Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#3579
Komt ie dan
Ik heb hier voor mij, vers uit de boekwinkel het boekje: Nutrient Requirements of Dogs, revised 1985, van de subcommittee on Dog Nutrition, Committee on Animal Nutrition, Booard on Agriculture, en National Research Council. Uitgegeven door de National Academy Press, Washington DC in 1985.
ISBN 0-309-03496-5
In het hoofdstuk over "Nutrient Requirements and signs of deficiency" staat een stukje over koolhydraten, nou ja, heel stuk. Ik zal daar stukjes uithalen, dingetjes vertalen en eventueel samenvatten.
Hier volgt het eerste stukje, vrij vertaald, tussen " " staan engelse citaten als ik er niet uitkom, tussen {} staan stukjes die ik zelf ter verduidelijking toevoeg. de () zijn van de tekst zelf.

"Koolhydraten
Alle dieren hebben een metabolische behoefte aan glucose om energie voor de organen, inclusief het centrale zenuwstelsel, te leveren, en om "supply substrate for synthesis of compounds such as pentoses and glycoproteïns." Gegeven dat het dieet genoeg glucose-grondstoffen bevat {dwz stoffen die het lichaam zelf om kan zetten in glucose} (aminozuren en glycerol), dan is de glucogenische capaciteit van de lever meestal in staat om aan de metabolische behoefte aan glucose van opgroeiende dieren te voldoen zonder koolhydraten in het dieet te verwerken. (Brambila en Hill, 1966; Chen et al., 1980)"
Gebruikersavatar
Door chooky
#3580
Deel 2:
Beagle puppies kregen gepurifieerde {weet niet wat ze daaronder verstaan hoor ???}, dieten uit blik te eten, die in compositie varieerden van 0 tot 62 procent verteerbare energie uit koolhydraten (maiszetmeel) en van 13 tot 76 procent verteerbare energie uit vet (maisolie, reuzel {tallow} en varkensvet {lard}) om te bepalen of koolhydraten nodig zijn in een dieet voor de groei en voor behoud van een normale glucoseniveau in het bloed. (Romsos et al., 19776). Eiwitten (20 tot 25 procent van de energie) in deze dieten waren afkomstig van ongeveer gelijke delen mager rundvlees en geïsoleerde sojaeiwitten. De gewichtstoename van de 2-maand oude beagles die het koolhydraat-vrije dieet hadden gekregen, waarvan 24 en 76 procent van de energie afkomstig was van respectievelijk eiwitten en vet, gedurende 8 maanden, was vergelijkbaar met de gewichtstoename van de puppies die een dieet hadden gekregen waarvan 20 tot 62 procent van de energie afkomstig was van koolhydraten. Pups die het koolhydraat vrije dieet kregen behielden ook normale glucose concentraties in het plasma en normale scores in glucose gebruik (geschat door de verdwijning van [2-3H] glucose) (Belo et al., 1976). Deze resultaten komen overeen met eerdere rapportages die aantonen dat opgroeiende ratten (Chen et al., 1980) en kippen (Brambila en Hill, 1966) geen koolhydraten nodig schijnen te hebben in hun dieet, aangenomen dat er adequate glucosegrondstoffenaanwezig zijn in de voeding in de vorm van glucogene aminozuren en glycerol.

PS Nicolette, ik begrijp dat je de cursus in het engels doet. Als je me in een PB even je adres geeft, dan maak ik kopietjes en stuur ik het origineel op, mocht je het willen gebruiken, anders zit je straks een vertaling van een (slechte wil ik niet zeggen ;D maar in ieder geval vrije ;)) vertaling te maken.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3581
Deel 3:
Een voedingsbehoefte aan koolhydraten {naar mijn mening, zie voorgaande stukjes, bedoelen ze hier glucosegrondstoffen en zeker geen specifieke koolhydraten in de voeding} is aangetoond in opgroeiende ratten (Chen et al., 1980) door het reduceren van de concentratie eiwitten in de voeding tot 13 procent en door "unesterified" vetzuren te verschaffen in plaats van glycerol bevattende triglyceriden als de enige niet-eiwit energiebron. Ratten die op deze manier gevoed werden, hadden minder gewichtstoename en hadden lage glucose concentraties in hun bloed. Het toevoegen van 6 procent glucose òf het verdubbelen van de concentratie eiwit in de voeding tot 26 procent vermeerderde de groei tot die van de ratten uit de controlegroep.
vergelijkbare onderzoeken zijn nog niet uitgevoerd bij honden, maar het lijkt waarschijnlijk dat het consumeren van een voeding zonder koolhydraten en laag in glucosegrondstoffen ook hypoglycemie en een verminderde groei bij honden zou opleveren.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3582
Deel 4:
Tijdens de dracht en het zogen ligt de metabolische behoefte aan glucose hoger om aan de behoeftes voor foetale groei en 'lactose synthese' te voldoen. Wanneer, gestart 3,5 tot 4 weken na de conceptie, beagleteefjes een voeding kregen waarvan 26, 74, en 0 procent van de energie verkregen werd uit respectievelijk eiwitten, vet en koolhydraten, waren voedselinname, gewichtstoename en glucoseconcentratie in het plasma, gedurende de eerste twee trimesters van de dracht vergelijkbaar met de waardes van teefjes die een voeding kregen waarvan 26, 30 en 44 procent van de energie afkomstig was van eiwitten, vetten en koolhydraten. (Romsos et al., 1981)
Niettemin, in de week voor de bevalling, ontwikkelden de teefjes die de koolhydraatvrije voeding haden gekregen hypoglycemie en hadden lage concentraties van 2 belangrijke glucosegrondstoffen (lactate en alanine) in het plasma. het totaal aantal pups was onbeïnvloed door de voeding, maar er waren minder levende pups bij de geboorte (63%) bij de koolhydraatvrij gevoedde teefjes dan bij de teefjes die wel koolhydraten in hun voeding hadden gekregen (96%). Maar 35% van de pups van de teefjes die een koolhydraatvrije voeding kregen was og in leven na 3 dagen. De doodsoorzaak is niet vastgesteld, maar waarschijnlijk waren ze minder goed in staat om hun glucoseconcentraties in het plasma op niveau te houden direct na de geboorte dan de controlepups (Kliegman et al., 1980). Voorts verminderde de lethargische toestand van de teefjes met hypoglemie hun moederlijke vermogens direct na de geboorte.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3583
Deel 5:
De ernstige hypoglycemie (glucoseconcentratie in het plasma van 15 tot 20 mg/dl) en ketosis ( ß-hydroxybutyrate concentraties in het bloed van 2.5 mM) die ontstaan bij de bevalling bij sommige teefjes die een koolhydraatvrije voeding krijgen (Romsos et al., 1981) zijn niet uniek voor honden. Hypoglycemie en ketosis {is zwangerschapsvergiftiging} worden ook vaak gezien tijdens het laatste trimester van de dracht bij ooien die twee- of drielingen dragen. (Bergman, 1973). Aangezien de meeste koolhydraten die door ooien geconsumeerd worden gefermenteerd worden in de maag, nemen ze maar kleine hoeveelheden glucose op en zijn ze daarom afhankelijk van endogene synthese {dit betekent dat het lichaam het zelf vormt, endogeen betekent nl van binnen uit, itt exogeen, wat van buiten komt} om aan hun behoefte aan glucose te voldoen. In gevallen van een verhoogde behoefte aan glucose, zoals die optreden in het laatste trimester van de dracht, falen zowel ooien als teefjes soms in het voldoen aan deze behoefte door endogene synthese. het is mogelijk, gebaseerd op observaties bij drachtige ratten (Taylor et al., 1983), dat teefjes ook wat koolhydraten nodig hebben in hun voeding tijdens de periode direct na de conceptie. Ratten die een koolhydraatvrije voeding kregen vanaf de dag van de conceptie vertonen vaker vroegtijdige embrionale abnormaliteiten en "resorption" (Taylor et al., 1983). Omdat de voeding van de teefjes niet veranderd werd voor 3,5 à 4 weken na de conceptie (Romsos et al., 1981), blijven de effecten van een koolhydraatvrije voeding op de vroege stadia van de dracht onbekend. Het wordt aangeraden dat de voeding van drachtige teefjes wat koolhydraten bevat voor een optimale voortplanting.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3584
Er volgen nog vier stukjes, maar eerst even het eten opzetten hoor, rustig eten, handjes even bij laten komen en ook mijn hoofd even laten rusten na deze vertaling van wetenschappelijke kost uit het engels, waar ik nou niet echt aan gewend ben...;D
Door Lizzy
#3585
Hoi Eva, super bedankt! Ik geloof alleen dat ik er even over na moet denken en het nog eens een paar keer moet lezen!
Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door chooky
#3586
mijn eigen commentaar (zit ik nu allemaal op te sparen ;)) volgt nog, maar ik heb niet eerst het hele verhaal gelezen voordat ik het ging vertalen, dus ik wil niet voorbarig al commentaar leveren voordat ik het einde gelezen heb.
groetjes Eva
Gebruikersavatar
Door chooky
#3587
Deel 6:
Zogende beagleteefjes hebben ook een koolhydraatvrije voeding gekregen waarvan 26 procent van de energie afkomstig was van eiwitten en 74 procent van vet, om erachter te komen of zij koolhydraten nodig hebben voor het zogen (Romsos et al., 1981). Om de behoefte voor melksynthese te maximaliseren, verzorgde elke teef 6 pups en de pups werd niet toegestaan om te eten van de voeding van de teef, gedurende de eerste 4 weken van het zogen. De pups die verzorgd werden door een teef die de koolhydraatvrije voeding kreeg groeiden even goed als degenen ddie verzorgd werden door een teef die voeding met koolhyraten kreeg. Ook de bloedwaardes waren onbeïnvloed door de afwezigheid van koolhydraten in de voeding. Aangezien de melk van beagles minder dan 20% van de energie uit lactose betrekt (Luick et al., 1960; Romsos et al., 1981), is de behoefte aan glucose bij zogende beagles lager dan de behoefte tijdens de draht, wanneer glucose een belangrijke energiebron voor foetale ontwikkeling. Dit zou kunnen verklaren waarom de consumptie van een koolhydraatvrije voeding de prestatie van de beagles tijdens de dracht negatief beïnvloeddde, maar niet tijdens het zogen. Bij hondenrassen die grotere nesten hebben en een grotere melkproductie dan beagles is het mogelijk dat de metabolische behoefte aan glucose groter is dan dat de teef het kan synthetiseren. In ieder geval ziet men hypoglycemie en ketosis zich ontwikelen bij veel-producerende melkkoeien tijdens de piek van de melkprouctie. (Bergman, 1973) {deze kan ik niet binnen houden, deze koeien zijn door de mens zo doorgefokt dat ze veel meer melk produceren dan dat ze van nature zouden doen. het lichaam is hier niet op gemaakt. Ik vind het niet gek dat deze koeien problemen krijgen doordat ze zoveel melk moeten produceren. Van nature zoou een kkoe tijdens dde piek van de melkproductie veel minder melk produceren en zou de endogene glucosesynthese op zo'n niveau zijn dat er geen hypoglycemie of ketosis zouden ontstaan. Naar mijn mening is het laatste argument niet geldig als bewijs voor een natuurlijke behoefte van koeien aan koolhydraten in hun voeding tijdens de melkproductie.}
Gebruikersavatar
Door chooky
#3588
Deel 7:
Koolhydraten zijn een voorrdelige bron van energie in de voeding voor honden. Gekookt zetmeel wordt goed verteerd door volwassen honden (Roseboom en patton, 1929; Ivy et al., 1936; james en McCay, 1950; Heiman, 1959) en door opgroeiende beagles (Romsos et al., 1976) Opgroeiende beagles die een gepurifieerde blikvoeding kregen waarvan 62 procent van de energie afkomstig is van maiszetmeel, "exhibited an aparent energy digestibility" van 84 procent, terwijl de "energy digestibility" iets hoger lag (87 tot 89 procent) bij honden die een oeding kregen waar minder zetmeel inzat (0 tot 42 procent van de energie afkomstig van zetmeel) en meer vet (38 tot 76 procent van de energie afkomstig van vet) Gewichtstoename van de beagles die een voeding kregen met 62 procent maiszetmeel van 2 tot 10 maanden oud was iets minder dan bij de honden die een voeding kregen met minder zetmeel en meer vet. Dit verschil in gewichtstoename werd veroorzaakt doordat de honden die een voeding kregen met een hoog zetmeelgehalte minder lichaamsvet kregen: de toename van vet-vrije massa werd niet beïnvloed door de concentratie zetmeel in de voeding. Rauwe zetmeel wordt minder goed gebruikt door honden dan zetmeel die is gedextriniseerd door bewerking (bijvoorbeeld koken, bakkken of toasten) (Heiman, 1959).
Gebruikersavatar
Door chooky
#3589
Deel 8:
Het gebruik van enkelvoudige koolhydraten, zoals lactose, dextro-maltose en sucrose bij honden is ook geëvalueerd. Zogende pups gebruiken natuurlijk lactose, alhoewel, zoals hierboven vermeld, de melk van beagles een relatief laag gehalte lactose bevat. Een plotselinge introductie van grote hoeveelheden lactose in de voeding van een volwassen beagles veroorzaakt diarree (Bennent en Coon, 1966). Deze reactie is niet uniek voor honden - volwassen dieren van een aantal andere soorten reageren ook met diarree op een plotselinge confrontatie met een grote hoeveelheid lactose. Voeding die voor 49 procent (van het gewicht) uit sucrose bestaat, zorgen voor een bevredigende gewichtstoename bij onvolwassen beagles (Milner, 1979). Jong volwassen beagles hebben een voorkeur voor sucrosebevattende voeding als ze de keuze krijgen tussen een met sucrose gesupplementeerde voeding en een controlevoeding met zetmeel (Houpt et al., 1979) Hoewel sucrose geod gebruikt kan worden door honden in de periode die volgt op het spenen, is er de mogelijkheid, gebaseerd op onderzoek bij andere diersoorten (Becker et al., 1954), dat de sucraseactiviteit in het daarmkanaal laag is diret na de geboorte, in welk geval sucrose geen significant deel zou moeten uitmaken van kunstmatige puppymelk.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3590
De laatste:
Vezel wordt niet algemeen beschouwd als essentieel voor enkelmagige zoogdieren, inclusief honden, hoewel het toevoegen van wat vezel in de voeding een positief effect zou kunnen hebben. De energieconcentratie wordt verlaagd door de toevoeging van vezel, en daardoor kan de toevoeging van vezel bijdragen aan het op het ideale gewicht houden van volwassen honden die maar weinig beweging krijgen, maar ad libitum gevoerd worden. Vezel verkort de tijd waarin voedsel door het spijsverteringsstelsel gaat bij enkelmagige zoogdieren. Maar omdat honden een relatief kort spijsverteringsstelsel hebben is die tijd al kort, zelfs als een "low-fiber" voeding gebruikt wordt. (Banta et al., 1979) Door hun korte spijsverteringsstelsel hebben honden een kleine darmwandoppervlakte per unit lichaamsgewicht. Beagles bijvoorbeeld, hebben maar 17 cm3 darmwand per kg lichaamsgewicht, terwijl de vergelijkbare waarde voor varkens 200 cm3 per kg lichaamsgewicht is. (Herschel et al., 1981). Ten gevolge daarvan is het onwaarschijnlijk dat honden in staat zijn om significante hoeveelheden energie te verkrijgen door de fermentatie van vezels die zich zou kunnen voordoen tijdens de snelle passage door het darmstelsel. Ten slotte, hoewel data voor de hond niet voorhanden zijn, zou moeten worden aangenomen dat het toevoegen van grote hoeveelheden vezel in de voeding, een negatief effect op de "nutrient availability" zou kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3591
Ok,
Hier een aantal opmerkingen van mijn kant bij dit stuk.
- als je kijkt naar de voeding waarmee de onderzoeken zijn uitgevoerd, is dit blikvoeding. Dit is allemaal gekookt voedsel. niet alleen de koolhydraatproducten zijn gekookt, maar ook het vlees en de vetten zullen bewerkt moeten zijn.
Wat dat betreft acht ik de conclusies over de noodzaak van koolhydraten in voeding van drachtige en zogende teven niet bewezen in de situatie dat de hond versvlees of barf krijgt. hier is geen onderzoek naar gedaan en volgens mij is de opneembaarheid en de bruikbaarheid van de voedingsstoffen in rauwe voeding heel anders dan die van gekookte voeding. dit verschil hebben ze wel aangetoond bij zetmeel, maar niet bij eiwitten en vetten en andere voedingsstoffen.

- Ik ben ook van mening dat er erg vaak sprake is van het vergelijken van appels en peren. Wat voedingsbehoefte wordt in dit artikel de hond vergeleken met ratten en kippen. Deze dieren behoren tot een geheel andere categorie dieren. Honden zijn carnivoren, ratten.... omnivoren / herbivoren??? kippen ??? In ieder geval zijn het volgens mij geen dieren die wat spijsverteringsstelsen en dus voeddingsbehoeften vergelijkbaar zijn met honden.

- In het artikel zijn alleen beagles onderzocht. Ze zijn zeer voorzichtig in het gebruik van "beagles" of "honden" Dit kan erop duiden dat resultaten per ras kunnen verschillen. Er is dus gekozen voor een zeer selectieve onderzoeksgroep, waardoor resultaten kunnen vertekenen.

Dit is wat ik nu gelijk weet op te schrijven aan commentaar, maar misschien omik straks op nog meer ideeën.
groetjes Eva
Door Lizzy
#3592
Hoi Eva, nou, in ieder geval super bedankt voor het neer-tikken van deze informatie! Ik ben het helemaal met je eens gekookte en rauwe voeding niet vergeleken kunnen worden. En, dan blijft het feit staan dat honden uit rauw vlees koolhydraten kunnen halen (omzetten). Ik heb wel in het boek van Ian B. gelezen dat zwangere teefjes wel koolhydraten nodig hebben. Ik ga dat er even bij zoeken en zal dat hier ook even neer-tikken!
Groetjes, Lizzy
Door oebaya
#3593
Hoi Eva,
Alvast hartstikke bedankt voor het vertalen en uittypen. Zal je een PB-tje met mijn postadres sturen, want een Engels kopietje zou ik ook erg op prijs stellen.
Overigens verbaast het me niet, dat er Beagles zijn gebruikt. Beagles staan bekend om een sterk darmstelsel, daar kan je dus veel op experimenteren wat met de darmen te maken heeft. Jarenlang en misschien nog wel, werd elke wormenkuur op Beagles uitgeprobeerd.
groetjes,
Nicolette
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door