Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#716622
Zou het met zijn leeftijd te maken kunnen hebben? Ik kan me herinneren van Fjurdy dat die op die leeftijd ook ineens begon te mieren met zijn eten. Dat bleken dus de hormoontjes te zijn.
Door Malamoods
#716838
[quote="tt-tjes"]
Zou het met zijn leeftijd te maken kunnen hebben? Ik kan me herinneren van Fjurdy dat die op die leeftijd ook ineens begon te mieren met zijn eten. Dat bleken dus de hormoontjes te zijn.
[/quote]

Dat zou best kunnen!

Rachel.
Door Borke
#716846
Ik zou denk ik overgaan tot 1 maaltijd per dag en tegelijkertijd naar 2%.

Bij Borke ben ik toen overgegaan naar 1 maaltijd zonder het percentage aan te passen.
In de praktijk bleek echter dat hij met 1 maaltijd per dag sowieso met minder eten toe kon.
In zijn geval had hij niet minder interesse in het eten, ik heb hem overgezet op 1 maaltijd omdat je dan grotere porties kunt eten. Hij eet niet zo veel op een dag (400-500 gram) en als je de helft daarvan in zalmkop of geitenrib wilt geven dan is dat een heel gedoe.
Last van hormonen had en heeft hij niet, dus dat speelde hier niet mee.
Door Malamoods
#716847
Nou hoorde ik overigens van een andere barfer, dat 1 maaltijd per dag een vergroot risico op maagtorsie geeft... Wat is jullie ervaring?

Rachel.
Door Borke
#716850
Malamoods schreef: Nou hoorde ik overigens van een andere barfer, dat 1 maaltijd per dag een vergroot risico op maagtorsie geeft... Wat is jullie ervaring?
Dat hoor ik inderdaad de brokkenmensen altijd zeggen en wellicht is dat met brokken ook zo?
Door Malamoods
#716851
AstridStraver schreef: Dat hoor ik inderdaad de brokkenmensen altijd zeggen en wellicht is dat met brokken ook zo?
Het gaat hier om iemand die zelf fanatiek barft! ;)

Rachel.
Door Borke
#716853
Malamoods schreef: Het gaat hier om iemand die zelf fanatiek barft! ;)
Tja, ik zou kijken naar de kennis van zaken van die persoon. Zelf heb ik me er niet zo in verdiept als eigenaar van een middelgrote hond. Ik heb nog nooit gehoord van een Stabij met een maagtorsie, Borke heeft een schofthoogte van 51 cm en weegt 23.5 kg, dat is ander formaat dan Ikjok :)
Door Malamoods
#716858
AstridStraver schreef: Tja, ik zou kijken naar de kennis van zaken van die persoon. Zelf heb ik me er niet zo in verdiept als eigenaar van een middelgrote hond. Ik heb nog nooit gehoord van een Stabij met een maagtorsie, Borke heeft een schofthoogte van 51 cm en weegt 23.5 kg, dat is ander formaat dan Ikjok :)
Nou, die persoon heeft absoluut kennis van zaken! ;) Het gaat me er niet zozeer om of ze gelijk heeft, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen en kennis.... Dan kan ik zelf de keuze maken die mij het beste lijkt....

Rachel.
Door Boefke
#716865
Ik let er bij Boef wel op dat ik geen inspannende dingen doe na zijn eten (hij eet dus 1 keer per dag). Heel soms geef ik hem echt veel en dan heeft hij een plofbuik. (Ik ben daarmee een btje aan het uitproberen of misschien vasten iets voor ons is). Ik zie dan aan hem dat hij niet eens zin heeft om te wandelen (wandelt natuurlijk ook niet lekker met zo'n dikke buik).
Voor mij is het heel praktisch 1 keer per dag voeren. Ik voer wat onregelmatiger dan voorheen, want hij begon wel wat te zeuren aan het eind van de middag. Maar nu is Boef heel flexibel, kan zo een dag overslaan als dat zou moeten, of hem later of eerder geven. Laatst gaf ik hem een keer smorgens eten en zo'n twee uur later dacht ik hem een plezier te doen met een gevulde kong. Er kwam een mannetje voor de gootsteen, dus dacht ik: Boef even op balkon met kong. Nou, daar zat Boef niet op te wachten hoor. Die zat nog zo vol, kong was niet interessant. Geeft mij aan dat hij werkelijk super voldaan is na een grote portie.
Wb maagtorsie, ik let er dus op, geen inspanning na het eten, maar verder heb ik nog nooit ergens iets gelezen dat uitluitsel geeft over de oorzaak hiervan.
Door Malamoods
#716867
Mijn idee is dus om zijn maaltijd te verhuizen naar de avond. De avonduren zijn over het algemeen voor de rust. Kan hij lekker uitbuiken en rustig de nacht in... Dan kan ik dit in de warme zomermaanden altijd nog veranderen.... Dan gaan we meer doen in de koelere uurtjes...

Rachel.
Door tieneke
#717024
Malamoods schreef: Ik heb de oplossing! Een tweede hond erbij, wedden dat Ikijok niet weet hoe snel hij zijn maaltje moet wegwerken? 8) ;D

Rachel.
Werkt hier als een speer.
Door Malamoods
#731414
Nou, ik heb de veranderingen inmiddels doorgevoerd. Ikijok krijgt nog maar 1 maaltijd per dag en 2% van zijn lichaamsgewicht. Hij eet een stuk beter, verteerd de botjes ook beter en lijkt ook minder last te hebben van spugeritis.... Effe afkloppen.... Maar, tot nu toe dus erg tevreden! Geen getrut meer met zijn eten! :)

Bedankt voor de tips!

Rachel.
Door Nemosh
#732144
denk dat we er hier ook maar een hond bijneem!
wie weet gaat Nemosh dan ook gewoon eten.
en dat geklieder is ook hier heel herkenbaar.
Hij heeft eens gepresteerd om een pens een week lang op te graven en dan weer te begraven.
Hij at er telkens een paar happen van en dan hup ging het weer de grond in :o
Door Nemosh
#732146
    Re: Trutten met eten...
« Antwoord #18 Gepost op: februari 28, 2007, 08:30:47 am » 

--------------------------------------------------------------------------------
Nou hoorde ik overigens van een andere barfer, dat 1 maaltijd per dag een vergroot risico op maagtorsie geeft... Wat is jullie ervaring

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat honden die barfen een kleinere kans op een maagtorsie hadden omdat ze al hun spieren gebruiken.
Dus ook de spijsverteringsspieren en dat ook de maagbanden steviger zouden worden.
jammer dat ik niet meer weet waar ik het gelezen heb... :(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door