Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#701083
Malamoods schreef: Probiotica heb ik in huis, dus dan ga ik die zeker geven!

Zalmkoppen gaan overigens wel goed. Parelhoenkarkas heeft hij gisteren voor het eerst gehad en ook die gaan rap en gretig naar binnen! Geen verteringsproblemen! Maar aan konijn en kwartel kan ik niet komen.... Weet iemand een adresje? Waar (bij wat voor soort winkel) verkopen ze die? Poelier?

Ik heb nu trouwens de nieuwe eend (nu met vleugel van een kilo per stuk) in de vriezer liggen (eerst had ik de karkasjes van 500 gr. per zakje). Kun je die een beetje makkelijk in 2en hakken met een eenvoudig keukenmes? Ik durf hem niet in 1 keer te geven, da's veel te veel in eens....

Rachel.
Als je kip, parelhoen, eend en zalmkop geeft: geef je al meer dan genoeg en hoef je niet ook nog eens aan het konijn en kwartel!

Ik knip die eendkarkassen trouwens met een keukenschaar van de AH (mijn steun en toeverlaat, die schaar, in barftijden ;D) en dat gaat als een eitje. Veel makkelijker dan met een keukenmes snijden. Bijltje werkt ook altijd lekker. Keukenmessen horen hier niet tot het barfgereedschap, moet ik eerlijk zeggen.
Door Malamoods
#701085
Lizzy schreef: Als je kip, parelhoen, eend en zalmkop geeft: geef je al meer dan genoeg en hoef je niet ook nog eens aan het konijn en kwartel!

Ik knip die eendkarkassen trouwens met een keukenschaar van de AH (mijn steun en toeverlaat, die schaar, in barftijden ;D) en dat gaat als een eitje. Veel makkelijker dan met een keukenmes snijden. Bijltje werkt ook altijd lekker. Keukenmessen horen hier niet tot het barfgereedschap, moet ik eerlijk zeggen.
Geen keukenmessen? Whahahaha! Ik blijf leren! ;) ;D
Ik heb ook zo'n mega-sterke-knip-alles-aan-gruzelementen-schaar in huis. Ik heb er alleen nooit bij stil gestaan dat ik hem ook voor barfproducten kan gebruiken... Bedankt! Ik ga het proberen!

Rachel.
Door Eef+Stippels
#701086
Wandor braakt af en toe ook geitenribben op, Yindra nooit. Of Wandor ze dan te hard vind weet ik niet, waarschijnlijk kauwt hij ook niet goed.

Ik geef ook geen recreatiebotten meer, deed ik eerder wel, ze zijn er ook mooi een tijdje zoet mee, maar de tanden slijten zo snel, vooral bij Wandor, die vreet het hele bot zo op ipv alleen te knagen.
Door Cindy de Wolf
#701087
Mijn honden krijgen zelden tot nooit een recreatiebot tenzij ik ze meekrijg van het IC. En dan 1 keer in de week voor 15-30 minuten. Alleen Sammy is in staat om er wat bot af te knagen.

In Mill kan je haaskarkas krijgen (1 eurie pkg) en dat is van alles wat, zit soms ook nog een orgaantje aan. En bij Halimas halal in Den Haag kan je Haaskarkas kopen, dit zijn de ruggen en kosten 1,50pkg.
Door Malamoods
#701090
Cindy de Wolf schreef: Mijn honden krijgen zelden tot nooit een recreatiebot tenzij ik ze meekrijg van het IC. En dan 1 keer in de week voor 15-30 minuten. Alleen Sammy is in staat om er wat bot af te knagen.

In Mill kan je haaskarkas krijgen (1 eurie pkg) en dat is van alles wat, zit soms ook nog een orgaantje aan. En bij Halimas halal in Den Haag kan je Haaskarkas kopen, dit zijn de ruggen en kosten 1,50pkg.

Helaas te ver weg voor mij..... Canis Naturalis had vroeger ook haaskarkas, dat vond Ikijok onwijs lekker! Maar helaas verkopen ze die niet meer.... :(

Rachel.
Door Lizzy
#701093
Malamoods schreef: Lamsnekken en geitennekken, zijn die hard (zoals de ribben)? Zijn ze goed bevleesd?

Rachel.
Nekken zijn vaak harder dan ribben.
Door Malamoods
#701095
Lizzy schreef: Nekken zijn vaak harder dan ribben.
Goed, die ga ik dan ook niet geven....

Rachel.
Gebruikersavatar
Door pike
#701167
In het begin heeft Pike wel eens een recreatiebot gekregen, maar ik ben daar mee gestopt:
Het was schouderblad van kalf en niet hard. Hij kauwde er hele stukken af en at die ook gewoon op. Ook in een half uurtje at hij er veel van weg. Resultaat: verstopping. Ondanks een extra pensgift vooraf. Ik geef ze dus niet meer, ze krijgen genoeg bot bij hun maaltijden. En het bot afpakken dat ik hem eerst zelf gegeven heb vind ik ook niet leuk. Recreëren doen ze dus maar op een andere manier :D

Rib spugen heeft Pike heel in het begin een keer gedaan met lamsrib. Daar was hij toen waarschijnlijk nog niet aan toe en heb het een hele poos niet gegeven. Tegenwoordig eten ze ook geitenribben, en die vind ik toch wel aan de harde kant, maar ze hebben daar geen enkel probleem meer mee. Ook met harde lamswervels laatst hebben ze geen problemen gehad. Denk dat het toch een kwestie van tijd is voor de maag er op is ingesteld, en bij de ene hond zal dat sneller gaan dan bij de andere.
Door Malamoods
#701224
pike schreef: In het begin heeft Pike wel eens een recreatiebot gekregen, maar ik ben daar mee gestopt:
Het was schouderblad van kalf en niet hard. Hij kauwde er hele stukken af en at die ook gewoon op. Ook in een half uurtje at hij er veel van weg. Resultaat: verstopping. Ondanks een extra pensgift vooraf. Ik geef ze dus niet meer, ze krijgen genoeg bot bij hun maaltijden. En het bot afpakken dat ik hem eerst zelf gegeven heb vind ik ook niet leuk. Recreëren doen ze dus maar op een andere manier :D

Rib spugen heeft Pike heel in het begin een keer gedaan met lamsrib. Daar was hij toen waarschijnlijk nog niet aan toe en heb het een hele poos niet gegeven. Tegenwoordig eten ze ook geitenribben, en die vind ik toch wel aan de harde kant, maar ze hebben daar geen enkel probleem meer mee. Ook met harde lamswervels laatst hebben ze geen problemen gehad. Denk dat het toch een kwestie van tijd is voor de maag er op is ingesteld, en bij de ene hond zal dat sneller gaan dan bij de andere.
Maar Ikijok eet al heel lang barf. Hij is nu 10 maanden oud. Als pup ben ik begonnen met kvv, in combi met enkele daagjes barf... Inmiddels eet hij al ruim een half jaar full-time barf. Alleen als we weg gaan, geef ik hem kvv, maar da's een enkele keer...

Rachel.
Door Lizzy
#701385
Malamoods schreef: Maar Ikijok eet al heel lang barf. Hij is nu 10 maanden oud. Als pup ben ik begonnen met kvv, in combi met enkele daagjes barf... Inmiddels eet hij al ruim een half jaar full-time barf. Alleen als we weg gaan, geef ik hem kvv, maar da's een enkele keer...

Rachel.
Yep. Misschien toch niet lang genoeg. Bij Pinkel heeft het wel 2 jaar geduurd voordag ze vrijwel nooit meer kotste bij grotere botten. En dan nog blijft zij gevoeliger op haar spijsvertering dan bijvoorbeeld Linga.
Door Lizzy
#701431
Malamoods schreef: Zo lang?  :o Mooi, dat ik het weet...

Rachel.
Ja. Maar Pinkel was bijna 4 he, toen ze bij me kwam. Maar goed, ik zou je dus aan willen raden om hem voorlopig even klein spul te geven. Vleesbotten van groten dieren zijn ook (qua voedingsstoffen) heus niet nodig.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 31 jan 2007, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#701443
Lizzy schreef: Ja. Maar Pinkel was bijna 4 he, toen ze bij me kwam. Maar goed, ik zou je dus aan willen raden om hem voorlopig even klein spul te geven.Vleesbotten van kleine dieren zijn ook (qua voedingsstoffen) heus niet nodig
Ik snap niet zo goed wat je hier nu zegt?

Dat een brokkenhond veel tijd nodig kan hebben om om te schakelen lijkt me logisch, maar ik zou idd ook verwachten dat een hond die van pup af aan barft (desnoods gecombineerd met wat kvv)  (dus niet hoeft om te schakelen) die problemen niet heeft?
Door Lizzy
#701447
pike schreef: Ik snap niet zo goed wat je hier nu zegt?

Dat een brokkenhond veel tijd nodig kan hebben om om te schakelen lijkt me logisch, maar ik zou idd ook verwachten dat een hond die van pup af aan barft (desnoods gecombineerd met wat kvv)  (dus niet hoeft om te schakelen) die problemen niet heeft?
Sorry, ik bedoelde dus "Maar goed, ik zou je dus aan willen raden om hem voorlopig even klein spul te geven. Vleesbotten van grote dieren zijn ook (qua voedingsstoffen) heus niet nodig. Met andere woorden: als je bijvoorbeeld kip, eend, kwartel, zalmkop, parelhoen voert (ik zeg maar wat), heeft je hond heus niet OOK nog geit of lamsbotten nodig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door