Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#643437
Scooby schreef: Hoi Lizzy,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Op zich wil Lana dus wel wat eten, maar veel ook niet. En aangezien ik gewoon niet zo goed thuis ben in Barf, zat ik een beetje met mijn handen in het haar. Vandaar mijn vraag hier.  ;)
Maar vanochtend heeft ze ongeveer 300 gram rundergehakt op en dat wilde ze wel eten. Ik heb alleen het idee dat ze het niet vanuit haar (ijzeren) bak wil eten, wan toen het daarin lag, hoefde ze het niet en toen ik het bakje van de rundergehakt zelf voorhield, at ze het wel?!  :-\

Ik wilde haar vanochtend ook wat yoghurt geven en dat wilde ze dus niet?!  :-\ Kan dat te zuur zijn voor haar op dit moment? Zou ze dan wel Huttekase willen?

De Satinballs ga ik vanmiddag voor Lana maken!

Ik weet niet precies wat voor tumor er weggehaald was, maar volgens mij niet kwaadaardig. Ik denk dat de dierenarts dat anders namelijk er wel bij gezegd zou hebben? En daarbij was de vraag of je bij een 9,5-jarige dog zo'n zware en risicovolle operatie om een kwaadaardige tumor weg te halen al heel anders geweest, denk ik?
Er waren in elk geval geen uitzaaiingen van de tumor en de tumor is in zijn geheel verwijderd. Op zich had de tumor op die plek ook best kunnen blijven zitten, vertelde de dierenarts en had Lana er helemaal nooit last van hoeven krijgen, mits die darmen er maar niet omheen gedraaid waren. Ik denk dus niet dat het een kwaadaardige tumor was?
Misschien het beste om er inderdaad vanuit te gaan dat de tumor goedaardig was ja. In dat geval zou ik zeer beslist met Satinballs aan de gang gaan. Ze vindt dat waarschijnlijk wel erg lekker. Nutrix-pap, is mijn ervaring, wordt beter verdragen als Brinta. Brinta is namelijk gemaakt uit volle tarwekorrels. Nutrix is rijstebloem. Je kunt ook havermout geven, maar ik zou de havermoutkorrels wel goed koken, anders zijn ze totaal onverteerbaar en kan Lana er niks mee.

Ik weet niet of ze huttekase zal lusten. Mijn honden vinden yoghurt niet echt lekker, kefir al helemaal smerig, maar huttekase en kwark en ricotta-kaas vinden ze heerlijk. Ik denk dat je het even uit moet proberen.

Hoeveel eet Lana per dag, in gewicht? Want dan wil ik je wel even opgeven wat je per dag bij voorkeur allemaal te eten geeft aan haar (dan kan ik zeggen: geef haar xxx gram gemalen kip/eend, xxx gram vlees, xxx gram orgaanvlees, etc).

Je kunt ook wel een beetje uit de losse pols barfen: je geeft iedere dag iets van gemalen bot en vlees of gemalen bot met orgaanvlees. Ik zou zelf een keer of 3 per week orgaanvlees geven. En dan bijv. gemalen kippennek + wat hart. Of gemalen eendennek + wat lever. Of gemalen kippennek + wat pens. Ik denk dat dat qua de ontlasting ook het verstandigst is, om het orgaanvlees te mengen met wat vleesbot. En de rest van de week gemalen bot + vlees (lamsvlees, geitenvlees, runderkopvlees, etc) en bijv. restjes groente. Tussendoor kun je prima hapjes proberen ala : blikje zalm met ricotta-kaas en groente. En tussendoor kun je dan ook Satinballs geven.

Maar, ik geef je met plezier wat strakkere aanwijzingen, als je dat liever hebt.

Zolang je geen vleesmolen hebt of niet aan gemalen vleesbot kunt komen: zou je gemalen eierschaalpoeder kunnen geven. 1 theelepel gemalen eierschaal poeder op 500 gram vlees/orgaanvlees is voldoende. Maar, eierschaalpoeder heeft niet zulke mooie 'stoppende' werking als gemalen bot dat wel heeft.
Door conleeuw
#643440
Toen Jazz slecht at, maar echt slecht, wou zij ook niet uit haar bak eten, wel uit mijn hand, ik denk dat het er mischien een beetje bij hoorden. Als je de hoeveelheid vet in de satinballs te veel vindt, dan maak je ze toch eerst met minder olie, zeg maar de helft? Ik heb wel de oorspronkelijke recept gemaakt, met molasse siroop, maar dat is vaak moeilijk aan te komen, kijk anders even bij de gezondheidswinkel, die hebben het vaak wel. Ik heb namelijk het idee dat Jazz vooral de smaak van de molasse erg lekker vondt. Verder heb ik het ook een keer met honing gemaakt, natuurlijk ook goed gezien de geneeskrachtige werking an honing. Ik heb kleine gehaktballetjes gedraaid en zelfs een paar meegenomen voor na de wandeling, meestal wilden ze dan wel wat innemen. Het heeft Jazz gewoon de brood nodige energie gegeven. Jazz at ook niet veel tegelijk van de satin balls, maar wel als tussendoortje, en soms als ze niet wilden eten gewoon in plaats van haar maaltijd. Nou was Jazz niet zo ziek als jou hond, maar ze had toch een behoorlijke klap gehad, qua gezondheid. Ik hoop dat jou hond snel opknapt, het is echt niet leuk om je hond zo zwakjes/ziekjes te zien.
Door conleeuw
#643441
heb jij een vleesmolen? ik heb toen Bess nog leefden een oude vleesmolen (je weet wel met de hand draaien) gekocht om voor haar de nodige Barf onderdelen te malen, ik zie dat jij in Zutphen woon, jij mag van mij de vleesmolen lenen als jij dat wil?? Ik moet vandaag richting lochem, dus kom bij jou in de buurt. Als jij belangstelling heb, stuur dan een PB'tje, dan spreken wij iets af ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#643460
Scooby schreef: Hoi Angelique,

Zal ik hier dan ook maar dezelfde reactie neerzetten?  ;)

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hier kan ik zeker wat mee! 
Welk mineralencomplex bedoel je hierboven?
Ik geef Lana op dit moment ook pro-biotica, was ik vergeten te vermelden, van Arkocaps. Voegt dat mineralencomplex daar wat aan toe?
Het vitamine/mineralencomplex zorgt ervoor dat ze in ieder geval alle vitaminenen e.d. in ruime hoeveelheid binnenkrijgt. Het ziet er z uit:

Multivitaminen & Mineralencomplex (HK) is bestemd voor zowel honden als katten waaraan hoge fysieke eisen worden gesteld, voor hen die herstellende zijn en wat extra’s kunnen gebruiken, maar ook voor de gezelschapshond of -kat als onderhoud.
Het vergroot het uithoudingsvermogen van uw hond of kat en bevorderd het herstellend vermogen.
Ook kan dit voedingssupplement zowel acuut als preventief worden ingezet bij weerstandsvermindering.

Multivitaminen & Mineralencomplex (HK) vormt samen met Trias Omega een complete aanvulling op elk rantsoen.

Voor inwendig gebruik.
Ingrediënten
Vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, B12, C, D, E, Foliumzuur, Paba, Biotine, Choline bitartraat, Inositol, Hesperine, Bioflavonoïden, Kiezelzuur, Calcium, Fosfor, Magnesium, IJzer, Kalium, Selenium, Zink, Mangaan, Jodium, Koper, L-Lysine HCL, Methylsulfonylmethaan, Xylitol, Amylum oryzae.

Inhoud:
250 gr
Vorm:
Poeder
Door Scooby
#643740
Lizzy schreef:Hoeveel eet Lana per dag, in gewicht? Want dan wil ik je wel even opgeven wat je per dag bij voorkeur allemaal te eten geeft aan haar (dan kan ik zeggen: geef haar xxx gram gemalen kip/eend, xxx gram vlees, xxx gram orgaanvlees, etc).
Bedoel je hoeveel Lana normaal at of wat ze nu moet eten per dag om weer aan te sterken? De laatste Carnibest-maaltijden die ze at, voordat ze moeilijk ging doen met eten waren 1,5 kilo. Dat had ze wel nodig om weer aan te sterken en op haar oude gewicht te komen.
Lizzy schreef:Je kunt ook wel een beetje uit de losse pols barfen: je geeft iedere dag iets van gemalen bot en vlees of gemalen bot met orgaanvlees. Ik zou zelf een keer of 3 per week orgaanvlees geven. En dan bijv. gemalen kippennek + wat hart. Of gemalen eendennek + wat lever. Of gemalen kippennek + wat pens. Ik denk dat dat qua de ontlasting ook het verstandigst is, om het orgaanvlees te mengen met wat vleesbot. En de rest van de week gemalen bot + vlees (lamsvlees, geitenvlees, runderkopvlees, etc) en bijv. restjes groente. Tussendoor kun je prima hapjes proberen ala : blikje zalm met ricotta-kaas en groente. En tussendoor kun je dan ook Satinballs geven.
Ik weet alleen niet of Lana op dit moment die gemalen botten kan verteren? Ze mist natuurlijk 1/3 van haar dunne darm.
Lizzy schreef:Maar, ik geef je met plezier wat strakkere aanwijzingen, als je dat liever hebt.
 

Heel graag!
Lizzy schreef:Zolang je geen vleesmolen hebt of niet aan gemalen vleesbot kunt komen: zou je gemalen eierschaalpoeder kunnen geven. 1 theelepel gemalen eierschaal poeder op 500 gram vlees/orgaanvlees is voldoende. Maar, eierschaalpoeder heeft niet zulke mooie 'stoppende' werking als gemalen bot dat wel heeft.
Kun je dat zo kopen of moet je dat zelf malen? (Of is dit een stomme vraag?  ???)
Door Scooby
#643741
conleeuw schreef: heb jij een vleesmolen? ik heb toen Bess nog leefden een oude vleesmolen (je weet wel met de hand draaien) gekocht om voor haar de nodige Barf onderdelen te malen, ik zie dat jij in Zutphen woon, jij mag van mij de vleesmolen lenen als jij dat wil?? Ik moet vandaag richting lochem, dus kom bij jou in de buurt. Als jij belangstelling heb, stuur dan een PB'tje, dan spreken wij iets af ;)
Sorry, ik lees je reactie nu pas. Maar we moeten nog wel ergens een oude vleesmolen in de kelder hebben liggen als het goed is! In elk geval ontzettend bedankt voor het aanbod! (Woon je hier ook in de buurt?)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#643750
Scooby schreef:

Kun je dat zo kopen of moet je dat zelf malen? (Of is dit een stomme vraag?  ???)
Eierschaalpoeder maak je van rauwe eierschillen die je eerst uitspoelt en dan een paar dagen laat drogen. Deze maal je vervolgens in een koffemolen of vijzel.
Door conleeuw
#643776
Scooby schreef: Sorry, ik lees je reactie nu pas. Maar we moeten nog wel ergens een oude vleesmolen in de kelder hebben liggen als het goed is! In elk geval ontzettend bedankt voor het aanbod! (Woon je hier ook in de buurt?)
ik woon in Duiven, maar moest gisteren langs Zutphen ;) dus ik dacht, zou je het nodig hebben, twee vliegen in een klap ;D
Door Lizzy
#643791
Scooby schreef: Bedoel je hoeveel Lana normaal at of wat ze nu moet eten per dag om weer aan te sterken? De laatste Carnibest-maaltijden die ze at, voordat ze moeilijk ging doen met eten waren 1,5 kilo. Dat had ze wel nodig om weer aan te sterken en op haar oude gewicht te komen.
OK, ik geef wel richtlijnen wat ze zou moeten eten als ze 1,5 kilo per dag eet. Ze eet nu nog minder natuurlijk maar je kunt dan van alles een kwart of alles de helft nemen.
Ik weet alleen niet of Lana op dit moment die gemalen botten kan verteren? Ze mist natuurlijk 1/3 van haar dunne darm.
 

Maar at ze ook al geen Carnibest? Daar zit toch ook gemalen bot in?
Heel graag!
Komt tie
Kun je dat zo kopen of moet je dat zelf malen? (Of is dit een stomme vraag?  ???)
Zie antwoord Angelique (dat wordt zelf een reuze omeletje eten ;D).

Ik ga even uit van 1500 gram voer per dag. Nogmaals, je kunt van alles de helft nemen. Of een kwart. Of drie kwart. Net zoveel als Lana wil eten.

Ik ben uitgegaan van de volgende percentages:

40% vleesbot
5% groente
20% orgaanvlees
35% vlees

Je mag vleesbot natuurlijk vervangen door eierschaalpoeder en je mag ook meer groente geven, als Lana dat lust. Ik zou groente gekookt geven trouwens. Rauwe groente verteerd toch nog wat lastiger als gekookt.

Dit komt per week neer op de volgende hoeveelheden voeding:

4200 gram vleesbotten
530 gram groente
2100 gram orgaanvlees
3680 gram spiervlees

Ik zou zelf 7 keer per week vleesbot geven. En dat kun je weer over 2 maaltijden verdelen. Ik heb er ook voor gekozen om alles iedere dag te geven. Dus en vleesbot en vlees en orgaanvlees. De reden hierachter is dat ik denk dat het belangrijk is om een zo consistent mogelijk dieet te geven, voor haar darmen. Kijk, normaal geef ik hier bijv. in 1 dag (in de week) orgaanvlees. Zijn ze de dag erop wat aan de dunne. Geeft niks. Bij mijn honden. Bij Lana zit je niet op zulke dingen te wachten.... Ik denk dat jij moet streven naar een consistente ontlasting dus een consistente belasting van de darmen en dus consistent eten.

Je kunt bijvoorbeeld dit schema aanhouden (en je kunt de volgorde per dag ook prima wisselen hoor):

Dag 1:
250 gram vlees (lamsvlees, geitenvlees, runderkopvlees, eendenvlees - dit zijn allemaal wat vettere vleessoorten)
300 gram gemalen eendennek
300 gram kippennekken met 250 gram vlees
300 gram fijngesneden pens met een schepje zalm uit blik en 100 gram gekookte groentes

Dag 2:
250 gram vlees (wederom, lamsvlees, geitenvlees, etc. Het zou mooi zijn als je wat vleessoorten af kunt wisselen)
300 gram gemalen kippenvleugels of kippennekken met schepje yoghurt of huttekase of ricotta (hoeft niet, zuivel)
300 gram gemalen kippennek met 250 gram vlees
150 gram fijngesneden pens met 150 gram fijngesneden runder of lamshart


Dag 3:
250 gram vlees
300 gram gemalen eendennek
300 gram gemalen kippennek of vleugel met 250 gram vlees
150 gram fijn gesneden pens + 100 gram groente met 150 gram fijn gesneden lever

Dag 4:
250 gram vlees
300 gram gemalen eendennek
300 gram fijn gesneden pens met schepje zalm of makreel of sardien uit blik
300 gram gemalen kippennek of vleugel met 250 gram vlees

Dag 5:
250 gram vlees
300 gram gemalen kippenvleugel
200 gram fijn gesneden runder of lamshart met 100 gram runder of lamsnier en 100 gram groente
300 gram gemalen kippenvleugel met 250 gram vlees

Dag 6:
250 gram vlees
300 gram gemalen kippennek
200 gram fijngesneden pens en 100 gram lams of kippen of runderlever met 100 gram groente
300 gram gemalen eendennek met 250 gram vlees

Dag 7:
250 gram vlees
300 gram gemalen kippennek
200 gram fijn gesneden pens en 100 gram lams of runderhart en 100 gram groente
300 gram gemalen eendennek met 250 gram vlees

++++++++++++++++++

Als je het vlees nou bijv. af kunt wisselen met : runderkopvlees, lams en geitenvlees. Dan zou dat perfect zijn.

Goed, ga ik nu ook een menu maken waar gemalen eierschaalpoeder in zit en geen gemalen bot. Persoonlijk denk ik dan (maar misschien dat andere mensen hun mening hier ook over kunnen geven), dat je je percentage groente en diversen iets omhoog moet doen omdat het percentage spiervlees anders echt heel erg hoog wordt. Ik zou dit zelf ook niet al te lang geven en toch gaan proberen gemalen bot te gaan geven.

Dag 1:
250 gram vlees (lamsvlees, geitenvlees, runderkopvlees, eendenvlees - dit zijn allemaal wat vettere vleessoorten) met 1/2 theelepel eierschaalpoeder
200 gram vlees met 3/4 theelepel eierschaalpoeder en 100 gram gekookte groentes
500 gram vlees met 1 volle theelepel eierschaalpoeder met 1 ei (waarvan ik het eiwit zou koken en de dooier rauw zou geven - ze geven dan het minst gasvorming)
300 gram fijngesneden pens en 100 gram gekookte groentes

Dag 2:
250 gram vlees (wederom, lamsvlees, geitenvlees, etc. Het zou mooi zijn als je wat vleessoorten af kunt wisselen) met 1/2 theelepel eierschaalpoeder
300 gram vlees met 3/4 theelepel eierschaalpoeder
450 gram koolvis met 1 theelepel eierschaalpoeder en 100 gram gekookte groentes
150 gram fijngesneden pens met 150 gram fijngesneden runder of lamshart


Dag 3:
250 gram vlees met een 1/2 theelepel eierschaalpoeder
300 gram vlees met 3/4 theelepel eierschaalpoeder
400 gram vlees met 1 theelepel eierschaalpoeder en 100 gram gekookte groentes
150 gram fijn gesneden pens + 100 gram groente met 150 gram fijn gesneden lever

Dag 4:
250 gram vlees met 1/2 theelepel eierschaalpoeder
300 gram vlees met 3/4 theelepel eierschaalpoeder
400 gram vlees met 1 theelepel eierschaalpoeder en 100 gram gekookte groentes en schep zalm/makreel/sardien
300 gram fijn gesneden pens


Dag 5:
250 gram vlees met 1/2 theelepel eierschaalpoeder
300 gram vlees met 3/4 theelepel eierschaalpoeder
450 gram vlees met 1 theelepel eierschaalpoeder en 100 gram huttekase of yoghurt of ricotta
200 gram fijn gesneden runder of lamshart met 100 gram runder of lamsnier en 100 gram groente en met 1/2 theelepel eierschaalpoeder


Dag 6:
250 gram vlees met 1/2 theelepel eierschaalpoeder
300 gram vlees met 3/4 theelepel eierschaalpoeder
300 gram koolvis met 100 gram zalm en 1 theelepel eierschaalpoeder en 100 gram groente
200 gram fijngesneden pens en 100 gram lams of kippen of runderlever met 100 gram groente


Dag 7:
250 gram vlees met 1/2 theelepel eierschaalpoeder
250 gram vlees met 3/4 theelepel gemalen eierschaalpoeder
500 gram vlees met 1 theelepel eierschaalpoeder en 1 ei waarvan je het wit kookt en het geel rauw geeft.
200 gram fijn gesneden pens en 100 gram lams of runderhart en 100 gram groente
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 05 okt 2006, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#643835
Lizzy schreef: Ik ben uitgegaan van de volgende percentages:

40% vleesbot
5% groente
20% orgaanvlees
35% vlees

Je mag vleesbot natuurlijk vervangen door eierschaalpoeder
en je mag ook meer groente geven, als Lana dat lust. Ik zou groente gekookt geven trouwens. Rauwe groente verteerd toch nog wat lastiger als gekookt.

In dat geval geef je dan een theelepel poeder op 500 gram vlees.
Door Scooby
#644053
Lizzy schreef:Maar at ze ook al geen Carnibest? Daar zit toch ook gemalen bot in?
Ja, dat heeft ze 1,5 week gegeten inderdaad. (Na de operatie dus.) Of die gemalen botten verteerden, weet ik niet. Ik zag van alles van de Carnibest terug in de ontlasting namelijk...  :(

Super bedankt voor je weekmenu! Hier kan ik echt wat mee. Ik ga het gelijk uitprinten en van het weekend kijken wat ik waar in kan slaan.
Kan ik die Satinballs daar gewoon bij geven?
Door Scooby
#646110
Helaas, gaat het helemaal niet goed met Lana...    :(  Ze wilde vanochtend weer niet eten. Ik moest vanochtend werken, maar Rens was bij haar en heeft de hele ochtend en begin van de middag geprobeerd om haar iets te laten eten, maar behalve een paar plakjes kaas wilde ze helemaal niets...
Ik zou vandaag zowiezo de dierenarts bellen om te vertellen hoe Lana het weekend doorgekomen was, maar toen ik hem vertelde dat ze weer niet wilde eten, gaf hij gelijk aan dat hij er bang voor was dat het niet meer verder gaat zo...  :'(  En dat hadden wij ons ook al gerealiseerd vanochtend...
Natuurlijk at ze, toen ik vanmiddag thuis kwam wel weer wat kipfilet en heeft ze net een hele berg Frolics op, maar door het gemis van de maaltijden van vanochtend is ze nog weer meer verzwakt... Als ze loopt, zwalkt haar achterhand echt heen en weer... Ze kàn niet meer...  :'(
Mijn meisje, mijn lieve lieve Laantje... O, wat vind ik dit erg..., maar het is gewoon niet eerlijk om verder te gaan zo. Het begint nu een lijden te worden en dat heeft ze niet verdiend!

Morgenochtend tussen 10:30 uur en 11:00 uur komt de dierenarts...
Wat een ongelovelijke klotezooi dit...  :'(
Door 202Spots
#646136
Ach gossietoch...wat vreselijk verdrietig, maar wat moedig van jullie dat je haar niet langer wil laten lijden....geniet van elke moment en weet dat je doet wat zij wil...
heel veel sterkte hoor....
soft kisses on the nose for Lana :-* :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door