Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
#624595
Lizzy schreef: OK, komt tie, uit het boek "Kruidengeneeskunde voor dieren" van JdBL:

Rozemarijn
Toepassing: hartkwalen, fistels, epilepsie, verlamming, onzuiver bloed, maagklachten, diarree, dysenterie, hardlijvigheid, en een trage lever. Ook bij wonden.

Dosering: dagelijks drie handenvol, fijn gesneden, vermengen met melasse. Zakjes met gedroogd kruid, in heet water gedompeld en gewreven over blauwe plekken, waar vochtophopingen zitten, vormen een probate behandeling. Een sterk afstreksel als insecticide.

Mint:
Toepassing: tegen hoofdpijn, maagpijn, teveel maagzuur, opgeblazenheid, overgeven, koliek, leverontsteking, vernauwing van het rectum en nierkwalen.
Dosering: twee maal daags twee handenvol. Bij behandeling van de uiers geeft men deze tegen melktijd. Om te masseren verhit men een paar handenvol verpulverd kruid zachtjes, gedurende een paar minuten.
Negatieve kant van het kruid: verminderd melkgift. Thee van gedroogde munt is goed tegen diarree.

Peterselie:
Toepassing: bij alle nier en blaaskwalen, gruis, stenen, verstopping, geelzucht, waterzucht, zwaarlijvigheid, wormen, reumatiek, zenuwontsteking, gewrichtsontsteking.
Dosering: dire maal per dag, drie handenvol. Of drie wortels of een half ons van het zaad.

Selderij: beschrijft JdBL niet.

Tijm: ook niet. Maar Ton Homans doet dat wel. Hij schrijft dat tijm opwekkend werkt, wondhelend, zalvend op keel en luchtwegen en is wormafdrijvend. Dagelijks een theelepeltje over het voer, zo schrijft hij.

Heb je hier wat aan?
Toppie Lizzy, hartstikke fijn. Kruidengeneeskunde voor dieren kan ik niet bestellen hier.
Wel het andere boek, maar dat is niet op dieren gebaseerd. Weten jullie toevallig een link waar het op Internet te bestellen is?

Er worden nogal wat hoeveelheden genoemd. :o 2 handenvol dat zit in mijn totale mix van alles. Dan zit ik iig goed met de hoeveelheden, want ik geef maar 1 eetlepel per dag.
Opvallend die Rozemarijn met melasse. Heb het opgezocht, dat is een aftreksel van suikerriet of suikerbiet. Wat is daar het nut van en kan je daarvoor ook geen koudgeslagen honing gebruiken?
Door dogsunlimited
#624598
Angelique schreef: Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik geloof dat ik iets verkeerd uitleg. De kruiden moeten de naweeën van de operatie ondersteunen en daar zou je ruim van tevoren mee moeten beginnen. Dit is dus niet voor de ruwe vezelwerking, maar ik heb gelezen dat JdB wel voorstander is van het versneden te geven en dat je daarmee ook de ruwe vezelwerking mede bevordert. Maar overal lees ik dat er thee van getrokken wordt en dat over het voer wordt gedaan.

Zo heb ik het toendertijd gedaan, reden 1 omdat de verpakking het zo aangaf (ik was nog niet zo inovatief) en reden 2, de kruiden waren zo grof dat ze door het slachtoffer uitgezocht en uitgetuft werden. Brandnetel, (vers uit eigen tuin ) versnij ik wel gewoon door de groentemix heen. Zo ook paardebloem, maar op de één of andere manier kijk ik toch anders tegen zo'n verse plant aan als tegen een gedroogt kruidenmengsel

De echte ruw vezels bestaan uit onbewerkte pijnboom-, sesam- en zonnebloemzaden. Dat mix ik met alfalfa, brocolli en wat andere groentespruiten van dat moment (bv. waterkers of knoflookspruiten).
Heb zelf geprobeerd dat op te kweken, maar ben er even mee gestopt want ik krijg de schimmel er niet uit. En mijn groenteboer heeft betere spullen dan ik kan opkweken.

De kruiden die ik in mijn mix heb zitten, zijn wel geschikt in rauwe vorm te geven. Althans, die info kreeg ik.

202Spots, ik heb je topic gelezen. Wat vreselijk voor je hond.
Rozemarijn schijnt uiterst geschikt te zijn als natuurlijke anti-oxidant, wel in hele kleine hoeveelheden maar dat het toevallen triggert dat wist ik niet.

Rozemarijn is een opwekkend kruid en om die reden kan het dus een aanval triggeren bij epilepsiepatiënten.

Maar nu dus het gekke; Stanley had altijd heel erg naweeën van de narcose. Nu heeft hij nergens last van en is erg vrolijk voor zijn doen. Nou zal ik niet gelijk beweren dat het door mijn kruidenmix komt, maar toch.................

Ach, waarom niet. Je moet natuurlijk wel een beetje in jezelf blijven geloven.  Het hele mengseltje wat je geeft (nootjes, zaadjes, spruitjes, kruidjes) bevat natuurlijk best veel hele gezonde dingetje die je misschien bij vorige narcoses niet gaf waardoor hij alles toch minder goed opving.

Lizzy, heb jij misschien wat meer info over Rozemarijn, Mint, Peterselie, Selderij en Tijm? Hoe JdB dat in versneden vorm zou aanraden en waarom?
Waar het voor dient, weet ik. Heb me daar het hoofd op gebroken en juist daardoor deze mix gedaan.
Hierover heb ik verschillende dingen gelezen en dit zou niet schadelijk zijn.

Mijn 2 nieuwe zakjes zal ik niet gebruiken. Daar trek ik zelf wel thee van.
Bedankt voor je reactie, Angelique.
Maar ik lees net dat Rozemarijn juist goed is voor honden met epilepsie??
Ik ga door op die Rozemarijn, omdat dit toch een kruid is waarmee je bij overdosering problemen mee kan krijgen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#624611
barfje schreef: Bedankt voor je reactie, Angelique.
Maar ik lees net dat Rozemarijn juist goed is voor honden met epilepsie??
Ik ga door op die Rozemarijn, omdat dit toch een kruid is waarmee je bij overdosering problemen mee kan krijgen.

Waar lees je dat dan ??? Ik ken enkel artikelen en boeken waarbij men waarschuwt voor het gebruik van o.a. Rozemarijn bij epilepsiepatiënten.

Er zijn overigens veel kruiden die bij overdosering uitwerkingen kunnen geven die niet gewenst zijn. Het is absoluut geen "baadt het niet ,dan schaadt het niet"  Wil je het een en ander met kruiden gaan doen dan zou ik zeker zorgen dat ik een goed kruidenboek achter de hand hebt.
Door 202Spots
#624613
OK, komt tie, uit het boek "Kruidengeneeskunde voor dieren" van JdBL:

Rozemarijn
Toepassing: hartkwalen, fistels, epilepsie, verlamming, onzuiver bloed, maagklachten, diarree, dysenterie, hardlijvigheid, en een trage lever. Ook bij wonden.

Dosering: dagelijks drie handenvol, fijn gesneden, vermengen met melasse. Zakjes met gedroogd kruid, in heet water gedompeld en gewreven over blauwe plekken, waar vochtophopingen zitten, vormen een probate behandeling. Een sterk afstreksel als insecticide.
Ja..ik vraag me dus ook af wat er dan van toepassing is met epilepsy?
Door dogsunlimited
#624616
Angelique schreef: Waar lees je dat dan ??? Ik ken enkel artikelen en boeken waarbij men waarschuwt voor het gebruik van o.a. Rozemarijn bij epilepsiepatiënten.

Er zijn overigens veel kruiden die bij overdosering uitwerkingen kunnen geven die niet gewenst zijn. Het is absoluut geen "baadt het niet ,dan schaadt het niet"  Wil je het een en ander met kruiden gaan doen dan zou ik zeker zorgen dat ik een goed kruidenboek achter de hand hebt.
Ik heb die kruidenmix niet zomaar gedaan. Online kruidenboeken bestaan er ook.
Maar ik had heel graag het boek van JdB gehad en dat is niet gelukt.
Het is zeker niet de bedoeling zomaar wat te rommelen en in mijn ogen doe ik dat ook niet, alhoewel het natuurlijk altijd beter kan. ;)
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niks ben tegengekomen over Rozemarijn wat epilepsie triggert. Ga ook dat is opzoeken.
Door Lizzy
#624617
barfje schreef: Toppie Lizzy, hartstikke fijn. Kruidengeneeskunde voor dieren kan ik niet bestellen hier.
Wel het andere boek, maar dat is niet op dieren gebaseerd. Weten jullie toevallig een link waar het op Internet te bestellen is?

Er worden nogal wat hoeveelheden genoemd. :o 2 handenvol dat zit in mijn totale mix van alles. Dan zit ik iig goed met de hoeveelheden, want ik geef maar 1 eetlepel per dag.
Opvallend die Rozemarijn met melasse. Heb het opgezocht, dat is een aftreksel van suikerriet of suikerbiet. Wat is daar het nut van en kan je daarvoor ook geen koudgeslagen honing gebruiken?
Ja, ik vind de hoeveelheden ook errrg veel.... En wat het nut is van melasse...? Geen idee. Dat zet JdBL er niet bij. Lekker handig, niet ::). Ik zie op Internet wel vaak dat je ipv melasse honing of ahorn kan gebruiken. Dus in dit geval zal het mogelijk ook prima te gebruiken zijn, maar weet het dus niet zeker.

En Angelique/Barfje/Dory, JdBL schrijft dat het bij epilepsie gebruikt kan worden. Maar als ik even google op rozemarijn en epilepsie, dan staat er overal bij "niet te gebruiken bij epilepsie". Helaas staat er niet bij waarom.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 30 aug 2006, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#624620
barfje schreef: Toppie Lizzy, hartstikke fijn. Kruidengeneeskunde voor dieren kan ik niet bestellen hier.
Wel het andere boek, maar dat is niet op dieren gebaseerd. Weten jullie toevallig een link waar het op Internet te bestellen is?

Er worden nogal wat hoeveelheden genoemd. :o 2 handenvol dat zit in mijn totale mix van alles. Dan zit ik iig goed met de hoeveelheden, want ik geef maar 1 eetlepel per dag.
Opvallend die Rozemarijn met melasse. Heb het opgezocht, dat is een aftreksel van suikerriet of suikerbiet. Wat is daar het nut van en kan je daarvoor ook geen koudgeslagen honing gebruiken?
Volgens mij zijn deze boeken van JdBL niet meer nieuw verkrijgbaar (behalve 'the complete herbal handbook' dan). Het boek van Ton Homans heb ik hier besteld: http://www.plaza33.com/cms/content/naty ... ts_id=3777
Gebruikersavatar
Door Angelique
#624621
barfje schreef: Ik heb die kruidenmix niet zomaar gedaan. Online kruidenboeken bestaan er ook.
Maar ik had heel graag het boek van JdB gehad en dat is niet gelukt.
Het is zeker niet de bedoeling zomaar wat te rommelen en in mijn ogen doe ik dat ook niet, alhoewel het natuurlijk altijd beter kan. ;)
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niks ben tegengekomen over Rozemarijn wat epilepsie triggert. Ga ook dat is opzoeken.
Ja, nee, zo bedoel ik het niet, dat je wat aanrommelt ofzo. En een online boek is natuurlijk ook prima. Maar het is gewoon hardstikke handig om te weten of je een kruidje rauw kunt geven, of beter in een theetje, of tinctuurtje enz. Het boek van JdBL is nog wel eens via Mp of Ebay te verkrijgen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#624622
Lizzy schreef:

En Angelique/Barfje/Dory, JdBL schrijft dat het bij epilepsie gebruikt kan worden. Maar als ik even google op rozemarijn en epilepsie, dan staat er overal bij "niet te gebruiken bij epilepsie". Helaas staat er niet bij waarom.

Ik vermoed omdat het een zenuwprikkelend kruid is en een epilepsiepatiënt nou net die zenuwprikkels niet goed kan verwerken.
Door dogsunlimited
#624623
OK, denk dat ik die iig ga bestellen.

Ik heb ooit is een mooi antwoord gehad van JdB op mijn vraag of gezonde honden gesupplementeerd moeten worden met kruiden. En wat de definitie is van een gezonde hond.

Ik mag het antwoord helaas niet kopiëren, maar het komt erop neer dat kruiden niet weg te denken zijn in een natuurlijk carnivoren dieet. Het is geen supplement, maar een onderdeel van.....
Door 202Spots
#624624
[quote author=barfje Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niks ben tegengekomen over Rozemarijn wat epilepsie triggert. Ga ook dat is opzoeken.
[quote][/quote]

However, there is evidence to suggest that some essential oils can initiate seizures. Camphor, eucalyptus, fennel, hyssop, pennyroyal, rosemary, sage, tansy, tea tree (aka: melaleuca), thuja, turpentine, and wormwood are among those oils. Whether it be a trigger brought on by the simple fact that these are pungent oils or that some, such as sage, rosemary, and wormwood, actually contain potent neurotoxins, caution should be used. Again, we are talking about the essential oils. The plant, when used in normal amounts as in cooking, is usually not concentrated in amounts large enough to cause problems.

But please note that all dogs are different and it has been reported that some highly sensitive dogs have had seizure reactions to being near or in contact with these particular garden herbs. Exceptions to this are found in mistletoe, rue, and wormwood. Parts of these plants (leaves, berries) have shown to be toxic in the growing plant.

http://www.canine-epilepsy-guardian-ang ... al_oil.htm

Caution: All essential oils can trigger seizures in dogs that have a tendency to seizures. Do not use on seizure prone dogs.

http://4dw.net/goatmilksoap/pets.htm
Door Lizzy
#624631
barfje schreef: OK, denk dat ik die iig ga bestellen.

Ik heb ooit is een mooi antwoord gehad van JdB op mijn vraag of gezonde honden gesupplementeerd moeten worden met kruiden. En wat de definitie is van een gezonde hond.
Ik ben het hier wel mee eens, maar toch ook weer helemaal niet. Er zijn nou eenmaal kruiden met een hele heftige werking die je gewoon niet zomaar in moet zetten. Dat is wat anders als de kruiden ala waterkers, peterselie, knoflook, etc. die je in vrijwel ieder groentemixje hier ook wel aantreft, doch ook weer nooit in te grote hoeveelheden.

Misschien is dit een handige link? http://www.herbsherbals.com/index2.html. En over rozemarijn staat er dit:

"Don't use if you are pregnant. Don't take rosemary oil internally. Large doses of rosemary can be toxic".
Door dogsunlimited
#624654
Dank je wel. Heb net het kruidenboek besteld.
De normale kruiden die beschreven worden zijn niet schadelijk volgens JdB.
Overdoseren lijkt me sterk dat ik dat doe, maar ik heb wat moeite met die Rozemarijn. Er gingen ook maar 2 takjes in, meer durf ik niet te geven.
De rest van de echte medicinale kruiden begin ik niet aan. Alleen wat eetbaar is en op een verantwoorde manier gegeven kan worden.

Bedankt voor de linken van Rozemarijn. Ga dat is op mijn gemak lezen.
202Spots, jij hebt het erover dat het triggers veroorzaakt. Dat geloof ik absoluut, maar ik denk dat het per hond afhankelijk is. Ik ken een epilepsiehond die al getriggerd wordt bij het voorzetten van een simpele gemalen pens met groentemix. Dat wil dan toch niet zeggen dat die Rozemarijn zwaar giftig is ofzo? (Dat is het in overdosering zeker wel natuurlijk, maar ik ken meerdere honden die Rozemarijn krijgen en geen problemen hebben).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#624661
barfje schreef: Dank je wel. Heb net het kruidenboek besteld.
De normale kruiden die beschreven worden zijn niet schadelijk volgens JdB.
Overdoseren lijkt me sterk dat ik dat doe, maar ik heb wat moeite met die Rozemarijn. Er gingen ook maar 2 takjes in, meer durf ik niet te geven.
De rest van de echte medicinale kruiden begin ik niet aan. Alleen wat eetbaar is en op een verantwoorde manier gegeven kan worden.

Bedankt voor de linken van Rozemarijn. Ga dat is op mijn gemak lezen.
202Spots, jij hebt het erover dat het triggers veroorzaakt. Dat geloof ik absoluut, maar ik denk dat het per hond afhankelijk is. Ik ken een epilepsiehond die al getriggerd wordt bij het voorzetten van een simpele gemalen pens met groentemix. Dat wil dan toch niet zeggen dat die Rozemarijn zwaar giftig is ofzo? (Dat is het in overdosering zeker wel natuurlijk, maar ik ken meerdere honden die Rozemarijn krijgen en geen problemen hebben).
Ik ben dory even niet, maar goed :D
Ik zit hier ff in een heel ander kruidenboek te bladeren en daar wordt rozemarijn samen met andere kruiden geadviseerd dagelijks in te nemen bij epilepsie. Dus uhh, schiet mij maar lek.
Rozemarijn is an sich echt niet zwaar giftig. In onze soep smaakt het ook heerlijk. Ikzelf vind het geen alledagskruid, maar dat ben ik maar natuurlijk. Wanneer je een hond hebt met epilepsie dan ben je gewoon overal op bedacht en aangezien er melding wordt gemaakt dat het aanvallen zou kunnen triggeren, dan neem je gewoon geen enkel risico en ga je iedere confrontatie met rozemarijn in dit geval uit de weg. Sommige (droog)voeders bevatten ook een portie rozemarijn en dan heb ik dus echt zoiets van "wat moet dat in mijn dagelijkse voeding"?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door