Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mirthe2
#657969
Hoi

net op de markt een tas vol kippenresten meegekregen, ribben/borstbeen (denk ik tenminste dat deel waar de kipfilet afgehaald word hihi)
Maar kan ik dat nu gewoon geven of moet ik er wat meedoen ?
Vind het eigenlijk doodeng nl. Heb altijd geleerd geen kippenbotten te geven, nu weet ik dat het vnl kwaad kan als ze gekookt of gebakken zijn..
Maar sommigen hebben best dunne botjes. Is dat niet gevaarlijk ?

Heb een drachtige border collie teef waar ik zeer zuinig op ben,,

DUS HELP...hoe geef ik dit voor de eerste keer ?

groeten Mirthe
Door Saskia C.
#657971
Is je hond wel al gewend aan versvlees voer? En het beste om mee te beginnen is kippennekken. Dus weet niet of ik meteen kipkarkas zou geven aan mijn hond.
Door tieneke
#657983
Zou dit zeker niet geven ;)
Beginnen met kippennekken is veiliger als de hond geen botten is gewend!
Na een paar maaltijden nekken geef je eens een kipkarkas die je eventueel platmept.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#657995
Ik ga met Tien mee. Dit zaakje zou ik in de vries leggen en ik zou eerst je hond van de brok af willen hebben voordat je grotere kipdelen gaat geven. Dan beginnen met kipnek/vleugeltjes e.d. en als dat goed gaat, weekje later karkassen/borststukken e.d.

Houd bij een drachtige teef wel goed in de gaten dat je het calciumgehalte in het voer niet te hoog opvoert.
Door mirthe2
#658013
hoi

bedankt voor de tips. Ze wilde zelfs geen karkas, heeft beetje gesabbelt op vlees wat er aan zat en rest laten liggen.

Zet haar eerst compleet over op smuldier, rodi en enerqicue. Weet alles van calcium gebeuren. Wat wel maf is, ze is zelf op een moment brandnetels gaan eten, 3e week dracht. Dat staat bekend om calcium gehalte. Blijkbaar had ze toch te weinig., Niet zo vreemd omdat de dame anorexia achtig doet.

Maar vandaag eerste smuldier compleet gehad, en was echt smullen !
Door La Demisa
#658489
Hoi Mirthe,

Ik weet niet wat je je honden nu voert maar ik zou zeker geen drachtige teef overzetten op BARF. Voer haar wat ze gewent is, zoals je zelf al zegt, je moet nu heel zuinig zijn op haar. Verandering van eten in dit stadium lijkt me niet verstandig. Hoeveel weken is ze drachtig? Spannend hoor. Onze pups zijn nu 9 dagen oud.
Door mirthe2
#658704
La Demisa schreef: Hoi Mirthe,

Ik weet niet wat je je honden nu voert maar ik zou zeker geen drachtige teef overzetten op BARF. Voer haar wat ze gewent is, zoals je zelf al zegt, je moet nu heel zuinig zijn op haar. Verandering van eten in dit stadium lijkt me niet verstandig. Hoeveel weken is ze drachtig? Spannend hoor. Onze pups zijn nu 9 dagen oud.

hoi,

ben op advies van dierenarts overgestapt op kvv omdat mijn dame spontaan ALLE brok weigerde. Ondanks dat is ze gelukkig wel wat aangekomen maar afgelopen week maar 300 gram...terwijl week 6-7 was. Dus advies, overstappen op KVV en hopen dat ze dat wel gaat eten. Nou dat doet ze,,,ze VREET het...en je ziet haar nu gewoon dikker worden in een paar dagen.
Mijn dame is 7 weken geleden gedekt. En verwacht over 2 weken dus pups. Was ook heel lang onduidelijk OF ze wel drachtig was. Maar inmiddels kunnen we er niet meer omheen maar lijkt wel of er maar weinig inzitten,anders was ze nu zeker een stuk dikker geweest. Twijfel steeds aan echo, maar vind het onnodig gedoe voor mijn teef.Zien vanzelf wel hoe en wat. Mijn hond vind de dierenarts maar niks haha. Gelukkig heeft ze die ook nog maar zelden nodig gehad, alleen voor entingen en keuring enz.

groeten Mirthe
Door La Demisa
#659109
Ja, als je meisje alle brokken weigert zul je wel moeten. Grace had vanaf de 5e week al behoefte aan meer eten. Vanaf de 6e week krijgen ze al 1200 gram per dag (normaal 680 gram) nu zit ze zowat op 1600 gram. Ze is best mager en heeft 8 pups dus mag wel wat extra's hebben.
De hoeveelheid zal straks nog wel omhoog moeten. Maar dat vindt zij niet erg hoor!
Door gizzmo
#659585
Leer je hond eerst botten en dergelijke kapot te kauwen...Neem enkele kippennekken en hou die vast terwijl de hond ze moet kapotbijt...zo kun je opbouwen...maar sowieso eerst overzetten van korrels naar vers...


Groet en poot,

Gizzmo
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door