Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tieneke
#759175
Henk en Donja schreef: Omega zuren, weet niet meer precies waarom, maar het was iets met actief of niet ofzo, nouja ik zal het nog wel eens goed weer doorkijken. Gewoon voor af en toe een half theelepeltje zegmaar he. Oja tarwekiem olie ook nog, was ik vergeten.

Het had er in ieder geval mee te maken dat ik zo alles, hoeft niet veel te zijn, toch in het systeem heb.
Het enige supplement wat ze hier krijgen is 2 a 3 x per week een zalmoliecapsule meer niet.
Door Henk en Donja
#759191
202spots schreef: Nah...je geeft dan gewoon 1 soort groente!! ;)
Het kan trouwens wel gebeuren dat ze 1 enkele soort groente NIET wil eten, maar dat ze 't wel naar binnen zal werken wanneer het in 'n MIX met wat verschillende groentes zit!
Jij weer!! ;D

Volgens een standaard normale kansberekening heb jij het MIXS!


202spots schreef: Ohh en nou ik je toch heb....
what about THIS?????????????????????? :o
Ik was in shock van de Pr&%...had dit nie eens gezien:
hebbie daar ook 'n antwoord voor????????????????
kvv gekookt in bouljon???
lees ik verkeerd toch...denk ik ... ?:-\
Ja dat zeg ik PRUT!

(eigenlijk was ik de comma vergeten achter kvv)
Door 202Spots
#759204
Henk en Donja schreef: Volgens een standaard normale kansberekening heb jij het MIXS!
Do tell...hoe kan 1 soort 'n mix zijn?
Ja dat zeg ik PRUT!
(eigenlijk was ik de comma vergeten achter kvv)
Zolang je zelf dan maar beseft dat je je klein lieve schatje ...
Pr&% te eten geeft... :-\
Groentemix is hetgeen je koopt bij appie, prut is wat je ervan overhoud als ik het gekookt heb
Ik moet weg, even groentes voor de MIX halen :D dus zal even zelf antwoord geven... ;)
Groentes koop ke bij appie (of groenteman)
Van deze groentes ,maak je ZELF 'n MIX, en dan heb je dus groenteMIX.
Wanneer je deze overheerlijke groente MIX  gaat KOKEN......dan krijg  je groene PR&^  inplaats van groenteMIX!!!!!
8)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#759205
Henk en Donja schreef: Omega zuren, weet niet meer precies waarom, maar het was iets met actief of niet ofzo, nouja ik zal het nog wel eens goed weer doorkijken. Gewoon voor af en toe een half theelepeltje zegmaar he. Oja tarwekiem olie ook nog, was ik vergeten.

Het had er in ieder geval mee te maken dat ik zo alles, hoeft niet veel te zijn, toch in het systeem heb.
In dat geval zou ik liever kiezen voor een normale visolie. De vitaminen in levertraan zijn makkelijk over te doseren en omdat je ook gewoon lever voert is levertraan overbodig. Geef je het echt voor de vetzuren dan zou een theelepeltje per week weer te weinig zijn.
Tarwekiemolie vind ik eigenlijk ook een beetje overbodig. Men geeft dat voor de vit E en als je menu genoeg gevarieerd is dan krijgen ze dat ook voldoende binnen. Daarbij is het ook nog een vies smakend olietje en kan (kan, hoeft niet) het jeuk veroorzaken door de tarweresten die het bevat.
Door Mevroi Kruim
#759206
Levertraan kun je geven voor de vit. A en D, je moet wel uitkijken om niet over te doseren want dat zit ook in de rest van de voeding. Voor de omega-vetzuren kun je beter visolie geven (da's echt wat anders) of gewoon de vette vis zelf. Wel zo veilig.
Tarwekiemolie zou ik niet doen, de vit. E krijgen ze voldoende binnen als je vette vis/visolie geeft en er zijn honden die er met jeuk op reageren.

Edit: we schreven tegelijk Angelique  ;D ;D ;D

Gewoon vertrouwen in Moe Natuur, die weet wel wat ze hondjes laat eten, daar zit alles al in.
Alleen af en toe een beetje kelp/zeewier voor de in bio-industrievlees ontbrekende sporenelementen, daar zie ik zelf de zin nog wel van in.


Enne ... ik heb de prut-mixdiscussie al lang opgegeven  8) gewoon Dory d'r zin geven, spaart een boel energie  ;D ;D ;D
Door Lizzy
#759217
Levertraan bevat wel veel omega 3 vetzuren. Maar ik zou ook kiezen (net als mijn voorgansters) voor visolie of vette vis. Visolie/vette vis bevat geen vitamine A en D en net zoveel omega 3.

Vitamine A krijgen ze ruim voldoende binnen met lever. En vitamine D wordt in het lichaam aangemaakt onder invloed van de zon. En buiten dat krijgen ze ook vitamine D binnen via vette vis en via zuivel en ei. Dus ook daar hoef je geen levertraan voor te geven.

Vitamine E zit in groene bladgroentes. Dus als je die gaat voeren: zit je al goed! Rauwe noten en zaden zijn overigens ook rijk aan vitamine E. Dus als je af en toe extra zou willen geven aan je hond, dan zou je ook wat gemalen rauwe noten kunnen geven. Geen macademia's want die zijn giftig. Walnoten, amandelen, hazelnoten, pecannoten: allemaal goed en gezond en de meeste honden zijn er dol op.
Door Henk en Donja
#759392
Ah kijk daar heb ik nou wat aan, ik zal wel moeten kijken dat ik die producten regelmatig aan kan bieden, walnoten zijn al binnen, want walnootjes kraken vind ze hardstikke leuk en ze smikkelt ze ook direct op.

Ik had niet begrepen dat de groente mix/prut discussie reeds gevoerd was, ik voeg mij dan ook gerust tot hetgeen daar uitgekomen is. We MIXEN de groente dus en dan maar hopen dat die hond het vreet(of is daar ook al een discussie over geweest?).
Door Mevroi Kruim
#759403
Henk en Donja schreef: Ah kijk daar heb ik nou wat aan, ik zal wel moeten kijken dat ik die producten regelmatig aan kan bieden, walnoten zijn al binnen, want walnootjes kraken vind ze hardstikke leuk en ze smikkelt ze ook direct op.

Ik had niet begrepen dat de groente mix/prut discussie reeds gevoerd was, ik voeg mij dan ook gerust tot hetgeen daar uitgekomen is. We MIXEN de groente dus en dan maar hopen dat die hond het vreet(of is daar ook al een discussie over geweest?).

Discussie over groente eten  :o wat denk je zelf  8)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#759406
Henk en Donja schreef: Ah kijk daar heb ik nou wat aan, ik zal wel moeten kijken dat ik die producten regelmatig aan kan bieden, walnoten zijn al binnen, want walnootjes kraken vind ze hardstikke leuk en ze smikkelt ze ook direct op.

Ik had niet begrepen dat de groente mix/prut discussie reeds gevoerd was, ik voeg mij dan ook gerust tot hetgeen daar uitgekomen is. We MIXEN de groente dus en dan maar hopen dat die hond het vreet(of is daar ook al een discussie over geweest?).
Ik denk dat er maar weinig zaken te bedenken zijn waar nog geen discussie over is geweest ;D ;D. Alleen in de prut/mixdiscussie zijn we uitgel*ld, daarin heeft Dory winst gekregen ;D
Door Henk en Donja
#759413
Ik noem het eigenlijk alleen prut om dat bekkie dat mn hondje trekt als ik dr iets in haar bakje geef wat ze maar niks vind. Dan kijkt ze dus echt zo van 'zeg ober, dit had ik niet besteld hoor'. Prachtig hoor zo'n klein konijntje met praatjes :D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#759416
Henk en Donja schreef: Ik noem het eigenlijk alleen prut om dat bekkie dat mn hondje trekt als ik dr iets in haar bakje geef wat ze maar niks vind. Dan kijkt ze dus echt zo van 'zeg ober, dit had ik niet besteld hoor'. Prachtig hoor zo'n klein konijntje met praatjes :D
Joh Henk..iedereen noemt het thuis gewoon prut ;D ;D Hier smeren ze het tegen de vloer en keukenkastjes aan dus ik ben zelf overgegaan op stukken geblancheerde groente wat ze wel lekker vinden.
Door 202Spots
#759457
Okay Henk...hier is ie speciaal voor jou... 8)

# 1)
Prut is wat je in de koffiefilter hebt zitten nadat je koffie hebt gemaakt....
prut zit in de afvoerpijp van de douchecel,
prut zit in de afvoer van de gootsteen,
prut ligt in de stoeprandje,
prut zit in je oren....enz.
Wanneer jij je hondje prut wil voeren, dan laat ik dat aan jou over, ik wil alleen duidelijk maken dat ik (voor mij persoonlijk) de "mix" dus gewoon  iets beschaafder en lekkerder vind klinken dan "prut".
En daarom geef IK er dus de voorkeur aan om mijn honden groenteMIX te voeren.
Dat brengt me naar:
#2)
Mijn honden zijn stapelgek op groentes en vreten alles wat ik door de rauwe groenteMIX verwerk.
Ze eten hier dus dagelijks 'n lekkere hoeveelheid van deze rauw groentemix.
Maar...dat zijn MIJN honden.
Sommige honden vinden rauwe mix nog wel om te vreten zolang het maar bij hooguit 1-2 eetlepels of zo blijft.
Er zijn echter OOK honden ,(eigelijk wel de meeste honden)die de rauwe groentemix niet aanraken tenzij het tussen iets anders verstopt zit, m.a.w de mix moet eerst met iets anders gemengd worden voordat ze het met met lange tanden van armoe toch maar gaan eten,want ze vinden de pens, de kip,de sardientjes of wat er dan doorheen zit om het verleidelijk te maken ,dan toch wel de moeite waard om deze rauwe groentes dan maar op de koop toe te nemen. ::)
Weer andere honden weigeren de rauwe groentes, maar hebben geen bezwaar om gekookte groentes te eten wel of niet met iets lekkers er doorheen gemengd. ;)
Andere honden zijn tevreden met 1 soort groente wat toevallig als tafelrestje van zijn/haar baasje is overgebleven. :-*

En dan heb je ook die eigenwijze stijfkoppen die hun poot stijf houden en de bek niet open doen, omdat ze voor alles alles wat met groente te maken heeft hun neus ophalen en weigeren om er aan te ruiken laat staan in de bek nemen en door te slikken... >:(

Dus beste Henk....wanneer je hond de rauwe of gekookte groente mix wil eten, 'n mix van 15 verschillende soorten groentes lekker vind, of alleen maar 1 soort van groente tegelijk wil eten, elke dag groentes wil hebben of 1-2 keer per week genoeg vind...het MAG  allmaal en er MOET niks.
Laat je hond maar besluiten wat ie 't liefste wil... ;)
Wanneer ie helemaal geen groentes wil, dan mist wel 'n paar extra vitamientjes en mineraaltjes...en dat is jammer dan :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op za 12 mei 2007, 02:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Henk en Donja
#759484
Beste Dory,

Ik begrijp het best hoor, en ik ben het met je eens dat prut niet zon gezellig woord is, we zijn immers geen kinderen meer. Ik vind het zelf ook eigenlijk wel logisch dat er beschaafd taalgebruik verwacht mag worden.

Maargoed, als je ook drie kleine kinderen in huis hebt wil je ABN daar wel eens onder te lijden hebben. Eigenlijk zou een dergelijke verloedering door ons als opvoeders geschuwd moeten worden, wij als ouders dienen het juiste voorbeeld aan onze kinderen te geven. De neerwaardse spiraal die door deze taalverschraling zal onstaan zal in elke ontwikkelingsfase van een kind een handicap zijn. Elke poging zichzelf uit te drukken zal dom en asociaal overkomen en uit elke sociale structuur, of het nu werk of vriendenkring is, zullen zij geweert worden. En dat hebben wij dan allemaal op ons geweten.

Ik ben dus, na er de hele nacht van wakker te hebben gelegen en over de gevolgen nagedacht te hebben blij dat je mij gewezen hebt op deze dwaling, ik ben er blij om iemand tegen te komen met een dergelijke helderheid van geest zoals jij die vertegenwoordigd.

En ik maar denken dat het alleen om het woordje ging, maar het gaat natuurlijk om de anti-verpruttings-levensbeschouwing-filosofie-levenswijze. Hoe had ik zo argeloos met woorden kunnen slingeren zeg......

Groetjes, Henk en Donja
Door 202Spots
#759617
Henk en Donja schreef: En ik maar denken dat het alleen om het woordje ging, maar het gaat natuurlijk om de anti-verpruttings-levensbeschouwing-filosofie-levenswijze. Hoe had ik zo argeloos met woorden kunnen slingeren zeg......
Nou Henk...mooier dan dit ....zou ik het echt niet kunnen zeggen!!Afbeelding
Ik ben zo blij dat je geen jarenlange psychologische behandeling nodig had voordat je deze levenswijze zou wilen accepteren en toepassen!
Knap van je dat je in zo'n korte tijd al zover ben gekomen!
Keep up the good work!!Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door