Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door panthera
#745276
tieneke schreef: Laat even dit Topic aan je Da lezen  :2funny:

;) Zal die ff blij zijn !! :P :2funny:
Door Ziviaantje
#748198
Ach ja, dierenartsen.... ik werk zelf bij zo één  ;D ;D ;D Hij is wel zo van : als je tevreden bent met wat je voert moet je gewoon zo blijven voeren. Of dat nou brok is of hele kippen moet je zelf weten  ;) Maar hij gaat graag in discussie met me wat nou het voordeel is van vers vlees ( de normale vooroordelen zoals bacteriën, wormen, scherpe botten enz zit er bij hem echt vastgebakken in. Zeker nadat in het tijdschrijft van diergeneeskunde BARF redelijk afgebrand is, ik heb het zelf niet gelezen, maar ze waren niet positief ) en als ik kom met o.a. " een hogere zuurtegraad in de maag " is zijn reactie : een maagzweer  :D Ooit een wolf met en maagzweer gezien ?  ;D ;D ;D ;D En als ik zeg dat de vacht van Indy veel zachter en mooier is dan haar nestgenoten, ze mooier uitgegroeid is en ze amper verhaard is dat toeval  :P
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#748218
aussie schreef: Ach ja, dierenartsen.... ik werk zelf bij zo één  ;D ;D ;D Hij is wel zo van : als je tevreden bent met wat je voert moet je gewoon zo blijven voeren. Of dat nou brok is of hele kippen moet je zelf weten  ;) Maar hij gaat graag in discussie met me wat nou het voordeel is van vers vlees ( de normale vooroordelen zoals bacteriën, wormen, scherpe botten enz zit er bij hem echt vastgebakken in. Zeker nadat in het tijdschrijft van diergeneeskunde BARF redelijk afgebrand is, ik heb het zelf niet gelezen, maar ze waren niet positief ) en als ik kom met o.a. " een hogere zuurtegraad in de maag " is zijn reactie : een maagzweer  :D Ooit een wolf met en maagzweer gezien ?  ;D ;D ;D ;D En als ik zeg dat de vacht van Indy veel zachter en mooier is dan haar nestgenoten, ze mooier uitgegroeid is en ze amper verhaard is dat toeval  :P
Weet jij wanneer dat artikel in het tijdschrift voor diergeneeskunde heeft gestaan? Dan ga ik het even opzoeken.
Door Ziviaantje
#748384
Volgens mij vorig jaar, toen had hij het er over, maar welke maand.... geen idee  ::)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#748396
aussie schreef: Volgens mij vorig jaar, toen had hij het er over, maar welke maand.... geen idee  ::)
Ik heb al gezocht op pubmed maar kan geen artikel vinden over barf in het tijdschrift voor diergeneeskunde.
Heeft het er echt in gestaan? Ik was vorig jaar al erg fanatiek het barfevangelie aan het verkondigen, dan was er vast wel iemand gekomen met het bewuste artikel.
Maar ik zoek nog wel even verder.
Door Fido
#755082
*Dorothea* schreef: Ik heb al gezocht op pubmed maar kan geen artikel vinden over barf in het tijdschrift voor diergeneeskunde.
Heeft het er echt in gestaan? Ik was vorig jaar al erg fanatiek het barfevangelie aan het verkondigen, dan was er vast wel iemand gekomen met het bewuste artikel.
Maar ik zoek nog wel even verder.
Ik ken dat artikel ook niet. Vorig jaar kregen we nog het tijdschrift voor diergeneeskunde dit jaar niet meer, we zijn geen lid meer van de KNMvD (elitegroepwaarjetochnietsaanhebt :-X)

Trouwens vorig weekend, op de voorjaarsdagen, dierenartsen gesproken die niet negatief spraken over rauwe voeding en zelfs barfplaats werd opgenoemd :).
En dat tussen de grote Hill's, Royal Canin en Eukeneuba stands in  ;D
Door uson
#785628
Dat dierenartsen over het algemeen negatief reageren op het voeren van "vers" heeft gewoon te maken met de commerciële kant van hun bedrijfsvoering. Als er brokken door de DA's worden ingekocht dan gaat daar via de balieverkoop bij hen nog eens een flink bedrag bovenop (soms zelfs 60 procent.) Dat is dus snel verdiend en vaak een vaste bron van inkomsten, immers als je hond of kat met problemen die eventueel gerelateerd zijn aan voeding, bij de DA komen, dan blijf je klant omdat de DA nu eenmaal zegt dat het het beste product is voor jouw dier. Jaren geleden hadden wij een kat met blaasproblemen, dus jaren lang te veel betaald en een dier wat vroeg overleed aan de gevolgen hiervan. Natuurlijk weet ik niet wat er gebeurd zou zijn als ze vers gegeten had.....

Sinds een aantal jaren hebben wij een hond die al vanaf pup af aan, problemen had met jeuk, rode plekken en hele waterbakken achter elkaar leeg dronk, waarschijnlijk om alle ballast maar kwijt te raken die ze via de brokken binnen kreeg. Na een bezoek aan de dierenarts werd ons de optie voorgehouden dat ze maar aan de antihistaminica moest en speciale brokken moest eten die via hem verkrijgbaar waren. De goden zijn geloofd en geprezen voor het advies van onze trainster destijds. Die raadde vers voer aan. Na veel gewik en geweeg toch het advies maar opgevolgd. het resultaat was ongeloofelijk! Binnen een week was de jeuk weg, de vochtinname werd normaal, waardoor we de pup eindelijk zindelijk kregen (in week twee na het starten met vers voer) en ze werd handelbaarder en de onrust was weg.

Hond twee die altijd zijn brokken maar voor de helft opat (en daar moesten dan nog allerlei "kunstgrepen" aan worden togevoegd, at eindelijk normaal zijn bak leeg en de nare geluiden van een overmatige maagperistaltiek waren verdwenen.

Hond drie die nogal last heeft van arthrose, werd opeens na de introductie van vers, een stuk mobieler......

Tja en dan de commentaren van de dames en heren dierenartsen als dat het toeval zou zijn o.i.d.
Ik leg het naast me neer en ga mijn eigen gang. Als je eenmaal vers voert wil je meestal nooit meer anders, het tevreden gekraak en het eten met smaak krijg ik er op de koop toe.

Groetjes Sonja
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door