Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ine
#612731
Tja, ik geniet van koeien in de wei, helaas zie ik nooit meer varkens daar.
Maar toch ben ik net als Elaine en koop dat, waar ik trek in heb, zonder nu aan die koe, of dat varken te denken.
Mijn honden eten ook vlees, maar ik denk dan echt niet aan hoe het dier gedood is, of of ik hem ooit in de wei heb gezien.
Ik ben een simpele ziel en verwacht hierin, dat de overheid zijn regels heeft over het doden van dieren en dat ik er van uit mag gaan, dat dat dus op een nette manier gebeurt en dat dat ook regelmatig gecontrolleerd wordt!
Ik heb respect voor de dieren, maar ik en mijn honden eten graag vlees!
Door Boefke
#612870
@herder_lover

Ik blijf het vreemd vinden wanneer mensen zeggen dat het lot van de veeteelt ze niets kan schelen. Aan de ene kant kun jij tranen met tuiten huilen om een mishandelde hond en die liefdevol opnemen in je gezin en aan de andere kant zeg je keihard dat het je niets kan schelen hoe waardeloos het leven van een dier is, inclusief de slacht, zolang dat waardeloze leven jouw portemonnee ten gunste komt. Dat vind ik een moeilijk te begrijpen tegenstrijdigheid.
Door Mevroi Kruim
#612891
Boefke schreef: @herder_lover

Ik blijf het vreemd vinden wanneer mensen zeggen dat het lot van de veeteelt ze niets kan schelen. Aan de ene kant kun jij tranen met tuiten huilen om een mishandelde hond en die liefdevol opnemen in je gezin en aan de andere kant zeg je keihard dat het je niets kan schelen hoe waardeloos het leven van een dier is, inclusief de slacht, zolang dat waardeloze leven jouw portemonnee ten gunste komt. Dat vind ik een moeilijk te begrijpen tegenstrijdigheid.
Mee eens. Wat niet wegneemt dat ik ook vlees uit de bio-industrie koop voor m'n honden omdat het anders niet meer te betalen is voor mij. Als het uitkon kocht ik alleen biologisch, en misschien gaat dit nog wel eens lukken. Maar ik ben me wel bewust van wat er met de dieren gebeurt en ik vind het ook mijn verantwoordelijkheid als klant dat er netjes met ze dieren omgegaan wordt en dat ze zo netjes mogelijk geslacht worden. Dus met zo min mogelijk stress en pijn. En ja, als ze dood zijn dan zijn ze dood, dan hebben ze nergens meer last van. Maar het gaat erom wat ermee gebeurt voordat ze dood zijn. En de klanten spelen daarin ook een rol, althans dat kunnen ze.
Door Lizzy
#612906
Kruimel schreef: Mee eens. Wat niet wegneemt dat ik ook vlees uit de bio-industrie koop voor m'n honden omdat het anders niet meer te betalen is voor mij. Als het uitkon kocht ik alleen biologisch, en misschien gaat dit nog wel eens lukken. Maar ik ben me wel bewust van wat er met de dieren gebeurt en ik vind het ook mijn verantwoordelijkheid als klant dat er netjes met ze dieren omgegaan wordt en dat ze zo netjes mogelijk geslacht worden. Dus met zo min mogelijk stress en pijn. En ja, als ze dood zijn dan zijn ze dood, dan hebben ze nergens meer last van. Maar het gaat erom wat ermee gebeurt voordat ze dood zijn. En de klanten spelen daarin ook een rol, althans dat kunnen ze.
Helemaal eens.

En ik vind het ook te makkelijk om de verantwoordelijkheid  alleen de overheid te leggen. Want het is gewoon feit dat omdat wij zoveel vlees willen vreten (want dat is geen eten meer): we dieren houden en transporteren zoals we dat nu doen en dat grenst aan het onfatsoenlijke. En ik vind het behoorlijk stuitend dat er mensen zijn die dat gewoon geen ene klap interesseert.

Dus ik vind dat wij mensen hand wel in eigen boezem mogen steken. En er wel over na mogen denken hoe walgelijk het eigenlijk is dat we onze honden het beste van het beste gunnen, maar de dieren die zij consumeren gewoon helemaal geen moer gunnen. Vanwege onze portomonee. Ik zeg niet dat je ter plekke moet bekeren tot vegetarier en je je honden de deur uit moet doen of een krantenwijk moet nemen om biologisch vlees te kopen. Ik vraag alleen om een stukje bewustwording. En om respect. Da's toch wel het minste wat we op kunnen brengen, lijkt mij, voor dieren die hun leven geven en zelf geen leven hebben gehad. 
Door tieneke
#612910
Bij ons adres van een zelfslachtende slager heb ik verleden jaar meegemaakt dat een koe lag te wachten op het einde,deze was waarschijnlijk zwaar kreupel en lag gewoon voor de ingang van de kleine slachterij....het beest kon gewoon zien dat de slachter een inmiddels dode koe aan het uitbenen was en ik zal nooit meer de bange blik van het dier vergeten...terwijl wij met de eigenaar de mooiste lappen pens uitzochten klonk er een knal!
Buiten de koelcel gekomen lag ze daar  :'(

En ja dood gaan ze toch...maar het is net de manier hoe dat gebeurt.

En ook ik ben hypocriet als de vriezer weer volgeladen is met de mooiste koopjes :-[
Door Lizzy
#612919
Tieneke, ik ben ook net zo hypocriet hoor. Ik voer ook niet uitsluitend biologisch vlees. Ook vanwege de portomonee. Maar compassie en respect : daar gaat het om, toch? Liefde voor alles om ons heen wat groeit en bloeit!
Door tieneke
#612922
Lizzy schreef: Tieneke, ik ben ook net zo hypocriet hoor. Ik voer ook niet uitsluitend biologisch vlees. Ook vanwege de portomonee. Maar compassie en respect : daar gaat het om, toch? Liefde voor alles om ons heen wat groeit en bloeit!
Was dat Biologisch vlees maar betaalbaarder he?
Zouden de mensen het dan WEL kopen denk ik bij mezelf :-\
Kijk maar eens bij de Aldi in Nederland....de scharreleieren die haast net zo duur zijn als de gewone eieren laten de meeste mensen mooi staan in het rek en gaan voor de goedkopere versie ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#612925
herder_lover schreef: :offtopic2:
Dat denk ik zo wie zo wel ja.... maar goed Lizzy, ik heb respect voor levende dieren zeg maar, dood is dood en is eten. Eten voor mij, eten voor jou en eten voor iedereen. Dier en mens. Dat jij kiest geen vlees te eten, prima, heb ik respect voor. MAar je geeft het je dieren wel.... dus tot zover jouw respect voor dieren. Want dood gaan ze toch. En mijn uitspraak was blijkbaar voor een forum wat ongenuanceerd. Ik meen het nog steeds, maar zal proberen het niet meer hier te uiten (hoewel ik ervan overtuigd ben dat velen het met mee eens zijn, maar niet de boel over zich uitgestrooid willen krijgen).
Ik wil jou niet kwetsen, is niet de bedoeling, maar ik blijf erbij als ik kan kiezen voor een kip of geit of biefstuk of whatever voor 5 gulden een kilo, ik die neem en niet die van 8 gulden. Dood is het beest toch al. EN ik eet het, mijn honden eten het. Als je echt niet wilt dat die dieren dood gaan, eet dan helemaal geen vlees, kip, vis en weet ik wat. Dan kan je het ver doorvoeren natuurlijk, maar geef het dan ook niet aan je dieren. Want die kip gaat en moet toch dood. Als het pijnloos kan, graag hoor. Hoeft niet pijnlijker dan nodig. Heb ik ook niet gezegd.
Maar ik kijk niet in de winkel: ojee, die is niet diervriendelijk gedood, dus die koop ik niet. Oke, is wel stukken goedkoper, maar die laat ik liggen voor mijn buurvrouw en ik neem de duurdere omdat ze daarvan "zeggen" dat het diervriendelijk is geslacht.
Ik niet dus. Jij wel? Prima, lekker blijven doen dan. Maar ik hou liever het geld over en geef aan het iets anders uit. Dat is mijn keus. WIl ik niemand mee kwetsen. En als jij je dat wel voelt, sorry.... maar dit is mijn mening. En jij mag je eigen mening hebben hoor.
Ik zou het heel erg hypocriet vinden als iemand vegetarier is en dan een hond of een kat neemt en deze carnivoren verplicht om vegetarisch te eten, een mens kan heel gezond leven zonder dierlijke eiwitten een hond of kat kan dit niet (oke een hond kan overleven op een vegetarisch dieet, maar echt gezond is het niet)
Dus ik vind jouw mening in deze een hele vreemde, want jij zegt dus dat als je niet wilt dat er voor jou een dier wordt geslacht dan moet je dus je huisdier ook maar tekort doen  ::) Ik heb onnoemelijk veel respect voor mensen die overtuigd vegetarier zijn maar wel de ballen hebben om vlees ete staan hakken en botten te staan zagen met de gruwels op hun rug omdat ze wel begrijpen dat ze het dier dta ze hebben een carnivoor is en dus om gezond te zijn vlees en botten moet eten.


Ik eet vlees en ik ben een dieren liefhebber en als ik vlees koop ga ik ook niet naar een biologische slager puur omdat ik dat niet kan betalen, maar dat zegt niet dat ik het normaal vindt hoe wij met onze consumptie dieren omgaan. Ik vind dat niet oke ook al ben ik budgetair gezien wel gebonden aan het vlees bij de supermarkt. Ik ben wel zo hypocriet dat ik er dus voor kies er niet bewust over na te denken wat er voorafgaat  aan het traject dat mijn lapje vlees heeft afgelegd.
Door Boefke
#612942
Ik denk dat het belangrijk is dat mensen als consument gaan inzien dat we beslist niet zo machteloos zijn als we misschien wel zouden willen. Dat wij als consument een industrie in stand houden die in mijn ogen ronduit walgelijk is en zonder ook maar een greintje respect te werk gaat. Ik besef  heel goed dat ik de bioindustrie steun iedere keer dat ik vlees koop voor mijn hond. Juist door dit besef kan ik keuzes maken, ervoor kiezen zelf geen, of minder vlees te eten, zo nu en dan eens iets duurder biologisch vlees te kopen ed. Ik ben van mening dat er alleen dan iets aan kan veranderen. Denken dat je er niets aan kunt doen vind ik kortzichtig. En primair denken aan je portemonnee vind ik persoonlijk asociaal.
Door Ine
#612950
Boefke schreef: Ik denk dat het belangrijk is dat mensen als consument gaan inzien dat we beslist niet zo machteloos zijn als we misschien wel zouden willen. Dat wij als consument een industrie in stand houden die in mijn ogen ronduit walgelijk is en zonder ook maar een greintje respect te werk gaat. Ik besef  heel goed dat ik de bioindustrie steun iedere keer dat ik vlees koop voor mijn hond. Juist door dit besef kan ik keuzes maken, ervoor kiezen zelf geen, of minder vlees te eten, zo nu en dan eens iets duurder biologisch vlees te kopen ed. Ik ben van mening dat er alleen dan iets aan kan veranderen. Denken dat je er niets aan kunt doen vind ik kortzichtig. En primair denken aan je portemonnee vind ik persoonlijk asociaal.
Sorry, maar we leven niet allemaal in welstand! :-\
Er zijn mensen, die van een minimum rond moeten komen, die zouden dus geen vlees mogen eten en geen hond mogen hebben!
Deze opmerking getuigt niet van compassie naar de mensen, die bijna niets hebben en toch zo hun best doen om hun huisdier een passende voedig te geven.
Door herder_lover
#612957
dus als ik het goed begrijp zijn we wel allemaal begaan met dieren en de manier van slachten, maar ben ik dus zeker niet de enige die aan haar portomonee denkt  :-[
Maar ben wel degene die asociaal is en geen respect heeft voor dieren. Iets klopt er niet he?
Nogmaals: ik heb ook liever dat de dieren niet hoeven te lijden, dat heb ik al meerdere keren aangegeven. Ik heb wel respect voor wat leeft hoor, maar ik kom er eerlijk voor uit dat ik ongeacht wat, kies voor vlees. En dat doen we hier allemaal! En dat ik dan aangeef dat ik een dood dier als een dood dier zie, dat mag niet. Je moet ze liefdevol en respectvol slachten? Ja sorry hoor, nogmaals, onnodig lijden is niet nodig, maar het is wel een dier die we uiteindelijk allemaal voor consumptie gebruiken.
En dat de een meer centen heeft (of over heeft) dan een ander, moet men zelf weten. Maar zeg niet dat je eigenlijk het niet eens bent met de bio-industrie en koop wel het vlees dat ervan daan komt! Dát vind ik erg hypocriet en ook niet getuigen van respect.
Maarja, daar zullen jullie (of een aantal dus van jullie, want ik weet inmiddels dat er meerderen het met mij eens zijn, maar durven hier om erg begrijpelijke redenen, niet te reageren) het niet mee eens zijn. Dat mag hoor, maar laat mijn mening ook in zijn waarde aub.... :-\
Door Ine
#612963
Elaine, ook ik ben het met je eens, ik dacht, dat dat duidelijk was aan mijn postings ;)
Door herder_lover
#612966
ja, die zijn ook duidelijk Ine! Weet ik wel. MAar op jou wordt dan niet gereageerd en op mij wel.
Ik heb al aangegeven dat het moeilijk is om via een forum wat duidelijk te maken (in wel meerdere discussies), en dat soms bepaalde woorden anders overkomen dan bedoeld, maar je bent weer 10 postings verder voor je dat een beetje kan uitleggen en dan is het uiteraard altijd de vraag of anderen dat willen oppakken  ;)
Door conleeuw
#612981
Boefke schreef: Ik denk dat het belangrijk is dat mensen als consument gaan inzien dat we beslist niet zo machteloos zijn als we misschien wel zouden willen. Dat wij als consument een industrie in stand houden die in mijn ogen ronduit walgelijk is en zonder ook maar een greintje respect te werk gaat. Ik besef  heel goed dat ik de bioindustrie steun iedere keer dat ik vlees koop voor mijn hond. Juist door dit besef kan ik keuzes maken, ervoor kiezen zelf geen, of minder vlees te eten, zo nu en dan eens iets duurder biologisch vlees te kopen ed. Ik ben van mening dat er alleen dan iets aan kan veranderen. Denken dat je er niets aan kunt doen vind ik kortzichtig. En primair denken aan je portemonnee vind ik persoonlijk asociaal.
ook ik koop goedkope vlees voor de honden, het is zeker niet omdat ik asociaal ben, het is gewoon dat ik niet anders kan bekostigen. Dus, nee primair denken aan je centen is niet asociaal. Maar niet willen of ongeintereseerd zijn in de welzijn van de slachtvee vindt bezwaarlijk. Niet dat ik pretendeer dat ik daar een verandering in kan teweegbrengen in mijn uppie, maar ik ben wel deegelijk bewust van hoe het er aan toe gaat, en indien mogelijk laat ik mijn stem horen. Ik zou maar al te graag willen zien dat er wetgeving komt waarbij slachtvee niet meer dan 20 of 30 km van hun bedrijf geslacht moeten worden, dus geen dagen onder erbarmelijke omstandigheden vervoert worden. Ik zou wel deegelijk willen dat de leefomstandigheden van de vee verbeterd wordt, denk aan dingen als verplicht uitloop mogelijkheden voor varkens, geen kistkalveren meer. Ik zou wel deegelijk willen zien dat de behandeling van slacht vee door een externe partij overzien wordt, dus iemand die geen winst zal maken uit kwantiteit, maar juist de welzijn bewaking zou moeten doen. Ik zou willen zien dat de omstandigheden bij slachthuizen verbeteren en dat ze open zijn, dus niet als militaire geheime organisaties afgesloten is van de buitenwereld.... Dat zijn dingen waarvan ik vindt kunnen wij op z'n minst doen, en dat zou voor de slacht vee een enorme verbetering betekenen.
Ondertussen zou ik ook wel willen zien dat het weggooien van vlees als overschot bij de supers gigantisch vermindert, anders aangepakt wordt,  het is echt schrikbarend hoe het er aan toe gaat, dat is voor mij erg moeilijk om te bevatten, dat is echt zinneloze doden van dieren.
Gister belden mijn moeder, mijn vader had zoveel vlees van een super meegekregen, "neem u dit mee anders gooien wij het weg, want de nieuwe vlees is binnen" houdbaarheids datum 14-08......... zo veel dat ze hun vriezers tot overlopens vol hebben en ook die van mijn zus (die bijna leeg was i.v.m vakantie) tot over de nok gevuld had. Volgens mijn moeder nog wel een kilo of 10 over nadat de vriezers gevuld zijn...........bah, hoe kunnen wij zo wastefull omgaan met onze dieren >:( Als de super het had ingevroren, dan was het nog goedkoop/gratis aan arme gezinnen (en die zijn er genoeg) te leveren, maar nee, het moet weggegooid worden, nou is dat maar een super, maar dit gebeurt honderde keren per maand door heel nederland. >:(
Dit zijn dingen waar ik wel aan denk, tuurlijk sta ik niet tranen met tuiten te huilen bij het aanschaffen van vlees voor de honden, maar ik ben wel bewust van hoe het er aan toe gaat, en zal waar mogelijk wel mijn stem laten horen ;)
Door Antonia
#612993
herder_lover schreef: En ik ben inderdaad van mening dat de dieren er voor ons zijn.
Dat geloof ik dus niet.  Volgens mij is alles onderdeel van het geheel en heeft alles in dat geheel een eigen rol, een eigen functie. Maar wel met de bedoeling om het geheel in stand te houden, niet om één specifieke soort (de mens) in stand te houden. De dieren ten dienste van de mens stellen zou ik verspilling van de dieren vinden, de mens is immers drul bezig om op verschillende plekken op de wereld zichzelf uit te roeien.
En ik ben geen vegetarier en zal dat ook nooit uit vrije wil worden. Dat anderen dat wel doen vind ik prima hoor, maar ik niet en ik denk echt niet als ik vlees pak, koop en bak, hoe dit beestje aan het einde is gekomen.
Tuurlijk mag het van mij diervriendelijk hoor, maar als ik zelf moet kiezen tussen duur en diervriendelijk of goedkoper en minder diervriendelijk, is voor mij de keus gemaakt. En ik denk dat velen dat zo zien. Misschien niet hier, en misschien niet openlijk, maar het zal massa gedachte zijn. En ik ook.
Ik ben niet vegetarisch, maar ook geen fervent vleeseter. Veel vleessoorten vind ik niet lekker, zeker niet als je bedenkt hoe een dier is gehouden en naar zijn eind is gebracht, want daar probeer ik wel over na te denken. Voor mezelf kies ik liever voor wat minder vlees van dieren waar op een verantwoorde manier is omgesprongen.
Ook bij het kopen van het vlees voor mijn honden probeer ik daar op te letten, maar ik geef direct toe dat dat toch vaak anders uitpakt. Helaas kan ik tegen mijn honden niet zeggen: dan maar ietsje minder vlees. En voor hen kan ik me niet altijd scharrelvlees veroorloven. Maar dat betekent niet dat ik er niet over nadenk. Sommige slachthuizen mijd ik bewust en bij sommige slagerijketens (van de kiloknallers) kom ik niet. Het blijft een lastig onderwerp, maar wel een waarvoor we onze ogen en oren denk ik niet mogen sluiten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door