Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Aquillo
#613057
Ik Aquillo 2,5 jaar (podenco Andaluz medio) 13 kg krijgt ca 2% per dag
Estrella 1 jaar (Podenco Ibicenco  60 cm) 19 kg krijgt ca 3,5 % per dag.
We krijgen ca 30% bot met 60% vlees. Meer bot bevalt niet goed dan blijft de poep te hard en te wit.  (totaal dus 60 % bot/vlees, 15% orgaan, 5- 10% groenten/fruit,  10% yoghurt/ei en  5 à 10% tafelresten)
Door Lizzy
#613482
Ja, ik schreef nou wel heel keurig 2% en 3% van het lichaamsgewicht, maar dat is dus wat ik ooit berekend heb dat ze ongeveer nodig hebben. Maar net als Binno weeg ik eigenlijk ook niks, dus voer ik op gevoel en met het oog (dus wordt een hond te dun of te dik: krijgt hij of zij meer of minder). Maar, ik ben er van overtuigt dat ik inmiddels qua hoeveelheden wel gecalculeerd gok, oftewel: ik heb wel een geoefend oog gekregen in "deze lap weegt ongeveer 500 gram".
#613484
Lizzy schreef: Ja, ik schreef nou wel heel keurig 2% en 3% van het lichaamsgewicht, maar dat is dus wat ik ooit berekend heb dat ze ongeveer nodig hebben. Maar net als Binno weeg ik eigenlijk ook niks, dus voer ik op gevoel en met het oog (dus wordt een hond te dun of te dik: krijgt hij of zij meer of minder). Maar, ik ben er van overtuigt dat ik inmiddels qua hoeveelheden wel gecalculeerd gok, oftewel: ik heb wel een geoefend oog gekregen in "deze lap weegt ongeveer 500 gram".
Ja hier ook hoor. De hoeveelheid voeding per maaltijd varieert van 500 tot 1000 gram.
Door tieneke
#613503
Lizzy schreef: Ja, ik schreef nou wel heel keurig 2% en 3% van het lichaamsgewicht, maar dat is dus wat ik ooit berekend heb dat ze ongeveer nodig hebben. Maar net als Binno weeg ik eigenlijk ook niks, dus voer ik op gevoel en met het oog (dus wordt een hond te dun of te dik: krijgt hij of zij meer of minder). Maar, ik ben er van overtuigt dat ik inmiddels qua hoeveelheden wel gecalculeerd gok, oftewel: ik heb wel een geoefend oog gekregen in "deze lap weegt ongeveer 500 gram".
Zo doe ik het precies eender,hou een lap vlees voor me en ik zeg je meteen het gewicht  ;D die procenten waar ik ooit mee begon zeggen me eigenlijk niet zoveel meer als ik naar de nollebakmonsters kijk....tis echt Hollands welvaren die 2  8)
#613633
Eigenlijk zeggen de percentages volgens mij niet zoveel. Het hangt er toch ook vanaf hoeveel groente je geeft en of dat eventueel ook calorierijk is. Verder heb ik de ene keer veel vetter vlees dan de andere.
Ik geef ongeveer 30% groente en de groente is niet calorierijk. Dan geeft ik gemiddeld ongeveer 4,5% per dag.

Evelyn
#613637
Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoeveel ik Gabor moet geven voor een pup van 15 weken en 15 kilo. Hij krijgt nu 5 % maar soms denk ik wel dat hij te weinig krijgt maar hij bedelt ook niet om eten. 8)
Door Erna
#613639
Ik heb werkelijk geen idee. Per dag gaat er hier 6 kilo voer door heen, exclusief groente, fruit en zuivel, voor 12 honden. De een krijgt meer dan de ander.  Als er een te dik is krijgt die minder en het overschot gaat dan weer bij eentje in de bak die wel wat extra kan gebruiken.

Zo op het oog heb ik nu 4 iets te dikke honden en de andere zitten prima in hun jasjes. Voor de zogende teef gaat er nog een paar kilo extra de vriezer uit en dat krijgt zij alleen.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#614152
Ik reken ook niet(meer).Inmiddels kan ik aardig goed inschatten hoeveel ze kunnen eten en dat doe ik puur op het oog.Ik let er erg op dat ze slank blijven en dat gaat prima,en ze kunnen nu meer eten dan toen ze op KVV stonden.
Voor deze topic heb ik toch ff gerekend en Vayu zit,denk ik,rond de 2% en Jonas rond de 3%.
Door geer
#614157
IK heb ook geen flauw benul...en ook niet wat de percentages exact zijn van wat ik voer. Het merendeel is spiervlees, dan bot, dan orgaan enne...dan nog wat tuttefruttels...maar hoeveel? Geen idee...
Door *Robin*
#614306
ik let er eigenlijk totaal niet op hoeveel ze eten als ze maar 1 keer per week orgaan eten en om de dag botten met vlees  en hele prooitjes en een lekker eitje twee keer in de week en soms wel vaker
Gebruikersavatar
Door pike
#614400
Ik behoor tot de rekenaars. Pike weegt 16 kilo en is bijna vier jaar oud en krijgt 4% dat is 640 gram per dag.
45% vleesbot, 15% orgaanvlees, 15% groentemix en 25% spiervlees. En als het vleesbot wat veel vlees heeft krijgt hij dat gewoon extra want hij kan het wel hebben. Dus soms eet ie totaal wel 750 gram per dag.
Door Lil
#614443
Euh 1.6 % van het lichaamsgewicht. Heb een gecastreerde reu van 26 kilo en hij krijgt per dag 300 gram vlees/bot/orgaan en 100 gram groente.

Toen hij niet gecastreerd was kreeg hij het dubbele!!! Als ik hem meer dan 2% geef wordt hij te dik... nu krijgt hij ook veel minder beweging dan vroeger omdat het met de rug en de heupen niet meer kan  :'(
Ga wel dagelijks een uur wandelen.
Door Lesley
#616288
kijk ook niet op een gram meer of minder  ::) en snap nog steeds niets van die % naar mijn mening ziet zij er goed uit, (10 en halve maand  )geef alleen vlees en groente vindt ik niet nodig  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door