Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nelb
#830011
Mmm Tinker, ik vind 60 gram brokken per dag/per cav heel erg weinig. Ook voor kleine cavjes. Moet dit niet 2*60 gram per dag zijn?

Volgens site Cavom voor Cavom compleet:

tot 5 kg: 75-110 gram
tot 10 kg: 130-185 gram


Ik voer 50/50 kvv/barf. Ik probeer voor barf op dezelfde prijs uit te komen als carnibest: rond de € 3 per kg. Soms lukt dat, soms niet.
Soms heb je een mazzeltje. Onlangs bij de makro was er kipfilet op de datum: ging voor de helft weg.

Maar die € 3 is een soort van houvast. Anders koop ik soms te veel biefstuk voor ze. ;D
Gebruikersavatar
Door Dian
#830012
nelb schreef: Mmm Tinker, ik vind 60 gram brokken per dag/per cav heel erg weinig. Ook voor kleine cavjes. Moet dit niet 2*60 gram per dag zijn?

Volgens site Cavom voor Cavom compleet:

tot 5 kg: 75-110 gram
tot 10 kg: 130-185 gram
Lijkt mij ook waarschijnlijker ;) Maar dan betekent het voor haar dat ze nu ongeveer even duur uit is als met brok.
Door Ziviaantje
#830198
Minna schreef: Ik heb 6 honden, en ik ben veel goedkoper uit met barf dan met brok. Maar idd als je bvb brok van ALDI vergelijkt met paardenvlees ja dan ben je idd duurder uit... ::) Ik bestel bij Herby en RDS en verder af en toe bezoekje naar de slager! Gemiddelde kg-prijs voor hondenvoer ligt bij mij op ongeveer 1,50 euro. Voor brok betaalde ik 3,30 per kg. En daar was ik in grammen ook meer aan kwijt.
Wie / wat is RDS ?
Gebruikersavatar
Door pike
#830468
Misschien omdat 60 gram br.. zo weinig lijkt?
Ik heb geen flauw idee wat een Cavje weegt.
Ik weet wel dat mijn tekkel 7,2 kilo woog. Dat is in mijn ogen een kleine hond. Die at 100 gram br.. op werkdagen en in het weekend 150 gram. En die was niet meer in de groei of jong want hij was de tien al lang gepasseerd. En had echt geen vet op zijn ribbetjes!
Dan begrijp je dat 60 gram heel weinig lijkt.
Door Minna
#830499
Mijn smousje van 9 kilootjes eet ook 250 gram per dag 5X per week. Die is ook absoluut niet te dik. Brok at die net zo veel, dus ja kan wel voorstellen dat het weinig lijkt, maar aan de andere hand mijn hollandse herder eet maar 400-500 gr. 5 maal in een week...
Ligt natuurlijk er ook aan hoeveel dat je hond doet, bvb met Pika zou ze een maand vakantie vieren dan mag ze het doen met 150 gram per keer, maar nu doet ze behendigheid en fietsen en wandelen etc. dus heeft ze natuurlijk meer nodig.
Gebruikersavatar
Door pike
#830724
Tinker schreef: Ja en?Omdat jij jouw tekkels 150 gram voerde,hoef ik dat toch niet te doen? ??? 
natuurlijk niet,  :)dat heb ik toch ook niet gezegd? Zou effe lekker worden  ::). Alleen dat het zo weinig LIJKT vergeleken bij andere kleine hondjes.
Zoals Minna al schreef ligt het er ook aan wat je aan beweging geeft etc.Mijn honden zijn zwakke beestjes(hart,patella,HD),en lopen maximaal 1 uur,verdeeld over 4 uitlaatbeurten.
Kijk dat verheldert de zaak. Die tekkel van mij, weliswaar oud, was heel actief, liep gemiddeld per dag zo'n 2,5 uur en in het weekend meer, racede daarnaast ook nog heel veel achter zijn balletje aan.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#830862
Het ligt inderdaad aan een hond .
Toen ik nog brokken gaf kreeg Donder van 14 kilo 120 gram brokken en Rocky van 12 kilo kreeg 150 gram.

Dus zo erg weinig is het niet 60 gram voor een hond van 6 kilo.

Nu krijgt Donder iets van 225 gram en Rocky iets van 250/270 per dag aan rauw.


Ik zal ook wel iets meer kwijt zijn want ik gaf fokker brokjes ,een beetje een midden prijs.

Maar je gaat steeds goedkopere adresjes vinden.
Scheelt er ook aan of je genoeg ruimte heb voor een extra vriezer zodat je het groter kan inkopen.
Door roefus
#831173
Ik heb geen idee wat ik voor brokken betaalde.
Ze hebben ook nooit 'enkel brok' gegeten, daar ging altijd vlees bij.
En het maakt me feitelijk niet uit of BARF nu wel of niet duurder is.
Als het 'beter' is voor mijn honden, dan krijgen ze barf.
Klaar.

De vergelijking 'brok/kvv' vind ik sowieso raar.
Het is beide 'commerciëel' samengesteld en 'kant en klaar', dus er zal ook wel een prijskaartje aanhangen.
En je betaalt MEER voor wat 'beter lijkt', al heb je soms geen idee waarom.
Bij brok kun je kiezen uit een zak van de Aldi of een duur soort zootje.
En bij kvv tussen bijvoorbeeld Smuldier, Carnibest of voor mijn part Haaks.
En je voert maar wat je 'het best' lijkt of wat 'het goedkoopst' is.

Bij Barf bepaal je zelf de prijs, afhankelijk van eventuele adresjes en wat je aan afwisseling wilt bieden.
Ook dan kun je het 'goedkoop' of 'duur' maken.
Ik ben nog altijd 2,50 of meer per kilo kwijt.
Dan heb ik best aardige adresjes, maar ik wil ook variatie.
En dat lukt me niet voor minder.
Denk eerder dat ik méér kwijt ben.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#831433
Tinker schreef: Ik vind de vergelijking Barf-Brok vreemder dan kvv-Brok(en daar gaat het topic in feite over).Want Barf en Brok zijn echt 2 totààl verschillende zaken.En kvv en brok hebben in mijn ogen meer overeenkomsten dan barf-brok.De stap van brok naar kvv is vele malen kleiner dan de stap van brok naar barf(OK uitzonderingen daar gelaten). ;)
Vindt ik ook hoor, mede omdat je barf en brok en kvv in zeer verschillende prijsklassen kunt verkrijgen. Appels met peren vergelijken. Daarbij ben ik van mening dat je kiest voor BARF  (of KVV) omdat je (denkt) vindt (overtuigt bent van) dat het gezonder is voor je honden en niet omdat je misschien goedkoper uit kunt zijn wat de voeding betreft. Nu zeg ik niet dat TS hier op doelt, maar ik proef her en der die tendens wel.
Door nelb
#831435
De prijs is bij een aantal mensen wel belangrijk. De keuze is voor veel mensen niet alleen een ideologische (zeg maar).

Ik gebruik het vaak als positief argument: het hoeft niet eens veel duurder te zijn dan brok.
Het kan iemand net over de streep trekken.

Nel
Door roefus
#831911
Tinker schreef: Ik vind de vergelijking Barf-Brok vreemder dan kvv-Brok(en daar gaat het topic in feite over).Want Barf en Brok zijn echt 2 totààl verschillende zaken.En kvv en brok hebben in mijn ogen meer overeenkomsten dan barf-brok.De stap van brok naar kvv is vele malen kleiner dan de stap van brok naar barf(OK uitzonderingen daar gelaten). ;)
Ben het met je eens dat de stap van brok naar kvv voor de meesten een vele malen kleinere stap is.
Alleen vind ik dat je daar de prijzen dus ook makkelijk van kunt vergelijken.
Die staan immers vast.
Je kunt de goedkopere en duurdere soorten eenvoudig naast elkaar leggen en een vergelijk maken.
Uiteraard nog rekening houdend met de hoeveelheid die een hond behoeft.

Maar ik denk dat de TS net de vergelijking 'brok barf' wil maken, omdat barf sterk afhankelijk is van wat je voert (afwisseling e.d.) en van de adresjes.
Dus aan de prijs van Barf valt wat te doen, die staat niet vast.

Zou best kunnen dat als barf blijkbaar niet zo duur uitpakt, dat dat dan mensen over de streep kan trekken
Voor mijzelf geldt dit niet, omdat ik er vanuit ga dat je in eerste instantie kiest voor datgene wat voor je hond 'het best' lijkt.
Door Minna
#831986
Eerlijk is eerlijk, ik vind het een bijkomende voordeel dat Barf goedkoper is dan brok, denk zelfs dat als we nog brok gaven dan zaten we echt te krap in de kas. Ik geef het niet OMDAT het goedkoper is, ik dacht namelijk ook dat het veel duurder was, maar ben er wel blij mee!! :D
Door evds
#834739
"Vers Vlees voeren"  klinkt al duur.... omdat vlees nou eenmaal vaak het duurste ingredient in een (mensen) maaltijd is.  Maar er is veel heel veel "afval" bij een slacht dat prima als hondenvoer kan dienen. Ik denk dat je wel je "adresjes" moet zien te vinden maar dat dan barf niet duurder dan brok is (voor mij inderdaad ook goedkoper, maar ik kom nog wel eens in een slachthuis of laat zelf slachten)
Door ~Joke~
#835489
Ik heb mijn berekening nog even weer opgediept want ik heb vandaag groentemix gemaakt van biologische groente. De vorige keer wist ik niet wat ik daaraan kwijt was.

Ik heb 3 Border Terriers eentje van bijna 9 kg en twee rond de 7 kg. Ze eten in 30 dagen ongeveer 24 kg vlees/botten. Als ik een gemiddelde prijs van 3 euro de kg vlees/botten reken dan kom ik op 62 euro per maand uit. Dat is afgerond 20 euro per hond per maand, dat is 70 eurocent per dag per hond 
Daar komt natuurlijk nog de gepureerde biologische groente overheen.
De mijne eten aan groente ongeveer 50 gram per hond per dag. 
Aan geld voor bio groente voor mijn drietal ben ik per maand ongeveer 16 euro 50 kwijt.  Dit is ongeveer 5 euro 50 per maand per hond. In totaal eten ze dus per maand ongeveer 25 euro 50 per hond op. In totaal eten ze hier dus voor 76 euro 50 per maand.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door