Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#604463
Bij Euroland verkopen ze ook plastic zeven. Ze zijn per 3 verschillende maten verpakt, en kosten , jawel, 1 euro.
Door Jolly
#604517
[quote="Lizzy"]
Is jouw kefir toevallig niet ontzettend gegroeid Jol? (hint ;D)
[/quote]

:-[ Het zit nog steeds in het glazen potje waarin ik het gekregen heb, ik vergeet steeds dat het in de koelkast staan en dat ik er eens wat mee moet gaan doen. :-[
Door JR
#604948
nou na een hoop gelezen te hebben op internet lijkt het kweken van kiemplantjes me toch wel lastig,het moet allemaal in aparte potjes met gaasjes en weet ik veel wat allemaal,t moet niet al te ingewikkeld hoor,dus ik denk dat we dan alleen kruiden toe gaan voegen en kweken,en dat ik gewoon de alfalfa en tuinkers maar in de winkel koop.is het dan echt zo'n gedoe om dat te kweken?
en welke kruiden kan ik allemaal geven zonder risico's?
Door Lizzy
#605619
[quote="JR"]
nou na een hoop gelezen te hebben op internet lijkt het kweken van kiemplantjes me toch wel lastig,het moet allemaal in aparte potjes met gaasjes en weet ik veel wat allemaal,t moet niet al te ingewikkeld hoor,dus ik denk dat we dan alleen kruiden toe gaan voegen en kweken,en dat ik gewoon de alfalfa en tuinkers maar in de winkel koop.is het dan echt zo'n gedoe om dat te kweken?
en welke kruiden kan ik allemaal geven zonder risico's?
[/quote]

Welnee joh, helemaal niet lastig! Je koopt gewoon een goed kweekbakje en dan gaat de rest vanzelf. Ik heb er een die op de sproutmaster lijkt: http://www.sproutpeople.com/devices/index.html. Ik heb er twee eigenlijk. Beide bij de reformwinkel gekocht maar de een is handiger als de ander. Volgens mij is diegene die ik van Lima heb niet handig.

Hihihi, als je dit al lastig vindt, spruitgroente, wacht maar tot je kefir gaat maken :D!!
Door JR
#605671
oke gaan we proberen!
ik heb nu zaadjes gekocht basilicum,bieslook,kamille,selderij en nog een aantal anderen.deze wil ik graag in potten gaan kweken (binnen),maar hoe kan ik dat het beste doen?
kan ik gewoon de pot vullen met potgrond en hierin de zaadjes strooien en dan af en toe water geven?
of moet er een laagje aarde over de zaadjes heen?
Door JR
#605673
[quote="JR"]
oke gaan we proberen!
ik heb nu zaadjes gekocht basilicum,bieslook,kamille,selderij en nog een aantal anderen (ook voor eigen gebruik).deze wil ik graag in potten gaan kweken (binnen),maar hoe kan ik dat het beste doen?
kan ik gewoon de pot vullen met potgrond en hierin de zaadjes strooien en dan af en toe water geven?
of moet er een laagje aarde over de zaadjes heen?

[/quote]
Door 202Spots
#605680
[quote="JR"]
oke gaan we proberen!
ik heb nu zaadjes gekocht basilicum,bieslook,kamille,selderij en nog een aantal anderen.deze wil ik graag in potten gaan kweken (binnen),maar hoe kan ik dat het beste doen?
kan ik gewoon de pot vullen met potgrond en hierin de zaadjes strooien en dan af en toe water geven?
of moet er een laagje aarde over de zaadjes heen?
[/quote]

Zaadjes kiemen is iets anders dan plantjes laten groeien van zaad.
Wanneer je kruidenplantjes wil groeien, dan moet daar 'n klein beetje aarde op de zaad.
Ik weet niet wat je van plan ben om met de kruiden te doen, maar let er wel op dat niet alle kruiden goed zijn om aan je hond te geven en er zijn kruiden die je niet eens als verse kruiden kan geven, maar waar thee van gemaakt word of samen met andere dingen gekookt/gebakken word.

basilicum,bieslook,kamille zou ik in ieder gevl niet rauw door de groentemix doen, bieslook is trouwens in de uien familie en zou ik helemaal niet geven.
Kruiden kunnen best leuk zijn, maar ik denk dat je betere iets meer kan lezen en leren voordat je wat gaat doen.
Door JR
#605714
ik was ook niet van plan om hem de bieslook of basilicum te geven,dit was meer voor eigen gebruik.
weet je misschien welke kruiden ik gewoon aan hem kan geven?en welke je beter niet kan geven?ik dacht dat kamille wel kon... :-\
Door 202Spots
#605976
De culinary herbs zijn de huis tuin en keuken kruiden die jij waarschijnlijk wil groeien, en deze kan je ook rauw door 't eten doen
wel fijn hakken of door de mix heen.
Er staat hier niet specifiek bij wat elke functie van elke kruid is,maar geeft 'n idee.

Van WDJ
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 202Spots op di 01 aug 2006, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#606269
Voor de hondjes maakt ik eigenlijk: alfalfa, klaver, knoflook-spruitjes, mosterd (beetje), broccoli-spruitjes, wat graantjes zoals tarwe en boontjes (linzen, adzuki, etc).

Overigens kun je in je kefirkraut dus ook prima andere groentes doen hoor! Ze vinden bijv. witte kool ook heerlijk, als ie gefermenteerd is. Ik koop hier af en toe een pot zuurkool, ook gegist met melkzuurbacterieen. Deze eet ik dan samen met de hondjes op 8). Serieus, ze vinden dat heeeerlijk!
Door Kaar
#606607
[quote="Jolly"]
:-[ Het zit nog steeds in het glazen potje waarin ik het gekregen heb, ik vergeet steeds dat het in de koelkast staan en dat ik er eens wat mee moet gaan doen. :-[
[/quote]

Hahah, tijd om er wat mee te doen dan.
Ik verzend het ook altijd in een glazen weckpotje:)
Ben benieuwd, die dingen groeien hier echt de pot uit dus heb ik nu 2 potten staan.
Door JR
#607914
ik heb de kefir besteld en ben heel benieuwd hoe de kefir uit zakje gaat werken,mocht het niks zijn kan ik altijd nog op zoek gaan naar bloemetjes.zou de kefir uit hetzakje wel dezelfde werking hebben als de verse?

ook heb ik nu zonnebloemkers staan om te laten ontkiemen was van knip en eet,ze hadden op het moment helaas geen alfalfa,ik heb ook nog waterkers en tuinkers en tauge liggen,kan ik dit allemaal geven?en hoe kan ik het het beste bewaren?is het mogelijk om het te laten drogen of kan ik het invriezen?
Laatst gewijzigd door JR op do 03 aug 2006, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#610908
mijn zonnebloemkers is nu klaar,maar ik wilde het graag door de kefir doen,deze ontvang ik deze week,en moet dan nog in de maak,dus voorlopig kan dat nog niet.kan ik nu gewoon mn kiemgroenten wassen en dan invriezen?
Door Lizzy
#610911
JR schreef: mijn zonnebloemkers is nu klaar,maar ik wilde het graag door de kefir doen,deze ontvang ik deze week,en moet dan nog in de maak,dus voorlopig kan dat nog niet.kan ik nu gewoon mn kiemgroenten wassen en dan invriezen?
Ik denk eerlijk gezegd dat het snot wordt, als je het invriest en dan weer ontdooit. Ik zou dat zelf niet doen en de spruitjes die je nu hebt even meppen in een vijzel en aan je hond voeren. Of zelf lekker op eten door de sla!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door