Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#761003
Tinker schreef: Vanaf 15 gram  opname per kilo hond bestaat er risico,
Mijn kleinste hond weegt 13 kilo. Die zou dus bij 13x15 gram is 195 (!) gram per dag risico gaan lopen! Om een idee te geven van de hoeveelheid: Hij krijgt 230 gram vleesbot per dag.
Nou lusten ze bij mij geen verse knoflook, (ook niet door flink veel honing geroerd dat heb ik ook geprobeerd) daarom geef ik granulaat, dat lusten ze wel (ja ze zijn gek). Ik heb nog nooit ergens kunnen vinden hoe granulaat zich tot vers verhoudt. Helaas :(. De aanbevolen dosering op de verpakking is voor het formaat van mijn honden een mespuntje per dag. In gewicht is dat zo weinig dat de weegschaal (die met grammen werkt) nog geen ene gram aangeeft en gewoon op nul blijft staan. Knoflook bestaat voor ongeveer 60% uit water. Uitgaande van de veronderstelling dat bij drogen dus 60% gewichtsverlies optreedt dan geef ik een equivalent van nog geen 1,5 gram verse knoflook. En dat is dan nog geeneens 1% van die 195 grams risico-dosis.
Door 202Spots
#761007
pike schreef: Mijn kleinste hond weegt 13 kilo. Die zou dus bij 13x15 gram is 195 (!) gram per dag risico gaan lopen
Ach...dats maar 65 teentjes per dag!! 8)
  Ik heb nog nooit ergens kunnen vinden hoe granulaat zich tot vers verhoudt. Helaas :(. De aanbevolen dosering op de verpakking is voor het formaat van mijn honden een mespuntje per dag. In gewicht is dat zo weinig dat de weegschaal (die met grammen werkt) nog geen ene gram aangeeft en gewoon op nul blijft staan. Knoflook bestaat voor ongeveer 60% uit water. Uitgaande van de veronderstelling dat bij drogen dus 60% gewichtsverlies optreedt dan geef ik een equivalent van nog geen 1,5 gram verse knoflook. En dat is dan nog geeneens 1% van die 195 grams risico-dosis.
Hier kan je de verschillen zien.
Zolang je er maar rekening mee houd dat de granules (of zoals hier de poeder) veel geconcentreerder is dan de verse knoflook!
1 teenje vers weegd dus ong. 3 gram.maar om 3 gram poeder te krijgen moet je meer dan 1 teentje  gebruiken ;)
Ook gaan er verschillende eigenschappen verloren door de drogings/verhittings proces.
Maar poeder/granules is dan beter dan helemaal niks ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pike
#761662
202spots schreef: Ach...dats maar 65 teentjes per dag!! 8)
ze zien me aankomen ;D
Zolang je er maar rekening mee houd dat de granules (of zoals hier de poeder) veel geconcentreerder is dan de verse knoflook!
1 teenje vers weegd dus ong. 3 gram.maar om 3 gram poeder te krijgen moet je meer dan 1 teentje  gebruiken ;)
Ja dat is duidelijk. Ik neem aan dat poeder eigenlijk hetzelfde is als granulaat. Maar: waarom lusten ze dan niet hun eten met de poeder maar wel met de granulaat? Andere varieteit knoflook misschien? Of geeft het minder geur af?
Maar poeder/granules is dan beter dan helemaal niks ;)
Dat lijkt mij ook. En als ik nog een beetje twijfelde, met deze tabelletjes weet ik nu zeker dat ik met dan niet meetbaar af te wegen mespuntje per dag veilig zit. Dank je voor de info!
Door 202Spots
#761684
Ik neem aan dat poeder eigenlijk hetzelfde is als granulaat. Maar: waarom lusten ze dan niet hun eten met de poeder maar wel met de granulaat? Andere varieteit knoflook misschien? Of geeft het minder geur af?
Ik weet niet waarom ze geen poeder willen,en wel de granulaat....het zou kunnen dat de allicin (in verse knoflook), dat alleen vrij komt wanneer de teentje geperst of stukgemaakt word, misschien TE sterk ruikt of smaakt,en dat ze daarom geen verse knoflook eten?
Wanneer de knoflook moet drogen om poeder of granulaat te maken,en dan bewerkt word met verhitting...dan word de allicine vernietigd....jammer van de antibioticum waardes,die dus alleen in de rauwe knoflook zit.

De Hollandse Wkipida geeft niet zo'n uitgebreide uitleg als de Engelstalige, maar het komt er dus op neer dat:

Allicine is een antibioticum dat voorkomt in knoflook.
Allicine werkt zeer efficiënt tegen verscheidene bacteriën, waaronder de bacterie MRSA.
Allicine heeft een relatief laag kookpunt en verdampt dus meestal bij het verhitten van knoflook.
Allicine is van nature ook vrij onstabiel.
~~~~~~~~~~

Allicin is not present in garlic in its natural state.
When garlic is chopped or otherwise damaged, the enzyme alliinase acts on the chemical alliin converting it into allicin. Alliin is an amino acid that does not build proteins.

Allicin is not a very stable compound. It degrades slowly upon standing and is rapidly destroyed by cooking. Allicin can be used for some medicinal purposes: it helps fighting arteriosclerosis, it has the ability to dissolve fats and it can also be used as an antioxidant to some extent.

Allicin is also the chemical constituent primarily responsible for the hot, burning flavor of fresh garlic.
Clinical tests are currently ongoing studying the effectiveness of allicin extract product Allimax, by manufacturers Allimax Neutraceuticals Inc, to research the effectiveness of the garlic chemical upon the symptoms of Lyme Disease.
http://en.wikipedia.org/wiki/Allicin
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Het zou dus eigenlijk ideal zijn wanneer je de knoflook elke keer VERS geeft....ik pureer ze ook met de groentemix mee hoor,maar ik denk dat er dan toch wel iets van de waardes verloren gaat...misschien moet ik dat veranderen en gewoon om de dag 'n vers teentje gaan persen.. :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#762207
202spots schreef: ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Het zou dus eigenlijk ideal zijn wanneer je de knoflook elke keer VERS geeft....ik pureer ze ook met de groentemix mee hoor,maar ik denk dat er dan toch wel iets van de waardes verloren gaat...misschien moet ik dat veranderen en gewoon om de dag 'n vers teentje gaan persen.. :-\
Inderdaad erg jammer dat ik dan toch bepaalde positieve zaken mis met de granulaat. Ik ga het gewoon maar regelmatig proberen, er zijn wel meer dingen die ze in het begin niet wilden eten en die nu gewoon met smaak worden opgegeten. Misschien lukt het nog een keertje!
Door Mevroi Kruim
#762617
Die allicine werkt als een behoorlijk effectief antibioticum. Ik zal eens kijken of ik het onderzoek boven water kan krijgen, maar het kwam erop neer dat het aardig in de buurt van chemische antibiotica komt.
Nou zijn we hier met ab-kuren erg voorzichtig en geven dan liefst gelijk probiotica om de schadelijke effecten op de darmflora tegen te gaan.
Ik blijf dus maar liever voorzichtig met knoflook, af en toe en niet te veel, ook voor mezelf.
Door roefus
#762755
Ik geef geregeld wat knoflook, zowel vers als granulaat.
Allicht in beperkte mate.
En ikzelf gebruik levenslang haast dagelijks knoflook in mijn maaltijden (ook zowel vers als granulaat, of poeder).
En bij mijzelf kijk ik niet eens zo nauw als bij de honden.
Als het erg slecht was...dan moest ik allang onder de groene zoden liggen.

Ik geef dus gerust, met mate, knoflook aan de honden.

En ik denk dat als knoflook werkelijk in de buurt zou komen van chemische antibiotica, dat het dan wel héél maximaal toegediend moet worden.
Laatst gewijzigd door roefus op do 17 mei 2007, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#762756
202spots schreef: Allicine is een antibioticum dat voorkomt in knoflook.
Allicine werkt zeer efficiënt tegen verscheidene bacteriën, waaronder de bacterie MRSA.
Allicin is not a very stable compound. It degrades slowly upon standing and is rapidly destroyed by cooking.
Kruimel schreef: Die allicine werkt als een behoorlijk effectief antibioticum. Ik zal eens kijken of ik het onderzoek boven water kan krijgen, maar het kwam erop neer dat het aardig in de buurt van chemische antibiotica komt.
Nou zijn we hier met ab-kuren erg voorzichtig en geven dan liefst gelijk probiotica om de schadelijke effecten op de darmflora tegen te gaan.
Ik blijf dus maar liever voorzichtig met knoflook, af en toe en niet te veel, ook voor mezelf.
ALs de allicine snel verdwijnt bij verhitting hoef je toch niet bang te zijn dat je er zelf (te veel) van binnen krijgt als je het in je eigen kooksels doet?
Door roefus
#762767
pike schreef: ALs de allicine snel verdwijnt bij verhitting hoef je toch niet bang te zijn dat je er zelf (te veel) van binnen krijgt als je het in je eigen kooksels doet?
nee, en als ik het dan zo lees, dan zou de granulaat (qua antibioticum) minder risico geven.
Of denk ik nu fout???
Gebruikersavatar
Door pike
#762772
als ik het allemaal goed begrepen heb:
voor de hond is granulaat misschien veiliger omdat het wel geconcentreerd is maar er veel stoffen zijn verdwenen, maar veel van die verdwenen stoffen zijn daarentegen ook weer waardevol voor de hond dus af en toe vers zou bepaald geen kwaad kunnen;
voor jezelf maakt het niets uit als je het toch verhit tijdens het koken
Door 202Spots
#762781
De allicine is de "antibiotica" in de knoflook, en DAT gaat dus verloren met verhitting.
Het "gevaar" van TEveel knoflook geven, is de Heinz Anemia wat ook kan gebeuren wanneer je te veel uien geeft.
Om daar 'n overdose van te geven moet je onderhand voor langdurige tijd, zo'n  50-60 teentjes per dag gaan voeren....

De knoflook die je in eigen recepten gebruikt heeft ondanks de verhitting ook genoeg andere waardes die behouden blijven, en het is natuurlijk 'n lekkere smaakmaker.

De poeder en granules zijn dus wel geconsentreerder dan vers, en heeft ook wel voedingswaardes,maar de "antitbiotic" waarde van de allicine is dus vernietigd.
En om de beste resultaat, met de meeste voedingswaardes te krijgen, zou je dus de rauwe vers geperste knoflook moeten gebruiken...
Door roefus
#762786
Ik begrijp het nu ook.
En ga dus maar gewoon verder op oude weg.
Soms een teentje vers en soms wat granulaat.
We overdrijven niks, dus het zal wel goed zijn  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door