks
Dory


Van Lew terug:

"The comparison being used is to wolves. And certainly they fast.. but only because they hunt, and gorge on food in vast amounts, then rest and hunt again.

For our domesticated companions it is quite different. We don't feed them huge amounts of food in one sitting. Plus, they don't have to work hard and hunt in packs to down game.

In that light, to keep blood sugar regulated, and because they see us (their pack leaders) eat every day, I recommend feeding them every day. I feed my dogs twice a day, and it keeps them calm and happy. And I would never fast a dog that wasn't in excellent health..
Lew"


Vrij vertaald:
De vergelijking is gebruikt naar de wolven .
En het is zeker dat die vasten .. maar doen dat alleen omdat zij jagen en zich dan vol vreten met 'n enorme hoeveelheid voedsel, daarna rusten en  opnieuw op jacht gaan.
Voor onze huisdieren is het heel anders.
Wij voeren ze geen  enorme hoeveelheid voeding in 1 maaltijd.
Bovendien, hoeven ze niet hard te werken en in pakwerk met de roedel op jacht te gaan om 'n prooi te vangen.
Wanneer je het zo bekijkt, om hun bloedsuiker op peil te houden en omdat zij ons  (hun roedel  leiders) iedere dag zien eten, raad ik aan, om hun ook iedere dag te voeren
Ik voer mijn honden tweemaal per dag en het houdt hun kalm en gelukkig .
En ik zou nooit een hond vasten die niet in uitstekende gezondheid was..
Door Lizzy
#832865
Dank je wel Dory, dat je dit gevraagd hebt aan Lew! Super!

Ja, ik ben het dus hier en daar niet met Lew eens. Veel van de mensen die hun hond laten vasten voeren hun honden wel grotere maaltijden, een keer of 6 of zelfs 5 of 4 per week. En Mogens Eliasen beschrijft heel duidelijk waarom hij denkt dat dat beter is. Ook voor de tamme huishond. Bovendien geloof ik niet in het "roedelleider concept". Denk je dat Lew op de hoogte is van hetgeen Eliasen schrijft over het vasten van de tamme huishond? Want op zich ben ik wel benieuwd naar wat Lew daar van vindt.

(begrijp me goed Dory, ik ben het ook met regelmaat niet eens met Eliasen! Maar qua vasten denk ik dat Eliasen wel een punt heeft - hoor mij nou, mijn honden vasten nauwelijks!).
Door ~Joke~
#832927
De mijne krijgen ook eens per dag te eten, dat is eens in de 24 uur. Ik vind vasten  een dag in de week overslaan dus 6 dagen in de week voeren ipv 7 dagen. Ik zie voor mijn drietal het nut van vasten niet in, het zou trouwens voor mensen ook heel goed zijn, maar ik vast zelf ook niet  ;)
Door 202Spots
#832928
Lizzy schreef: Denk je dat Lew op de hoogte is van hetgeen Eliasen schrijft over het vasten van de tamme huishond? Want op zich ben ik wel benieuwd naar wat Lew daar van vindt.
Ik heb 't niet gevraagd,maar ik denk haast wel zeker dat ze weet hoe anderen er over denken,  ;)
en van haar antwoord is 't duidelijk dat ze het daar dan gewoon niet mee eens is.

Zoals IK het lees, denk ik dat ze de hond als huisdier ziet, die niet (zoals de wolf in 't wild ) gedwongen is om ZELF z'n eten te vangen..en dan met 'n  verplichte vasten dag, daardoor gewoon gedwongen word om niet te eten.
Ik vraag me dan ook af wat 'n wolf zal doen als hij vanmorgen heeft gegeten en vanavond 'n lekker happie heel makkelijk zou kunnen vangen...laat ie 't dan voorbij gaan en zegt tegen zichzelf...o jee wat jammer, maar ik heb vandaag al wat gegeten en ik kan overmorgen pas weer wat anders  te pakken nemen.... of eet ie meer dan 1 keer per dag wanneer ie de kans krijgt ???
En zouden onze eigen honden er ZELF voor kiezen om 'n dag te vasten?
Die van mij beslist NIET!!! ;)
Wanneer 'n hardwerkend hond van grotere maat,
dan eventueel 'n hele grote maaltijd naar binnen werkt en dan 1-2 dagen geen eten krijgt is 1 ding...maar wanneer 'n schoothondje  van 4 kilo dat alleen 'n half uurtje per dag gaat wandelen en verder niks doet, dan ook nog is 'n gedwongen vastendag krijgt ..tja sorry  dat begrijp ik dus echt niet.. :-\

Maar goed, er zijn mensen die niet begrijpen dat wij de honden rauwe botten en rauw vlees geven, er zijn mensen die 't nut van groentemix niet zien,en er zijn mensen die het nut van vasten niet zien...
Ieder denkt dat ie doet wat 't beste voor z'n eigen hond is.....en hier is het 't beste om elke dag TWEE maaltijden te hebben ;)
Door jon
#833022
202spots schreef: Ik heb 't niet gevraagd,maar ik denk haast wel zeker dat ze weet hoe anderen er over denken,  ;)
en van haar antwoord is 't duidelijk dat ze het daar dan gewoon niet mee eens is.

Zoals IK het lees, denk ik dat ze de hond als huisdier ziet, die niet (zoals de wolf in 't wild ) gedwongen is om ZELF z'n eten te vangen..en dan met 'n  verplichte vasten dag, daardoor gewoon gedwongen word om niet te eten.
Ik vraag me dan ook af wat 'n wolf zal doen als hij vanmorgen heeft gegeten en vanavond 'n lekker happie heel makkelijk zou kunnen vangen...laat ie 't dan voorbij gaan en zegt tegen zichzelf...o jee wat jammer, maar ik heb vandaag al wat gegeten en ik kan overmorgen pas weer wat anders  te pakken nemen.... of eet ie meer dan 1 keer per dag wanneer ie de kans krijgt ???
En zouden onze eigen honden er ZELF voor kiezen om 'n dag te vasten?
Die van mij beslist NIET!!! ;)
Wanneer 'n hardwerkend hond van grotere maat,
dan eventueel 'n hele grote maaltijd naar binnen werkt en dan 1-2 dagen geen eten krijgt is 1 ding...maar wanneer 'n schoothondje  van 4 kilo dat alleen 'n half uurtje per dag gaat wandelen en verder niks doet, dan ook nog is 'n gedwongen vastendag krijgt ..tja sorry  dat begrijp ik dus echt niet.. :-\

Maar goed, er zijn mensen die niet begrijpen dat wij de honden rauwe botten en rauw vlees geven, er zijn mensen die 't nut van groentemix niet zien,en er zijn mensen die het nut van vasten niet zien...
Ieder denkt dat ie doet wat 't beste voor z'n eigen hond is.....en hier is het 't beste om elke dag TWEE maaltijden te hebben ;
:D Fijn dat je wat meer achtergrond bij het betreffende citaat uit het artikel hebt gevraagd. Ikzelf vind het altijd erg prettig om te weten op wat een bepaalde zienswijze gebasseerd is. Samen met de verschillende reacties hier op BP helpt me dat mijn eigen 'manier' te vinden.

Lhaki kiest er af en toe wel voor om te vasten, hij eet soms echt een hele dag niet (twee maaltijden dus) en meestal is dat als ie een paar dagen iets ruimere porties heeft gehad of na een grote vleesbot maaltijd. Hij weigert dan ook echt alle voedsel. Ziek is ie dan beslist niet, hij wil gewoon niet eten. Ik denk dat dat ongeveer 1 maal per maand voorkomt. (in de beginperiode van het barfen wat vaker en daarom vond ik een vastendag invoeren toen niet nodig)

-Jouw argumentatie over het gedwongen karakter van de vastendagen van onze "huishonden" vind ik ook iets hebben. Op de dagen dat Lhaki vrijwillig vast doet ie instinctief wat goed is voor hem dus is 'opleggen' van mijn kant overbodig. Tenminste zo kan je het ook bekijken toch??  :-\
- Ondanks de twijfel die bij mij gerezen is over opgelegde vastendagen voor mijn hond blijf ik Mogens argumenten hierover steekhoudend vinden en de opbouw van het spijsverteringskanaal is van kleine honden niet anders als van grote.
-Ik houd niet van de term schoothondjes in relatie tot kleine honden  >:( Ik laat mijn hond bijvoorbeeld (klein formaat en zeer knuffelig uiterlijk) absoluut geen schoothondjesleven leiden. t Is natuurlijk geen werkhond, maar hij loopt toch snel een uur of 2 per dag en heeft echt geen inactief leven in vergelijking met de grotere honden hier in de buurt en hij eet in ieder geval een stuk beter  ;)
Laatst gewijzigd door jon op za 29 sep 2007, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#833030
jon schreef: -Ik houd niet van de term schoothondjes in relatie tot kleine honden  >:( Ik laat mijn hond bijvoorbeeld (klein formaat en zeer knuffelig uiterlijk) absoluut geen schoothondjesleven leiden.
Was niet special voor jou hondje of  'n ander hondje bedoel hoor,schoothondje word toch vaak gebruikt als naam voor kleine rassen?
Wanneer je wil weten wat ECHTE  schoothonden zijn..
dan moet je dat maar aan de spikkel eigenaars vragen  :-X
Door jon
#833033
202spots schreef: Was niet special voor jou hondje of  'n ander hondje bedoel hoor,schoothondje word toch vaak gebruikt als naam voor kleine rassen?
Wanneer je wil weten wat ECHTE  schoothonden zijn..
dan moet je dat maar aan de spikkel eigenaars vragen  :-X
Grote schoothonden dus ; Ze passen niet op je schoot maar willen erop, die van mij kan erop maar wil er (meestal) niets van weten D  ;D 
k Had je wel begrepen hoor, daarom zei ik ook BIJVOORBEELD mijn hond.
In ieder geval hebben de reacties op deze topic me weer flink aan het denken gezet!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door