Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Woutertje
#606058
Lizzy schreef: ;D

Ik ben blij dat je er om kan lachen ;D! Weet je wat het is? Die gekookte derrie vinden de meeste honden erg lekker. Net zoals wij snacks lekker vinden. Maar hij is nu net aan het wennen aan rauwe voeding en ik ben bang dat je hem niet helpt door hem weer gekookte derrie aan te bieden... Voor hetzelfde geldt legt hij vrij snel de link "OK, niet eten betekent dat ik dus lekker mijn gekookte prakkie krijg". En dat is ook niet wat je wil....
Ik moest er inderdaad om lachen, omdat ik WIST dat je dit zou zeggen  ::)

Ja, die blikjes, dat is inderdaad derrie. Het enige waar ik een beetje bezorgd om ben is dat als een hond van nog geen 13 kg gewicht verliest het zo zichtbaar is. En ik ben van de oude garde - "als je goed voor je kind/hond/man zorgt dan worden ze niet mager" (let niet op de volgorde waarin ze genoemd worden  8) ).

Klinkt misschien een beetje raar maar ik geloof dat dat iets is wat zo ingebakken zit dat het moeilijk los te laten is.

Hoe dan ook, Harry gaat vandaag ook vasten. Heb net wat lamsribkoteletjes gekocht en zal hem dat morgen geven.
Ondertusen vraag ik me af, dat gras eten, zijn de geleerden het daar al over eens? Gewoon omdat het lekker is, of betekent het een maagprobleem?? En ongelooflijk bedankt Lizzy!
Door Woutertje
#606061
Truus schreef: Je zou ook eens tijdelijk verschillende vleessoorten kunnen malen. Misschien is het te warm voor het grote stukken. Kost nu teveel energie?
Hmmm... dat zal ik in mijn achterhoofd houden. Dank je wel!!
Door Lizzy
#606150
Ja nee tuurlijk wil je niet dat je hond gewicht verlies. Maar ik ben toch van mening dat als een hond aangeeft niet te willen eten, je hem geen voedsel aan moet bieden. Dan maar even een halve dag of een dag laten vasten. Dat brengt het spijsverteringssysteem tot rust.

Nou moet hij vandaag natuurlijk wel gaan eten!

Het eten van gras: toevallig heb ik daar laatst wat over geschreven. Ik zal dat even hier neerzetten:

Redenen voor graseten:

1)Maagklachten. Maar honden eten dan gras en geven over of proberen over te geven. Of ze eten een beetje hysterisch gras. En grijpen ook rustig iets anders zoals takjes, bladeren, etc. Je kunt toch wel aan de hond zien dat hij niet in z'n hum is.

2)Zuur/basisch-verhouding is verstoord. Vlees = zuur, gras = basisch. Of dit echt klopt? Ik durf het je niet te zeggen... Een hond die groentes krijgt kan (in mijn ogen) geen verstoorde zuur/basisch verhouding hebben. Je kunt wat gaan proberen te varieren met de hoeveelheid groente die je voert (als je die voert). Geef eens een tijdje 5% en dan 10% en dan 15% en kijk of er verschil zit in de hoeveelheid gras die hij eet (heb ik bij mijn honden ook gedaan. Ik zag geen enkel verschil maar wat voor die van mij geldt, hoeft niet voor die van jou te gelden).

3)Voedingsstoffen tekort. En 'grappig' genoeg is niemand die DIT beweerd vertellen welke voedingsstoffen de hond dan tekort zou komen... Als je kijkt naar wat gras bevat: vast een hoop, want een koe kan er op leven en zelfs melk geven. Maar, een koe moet wel 90 kilo gras per dag eten om aan genoeg voedingsstoffen te komen. En wanneer een koe ook klaver te eten krijgt, geeft de koe ruim 1 liter meer melk per dag. Dus de hoeveelheid voedingsstoffen in gras in de hoeveelheden die onze honden eten: loopt wel los (echt veel kan het niet zijn). Hoewel het sap van tarwegras wel weer heel veel vitamines en mineralen bevat... En ik zie bij mijn honden ook dat ze zeer kritisch zijn naar het gras dat ze eten. Misschien is dat gras wel heel rijk aan voedingsstoffen! Maar OK: waarom eet de hond dan gras, als ie wat tekort komt? En geen kruiden? Of andere planten? 

4)Te weinig ruwvezel. Nou, een hond die groente krijgt en vuile pens: krijgt voldoende ruwvezel binnen! 

5)Gewoonte

6)Voor de lol

7)"Ik vind het gewoon lekker"

Tis gewoon normaal. Een carnivoor doet dat gewoon. Wolven schijnen ook vrij veel gras te eten.
Door Robian
#606219
Als Robbie zich niet helemaal tip top voelt dan stopt hij ook met eten.
1 van mijn katten at ook bijna niets meer toen we hier een hittegolf hadden.

Net als Lizzy zegt, laat hem maar even een dag vasten.
Robbie vastte zo nu en dan twee dagen uit zichzelf en begon dan weer smakelijk alles naar binnen te werken  ;D
Door Mevroi Kruim
#606259
Nog een reden om gras te eten: parasieten verwijderen. Dit is bij diverse diersoorten al aangetoond en het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat honden het ook doen. Dan zoeken ze met name ruwe harde stevige grassoorten uit. Die verteren zeker niet maar gaan op een prop als een soort tuitenrager door de darmen en nemen onderweg eventuele wormen mee. Werkt echt!
Door Truus
#606330
Kruimel schreef: Nog een reden om gras te eten: parasieten verwijderen. Dit is bij diverse diersoorten al aangetoond en het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat honden het ook doen. Dan zoeken ze met name ruwe harde stevige grassoorten uit. Die verteren zeker niet maar gaan op een prop als een soort tuitenrager door de darmen en nemen onderweg eventuele wormen mee. Werkt echt!
Dit is voor mij nieuw, zou kunnen. Waar heb jij deze informatie vandaan?
Door Mevroi Kruim
#606334
Truus schreef: Dit is voor mij nieuw, zou kunnen. Waar heb jij deze informatie vandaan?
Uit het boek Wild Health van Cindy Engel. Echt een fantastisch boek. Zij is biologe en heeft allerlei degelijk onderzoek bij elkaar gesprokkeld over wat dieren in het wild doen om gezond te blijven en om te genezen als ze ziek zijn. Ongelofelijk interessant, en geen zweverige prietpraat maar echt wetenschappelijk onderzoek.
Door *Robin*
#607252
Kruimel schreef: Nog een reden om gras te eten: parasieten verwijderen. Dit is bij diverse diersoorten al aangetoond en het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat honden het ook doen. Dan zoeken ze met name ruwe harde stevige grassoorten uit. Die verteren zeker niet maar gaan op een prop als een soort tuitenrager door de darmen en nemen onderweg eventuele wormen mee. Werkt echt!
Ik heb dat ook gezien maar dan bij chimpansees, die slikken ruwe bladeren heel door(maken er een netjes gevouwen pakketje van en dan slikken) en in de ontlasting van de volgense dag kwamen er hordes met wormen mee naar buiten. Dit was in een programma van een bekende man David attenbourouh (of zoiets ???) op animal planet
Door Woutertje
#607253
Eerst even het belangrijkste: Harry eet weer lekker, heeft lams-schouder-karbonade gehad en er van genoten. Had ook gewone ontlasting, niets bijonders aan te zien (en ik bekijk het altijd HEEEEL nauwkeurig  :-\ )

Verder over dat gras eten - Een chimpansee's digestive system is natuurlijk wel heel iets anders, dat is waarschijnlijk veel meer zoals dat van ons. Dat neemt natuurlijk niet weg dat gras eten met het verwijderen van parasieten te maken zal hebben maar ik heb ook - meer dan eens - gelezen (van 'goeie' biologen) dat honden het  doen omdat ze het gewoon lekker vinden.

Iets anders wat ik in gedachten houd is dat Harry regelmatig (iedere maand zoals voorgeschreven hier) een 'heartworm' pil krijgt. Heartworm is iets wat (nog?) niet in Nederland en omstreken voorkomt. Hier is het een gevreesde ziekte; overgebracht door een muggenbeet brengt het speeksel van de mug een larf in de hond's bloed waaruit wormen komen die uiteindelijk  in het hart terecht komen en meestal de hond's dood tot gevolg hebben. De pil hiertegen werkt een volle maand met terugwerkende kracht, m.a.w. de pil doodt eventueel aanwezige larven maar biedt geen bescherming voor toekomstrige besmetting; de pil moet dus (in het muggenseizoen) iedere maand worden gegeven.
Als het in een te ver gevorderd stadium wordt geconstateerd (simpel bloedonderzoekje) is er maar één middel tegen en dat is arcenicum. Soms brengt dit 'geneesmiddel' inderdaad genezing, maar soms gaat de hond toch dood.

Dit is een nogal lang verhaal maar ik wil dit toch noemen; de 'heartworm' pil heeft namelijk tegelijkertijd als bijwerking dat het verschillende andere wormen verwijdert uit de ingewanden. Toevallig heeft Harry ongeveer 2 weken geleden ook nog een kuur afgemaakt tegen 'haakwormen' (hoop dat dit de goeie Nederlandse naam is, het zijn wormen waarvoor met een microscoop de ontlasting nagekeken moet worden) omdat hij in aanraking was geweest met honden die die wormen bleken te hebben.

Nogmaals, een lang verhaal. Maar in het licht van 'gras eten om parasieten te verwijderen' ben ik benieuwd welke parasieten er overgebleven zouden kunnen zijn,  die hij probeert kwijt te raken. Welke parasieten zijn er mogelijk, naast wormen?

Ik wil graag iedereen bedanken voor alle raad, en bovenal het gevoel dat er meegedacht wordt. Jullie zijn onbetaalbaar! :smitten:
Door herder_lover
#608032
mijn honden eten hier geen gras omdat het er simpel gezegd niet is  ;D
Heartguard krijgen ze wel en nooit wormen...
Sommige honden eten gras uit lekkerte, anderen uit noodzaak. Waarom jouw hond het doet zal nooit helemaal duidelijk zijn gok ik.
Als jouw hond zich lekker voelt, en dat zie je heus wel, dan is het toch goed? Gras-etend of niet....
welke parasieten mogelijk zijn naast wormen hangt mn af waar je woont denk ik zo. Ik geloof wel dat het leven in de VS anders is dan in NL en ook anders dan in bvTurkijke of hier mij mij  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door