Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door JR
#610933
maar dat het snot wordt kan toch geen kwaad?als de voedingswaarde maar goed blijft,daar gaat het me meer om.
Door Lizzy
#610936
JR schreef: maar dat het snot wordt kan toch geen kwaad?als de voedingswaarde maar goed blijft,daar gaat het me meer om.
Nou, als het echt snot wordt, dan wordt het volgens mij een nog viezere vieze kledder in je kefir.... En ik weet niet, maar dat lijkt me dan ook zonde voor je kefir?
Door Lizzy
#610939
Ik denk dat je het maar kort in de vriezer houdt he? Qua voedingsstoffen weet ik het niet zeker, maar het resultaat van groentes rauw invriezen is niet optimaal. Na 3 weken begint de hoeveelheid voedingsstoffen al behoorlijk af te nemen, maar zo lang laat je de spruiten niet in de vriezer, toch?
Door JR
#610943
nee dat was niet de bedoeling.als het goed is komt mn kefir deze week,en dan zal het misschien nog een weekje moeten staan voordat het klaar is,dus laten we zeggen max twee weken.
Door Lizzy
#610944
Ik zou het niet doen. Maar wie ben ik. Het is jouw spruitteelt en jouw kefir ;D. Ik zou zelf echt alleen met verse spruiten/groentes de kefirkraut maken.
Door JR
#610946
oke dan niet  :P
dan geef ik het van de week wel over zijn vlees,ik zal het wel een beetje fijn moeten maken he?kan dat gewoon in de keukenmachine?
Door Lizzy
#610951
JR schreef: oke dan niet  :P
dan geef ik het van de week wel over zijn vlees,ik zal het wel een beetje fijn moeten maken he?kan dat gewoon in de keukenmachine?
;D :D :P

In de keukenmachine gaat denk ik prima. Eventueel alleen even pletten in de vijzel!
Door Lizzy
#610954
JR schreef: ik heb geen vijzel  :(
Keukenmachien is ook goed. Tenminste, ik denk wel dat dat ook prima werkt. Beetje kneuzen moet moet spruitjes genoeg zijn.
Door JR
#611057
nu op dit moment?ga ik morgen even kijken!

heb net mn kefir ontvangen en ga het nu in de melk doen....

nog even een vraag:hoelang moet je de kefir laten staan zeg maar?en kan dat gewoon op kamertemp?moet de pot afgesloten zijn of open?
Laatst gewijzigd door JR op di 08 aug 2006, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#611061
JR schreef: nu op dit moment?ga ik morgen even kijken!

heb net mn kefir ontvangen en ga het nu in de melk doen....
Ik was er vorige week vrijdag en toen stonden er in Wageningen nog een heleboel.
Door Lizzy
#611088
Ik vind dit veruit de prettigste Nederlandse site: http://www.solcon.nl/kemperman/kefir/index.html

http://www.solcon.nl/kemperman/kefir/me ... iding.html

Daar staat o.a.:

"Doe de volledige portie melkkefirkorrels in de weckpot samen met 0,5 l. melk. Laat deze minimaal één dag op 'n (pik)donkere plaats op kamertemperatuur staan. Roer één à tweemaal per dag met 'n pollepel de massa om, zodoende komt alle melk goed in contact met de korrels en is de kwaliteit gelijkmatiger. De drank is goed als deze behoorlijk ingedikt is en de kefirkorrels samen met de ingedikte melk bovenop drijft. Onderin word 'n wei-achtige vloeistof zichtbaar. De gehele massa borrelt lichtjes en bevat in toenemende mate koolzuurgas.

Als je 'n goed afsluitbare pot/fles gebruikt, zal de drank zijn koolzuurgas beter vasthouden. Gekoeld in de koelkast smaakt 't beste, maar dat hoeft niet. Als hij wat langer blijft staan zal hij nog wat 'narijpen' en dus zuurder worden. Zeker niet te lang laten staan, want de druk blijft ook toenemen en je zou niet de eerste zijn waar 'n weckpot “ontploft”".
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 08 aug 2006, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door