Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door macgirlie
#610432
Zeesla is heel heldergroen en voelt heel soepel aan. Soms wel stukken van bijna 1 meter bij een cm. of 40.  Je zou het kunnen gebruiken als groente of bijvoorbeeld als "wrap" voor een lekker visje. Als het me morgen lukt ga ik wel even wat vangen en een foto maken.
Op Wikipedia.nl staat wel een foto, even zoeken op zeesla.
Laatst gewijzigd door macgirlie op ma 07 aug 2006, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Xada
#611403
Ik geef zeewier in gedroogde vorm (komt uit het boek van Mogens Eliasen). Het is in de meeste paardenspullenwinkels wel te koop en anders kun je even kijken op: www.paardendrogist.nl hier heb je ook een afdeling voor honden genaamd Dursy dog. Het is een fantastische internetwinkel en je hebt de spullen snel in huis.
Door Lil
#611425
O, ja ze hebben ook een lage bijdrage in de verzendkosten (drie euro of zo, veel plaatsen vragen ze zes euro). Heb gisteren net de schoenen gekregen die ik daar had besteld (eergisteren, dus hoezo snel het is als een lichtflits  :D). Enne super kwaliteit, wowie, nu kan ik weer uren wandelen is Boris ook weer blij  ;D
Door Sennaruby
#611483
Ik heb ook de zeewier van dursydog! Geweldige snelle levering en ze hebben ook allerlei homeopatische spulletjes voor honden van VSM onder andere. Een bezoekje waard!

Groetjes,

Fieke
Door Dtje
#611588
Voor Karel heb ik bij Dumuchi gekocht (Angelique dus  :biggrin2:). Dit is kant en klaar gemalen, maar voor de zekerheid maal ik het in de koffiemolen nog een keer extra fijn.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#612276
Pyts schreef: Ik wil graag wat zeewier geven als supplement/tafelrest.

De fokker van Ravasz gebruikte vloeibare. Dat kan ik hier niet kopen...En de internetsites die ik heb bezocht hebben het ook niet.

Bij de reform verkopen ze alleen gedroogd en in pasta-vorm. Zou toch graag vloeibaar (gewoon een fles) hebben.

Kan iemand me helpen welke winkel/internetshop dit verkoopt? Of wat eventueel ook gegeven kan worden?
Ik geef het in poedervorm van Zowiera.. Die hebben ook een website.
Door bientje
#612377
Ik geef gedroogd en gemalen ijslands zeewier dat koop ik bij de paardendrogist.
iedere dag een lepeltje. Dacht dat dat het enige product was?
Zit er dan veel verschil in? ik geef dit nu al een half jaar. :-\

Gebruikersavatar
Door Aquillo
#613052
bientje schreef: Ik geef gedroogd en gemalen ijslands zeewier dat koop ik bij de paardendrogist.
iedere dag een lepeltje. Dacht dat dat het enige product was?
Zit er dan veel verschil in? ik geef dit nu al een half jaar. :-\

Nee volgens mij niet echt. IJslands zeewier en Zoowiera zijn allebei zeewieren waarin de minste slchte chemicaliën zitten.
Door macgirlie
#696412
Vandaag was het dan zover, er is weer een hoop zeesla aangespoeld en toevallig had ik nog een schoon poepzakje in mijn jas. Dus toch maar eens mee naar huis genomen.
Afbeelding

In het vergiet zie je verse zeesla, de rest is al gedroogd in de oven.

De gedroogde zeesla heb ik gemalen in de blender. Dat valt niet mee want door de kracht van de motor gaat de zeesla omhoog tegen het deksel. Zo licht is het. Maar met een beetje creativiteit zijn het nu redelijk kleine stukjes (geen poeder).
Ik heb de honden beiden een eetlepel door de Carnibest gedaan en ze hebben het gewoon lekker opgegeten. De rest gaat morgen in de pan, als garnering bij een lekker visje voor ons. Heb op het internet nog even het e.e.a. opgezocht over de zeesla:

Ulva of te wel zeesla kan gegeten worden in salades of in soepen gebruikt worden. Ulva is erg populair in Schotland. Qua voedingswaarde is het heel gezond. Ulva bestaat voor 15% uit proteinen, 50% suiker en starch (zetmeel??), minder dan 1% vet en 11% water wanneer het gedroogd is. Verder bevat Ulva zeer veel ijzer en proteine, iodine, aluminium, manganese en nikkel. Verder vitamine A, vitamine B1, vitamine C, sodium, potassium, magnesium, calcium, soluble nitrogen, phosphorous, chloride, silicon, rubidium, strontium, barium, radium, cobalt, boron en sporen-elementen.

Het schijnt supergezond te zijn. Ook voor dieren, met name voor de vacht en voor de darmen.

Het wordt ook gebruikt om brandwonden mee te behandelen, verder wordt het toegepast door producenten van cosmetische middeltjes.
Gebruikersavatar
Door pike
#696517
Ziet er  idd heel goed uit! Stomme vraag misschien, maar waarom droog je het voor je het geeft?
Hier krijgen ze trouwens ook het IJslands zeewier van Dursy Dog (Paardendrogist)
Door macgirlie
#696534
Omdat het, naar ik weet, langer houdbaar is als het gedroogd is!  Als je het vers uit het water haalt is het toch na een paar dagen verrot.

En als je zomaar een paar van die bladen neemt, wegen die na het drogen helemaal niks meer. In een plastic zakje en je hebt een lekkere voorraad. Ik doe het drogen overigens gewoon in de oven, aan de lucht drogen gaat ook best wel snel. Hang ze maar gewoon aan een wasrekje buiten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door