Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#3811
Pfft, ik ben er dus nog steeds niet uit wat ik ga doen. Aan de ene kant is Balou zo op haar eten gericht en zo blij als ze eten krijgt. Waarom dan niet twee keer een hoogtepunt in haar dag. Maar ja, wat het leukste is is niet altijd het beste.
Verder kom ik een beetje in de knoop met mijn schema. Want nu geeft ik bijvoorbeeld 's ochtends een granenmaaltijd en 's avonds vlees. Dat kan niet tegelijkertijd, dus moet ik daar wat op vinden. Vis en vlees zie ik geen probleem in om dat tegelijkertijd te geven, dus dat kan wel.
Wat mij eigenlijk opvalt, als Balou 's avonds veel eet dan moet ze 's ochtends vrij vroeg uit ( moet dan nodig kakken). Niet dat dat erg is, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Heeft Chooky dat eigenlijk ook Eva?
Nou ik worstel nog even verder.

groetjes Helen
Gebruikersavatar
Door chooky
#3812
Mijn vriendje werkt in de bouw, dus die gaat er door de weeks altijd behoorlijk vroeg uit. maar in het weekend heb ik ochtenddienst en slaap ik ook nog redelijk door. Dat gaat eigenlijk altijd wel goed. Heel af en toe, als wij het erg laat hebben gemaakt en we dus lang doorslapen, maakt ze ons nog wel eens wakker. Maar we laten haar ook best wel laat uit voor de laatste keer 's avonds. Ik heb eerlijk gezegd geen verschil gemerkt tot nu toe. Zal eens aan mijn vriend vragen.
Door Helen
#3813
Balou krijgt nu sinds een week of twee, een keer per dag te eten. Het bevalt uitstekend, beter zelfs dan twee keer per dag!!! 's Ochtends krijgt ze nu een beetje fyto of gf mix. Haar hoofdmaaltijd eet ze 's avonds laat, en is duidelijk voldaan. Ze gaat daarna direct naar haar mand om te slapen. De volgende ochtend poept ze en 's middags niet en dan 's avonds weer. Terwijl ze eerst drie keer per dag poepte. Het is minder geworden en ik vind de consistentie echt beduidend beter :D Verder gaat het gek genoeg beter met poep eten, of eigenlijk slechter ;) Ze doet het nog amper. Zo gek...

groetjes Helen
Door avalon
#3814
Als mijn honden brok krijgen geef ik dat meestal smorgens en vaak eten ze het savonds of de volgende ochtend pas op. Met het vlees lukt dat niet, dat gaat meteen die bekkies in, dit geef ik ook alleen savonds voor het slapen gaan, dan kan het in alle rust verteren. Tussen de middag eten ze dan wat biogarde (met perzik) Na onze maaltijd de overgebleven groenten (wij zijn met 2en maar koken voor 4). Op de brokkendagen alleen brok en na de wandeling gedroogde pens.
Door Ineke
#3816
Er is pas weer een Leonberger overleden aan een maagtorsie. :( Ik blijf dus zeker 2x per dag voeren.
Liever zou ik het 3x doen voor de Leo, maar dat vindt Bas niet zo leuk ;)

Ook een (hele) kleine hond kan een maagtorsie krijgen !!
Door jeanne
#3817

Maar, nieuwe onderzoeken hebben ook uitgewezen dat vooral honden die vaak misselijk zijn, wat kan lijden tot een bloat, grote kans hebben op maagtorsie. Nou, dat klopt. Ik heb zo'n exemplaar hier in huis....

Groetjes, Lizzy
p.s.,  ik betwijfel of carnivoren maar 1 keer per dag eten. Volgens mij hangt dat erg af van de grote van de prooi.
wat is een bloat?
Door sylvia
#3818
wat is een bloat?
Het wordt bloat is een aanduiding van een draaing een kanteling dus door het kantelen krijg je opeenhoping van gas dat is de torsie... ehhh leg ik het goed uit,mijn ras is niet maag torsie gevoelig dus het is niet iets wat ik vaak uitleg
Door Nelly
#3819
Het wordt bloat is een aanduiding van een draaing een kanteling dus door het kantelen krijg je opeenhoping van gas dat is de torsie... ehhh leg ik het goed uit,mijn ras is niet maag torsie gevoelig dus het is niet iets wat ik vaak uitleg
Ben het niet helemaal met je eens, Sylvia, torsie is gewoon een ander woord voor draaiïng of kanteling. Dus een maagtorsie ìs een maagkanteling. En door die die torsie of kanteling ontstaat die gasvorming, doordat (door de kanteling) zowel de inlaat van de maag (zeg maar slokdarm) als de uitlaat van de maag (zeg maar dunne darm) zijn afgesloten. Daarom kan ik niet geloven aan maagtorsie op een lege maag, omdat gassen nu eenmaal ontstaan door verterend voedsel in het maag-darmkanaal. Bovendien heb ik geleerd dat de maag juist zou kantelen door het gewicht van (veel) voedsel in de maag in combinatie met overdreven inspanning zoals bijv. springen. Dit is ook exact het geval geweest bij de Duitse Herder die ik eerder had, en die een maagtorsie kreeg (gelukkig overleefd).
Wat bloat precies inhoudt is me niet duidelijk, maar m'n gevoel zegt me dat dit meer met misselijkheid of i.d. te maken heeft.
Door 202spots
#3820
Wat bloat precies inhoudt is me niet duidelijk, maar m'n gevoel zegt me dat dit meer met misselijkheid of i.d. te maken heeft.
Misschien dat je misselijk word als je Bloat hebt ???
Opgezwollen lijkt me het beste woord voor bloat.

Main Entry: 2bloat
Function: verb
Date: 1677
transitive senses
1 : to make turgid or swollen
2 : to fill to capacity or overflowing
intransitive senses : SWELL

Main Entry: tur·gid
Pronunciation: 't&r-j&d
Function: adjective
Etymology: Latin turgidus, from turgEre to be swollen
Date: 1620
1 : being in a state of distension : SWOLLEN, TUMID <turgid limbs>; especially : exhibiting turgor

En (Maag) Tortie is 'n verdraaing
Main Entry: tor·sion
Pronunciation: 'tor-sh&n
Function: noun
Etymology: Late Latin torsion-, torsio torment, alteration of Latin tortio, from torquEre to twist
Date: 1543
1 : the twisting or wrenching of a body by the exertion of forces tending to turn one end or part about a longitudinal axis while the other is held fast or turned in the opposite direction; also : the state of being twisted
2 : the twisting of a bodily organ or part on its own axis
3 : the reactive torque that an elastic solid exerts by reason of being under torsion

Zoals ik het zie,dan word de "bloat" veroorzaakt door de "torsion".
Door de verdraaing van de maag,ontstaat de opzwelling.
Dan is de vraag HOE komt het dat de maag zich verdraaid ???
Daar heeft ieder wel 'n mening over denk ik? ;)
Door Lizzy
#3821
Met bloat bedoel ik het opzwellen van de maag door bijv. het binnenhappen van lucht of door gasvorming. Dit gebeurd duidelijk wanneer een hond misselijk is. Bij mijn weten kAn dit aanleiding zijn voor een maagtorsie.

Je hebt dus eerst bloat en daarna torsie.

Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#3822
Bloat betekent letterlijk schommelen,als je aquariumvissen dit hebben ben je niet blij,die gaan dan ook omgekeerd zwemmen,omdat ze een bloat van de zwemblaas hebben.Bij vissen is het eigenlijk hetzelfde als bij honden door de schommeling van de maag/zwemblaas gaat deze kantelen,misschien leg ik het zo beter uit dan.als de maag kanteld heb je een torsie.
Door Lizzy
#3823
Bloat betekent letterlijk schommelen,als je aquariumvissen dit hebben ben je niet blij,die gaan dan ook omgekeerd zwemmen,omdat ze een bloat van de zwemblaas hebben.Bij vissen is het eigenlijk hetzelfde als bij honden door de schommeling van de maag/zwemblaas gaat deze kantelen,misschien leg ik het zo beter uit dan.als de maag kanteld heb je een torsie.
Hoewel ik denk dat de letterlijke vertaling van bloat = opzwellen is, sluit ik me voor de rest helemaal aan bij jouw Sylvia. En dat is dan ook gelijk de reden dat een maagtorsie wel degelijk bij een lege maag kan optreden.
Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#3824
ja opzwellen kan ook .alleen ken ik bloat van onze vissen en daar wordt een bloat beschreven als een schommeling van de zwemblaas,maar ik denk dat het gebeuren op zich of het schommelem of opzwellen is het zelfde effect,de blaas of maag draait ervan om.De meeste vissen gaan er dood aan,hoewel het ons wel eens gelukt is om de vis in de beplanting recht te hangen waardoor de zwemblaas uiteindelijk weer goed komt,maar net als met honden die eens een torsie hebben gehad komt dit vaak terug zo ook bij de vis.
Het is een rot afwijking,hopelijk weten ze snel wat het nu is dat het veroorzaakt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door